Ärsyttää vähän perheiden valta jouluna, vrt yksin elävät
He voivat aina halutessaan viettää joulun kotona perheen kesken tai sanoa että "olemme kotona mutta meille saa tulla kaikki halukkaat", mikä on kiva. Mutta ei yksin elävillä tässäkään ole vaihtoehtoa, se on mentävä sinne minne kutsutaan, vaikka haluaisit järjestää joulua kotonasi ja kutsua sukua sinne, niin eivät he tule koska ovat päättäneet olla perheen kanssa kotona.
Minä taas eniten olisin toivonut sukujoulua vanhempieni luona mutta siskoni perheineen ei taas voi sinne tulla kun sitten appivanhemmat suuttuvat kun he eivät ole menneetkään sinne ja päättivät luopua koko sukuloimisjoulusta. Minusta tuntuu että nyt minultakin on riistetty perinteinen joulunvietto pelkästään itsestä riippumattomista syistä. Toki olen onnellinen että on sukua ja olemme hyvissä väleissä sekä asumme lähekkäin. En silti olisi arvannut että tässä käy näin, surullista. Olen aina ollut jouluihminen mutta tuntuu ette enää koskaan saa sitä samaa joulun tunnelmaa mitä lapsuuden kodissa. Vanhemmillani ei taas ole väliä, ymmärtävät että lapsiperhe haluaa viettää joulun omassa kodissaan. Minä taas en nauti siitä että vierailisin siellä ja täällä pitkin joulua katsomassa kun perheet viettävät sitä keskenään omissa kodeissaan. Kyllä minäkin tahtoisin rauhoittua yhteen paikkaan, ei vaan ole vaihtoehtoa ellen sitten ole yksin.
Kommentit (65)
Joulun taika on mystinen juttu. Joulu on satu ja jokainen voi siihen satuun astua halutessaan. Onhan se toisaalta hassua, että ihmiset puuhastelevat kaikkia hassuja juttuja sydäntalvella. Toisaalta jos haluaa jotain tapahtuvaksi, niin sen eteen pitää puuhastella. Itsehän se järjestellään sellaiseksi kuin halutaan, että saadaan hyppy pois arjesta. Rentoudutaan, levätään ja nautitaan. Lahjotaan itseä ja muita. Hauska leikki piristämässä synkkää vuodenaikaa. Ei ole pakko leikkiä mukana, tai sitten voi rakentaa sellaisen joulun itselleen kuin haluaa. Muita ihmisiä ei voi pakottaa leikkimään mukana. Ehkäpä innostut itse järjestämään sellaista joulumaata, jossa muut haluavat vierailla.
Yksin asuessa kaikki jouluhössötys jää pois.
Harvinaisen itsekäs avaus.
Yksi itkee kun ei voi määrätä miten muut viettävät joulua. Perheillä on liikaa valtaa kun niiden ei ole pakko tanssia APn pillin tahtiin. Saavat viettää joulunsakin kotonaan jos itse niin tahtoivat.
APlla on itsellään samanlainen valta päättää omasta joulunvietostaan ja kutsua sukulaisia kylään.
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen itsekäs avaus.
Yksi itkee kun ei voi määrätä miten muut viettävät joulua. Perheillä on liikaa valtaa kun niiden ei ole pakko tanssia APn pillin tahtiin. Saavat viettää joulunsakin kotonaan jos itse niin tahtoivat.
APlla on itsellään samanlainen valta päättää omasta joulunvietostaan ja kutsua sukulaisia kylään.
Ap:lla on itseasiassa paljon enemmän valtaa joulunviettoonsa kuin perheellisillä, jotka joutuvat ottamaan perheenjäsentensä toiveet huomioon.
Niin, eikö tämä nyt just todista sen, että perheellisetkin joutuu joustamaan? Ap:n sisarus joutuu olemaan mieliksi appivanhemmilleen. 🤷🏻