Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää vähän perheiden valta jouluna, vrt yksin elävät

Vierailija
22.12.2023 |

He voivat aina halutessaan viettää joulun kotona perheen kesken tai sanoa että "olemme kotona mutta meille saa tulla kaikki halukkaat", mikä on kiva. Mutta ei yksin elävillä tässäkään ole vaihtoehtoa, se on mentävä sinne minne kutsutaan, vaikka haluaisit järjestää joulua kotonasi ja kutsua sukua sinne, niin eivät he tule koska ovat päättäneet olla perheen kanssa kotona. 

Minä taas eniten olisin toivonut sukujoulua vanhempieni luona mutta siskoni perheineen ei taas voi sinne tulla kun sitten appivanhemmat suuttuvat kun he eivät ole menneetkään sinne ja päättivät luopua koko sukuloimisjoulusta. Minusta tuntuu että nyt minultakin on riistetty perinteinen joulunvietto pelkästään itsestä riippumattomista syistä. Toki olen onnellinen että on sukua ja olemme hyvissä väleissä sekä asumme lähekkäin. En silti olisi arvannut että tässä käy näin, surullista. Olen aina ollut jouluihminen mutta tuntuu ette  enää koskaan saa sitä samaa joulun tunnelmaa mitä lapsuuden kodissa. Vanhemmillani ei taas ole väliä, ymmärtävät että lapsiperhe haluaa viettää joulun omassa kodissaan. Minä taas en nauti siitä että vierailisin siellä ja täällä pitkin joulua katsomassa kun perheet viettävät sitä keskenään omissa kodeissaan. Kyllä minäkin tahtoisin rauhoittua yhteen paikkaan, ei vaan ole vaihtoehtoa ellen sitten ole yksin.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt tästä mitään? Siis siskosi perhe haluaa jäädä pois perinteisestä perheenne joulunvietosta ja sinä vedät herneen nenään siitä että he voivat tehdä näin? Voithan sinäkin vetäytyä kotiin ja kertoa viettäväsi joulua kotonasi. 

Ymmärrän siskoasi oikein hyvin. Meillä on kaksi pientä lasta ja joulu menee taas muiden toiveita toteuttaen, puolet ajasta appivanhempien nurkissa pyöriessä ja puolet ajasta omilla vanhemillani kykkiessä. Olisi ihana jäädä kotiin mutta sekä minun että mieheni perheet ovat suoraan sanoneet että joulu ei ole joulu josseivät saa meitä ja lapsia käymään. En tiedä miten monta vuotta jaksan viettää pyhiä autossa istuen ihan vaan siksi että jotkut muut saavat joulufiiliksen, itselläni se on ollut kateissa siitä saakka kun lapset syntyivät. 

Ai kamala, nyt otatte kyllä itseänne niskasta kiinni ja lopetatte nuo vierailut, joita ette itse halua. Mikäli isovanhempien on tärkeä tavata teitä ja lapsia, pyytäkään heidät teille ja tuomaan osan ruuista mukanaan! Jos eivät tule, omapa on valintansa.

Itse en ikinä suostuisi siihen, että meidän perhe ravaisi siellä täällä pitkin aattoa sukuloimassa. Ollaan ratkaistu asia sitten lähisuvun kesken, että joka vuosi sovitaan missä joulu tällä kertaa vietetään ja kaikki tulevat sinne - appivanhempien porukalla joka toinen ja minun suvun porukalla joka toinen vuosi, tasapuolista on.

Vierailija
22/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voi siis vain viettää joulua vanhempiesi luona? Miksi sinne pitäisi muidenkin tulla? Se on sinun perheesi, älä valita. 

Tämä jäi minullekin auki. Ihan mysteeriavaus.

Siksi kun ne vanhemmat menee sinne siskon luo lapsenlapsia katsomaan, eivätkä sitten kotonaan viitsi erityisemmin joulua laittaa kun ei sitä perinteistä sukujoulua enää ole. Ap

Onko siskosi kutsunut sinut sinne viettämään joulua? Jos ei niin rohkeasti vaan kysyt voisitko sinäkin tulla jos et yksin halua olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi vali vali. Ensinnäkin, yksikään aikuinen ei tunne sitä samaa joulun tunnelmaa kuin lapsuuden kodissa (tai mummolassa tai...) oli omia lapsia tai ei. Se on nääs sitä, kun ei ole enää itse lapsi.

Toisekseen, niin monet perheelliset joutuu ihan samalla tavalla juoksemaan joulun pyhät sukulaisesta toiseen, ei se ole mikään lapsettoman kohtalo.

Ja, no niin... Jos et saa joulun tunnelmaa pelkästään vanhempiesi kanssa, tai yksin kotonasi, tai sisarustesi luona vieraillessa, niin et oikein voi siitä muita syyttää... Ja jos oket kuitenkin tervetullut jouluna sisaruksillesi, niin miksi et ottaisi vanhempiasi mukaan ja kiertäisi joulupäivän ja tapanin aikana heillä kyläilemässä? 

Vierailija
24/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tottkai joulun(kin) vietto muuttuu elämän varrella! Harva sitä koko elämänsä saa just samanlaista joulua viettää kuin "aina ennenkin" tai semmoista mikä itselle olisi kiva. Sille nyt ei vaan voi mitään, tämä on asennoitumiskysymys. Joten sä mietit mikä tässä tilanteessa ja tällä hetkellä on sulle se kivin vaihtoehto ja teet sen mukaan. Täysin turhaa jäädä märehtimään sitä mitä ei saa ja mikä ei toteudu, mitä ihmettä se hyödyttää? Muuttuuko asiat voivottelemalla?

Eihän se muutu voivottelemalla, kai sitä saa silti harmitella? Tai onko siinä jotain väärää jos on perinteitä rakastava? No et selvästikään ole samanlainen jouluihminen kuin itse olen (ollut), joten et voi ymmärtää. Ap

Tottakai mä ymmärrän, miten sinä semmoisen tulkinnan vedit etten ymmärrä? Perinteitä on mullakin mutta kertakaikkiaan se joulunvietto nyt vaan muuttuu vuosien varrella kun läheisten elämäntilanteetkin muuttuu. En minäkään saa enää koskaan semmoisia jouluja kuin ennenvanhaan, lapset on omillaan eikä tänä jouluna tule kotiin. Äiti kuoli pari vuotta sitten, ei ole äitiä joulunvietossa. Isä hoivakodissa, sisaret oman väkensä kanssa. Toki sitä haaveilee tietynlaisista jouluista porukalla, ja haikeus välillä iskee. Mutta minä asennoidun niin että teemme miehen kanssa kaksistaan semmoisen joulun että meillä on kivaa. Etsin siitä ne kivat puolet, ja niitä löytyy! Olen kiitollinen niistä entisistä jouluista, tohinaa, porukkaa, rentoa mukavaa oloa, onnellinen että semmoisia on saanut viettää. Ne on nyt muistoissa, on ihmisiä joilla ei ole onnellisia ja mukavia muistoja, siksi siis on syytä olla tyytyväinen. Nyt vain muutetaan systeemejä ja tehdään niistä kivatsuja muistoja. Asennekysymys!

Vierailija
25/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ON ratkaisu. Huomasin itsekin, että joulut eivät enää tunnu samalta kuin ennen. Isovanhempia ei enää ole ja sisaruksilla perheet. Mutta nyt on mahdollisuus tehdä joulusta omanlainen. Halutessaan voi lähteä vaikka reissuun tai mennä just toisten luo jouluksi (ei tarvii itse stressata kodin laittoa). Unelmien joulussa olisin viettämässä isoa sukujoulua jossain landella, mut tähän kohtaan se ei vaan ole realistista eikä sitä kannata surkutella.

N31

Vierailija
26/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että toisten pitäisi viettää joulua niinkuin ap haluaa. Muiden toiveilla eikä tahdolla ole merkitystä kunhan ap vain saa tahtomansa joulun. Jos ei saa niin vetää marttyyrikohtauksen päälle ja suree itseänsä. Viikon itsesäälipläjäys.

27/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voi siis vain viettää joulua vanhempiesi luona? Miksi sinne pitäisi muidenkin tulla? Se on sinun perheesi, älä valita. 

Tämä jäi minullekin auki. Ihan mysteeriavaus.

Siksi kun ne vanhemmat menee sinne siskon luo lapsenlapsia katsomaan, eivätkä sitten kotonaan viitsi erityisemmin joulua laittaa kun ei sitä perinteistä sukujoulua enää ole. Ap

No eipä siinä sitten auta muu, kuin että sinä alat joulua laittamaan ja vanhemmat tulevat sinun luo.

Ja ap kutsuu myös sen siskonsa perheineen ja appivanhempineen luokseen. Saavat ison sukujoulun. 

Vierailija
28/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko rakas lapsi, että se perhe on tullut ilmaiseksi. Kyllä siihen on palanut palkka poikineen ja voimat sekä naisilla vartalo, lisäksi monen monituista kompromissiä. Tee oma perhe, niin voit nauttia perhejouluista.

Vierailija
29/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta! Aikuinen ihminen poraa jotain lapsuuden kodin menetettyä joulua. Kukaan ei halua katsoa siipiveikkoa loputtomiin. Kehittele oma joulusi ja kutsu sinne seuraa itsellesi.

Vierailija
30/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP haluaisi helpon joulun, mennä valmiiseen toisten tekemään jouluun.

Ehkä sisaresi on kyllästynyt lokkeiluusi ja kutsui vain vanhemmat omaan jouluunsa.

Vierailija
31/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tunne tuli minullakin, kun olin lähempänä kolmeakymppiä ja olin itse vielä sinkku. Olisin halunnut viettää sellaista perinteistä kotijoulua vanhempien ja sisarusten kanssa rauhassa, mutta ei se enää tietenkään onnistunut samalla tavalla kuin lapsena. Nyt vuosia myöhemmin olen tottunut uuteen tilanteeseen, enkä kaipaa lapsuuden jouluja kuin muistoissa.

Vierailija
32/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko joululla vain aattoa vai lisäksi joulupäivä ja tapaninpäivä? Perinteitä kun voi kehittää aina loppiaiseen asti. Joten jos et saa sisartasi  perheineen jouluksi (?) paikalle, niin miten olisi keksiä jotakin ihan uutta sen tilalle? 

Minulla oli aattoana varhainen puuroaamiainen. Olin aivan varma, etteivät lähiomaiset perheineen tule sinne. Siitä tuli kuitenkin perinne ja kun jouduin vaikean elämäntilanteeni vuoksi lopettamaan lähiomaiseni haikailivat sen perään joitakin vuosia. Tuntui pahalta sanoa, etten kykene enää. Se oli oikeasti ihana joulun aloitus ja kuten lähiomaiseni sanoivat mieli rauhoittui ottamaan vastaan joulua. 

Vierailija
33/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa syyllistävää narinaa, ap

Vierailija
34/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmalla oli lapseton sinkkusisarus ja se oli melkeinpä joulun kohokohta, kun mitään ilmoittatta ilmestyi aattona kylään. 🙂 Ei käynyt joka joulu, joten sitä piti aina vähän jännittää, tuleeko vai ei. Ehkäpä itsekin löytäisit joulun tunnelman siitä, että käyt moikkaamassa sisarustesi lapsia ja viet jotain pientä heille mennessäsi? Olisit varmasti odotettu vieras. Jos aatto on varattu pelkästään ydinperheelle, niin mene joulupäivänä. Vie muksut luistelamaan tai pulkkamäkeen.

Vierailija
35/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän joulun ihan hyvillä mielin itsekseni nauttien jouluruokia ja -juomia. Touhuan mitä sattuu huvittamaan. Toki minulle tulee lapset (aikuisia jo) käymään, mutta siinä onkin tarpeeksi sosiaalisuutta yhteen jouluun.

Vierailija
36/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni yksinelävä lähteekin ulkomaille jouluksi. Sellaiseen paikkaan missä joulua ei vietetä.

Täytyy varmasti mennä johonkin syvään Afrikkaan savimajaan, jossa joulusta ei ole tietoakaan.

Joku kertoi, että häneltä meni joulufiilis kun lapsia syntyi. Minä taas höynähdin kunnolla, kunnes pieni lapseni oppi lukemaan ja piti kertoa ettei joulupukkia ole olemassakaan. Voi sitä pienen miehen pettynyttä ilmettä. Kysyi, miks kerroit oli kiva uskoa joulupukkiin.

Vierailija
37/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni yksinelävä lähteekin ulkomaille jouluksi. Sellaiseen paikkaan missä joulua ei vietetä.

Täytyy varmasti mennä johonkin syvään Afrikkaan savimajaan, jossa joulusta ei ole tietoakaan.

Joku kertoi, että häneltä meni joulufiilis kun lapsia syntyi. Minä taas höynähdin kunnolla, kunnes pieni lapseni oppi lukemaan ja piti kertoa ettei joulupukkia ole olemassakaan. Voi sitä pienen miehen pettynyttä ilmettä. Kysyi, miks kerroit oli kiva uskoa joulupukkiin.

Höh, miksi se piti kertoa, kun oppi lukemaa? Kyllä meillä on uskottu joulupukkiin vielä pitkälti pikkukoulusina, vaikka olivat osanneet lukea jo jonkun vuoden. 

Vierailija
38/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene myös sinne sisarellesi käymään? Vaikka vanhempien kanssa samaan aikaan. Viet vaikka mennessäsi jotain jälkiruokaa.

Vierailija
39/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap siis voi mennä sinne siskon luokse jos vanhemmatkin menee? Eikös se just ois se sukujoulu? Lapsiperheen on varmasti kaikkein hankalin reissata paikasta toiseen jouluna, joten ihan järkevää että muut menee heidän luo. 

Vierailija
40/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh, miksi se piti kertoa, kun oppi lukemaa? Kyllä meillä on uskottu joulupukkiin vielä pitkälti pikkukoulusina, vaikka olivat osanneet lukea jo jonkun vuoden. 

Samaa mietin, kyllähän lapset kautta aikojen on ihan itse jossain vaiheessa hoksanneet ettei se pukki taida ihan totta ollakaan. Mut sit jouluna kuitenkin vähän vielä uskotaan vaikkei ihan kunnolla... Ei kai se lukemaan oppiminen tähän liity. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme