Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää vähän perheiden valta jouluna, vrt yksin elävät

Vierailija
22.12.2023 |

He voivat aina halutessaan viettää joulun kotona perheen kesken tai sanoa että "olemme kotona mutta meille saa tulla kaikki halukkaat", mikä on kiva. Mutta ei yksin elävillä tässäkään ole vaihtoehtoa, se on mentävä sinne minne kutsutaan, vaikka haluaisit järjestää joulua kotonasi ja kutsua sukua sinne, niin eivät he tule koska ovat päättäneet olla perheen kanssa kotona. 

Minä taas eniten olisin toivonut sukujoulua vanhempieni luona mutta siskoni perheineen ei taas voi sinne tulla kun sitten appivanhemmat suuttuvat kun he eivät ole menneetkään sinne ja päättivät luopua koko sukuloimisjoulusta. Minusta tuntuu että nyt minultakin on riistetty perinteinen joulunvietto pelkästään itsestä riippumattomista syistä. Toki olen onnellinen että on sukua ja olemme hyvissä väleissä sekä asumme lähekkäin. En silti olisi arvannut että tässä käy näin, surullista. Olen aina ollut jouluihminen mutta tuntuu ette  enää koskaan saa sitä samaa joulun tunnelmaa mitä lapsuuden kodissa. Vanhemmillani ei taas ole väliä, ymmärtävät että lapsiperhe haluaa viettää joulun omassa kodissaan. Minä taas en nauti siitä että vierailisin siellä ja täällä pitkin joulua katsomassa kun perheet viettävät sitä keskenään omissa kodeissaan. Kyllä minäkin tahtoisin rauhoittua yhteen paikkaan, ei vaan ole vaihtoehtoa ellen sitten ole yksin.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni yksinelävä lähteekin ulkomaille jouluksi. Sellaiseen paikkaan missä joulua ei vietetä.

Täytyy varmasti mennä johonkin syvään Afrikkaan savimajaan, jossa joulusta ei ole tietoakaan.

Joku kertoi, että häneltä meni joulufiilis kun lapsia syntyi. Minä taas höynähdin kunnolla, kunnes pieni lapseni oppi lukemaan ja piti kertoa ettei joulupukkia ole olemassakaan. Voi sitä pienen miehen pettynyttä ilmettä. Kysyi, miks kerroit oli kiva uskoa joulupukkiin.

Miksi kerroit? Meillä uskottiin joulupukkiin ihan tyynesti vielä 1-2. luokillakin.

Vierailija
42/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt tästä mitään? Siis siskosi perhe haluaa jäädä pois perinteisestä perheenne joulunvietosta ja sinä vedät herneen nenään siitä että he voivat tehdä näin? Voithan sinäkin vetäytyä kotiin ja kertoa viettäväsi joulua kotonasi. 

Ymmärrän siskoasi oikein hyvin. Meillä on kaksi pientä lasta ja joulu menee taas muiden toiveita toteuttaen, puolet ajasta appivanhempien nurkissa pyöriessä ja puolet ajasta omilla vanhemillani kykkiessä. Olisi ihana jäädä kotiin mutta sekä minun että mieheni perheet ovat suoraan sanoneet että joulu ei ole joulu josseivät saa meitä ja lapsia käymään. En tiedä miten monta vuotta jaksan viettää pyhiä autossa istuen ihan vaan siksi että jotkut muut saavat joulufiiliksen, itselläni se on ollut kateissa siitä saakka kun lapset syntyivät. 

Tälle vuodelle tämä on jo myöhäistä, mutta ensi vuonna sanot(te) jämäkän ystävällisesti että olette kotona tai missä haluattekaan, jos heillä ei sen vuoksi joulu ole joulu niin viettäköön arkea sitten. Ette ole vastuussa toisten joulutunnelmasta. Toki voitte viettää vaikka joka toisen joulun sukuloiden jos haluatte ilahduttaa heitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää joulua sinulle ap

Minun äitini vei minut ja pikkusiskon siskolleen jouluksi.

Katselimme kun siskon lapsi sai kymmeniä paketteja.

Minä olin säästänyt ja ostanut siskolle nuken.

Itse en saanut mitään, meillä oli iso ikäero siskon kanssa .

Äitin sisko vähän häpesi, mutta hyvä kun antoi meidän olla siellä.

Äiti oli silloisen miesystävänsä kämpillä.

Vierailija
44/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni yksinelävä lähteekin ulkomaille jouluksi. Sellaiseen paikkaan missä joulua ei vietetä.

Täytyy varmasti mennä johonkin syvään Afrikkaan savimajaan, jossa joulusta ei ole tietoakaan.

Joku kertoi, että häneltä meni joulufiilis kun lapsia syntyi. Minä taas höynähdin kunnolla, kunnes pieni lapseni oppi lukemaan ja piti kertoa ettei joulupukkia ole olemassakaan. Voi sitä pienen miehen pettynyttä ilmettä. Kysyi, miks kerroit oli kiva uskoa joulupukkiin.

Höh, miksi se piti kertoa, kun oppi lukemaa? Kyllä meillä on uskottu joulupukkiin vielä pitkälti pikkukoulusina, vaikka olivat osanneet lukea jo jonkun vuoden. 

No minäpä kerron. Sain sisareltani maljakon lahjaksi, pohjassa oli nimeni ja joulun toivotukset häneltä. Lapsukainen hihkaisi, että muka joulupukilta täällähän lukee että Marja. Tätinsä nimi.

Vierailija
45/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme jumitusta. Kenenkään ei ole pakko mennä jouluksi minnekään. Saa olla kotona jos haluaa. Miten te olette niin lapasia ettette uskalla sanoa?

Sitä paitsi on naurettavaa valittaa aikuisena ettei joulu ole enää samanlainen kuin lapsena.

Vierailija
46/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tottkai joulun(kin) vietto muuttuu elämän varrella! Harva sitä koko elämänsä saa just samanlaista joulua viettää kuin "aina ennenkin" tai semmoista mikä itselle olisi kiva. Sille nyt ei vaan voi mitään, tämä on asennoitumiskysymys. Joten sä mietit mikä tässä tilanteessa ja tällä hetkellä on sulle se kivin vaihtoehto ja teet sen mukaan. Täysin turhaa jäädä märehtimään sitä mitä ei saa ja mikä ei toteudu, mitä ihmettä se hyödyttää? Muuttuuko asiat voivottelemalla?

Eihän se muutu voivottelemalla, kai sitä saa silti harmitella? Tai onko siinä jotain väärää jos on perinteitä rakastava? No et selvästikään ole samanlainen jouluihminen kuin itse olen (ollut), joten et voi ymmärtää. Ap

Et sinä mikään jouluihminen ole vaan ammattivalittaja ja trolli. 

Vierailija
47/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitä muita syyttämään, ei ole muiden tehtävä sinulle joulua tehdä.

Oma on valintasi, vietä se yksin ja katso vaikka Bridget Jonesia.

Vierailija
48/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh, miksi se piti kertoa, kun oppi lukemaa? Kyllä meillä on uskottu joulupukkiin vielä pitkälti pikkukoulusina, vaikka olivat osanneet lukea jo jonkun vuoden. 

No minäpä kerron. Sain sisareltani maljakon lahjaksi, pohjassa oli nimeni ja joulun toivotukset häneltä. Lapsukainen hihka

Okei, meillä on lapsille kerrottu alusta asti, että sukulaisilta ja kummeilta tulevat lahjat ovat heiltä, että on voitu kiittää lahjan antajia. Ainoastaan meidän vanhempien hankkimat lahjat on olleet joulupukilta. :) 

49/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein ihminen ikääntyessään haluaa viettää joulua lastenlastensa kanssa. Erityisesti jälkimmäisten. Ja sitten, kun jollain niistä lapsenlapsista on lapsia, taas heidän kanssaan. Monellehan joulu on nimenomaan lasten juhla eikä tässä tarkoiteta kolmekymppisiä "lapsia" vaan ihan niitä pieniä. 

Vierailija
50/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Aika usein ihminen ikääntyessään haluaa viettää joulua lastenlastensa kanssa. Erityisesti jälkimmäisten. Ja sitten, kun jollain niistä lapsenlapsista on lapsia, taas heidän kanssaan. Monellehan joulu on nimenomaan lasten juhla eikä tässä tarkoiteta kolmekymppisiä "lapsia" vaan ihan niitä pieniä. 

Kyllä ne isovanhemmat on jo vanhoja, kun on lastenlastenlapsia. Silloin ei enää jaksa joulua niin pitkään juhlia.

Vierailija
51/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi vali vali. Ensinnäkin, yksikään aikuinen ei tunne sitä samaa joulun tunnelmaa kuin lapsuuden kodissa (tai mummolassa tai...) oli omia lapsia tai ei. Se on nääs sitä, kun ei ole enää itse lapsi.

Toisekseen, niin monet perheelliset joutuu ihan samalla tavalla juoksemaan joulun pyhät sukulaisesta toiseen, ei se ole mikään lapsettoman kohtalo.

Ja, no niin... Jos et saa joulun tunnelmaa pelkästään vanhempiesi kanssa, tai yksin kotonasi, tai sisarustesi luona vieraillessa, niin et oikein voi siitä muita syyttää... Ja jos oket kuitenkin tervetullut jouluna sisaruksillesi, niin miksi et ottaisi vanhempiasi mukaan ja kiertäisi joulupäivän ja tapanin aikana heillä kyläilemässä? 

Mene jouluna hurstin kodittomien jouluun vapaaehtoiseksi ap.

Mitä etkö mee???

Vierailija
52/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nössöt ei uskalla sanoa vastaan että nyt vietän oman näköiseni pyhän, eli omissa oloissa.

Introvertti joutuu jatkuvasti kinaamaan tästä asiasta ympäri vuoden, että ei vaa jaksa bilettää.

Vierailija
53/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää joulua sinulle ap

No voi vali vali. Ensinnäkin, yksikään aikuinen ei tunne sitä samaa joulun tunnelmaa kuin lapsuuden kodissa (tai mummolassa tai...) oli omia lapsia tai ei. Se on nääs sitä, kun ei ole enää itse lapsi.

Vierailija
54/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää joulua sinulle ap

Täällä on kyllä kivisydänten kokoontuminen taas .

Vierailija
55/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On  suorastaan vaarallista viettää aina joulu samallalailla, samojen ihmisten seurassa, samat kuviot, samat syötävät.  Ja sitten tulee itku kun joku osanen muuttuu. Haloo, joulu tulee ja menee, vietämme sen miten vain.

Vierailija
56/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin voit viettää haluamasi joulun. Niin minäkin teen.

Vierailija
57/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu on lasten ja perheiden juhla, siskosi tarjoaa samaa nyt omille lapsilleen kuin millainen joulu hänelläkin on ollut lapsena. Ilmeisesti sinun lapsuutesi jouluna tekin olette kotona, ettekä isovanhemmilla tai tädeillä? 

Joulut muuttuvat, ei aikuisena kuulukaan viettää samanlaista joulua kuin lapsena. Sinulla on sentään sukulaisia ja he kutsuvat luokseen. 

Siskosi on muodostanut oman perheensä, kuten aikuiset tekevät. Itse olet aikuisena lapsuuden perheessä vielä kiinni ja sinut on kutsuttu ilmeisesti lapsuuden kotiin. Joulut muutenkin muuttuvat, koska kun aika kuluu vanhemmat kuolevat ja uusia perheitä muodostui ja uusia lapsia syntyy ja samalla uusia perinteitä ja tapoja, se on aivan luonnollista. 

Olipas hassusti sanottu.

Joulu on kaikkien juhla ja jokainen viettää sitä miten parhaaksi näkee. Ei joulua ole rajattu millekään tietylle ihm

Kyllä kaikki halutaan väkisin ymmärtää väärin. On yleinen sanonta, että joulu on lasten juhla. Tarkoittaa että joulu tehdään ensisijaisesti lasten ehdoilla, joulun taianomaisuus on lapsille tärkeätä. Aikuiset tietenkin voivat viettää joulua ihan omaan tapaan, tai olla vaikka viettämättä ollenkaan. 

Vierailija
58/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ketään yksin elävää ystävää, joka kokee samanlaista yksinäisen joulun tuskaa? Ehkä ensi vuoden joululle voisi sopia jo hyvissä ajoin joulunpyhille yhteistä joulunviettoa jonkun tai joidenkin muiden samoin kokevien kanssa. 

Vierailija
59/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää joulua sinulle ap

Täällä on kyllä kivisydänten kokoontuminen taas .

Miten niin? Aloittajalla on mahdollisuus viettää joulua sukulaistensa kanssa, mutta mököttää, kun se ei ole enää samanlaista kuin joskus ja syyttää siitä perheellisiä sisaruksiaan. Ihan kuin perheelliset eivät samalla tavalla joutuisi tekemään erilaisia myönnytyksiä ja kompromisseja ja muuttamaan joulunviettotapojaan, eikä aina mene niinkuin itse haluaisi. Kuuluu kai aikalailla aikuisuuteen. Täälläkin on pitkiä keskusteluja joka joulu siitä, kuinka perheelliset joutuu taipumaan muiden sukulaisten tahtoon ja viettämään joulua tavalla, jota eivät itse välttämättä halua. 

Vierailija
60/65 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä ainoa, joka kiinnitin huomiota tuohon, että siskon perhe ei voi enää viettää joulua AP:n kotona, koska siskon appikset siitä suuttuisivat/ loukkaantuisivat?

Joten kyllä tässä tarinassa on muitakin itsekkäitä kuin monessa kommentissa kritisoitu AP.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan