Ärsyttää vähän perheiden valta jouluna, vrt yksin elävät
He voivat aina halutessaan viettää joulun kotona perheen kesken tai sanoa että "olemme kotona mutta meille saa tulla kaikki halukkaat", mikä on kiva. Mutta ei yksin elävillä tässäkään ole vaihtoehtoa, se on mentävä sinne minne kutsutaan, vaikka haluaisit järjestää joulua kotonasi ja kutsua sukua sinne, niin eivät he tule koska ovat päättäneet olla perheen kanssa kotona.
Minä taas eniten olisin toivonut sukujoulua vanhempieni luona mutta siskoni perheineen ei taas voi sinne tulla kun sitten appivanhemmat suuttuvat kun he eivät ole menneetkään sinne ja päättivät luopua koko sukuloimisjoulusta. Minusta tuntuu että nyt minultakin on riistetty perinteinen joulunvietto pelkästään itsestä riippumattomista syistä. Toki olen onnellinen että on sukua ja olemme hyvissä väleissä sekä asumme lähekkäin. En silti olisi arvannut että tässä käy näin, surullista. Olen aina ollut jouluihminen mutta tuntuu ette enää koskaan saa sitä samaa joulun tunnelmaa mitä lapsuuden kodissa. Vanhemmillani ei taas ole väliä, ymmärtävät että lapsiperhe haluaa viettää joulun omassa kodissaan. Minä taas en nauti siitä että vierailisin siellä ja täällä pitkin joulua katsomassa kun perheet viettävät sitä keskenään omissa kodeissaan. Kyllä minäkin tahtoisin rauhoittua yhteen paikkaan, ei vaan ole vaihtoehtoa ellen sitten ole yksin.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Siis tottkai joulun(kin) vietto muuttuu elämän varrella! Harva sitä koko elämänsä saa just samanlaista joulua viettää kuin "aina ennenkin" tai semmoista mikä itselle olisi kiva. Sille nyt ei vaan voi mitään, tämä on asennoitumiskysymys. Joten sä mietit mikä tässä tilanteessa ja tällä hetkellä on sulle se kivin vaihtoehto ja teet sen mukaan. Täysin turhaa jäädä märehtimään sitä mitä ei saa ja mikä ei toteudu, mitä ihmettä se hyödyttää? Muuttuuko asiat voivottelemalla?
Eihän se muutu voivottelemalla, kai sitä saa silti harmitella? Tai onko siinä jotain väärää jos on perinteitä rakastava? No et selvästikään ole samanlainen jouluihminen kuin itse olen (ollut), joten et voi ymmärtää. Ap
Miksi et voi siis vain viettää joulua vanhempiesi luona? Miksi sinne pitäisi muidenkin tulla? Se on sinun perheesi, älä valita.
Sekava aloitus, en ymmärtänyt mikä mättää. Joulu on perhejuhla, ei kannata änkyröidä jos tuntuu ikävältä. Kannattaa hankkia se mies ja muutama perillinen, siinä tulee samalla anoppi ja appi.
Itseltäni katosi se lapsuuden joulujen taika jo ehkä 6-7-vuotiaana, ilman mitään erityistä syytä. Ehkä se etten enää uskonut joulupukkiin ja tonttuihin vaikutti, lähes maagisesta ajasta tulikin vain tavallista vähän runsaampaa syömistä ja tiettyjä koristeita.
Jouluni olen aikuisiällä aina viettänyt yksin. Se on oikein mukavaa, kun siihen asennoituu niin että ei ala vertailemaan johonkin idealisoituun perhe- tai sukujouluun. Jonain vuonna en ole viettänyt joulua ollenkaan, en koristellut, enkä laittanut ruokia. Sekin on ollut kivaa. Ei ole pakko jos ei huvita, ei tarvi tehdä joulua kellekään muulle, vaan vain sen mukaan huvittaako tänä vuonna sellaista juhlia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et voi siis vain viettää joulua vanhempiesi luona? Miksi sinne pitäisi muidenkin tulla? Se on sinun perheesi, älä valita.
Tämä jäi minullekin auki. Ihan mysteeriavaus.
En ymmärtänyt tästä mitään? Siis siskosi perhe haluaa jäädä pois perinteisestä perheenne joulunvietosta ja sinä vedät herneen nenään siitä että he voivat tehdä näin? Voithan sinäkin vetäytyä kotiin ja kertoa viettäväsi joulua kotonasi.
Ymmärrän siskoasi oikein hyvin. Meillä on kaksi pientä lasta ja joulu menee taas muiden toiveita toteuttaen, puolet ajasta appivanhempien nurkissa pyöriessä ja puolet ajasta omilla vanhemillani kykkiessä. Olisi ihana jäädä kotiin mutta sekä minun että mieheni perheet ovat suoraan sanoneet että joulu ei ole joulu josseivät saa meitä ja lapsia käymään. En tiedä miten monta vuotta jaksan viettää pyhiä autossa istuen ihan vaan siksi että jotkut muut saavat joulufiiliksen, itselläni se on ollut kateissa siitä saakka kun lapset syntyivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun ne vanhemmat menee sinne siskon luo lapsenlapsia katsomaan, eivätkä sitten kotonaan viitsi erityisemmin joulua laittaa kun ei sitä perinteistä sukujoulua enää ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on varmaan se sama, joka kuvitteli perheellisten pääsevän helpommalla elämässään, kun oli itse saanut reipasta muuttoapua sukulaisteineiltä :D
Kutsu vanhempasi luoksesi jouluksi.
Saatte perhejoulun, mutta vanhempien ei tartte tehdä asialle mitään. Ja kun sisko ei ole sinne tulossa, vanhempasi voivat hyvin tulla luokseksi.
Eli koko suvun pitäisi jouluna tanssia ap:n pillin mukaan, muuten on epäreilua?
Ihmettelen S-kaupan mainoksia yksinäisten kannalta, mietin jos joku yksinäinen kuuntelee mainosta, se voi kuulostaa melkein veetuilulta, tämmönen perhejoulu meillä mites sulla, heh heh.
Moni yksinelävä lähteekin ulkomaille jouluksi. Sellaiseen paikkaan missä joulua ei vietetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun ne vanhemmat menee sinne siskon luo lapsenlapsia katsomaan, eivätkä sitten kotonaan viitsi erityisemmin joulua laittaa kun ei sitä perinteistä sukujoulua enää ole. Ap
No eipä siinä sitten auta muu, kuin että sinä alat joulua laittamaan ja vanhemmat tulevat sinun luo.
Vierailija kirjoitti:
Siis tottkai joulun(kin) vietto muuttuu elämän varrella! Harva sitä koko elämänsä saa just samanlaista joulua viettää kuin "aina ennenkin" tai semmoista mikä itselle olisi kiva. Sille nyt ei vaan voi mitään, tämä on asennoitumiskysymys. Joten sä mietit mikä tässä tilanteessa ja tällä hetkellä on sulle se kivin vaihtoehto ja teet sen mukaan. Täysin turhaa jäädä märehtimään sitä mitä ei saa ja mikä ei toteudu, mitä ihmettä se hyödyttää? Muuttuuko asiat voivottelemalla?
Hirveetä kielen raiskausta ; k i v i n vaihtoehto!
Joulu on lasten ja perheiden juhla, siskosi tarjoaa samaa nyt omille lapsilleen kuin millainen joulu hänelläkin on ollut lapsena. Ilmeisesti sinun lapsuutesi jouluna tekin olette kotona, ettekä isovanhemmilla tai tädeillä?
Joulut muuttuvat, ei aikuisena kuulukaan viettää samanlaista joulua kuin lapsena. Sinulla on sentään sukulaisia ja he kutsuvat luokseen.
Siskosi on muodostanut oman perheensä, kuten aikuiset tekevät. Itse olet aikuisena lapsuuden perheessä vielä kiinni ja sinut on kutsuttu ilmeisesti lapsuuden kotiin. Joulut muutenkin muuttuvat, koska kun aika kuluu vanhemmat kuolevat ja uusia perheitä muodostui ja uusia lapsia syntyy ja samalla uusia perinteitä ja tapoja, se on aivan luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on lasten ja perheiden juhla, siskosi tarjoaa samaa nyt omille lapsilleen kuin millainen joulu hänelläkin on ollut lapsena. Ilmeisesti sinun lapsuutesi jouluna tekin olette kotona, ettekä isovanhemmilla tai tädeillä?
Joulut muuttuvat, ei aikuisena kuulukaan viettää samanlaista joulua kuin lapsena. Sinulla on sentään sukulaisia ja he kutsuvat luokseen.
Siskosi on muodostanut oman perheensä, kuten aikuiset tekevät. Itse olet aikuisena lapsuuden perheessä vielä kiinni ja sinut on kutsuttu ilmeisesti lapsuuden kotiin. Joulut muutenkin muuttuvat, koska kun aika kuluu vanhemmat kuolevat ja uusia perheitä muodostui ja uusia lapsia syntyy ja samalla uusia perinteitä ja tapoja, se on aivan luonnollista.
Olipas hassusti sanottu.
Joulu on kaikkien juhla ja jokainen viettää sitä miten parhaaksi näkee. Ei joulua ole rajattu millekään tietylle ihmistyhmälle, vaikka uskovaiset ja lapselliset välillä yrittävät kieltää joulun muilta.
Ööö... Siis muiden pitäisi tehdä niinkuin sinä haluat? Ehkä vanhemmillesi on kivempi mennä valmiiseen pöytään, kuin passata jälkikasvua?
Siskosi on ehkä tehnyt jopa palveluksen ja ottanut ns. joulun järjestämisvastuun vanhemmiltasi.
Yksinäiset saavat syyttää yksinäisyydestä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas hassusti sanottu.
Joulu on kaikkien juhla ja jokainen viettää sitä miten parhaaksi näkee. Ei joulua ole rajattu millekään tietylle ihm
Juu jokainen viettäköön joulua kuten itse haluaa, eikä määräilköön muita, miten toisten tulisi joulu viettää kuten ennenkin.