Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.

Vierailija
23.12.2023 |

Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.

Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.

Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.

Jää 900.

Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.

Jää 700.

Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia 

Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.

Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita. 

Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.

Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.

Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.

Kommentit (585)

Vierailija
461/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tölkki lihapullat on kalliita, torttutaikina halpaa (yleensä alessa jouluna)..luulis köyhän tietävän..

Vierailija
462/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röökiin aski päivässä, menee 300e kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa nyt ei riitä enää pelkkä puhelin, vaan sen pitäisi olla nimenomaan upouusi älypuhelin? Ja vielä laadukas kamera.

Ja sellainen pitää kaikkien saada, vaikka ei ole rahaa edes ruokaan. 

Kehen viittaat? Jos minuun, joka kerroin lapseni satasen puhelimesta, niin ei ole rahahuolia itselläni. Mutta ymmärrän hyvin, että nykyisin ihmisillä on älypuhelimet. Ja ymmärrän myös, että halutaan jokin kamera - ja puhelimessa tullessahan se on helpompi ja halvempi kuin ostaa erikseen. Tämähän alunperin lähti siitä, kun joku paheksui sitä, jos on ostanut puhelimen osamaksulla. Itse en osta osamaksulla koskaan, mutta aina kun ostan jotain elektroniikkaa, osamaksua tarjotaan vaihtoehtona, ja usein maksuaika on korotonta. Että sikäli se voi jollekin olla ihan järkeväkin vaihtoehto.

Vierailija
464/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 1800e riittää mainiosti yksinhuoltajalle ja kahdelle vuoroviikoin teinille!

Olen seurannut tulojani ja menojani sentilleen viime vuosina ihan mielenkiinnosta. Meillä menee kuukaudessa keskimäärin 1950 euroa huomioiden ihan kaikki menot. Olen totaaliyksinhuoltaja jolla 20v ja 15 v lapset. Asuvat siis 24/7. Vain toinen syö kouluruokaa arkisin.

Tulot minulla on hyvät mutta 1950e enempää ei kuukaudessa hyvää elämään tarvitse. Meillä on oma koti, asumismenot 700e, on älypuhelimet mutta ei autoa. Liikumme bussilla ja jalan. Siistit kivat vaatteet mutta ei merkkivaatteita, kirppiksillä käyn joskus.

Ainoa mikä harmittaa on se, että verorahoilla rahoitan pakosta näitä kotona makaavia joka eivät osaa käyttää rahaa. Lehtijutun naisella on takuulla jotain pikavippejä tai osamaksuja jotka vie rahaa tai sitten tupakoi. Tai käyttää päihteitä.

!950 euroa on 150 euroa enemmän joka kuukausi. Oletko jotenkin vajaa kun tulet tuolla pätemään?

Todistit juuri oman vajautesi, kun et ymmärrä mitä eroa on vuoroviikkoteineillä ja 24/7 asuvilla teineillä.

Vierailija
465/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 1800e riittää mainiosti yksinhuoltajalle ja kahdelle vuoroviikoin teinille!

Olen seurannut tulojani ja menojani sentilleen viime vuosina ihan mielenkiinnosta. Meillä menee kuukaudessa keskimäärin 1950 euroa huomioiden ihan kaikki menot. Olen totaaliyksinhuoltaja jolla 20v ja 15 v lapset. Asuvat siis 24/7. Vain toinen syö kouluruokaa arkisin.

Tulot minulla on hyvät mutta 1950e enempää ei kuukaudessa hyvää elämään tarvitse. Meillä on oma koti, asumismenot 700e, on älypuhelimet mutta ei autoa. Liikumme bussilla ja jalan. Siistit kivat vaatteet mutta ei merkkivaatteita, kirppiksillä käyn joskus.

Ainoa mikä harmittaa on se, että verorahoilla rahoitan pakosta näitä kotona makaavia joka eivät osaa käyttää rahaa. Lehtijutun naisella on takuulla jotain pikavippejä tai osamaksuja jotka vie rahaa tai sitten tupakoi. Tai käyttää päihteitä.

Et osaa lukea?

ohis

Vierailija
466/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no uskon aivan täysin. Kolme aikuista  (joista 2 kasvavassa iässä olevaa MIESTÄ), vaatii kyllä noin 400 per nuppi ihan miniminä.siihen päälle vuokra 700 niin se on siinä (1900) e. Yritäppä sä joka et usko niin elää yksikin kuukausi 300 eurolla, vaikeeksi menee, kun kaikki on kallistunut. Ja siihen pitäisi mahtua KAIKKI; esim. bussikortti, talvivaatteet, alushousut, sukat, uudet vaatteet sillon tällön koska nuori kasvaa kokoa. Tai vaikkapa pakollisen polkupyörän korjaus. Kumi puhki, osta uusi, paikkausvälineet. Ei riitä mihinkään. Ette usko miten kallista on kaikki. Pakollinen tietokone, nettimaksu, puheinmaksut. Köyhä joutuu soittelemaan pelkästään että saisi ne välttämättömät tuet ja kuuntelemaan 40 minuuttia jonotusmusiikkia kjoka kerta.

Mitäpä muuta kasvava nuori tarvisisi. Vaikkapa uimalasit. 50 euroo. Tai hiihtosukset 100?? Ja kaikki jotka sanotte, hae kirpputorilta...Olen itse pärjännyt paljon juuri kirppiksien vaatteilla, mutta jos joka ainoa tavara pitää etsiä kirppikseltä, se käy täysipäiväisestä työstä niiden etsintä. Itelläni on huutokauppapyörä, joka koliseee ja on rikki. Siihen pakolliset valot, kypärät jne. Onnekas voi löytää netistä ilmaisena, mutta ei aina.

Vierailija
467/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa pitäisi opettaa sen perusköksä-kotitalouden lisäksi muuta kodinhuoltoa ja erityisesti kodin rahataloutta. Jos ei kotoa lapsi saa mitään oppia siitä, mitä esim. osamaksut maksavat vuodessa tai kotona huoltajalla ei ole minkäänlaista impulssikontrollia hankintojen tai talousasioiden suhteen, niin jostain se talousoppi pitäisi saada. Muutenkin se, että kaikkea ei voi saada heti, tuntuu monelta unohtuneen ja kuvitellaan, että nyt kun ostan tän tonnin iPhonen osarilla, niin eihän se maksa kun 20e kuussa jne ja seuraavalla viikolla pitääkin jo saada siihen puhelimeen joku netfliksi taas 20e kuussa jne.

Kotitaloustunneilla tulisi myös opetella miten käytetään tähteitä ja hyödynnetään raaka-aineita. Myös wolttien ynnä muiden soijalattejen kokonaiskustannusmallia tulisi laskea omaan kuukausi- ja vuosibudjettiin. Ylipäätään budjetointia ja ymmärrystä siitä, mikä on edullinen mikä ei.

Alan olla vakuuttunut, että suomessa on jostain syystä pilvin pimein kaikennäköisiä äo-ongelmaisia, joilta ei onnistu edes peruseläminen.

Vierailija
468/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan nyt, mikä vika on oikeasti halvassa parin kympin tai viiden kympin kännykässä?

Ihan selkeästi sanoit että jokainen tarvitsee kännykän ja satasen kännykkä on sinun mielestäsi halpa. Joten sanot että köyhälläkin pitäisi olla satasen puhelin. 

Niin ja mitään eettistä kännykkää ei ole olemassa, paitsi käytetty.

No minulle se satanen ei ollut liian iso summa maksaa, ja en halunnut esim. jotain kiinalaisvalmisteista puhelinta. Itselläni ei ollut sillä lailla rahallista syytä valita mahdollisimman halpaa - joskaan en halunnut alakouluikäiselle mitään kallistakaan ostaa. Ja kun ottaa huomioon, että älypuhelimia hintahaitari on tuhansiin euroihin, niin siinä skaalassa se satasen puhelin on kyllä halvimmasta päästä - mutta sehän on aina tapauskohtaista, kenelle se on halpa ja kenelle kallis. Minulle se oli halpa. Valitsin itse sellaisen puhelimen, jossa oli itselleni tuttu käyttöjärjestelmä, koska minähän se jouduin lasta käytössä opastamaan, enkä ole mikään it-guru. Enkä oikein ymmärrä kysymyksesi pointtia, koska en minä tässä ole tietynhintaisia puhelimia haukkunutkaan - pointtini on koko ajan ollut vain se, että älypuhelin vain yleisesti ottaen on nykyisin monelle tarpeellinen, joten on ymmärrettävää, että sellainen ostetaan. Ja oma kokemukseni siitä tietystä satasen puhelimesta oli se, että sen käyttöaika jäi väkisin lyhyeksi, kun joidenkin sovellusten tuki loppui - TÄMÄ on joskus ongelma esim. tarjouspuhelimissa, samoin kuin rajallinen tallennustila, minkä vuoksi puhelin voi mennä tukkoon (tästäkin kokemusta, eikä tyhjentäminen auttanut). Itse tosin ostin sen tarkoituksella, kun ajattelin, että se on ihan hyvä ensipuhelin.

Mutta näyttäisitkäö nyt selkeästi, missä viestissä olen kirjoittanut, että köyhällä pitää olla satasen puhelin. Toivon selkeää vastausta tähän, kopioi vaikka pätkä vietsistäni suoraan. Vai pistitkö nyt (taas) sanoja suuhuni?

Vierailija
469/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänhän on sairas ja kuntoutustuella. Joku sairaus estää työnteon. Se voi olla vaikka selkä, joku muu paha. Olen samaa mieltä että ehkä äpoikien pitäisi asua isällään. Tai muuttaa jo omilleen, saisivat oman talouden ja sen mukaiset tuet. Mutta raakaahan tuokin olisi. Ei kaikki 17 v pärjää vielä omillaan.Olen nähnyt vierestä. Ja lasten työhön meno. Tuossa isässä toki jotkut haluaa ollakin töissä mutta samoista työpaikoista kilpailee miljoona okeaakin työtöntä työmiestä. Lehtien jaolla ei elä. On kokemusta. 

Vierailija
470/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no uskon aivan täysin. Kolme aikuista  (joista 2 kasvavassa iässä olevaa MIESTÄ), vaatii kyllä noin 400 per nuppi ihan miniminä.siihen päälle vuokra 700 niin se on siinä (1900) e. Yritäppä sä joka et usko niin elää yksikin kuukausi 300 eurolla, vaikeeksi menee, kun kaikki on kallistunut. Ja siihen pitäisi mahtua KAIKKI; esim. bussikortti, talvivaatteet, alushousut, sukat, uudet vaatteet sillon tällön koska nuori kasvaa kokoa. Tai vaikkapa pakollisen polkupyörän korjaus. Kumi puhki, osta uusi, paikkausvälineet. Ei riitä mihinkään. Ette usko miten kallista on kaikki. Pakollinen tietokone, nettimaksu, puheinmaksut. Köyhä joutuu soittelemaan pelkästään että saisi ne välttämättömät tuet ja kuuntelemaan 40 minuuttia jonotusmusiikkia kjoka kerta.

Mitäpä muuta kasvava nuori tarvisisi. Vaikkapa uimalasit. 50 euroo. Tai hiihtosukset 100?? Ja kaikki jotka sanotte, hae kirpputorilta...Olen itse pärjännyt paljon juuri kirppiksien vaatteilla, m

Ehkäpä juuri ME jotka TEEMME työtä sen rahan eteen YMMÄRRÄMME hiukan paremmin hintojen päälle kuin nuo joille annetaan hyvätuloisen 2 viikon työn verran rahaa vastikeetta joka kuukausi.

Vierailija
471/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin ja tuet tonnin kk ja minulla jää ruokaan rahaa 350 euroa kk. Lisäksi kalastan paljon keväästä syksyyn joten säästän siinä ruokarahassa 100 euroa koska saan paljon kalaa joten oikeesti ruokaan menee 250 euroa kk. Minulla on laskuja vain vuokran omavastuu ja netti ja se on 140 euroa kk yhteensä. Loput rahat menee harrastuksiin ja vaatteisiin.

RUOKAAN, mutta entäpäs kaikkeen muuhun: hammastahnat, shampoot, saippuat, pyykinpesuaine, tiskiaine, deodorantti, hammasharjat, kasvorasvat, meikit, lääkkeet, omahoitolääkket(vitamiinit), muu hygienia terveyssiteet, muut suojat, laastarit, haavanpuhdistusaineet, kuumemittari, pesusienet, herätyskellot, patterit,roskapussit, yms. Yllättävän paljon kaikkea tarvitaan joka kk. Nämä ne vasta maksaakin.

Vierailija
472/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä muuta kasvava nuori tarvisisi. Vaikkapa uimalasit. 50 euroo. Tai hiihtosukset 100?? Ja kaikki jotka sanotte, hae kirpputorilta...Olen its

En tunne ketään joka olisi 17 vuotiaana omillaan pärjänny. Nekin jotka muutti omilleen eli käytännössä vanhempiensa rahoilla. Sanokoot ihan mitä tahansa. Vanhemmat tai isovanhemmat maksoi. Ja lukiolaiset ja amislaiset asuu kotona koska heidän työ on opiskella se ammatti vasta. 

Vierailija
473/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin ja tuet tonnin kk ja minulla jää ruokaan rahaa 350 euroa kk. Lisäksi kalastan paljon keväästä syksyyn joten säästän siinä ruokarahassa 100 euroa koska saan paljon kalaa joten oikeesti ruokaan menee 250 euroa kk. Minulla on laskuja vain vuokran omavastuu ja netti ja se on 140 euroa kk yhteensä. Loput rahat menee harrastuksiin ja vaatteisiin.

RUOKAAN, mutta entäpäs kaikkeen muuhun: hammastahnat, shampoot, saippuat, pyykinpesuaine, tiskiaine, deodorantti, hammasharjat, kasvorasvat, meikit, lääkkeet, omahoitolääkket(vitamiinit), muu hygienia terveyssiteet, muut suojat, laastarit, haavanpuhdistusaineet, kuumemittari, pesusienet, herätyskellot, patterit,roskapussit, yms. Yllättävän paljon kaikkea tarvitaan joka kk. Nämä ne vasta maksaakin.

Ai tarvii JOKA KK. Kuumemittarin? Ihanko olet tosissasi? En ole ostanut kuumemittaria VUOSIIN saati kuukausittain. Ja vaikka ostaskin kuukausittain niin se maksaa noin 6 euroa.

Vierailija
474/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

outoja tarpeita. HerätysKELLOT ? Kuukausittain? Minä käytän herätyskellona kännnykkääni, ei tarvitse ostaa herätyskelloa kuukausittain. Saati useita kelloja.

Vierailija
475/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

outoja tarpeita. HerätysKELLOT ? Kuukausittain? Minä käytän h

Jep. Noista luetelluista ei tarvitse ostaa kerran kuussa, kuin korkeintaan shampoo ja siteet.

Mutta valittajan nää osaa.

Vierailija
476/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä muuta kasvava nuori tarvisisi. Vaikkapa uimalasit. 50 euroo. Tai hiihtosukset 100?? Ja kaikki jotka sanotte, hae kirpputorilta...Olen its

sinä taas et ymmärrä että sinä olet se hyväosainen joka SAA tehdä työtä rahojensa eteen. Nämä ja monet muut EI SAA. Olet käsittänyt aivan päälaelleen. Olet ollut onnekas ja saanut sen työpaikkasi, kenties SATOJEN joukosta, yhtenä onnekkaista. Eikö ole näin? Olen aivan varma että hän ja kuka tahansa tuilla elävä vaihtaisi osia sinun kanssa välittömästi jos saisi sen sinun työsi. 

Vierailija
477/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä muuta kasvava nuori tarvisisi. Vaikkapa uimalasit. 50 euroo. Tai hiihtosukset 100?? J

Terhi on LÄHIHOITAJA. Hänelle kyllä olisi työpaikka heti, jos sellaisen suvaitsisi vastaanottaa. Mutta kun ei viitsi.

Vierailija
478/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihin mainitsemiisi ei montaa kymppiä per kuukausi mene. Tietysti, jos pitää ostaa kalleimmat vitamiinit apteekista, kasvorasvaksi ei kelpaa se 4 Euron Nivea (jota valtaosa keskituloisistakin käyttää tai vastaavaa hintaluokkaa olevia) jne. Eikä haavainpuhdistusaineita, herätyskelloja, kuumemittareita yms. osteta edes joka vuosi. Olen vaan huomannut, että toiset eivät yhtään katso hintoja ja kaikki pitää olla kalleinta/merkkiä, koska eivät hallitse raha-asioita ja sitten ihmetellään, kun rahat loppuu. 

Mitä puhelimiin tulee, niin ei ole yksi tai kaksi sossutuilla elävää, kun kourassa on 600-900 Euron iPhone, jos vaan osarilla on saanut. Sitä maksetaankin sitten useampi kymppi kuussa. 

Vierailija
479/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

outoja tarpei

Mihinkäs sinä pyyhit wc käynnin jälkeen? Tai etkö käytä deodoranttia?

Herätykello tarvitaan jokaiselle oma, jos jokainen herää eri aikaan aamulla, näihin paristot.

Vierailija
480/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkäs sinä pyyhit wc käynnin jälkeen?

No en ainakaan herätyskelloihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme