Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.

Vierailija
23.12.2023 |

Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.

Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.

Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.

Jää 900.

Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.

Jää 700.

Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia 

Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.

Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita. 

Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.

Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.

Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.

Kommentit (585)

Vierailija
481/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin ja tuet tonnin kk ja minulla jää ruokaan rahaa 350 euroa kk. Lisäksi kalastan paljon keväästä syksyyn joten säästän siinä ruokarahassa 100 euroa koska saan paljon kalaa joten oikeesti ruokaan menee 250 euroa kk. Minulla on laskuja vain vuokran omavastuu ja netti ja se on 140 euroa kk yhteensä. Loput rahat menee harrastuksiin ja vaatteisiin.

RUOKAAN, mutta entäpäs kaikkeen muuhun: hammastahnat, shampoot, saippuat, pyykinpesuaine, tiskiaine, deodorantti, hammasharjat, kasvorasvat, meikit, lääkkeet, omahoitolääkket(vitamiinit), muu hygienia terveyssiteet, muut suojat, laastarit, haavanpuhdistusaineet, kuumemittari, pesusienet, herätyskellot, patterit,roskapussit, yms. Yllättävän paljon kaikkea tarvitaan joka kk. Nämä ne vasta maksaakin.

Nuo sinun luettelemat asiat ei paljoa maksa marketissa, eikä niitä tarvitse ostaa joka kuukausi.

Vierailija
482/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin ja tuet tonnin kk ja minulla jää ruokaan rahaa 350 euroa kk. Lisäksi kalastan paljon keväästä syksyyn joten säästän siinä ruokarahassa 100 euroa koska saan paljon kalaa joten oikeesti ruokaan menee 250 euroa kk. Minulla on laskuja vain vuokran omavastuu ja netti ja se on 140 euroa kk yhteensä. Loput rahat menee harrastuksiin ja vaatteisiin.

RUOKAAN, mutta entäpäs kaikkeen muuhun: hammastahnat, shampoot, saippuat, pyykinpesuaine, tiskiaine, deodorantti, hammasharjat, kasvorasvat, meikit, lääkkeet, omahoitolääkket(vitamiinit), muu hygienia terveyssiteet, muut suojat, laastarit, haavanpuhdistusaineet, kuumemittari, pesusienet, herätyskellot, patterit,roskapussit, yms. Yllättävän paljon kaikkea tarvitaan joka kk. Nämä ne vasta maksaakin.

Ai tarvii JOKA

Ei tuossa nyt varmaan tarkoitettu, että ihan kaikkia lueteltuja tarvitsisi joka kuukausi ostaa. Pointti oli käsittääkseni se, että joka kuukausi on jotain muutakin ostettavaa kuin se ruoka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

RUOKAAN, mutta entäpäs kaikkeen muuhun: hammastahnat, shampoot, saippuat, pyykinpesuaine, tiskiaine, deodorantti, hammasharjat, kasvorasvat, meikit, lääkkeet, omahoitolääkket(vitamiinit), muu hygienia terveyssiteet, muut suojat, laastarit, haavanpuhdistusaineet, kuumemittari, pesusienet, herätyskellot, patterit,roskapussit, yms. Yllättävän paljon kaikkea tarvitaan joka kk. Nämä ne vas

Herätyskelloa EI TARVITSE jokaiselle omaa. Minulla ei ole ollut omaa herätyskelloa sitten vuoden 95 kun ensimmäisen kännykän sain.

Vierailija
484/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

RUOKAAN, mutta entäpäs kaikkeen muuhun: hammastahnat, shampoot, saippuat, pyykinpesuaine, tiskiaine, deodorantti, hammasharjat, kasvorasvat, meikit, lääkkeet, omahoitolääkket(vitamiinit), muu hygienia terveyssiteet, muut suojat, laastarit, haavanpuhdistusaineet, kuumemittari, pesusienet, herätyskellot, patterit,roskapussit, yms. Yllättävän paljon kaikkea tarvitaan joka kk. Nämä ne vas

Ei tarvita herätyskelloja jokaiselle. Meillä ei ole yhtäkään herätyskelloa, kaksi työssäkäyvää vanhempaa ja kolme koululaista.

Jos on kännykkä yhdellä niin se riittää. Ja tässä perheessähän äiti joutaa hyvin herättelemään kun ei mitään muuta tee.

Vierailija
485/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahallaanko nuo toimittajat antavat aina jollain tapaa tyhmän vaikutelman köyhistä, puolueellisia juttuja, jotka vääristävät totuutta.. Toki normi ihmisistä suurinosa/fiksuimmat ei itke eikä naura lehtien palstoilla.. Että aina siltä kannalta tosi ykspuolista vaikutelmaa antavat nää jutut...mut vähän vois toivoo toimittajilta enemmän yritystä antaa realistisia juttuja luettavaks..

Vierailija
486/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet pitää lakkauttaa. Minä käyn töissä enkä ole saannut euroakaan tililleni rahaa tältä yhteiskunnalta, arvatkaa vaan ärsyttääkö maksaa veroja kun ne rahat menee muiden ihmisten taskuun? Miksi minä joudun vasten tahtoani elättämään muita ihmisiä? 

M30

Vierailija
487/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin pitäisi tehdä niin että vuokrat maksetaan sossusta ja mitään rahaa ei anneta tälle yksilölle lainkaan. Vaan ainoastaan ruokakassi kerran viikossa. Saataisiin valtion  menotkin balanssiin näiden sossuloisten osalta.

Vierailija
488/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkee jo kauas ettei tuo nainen pese pyykkiä tai siivoa. Ei se sellaisiin rahaa tarvitse..

Vierailija
489/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun äidille vinkiksi että menovaatteet päälle ja lähimpään juottolaan Aisuria hakemaan..

Vierailija
490/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa pitäisi opettaa sen perusköksä-kotitalouden lisäksi muuta kodinhuoltoa ja erityisesti kodin rahataloutta. Jos ei kotoa lapsi saa mitään oppia siitä, mitä esim. osamaksut maksavat vuodessa tai kotona huoltajalla ei ole minkäänlaista impulssikontrollia hankintojen tai talousasioiden suhteen, niin jostain se talousoppi pitäisi saada. Muutenkin se, että kaikkea ei voi saada heti, tuntuu monelta unohtuneen ja kuvitellaan, että nyt kun ostan tän tonnin iPhonen osarilla, niin eihän se maksa kun 20e kuussa jne ja seuraavalla viikolla pitääkin jo saada siihen puhelimeen joku netfliksi taas 20e kuussa jne.

Kotitaloustunneilla tulisi myös opetella miten käytetään tähteitä ja hyödynnetään raaka-aineita. Myös wolttien ynnä muiden soijalattejen kokonaiskustannusmallia tulisi laskea omaan kuukausi- ja vuosibudjettiin. Ylipäätään budjetointia ja ymmärrystä siitä, mikä on edullinen mikä ei.

Alan olla vakuuttunut, että suomessa on jo

Muusta olen samaa mieltä, mutta et sesinäkään paljon tiedä kaikesta.

Et edes mitä kaikkien tietämä fliksi maksaa kuussa 😆 vai parikymppiä yhteen luuriin. Se on reilusti alta kympin. Noita on saanut alimmillaan jopa 4.50 kuussa. Just, niistä joutuukin kovaan pulaan ja hätään ..

Jos ihniset tosissaan luulevat kuvitelmissaan muiden olevan köyhiä tai tulevan köyhiksi jostakin muutanan eurin fliksistä, en tiedä enää miyä sanoa muuta kuin että ei se äly sielläkään päässä liikaa toimi jos suuruudentaju ei sen enempää toimi.

Ei minun koroton ja kuluton 36kk luurin osarini maksa yhtään extraa siksi, että se on osari. Maksaako sinulle? Oijoi, ostit tyhmästä paikasta.

Ei se maksaisi yhtään vähempää käteisellä. Itse asiassa kun ostin uuden, kappas sekin oli reilusti halvemmalla kuin mitä muualta tai paljonko sielläkin niistä nyt puoli vuotta myöhemmin otetaan. Osaan vertailla ja pysyttelen tiedoll hintatasosta sekä tarjoustasoista. Olen kohta 60v, en teini, ja olen uusinut osarilla kulutta ~ 4v välein vajaan parikytä vuotta enkä ole yhtään köyhempi siksi, olen ostanut ne osarilla. 

Emme me kaikki jotain osaroivat ole vertailukyvyttömiä. Osa on Kuluttajansa lukenut. Minäkin tein entivanhaan pyynnöstä ihmisille vertailuja 😊 En jaksa enää liian kipeänä enkä ole teini.

Jollei tartte tai jos tarttee älyluuria / luuria / nettiä / kk-maksullista mitään halpaa tai kallista, minua ei yhtään kismitä muiden valinnat. Minäkin olen köyhä, mutta en näistä. Itsellä on pysytävästä tarjouksesta -50% off suoratoisto. 4.99€/kk. Kenetkähän sekin vie perikatoon ....? Suhteellisuudentajua! 

Vierailija
491/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa nyt ei riitä enää pelkkä puhelin, vaan sen pitäisi olla nimenomaan upouusi älypuhelin? Ja vielä laadukas kamera.

Ja sellainen pitää kaikkien saada, vaikka ei ole rahaa edes ruokaan. 

Kehen viittaat? Jos minuun, joka kerroin lapseni satasen puhelimesta, niin ei ole rahahuolia itselläni. Mutta ymmärrän hyvin, että nykyisin ihmisillä on älypuhelimet. Ja ymmärrän myös, että halutaan jokin kamera - ja puhelimessa tullessahan se on helpompi ja halvempi kuin ostaa erikseen. Tämähän alunperin lähti siitä, kun joku paheksui sitä, jos on ostanut puhelimen osamaksulla. Itse en osta osamaksulla koskaan, mutta aina kun ostan jotain elektroniikkaa, osamaksua tarjotaan vaihtoehtona, ja usein maksuaika on korotonta. Että sikäli se voi jollekin olla ihan järkeväkin vaihtoehto.

En lakkaa ihmettelemästä ihmisiä jotka toitottavat omaa tilannettaan ketjuun, missä puhutaan täysin erilaisesta tilanteesta. Ja sitten alkavat riehua kun luulevat että kommentit koskevat heitä, vaikka kaikki muut puhuvat tilanteesta joka on ketjun aiheena.

Vierailija
492/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa pitäisi opettaa sen perusköksä-kotitalouden lisäksi muuta kodinhuoltoa ja erityisesti kodin rahataloutta. Jos ei kotoa lapsi saa mitään oppia siitä, mitä esim. osamaksut maksavat vuodessa tai kotona huoltajalla ei ole minkäänlaista impulssikontrollia hankintojen tai talousasioiden suhteen, niin jostain se talousoppi pitäisi saada. Muutenkin se, että kaikkea ei voi saada heti, tuntuu monelta unohtuneen ja kuvitellaan, että nyt kun ostan tän tonnin iPhonen osarilla, niin eihän se maksa kun 20e kuussa jne ja seuraavalla viikolla pitääkin jo saada siihen puhelimeen joku netfliksi taas 20e kuussa jne.

Kotitaloustunneilla tulisi myös opetella miten käytetään tähteitä ja hyödynnetään raaka-aineita. Myös wolttien ynnä muiden soijalattejen kokonaiskustannusmallia tulisi laskea omaan kuukausi- ja vuosibudjettiin. Ylipäätään budjetointia ja ymmärrystä siitä, mikä on edullinen mikä ei.

Mitä kieltä tämä on?

Vierailija
493/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA TARVII LISÄÄ KUN SE RAHA EI RIITÄ!!!

Vierailija
494/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tuo eukko rahat tuhlaa 

kun ei priorisoi ruokaa 

Vierailija
495/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole itse ap joten mistä tiedät että vuokra on 700 e/kk?? Jos 1 aikuinen ja 2 teini-ikäistä lasta niin tarvitaan vähintään kolmio jota ei kyllä mistään vuokrata 700 eurolla. Onko kirjoituksesi pelkkiä omia oletuksiasi ilman mitään järkiperäistä tietoa oikeista menoista. Esim. ruokamenot ei hitto 200 e/kk riitä yhdelle aikuiselle ja kahdelle teinille mitenkään koska se tekisi noin 6,5 e/kk yhteensä ja noin reilu 2 euroa per nenä päivässä.

Mene jo muualle täältä trollaamasta.

Vierailija
496/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri nuo erilaiset epäsäännölliset ja yllättävät menot tekee elämän helposti tosi hankalaksi kun pitää pihistellä.  Kaikki on laskettava tarkkaan ja sitten tulee joku yllätysmeno, oli sitten iso tai pieni, niin menee heti vaikeaksi jos talous on jo viritetty tappiinsa. Pienistä ylläreistä tulee helposti iso virta nykyisillä hinnoilla.

Kyllä se psyykkeen päälle käy ennen pitkää. En ihmettele että masennusta ja saamattomuutta pukkaa monilla. 

Vierailija
497/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Terhi joulukuun rahat on turvattu, sillä maksoin veroja tässä kuussa 1730 euroa

Vierailija
498/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki pesuaineet kannattaa ostaa halpisliikkeistä joissa on tarjouksia vielä vähän väliä. En ole ostanut vuosikymmeniin mitään ns normaalihinnoilla. Pyykinpesuaineet muutaman euron isoissa n 2l pulloissa. Kaikki hygieniatuotteet saa halvalla kun näkee hieman vaivaa. Uskallan todeta, että kuukaudessa ei ole mennyt enempää kuin 10e pesu ja hygieniatuotteisiin , kun lasken kaikki yhteen. Pattereita on saanut 3x 10 kpl  5- 10e ja niitä tarvii vaihtaa harvoin. Vuoden satsi. On omaa tyhmyyttä jos ei käytä hyväksi edullisia tarjouksia.

Vierailija
499/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvassa oli iso ja hyvä sohva. Varmaan siihenkin osamaksuja, joten joutuu pitämään rikkinäisiä vaatteita

Vierailija
500/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka on yleensä " muiden rahoja." Yrittäjä myy asiakkaille, vie asiakkaan rahat, kauppias myy paljon turhaa mitä ei tarvita ja vie meidän rahat. Hoitajien, kansanedustajien ja lääkärien palkat ovat muiden rahoja.

Lottovoittajan rahat ovat muiden pelaajien rahoja jotka ovat eläkkeellä tai töissä eli Veikkaus maksaa voitot muiden rahoista.

Ei ole olemassa muiden rahaa, on kiertävää rahaa.

Toisten tienaama raha on heidän oma,ihan sama kiertääkö se vai makaa tilillä.Tuet ovat myös työssäkäyviltä kerättyä rahaa.Toiset tekee töitä rahansa eteen ja toiset saa sen tekemättä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi