Miksi joidenkin mielestä hyvätuloisilta ja varakkailta pitäisi leikata?
Kommentit (499)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että kaikkien pitäisi osallistua talkoisiin.
No hehän tämän touhun nytkin kustantavat. Parhaiten tienaava 17 % maksaa 60 % veroista. Suomessa hyvin tienaavat ovat todella korkeasti verotettuja ja alimmat tuloluokat sitten taas normaalin Euroopan tasoa. Eli milloin nämä pienituloiset aikovat osallistua talkoisiin.
Juuri tätä minäkin ihmettelen. Tänäkin vuonna maksetaan jo niin paljon veroja etten kehtaa edes sanoa. Ihan itse ja omalla työllä ansaitusta rahasta. Mitä vielä pitäisi antaa?
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska se ei vaikuta heidän elämään mitenkään voi vain ostaa shampanjan tilalle kuoharia. Se että he elää turhaa kulutusjuhla elämää. Aika menee suunnitellessa mitä turhaa tavaraa ostaisi montako kaukomatkaa tänä vuonna tehdään kun toiset miettii onko rahaa ruokaan vai lääkkeisiin tai kumpaankaan. Mihin kukaan tarvii miljoona kaupalla rahaa. Samaan monttuun kaikki mennään ja jos uskoo yhtään taivaspaikkaan sinne on rikkaan yhtä vaikea päästä kuin kamelin neulansilmästä. Heidän taivas on tämä turha lyhyt elämä.
Mutta jos sen on itse ansainnut? Tee sinäkin perässä. Miksi et?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkani nousi n.1000€ kun pääsin 20vuoden jälkeen uralla eteenpäin vastuullisempaan asemaan.
Myös verottaja muisti minua pitkästä työurasta ja käteen tuosta summasta jää 200€/kk.
Olen keskituloinen ja maksan veroja enemmän kun moni saa tukia. Mut ei se mitään, toivottavasti lisätään meidän verotaakkaa ennestään, kyllähän palkassa on vielä löysää.
Ihanaa mennä aamulla töihin ja tehdä niitä entistä enemmän, kun onhan tuloni ennen veroja ihan paikallaan!
Harmi vaan ettei tuo ole totta. Keskituloisella ei ole noin kova progressio.
Miten niin ei olisi? Minulla nousi työpaikan vaihdolla palkka 3400€->4500€. Käteen jää reilun 200€ enemmän nykyisin.
Kannattaa opetella laskemaan veroprosentti oikein. Itselläni nousi juuri palkka 5000 € --> 6000 € ja käteen jää 500 € enemmän vaikka olen eri veroluokassa kuin sinä. Sitä en kiistä etteikö veroihin menisi liikaa, tuosta kuudesta tonnistä jää alle neljä itselle.
Väitätkö ihan tosissasi, ettei hyvätuloiset saa valtion tukia ja etuuksia? Jos nyt ei puhuta jostakin muutaman tonnin "hyvättuloisesta" vaan esim. 14.000€/kk tulonsaajista, joilla on ostovoimaa ja varaallisuutta entisestään.
Tässä muutama mainitakseni.
Esim. voivat palkata kotiinsa siivoojan ja yhteiskunta maksaa 60% siivoojan palkasta, 2 heng. taloudessa se on 2x 3500€= 7000€/v
Kela korvaukset yksityisestä terv.hoidosta, fysioterapiasta, hammaslääkäristä jne.
Aran avustukset kiinteistöihin korjauksiin esim. energia- hissi jne . ja voidaan puhua sadoistatuhansista euroista, jolloin varallisuuden arvo nousee entisestään.
Valtion tuet tietoverkostoihin esim. valokuidun rakentaminen tai yksityistiet.
Yritys- ja maataloustuet. Esim. Nalle Wahlruus taisi viimekin vuonna saada tilukselleen lähes miljoonan maataloustuet, kun "harrastaa" maaviljelystä tiluksillaan.
Vanhat ja suojellut arvokiinteistöt, museovirasto myöntää riihikuivaa rahaa korjauskustannuksiin.
Verovaoaat optiot ja osingot
Ja näistä vain köyhät ja pienituloiset unelmoivat,.mutta eivät voi hyödyntää niitä,.koska ei ole riittävästi ostovoimaa.
Jne. Jne. tässä muutama mainitakseni. Haluatko lisää.
Saavat tukia, esim. äitiys- sairaus yms. päivärahoja sekä eläkkeitä. Lapsilisät yms.
Tuhoavat kuluttamisellaan maapallon
Oma palkka on kuuden tonnin tuntumassa, ja tunnistan hyötyväni nykyisestä yhteiskunta- ja tulonjakomallista päivittäin. En koskaan olisi pystynyt esimerkiksi kouluttautumaan nykyiseen työhöni ilman yhteiskunnan tukea.
Mitä enemmän meillä on huonosti voivia lapsia ja perheitä tässä hetkessä, sitä enemmän meillä on syrjäytyneitä ja monisairaita tulevaisuudessa. Ja vähemmän veronmaksajia.
Rahan antaminen huono-osaisten kuntouttamiseen ja tukemiseen on itse asiassa hyvätuloisilta itsekäs teko: se lisää työssäkäyvien määrää tulevaisuudessa ja vähentää siten meidän taakkaamme. Nälkä - toisin kuin monet täällä asian esittävät - ei itse asiassa paranna sen paremmin työhalua kuin -kykyäkään.
Vierailija kirjoitti:
Saavat tukia, esim. äitiys- sairaus yms. päivärahoja sekä eläkkeitä. Lapsilisät yms.
Tuhoavat kuluttamisellaan maapallon
Heidän tukensa per henkilö on isot. Noin puolet sosiaalituista kohdistuu hyvätuloisiin.
Hyvätuloisetkin jäävät työttömiksi ja heidän päivärahansa on tuolloin niin iso, että sillä elelee mukavasti
Niin, kyllähän hyvätuloisille annetaan esim lapsilisiä valtion kassasta. Heillähän olisi hyvin varaa elättää lapsensa ilman valtion apua. Pian se lapsilisä varmaan viedäänkin, miksi valtion pitäisi jakaa teill vastikkeetonta rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Progressiivinen verotus leikkaa erittäin aktiivisesti ja joka kuukausi. Tätä ei tuilla elävä ymmärrä millään. Mikä ihmeen progressio onko se jotain syötävää.... niinku.
Ei tietenkään ymmärrä.. Kun ihminen joutuu autokolariin ja sairaspäivälomalle, hän unohtaa yht äkkiä miten veronmaksu toimiikaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma palkka on kuuden tonnin tuntumassa, ja tunnistan hyötyväni nykyisestä yhteiskunta- ja tulonjakomallista päivittäin. En koskaan olisi pystynyt esimerkiksi kouluttautumaan nykyiseen työhöni ilman yhteiskunnan tukea.
Mitä enemmän meillä on huonosti voivia lapsia ja perheitä tässä hetkessä, sitä enemmän meillä on syrjäytyneitä ja monisairaita tulevaisuudessa. Ja vähemmän veronmaksajia.
Rahan antaminen huono-osaisten kuntouttamiseen ja tukemiseen on itse asiassa hyvätuloisilta itsekäs teko: se lisää työssäkäyvien määrää tulevaisuudessa ja vähentää siten meidän taakkaamme. Nälkä - toisin kuin monet täällä asian esittävät - ei itse asiassa paranna sen paremmin työhalua kuin -kykyäkään.
tän ajan ongelma on ettei se kuntouttaminen tuota tulosta, ei porukkaa kiinnosta mennä töihin, oli sitten nuori tai kokeneempi kotona olija. Joitakin varmaan joo, mutta jos on jo vuosia ollut työelämästä syrjässä + päihdeongelmat päälle niin siinä ollaan.
Lisäksi tässä keskustelussa unohdetaan se että näitä +10t e kk tienaavia on oikeasti aika pieni osuus, voihan sitä vero% korottaa, mutta siitä ei monelle riitä lisä"tuloksi". Jo 4500e brutto/kk tienaamalla pääsee ylimpään tulokymmennykseen. Sillä liksalla ei olla rikas ei. Eli iso nälkäinen aukko imaisee enemmän mitä verorahoista pystytään nyhtäämään.
Vierailija kirjoitti:
Palkkani nousi n.1000€ kun pääsin 20vuoden jälkeen uralla eteenpäin vastuullisempaan asemaan.
Myös verottaja muisti minua pitkästä työurasta ja käteen tuosta summasta jää 200€/kk.
Olen keskituloinen ja maksan veroja enemmän kun moni saa tukia. Mut ei se mitään, toivottavasti lisätään meidän verotaakkaa ennestään, kyllähän palkassa on vielä löysää.
Ihanaa mennä aamulla töihin ja tehdä niitä entistä enemmän, kun onhan tuloni ennen veroja ihan paikallaan!
Tää on niin huvittavaa kun Suomessa tuijotetaan, että mitä näennäisesti kukakin saa palkkaa ja unohdetaan käteen jäävä osuus kokonaan. Näyttäis nuo tilastot aika erilaisilta jos niihin käytettäisiin käteen jäävää osuutta🤔 olis ehkä kateuttakin ilmassa vähän vähemmän....
Mitä olette muuten mieltä Matti "keppijumppa" Vestmanin kaltaisista sankariyrittäjistä? Onko ihan itse kovalla työllä ansaittua rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että kaikkien pitäisi osallistua talkoisiin.
Varför gör ni det då inte? Välbärgade får ensamma sköta om den delen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeudenmukaisuuden vuoksi. Suurin osa näistä ei ole palkkansa eikä tulojensa arvoisia. Duunarit pitävät Suomea pystyssä ja taloutta pyörimässä. Suomessa on liian kallista suhteessa palkkoihin. Hinnat alas. Tai tehdään kuten Sveitsissä, jossa on kallista mutta palkat ovat myös korkeita.
Kummallinen ajatus, että duunari ei mielestäsi voisi olla hyvätuloinen? Paremmin ne yleensä tienaa kuin joku perus toimistohommia tekevä, oli koulutus mikä hyvänsä.
Aika moni menestynyt yrityskin on ns. duunaripohjalta. Yksi varakkaimmista tuntemistani ihmisistä on rakennusmies.
Paperimiehetkin on duunareita, samoin ahtaajat, ja niiden kovista palkoistahan on aina kova itku ja parku.
Aika harva duunari muuten nykyään äänestää vasemmistoa. Joiden piti olla aika
Paikallinen sopiminen tulee laskemaan palkkoja reilusti, siksihän sitä ajetaan. Nostaa on voinut koko ajan, siihen ei paikallista sopimista tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö ihan tosissasi, ettei hyvätuloiset saa valtion tukia ja etuuksia? Jos nyt ei puhuta jostakin muutaman tonnin "hyvättuloisesta" vaan esim. 14.000€/kk tulonsaajista, joilla on ostovoimaa ja varaallisuutta entisestään.
Tässä muutama mainitakseni.
Esim. voivat palkata kotiinsa siivoojan ja yhteiskunta maksaa 60% siivoojan palkasta, 2 heng. taloudessa se on 2x 3500€= 7000€/v
Kela korvaukset yksityisestä terv.hoidosta, fysioterapiasta, hammaslääkäristä jne.
Aran avustukset kiinteistöihin korjauksiin esim. energia- hissi jne . ja voidaan puhua sadoistatuhansista euroista, jolloin varallisuuden arvo nousee entisestään.
Valtion tuet tietoverkostoihin esim. valokuidun rakentaminen tai yksityistiet.
Yritys- ja maataloustuet. Esim. Nalle Wahlruus taisi viimekin vuonna saada tilukselleen lähes miljoonan maataloustuet, kun "harrastaa" maaviljelystä tiluksillaan.
Niin paljon virheitä, et taida olla sukusi ylepyden aihe? Kotitalousvähennys 3500eur, mistä vedit luvun, Arhinmäeltä?
Kela korvaukset 30eur ensi vuonna. Haluatko tosiaan kaikki ihmiset kanssasi julkisen päivystyksen jonoon, taitaisi sinulta jäädä lääkäri väliin siinä jonotuksessa. Halvemmaksi taitaa tulla tuo 30eur kuin että julkinen sektori ottaisi nuo samat potillaat.
Ara korvauksista nautit sinäkin, tai kaupungin vuokra-asunnossa asuvat. Valokuitu ja tiet, et taida tietää, että sinäkin käytät valokuitua kun roikut tällä palstalla?
Pääsitkö tosiaan peruskoulun läpi? Kannattaisi ehkä haastaa koulu oikeuteen elämäsi tuhoamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olette muuten mieltä Matti "keppijumppa" Vestmanin kaltaisista sankariyrittäjistä? Onko ihan itse kovalla työllä ansaittua rahaa?
en ole yrittäjä eikä musta tod.näk koskaan sellaista tule, mutta tää nyt on aika paha niputusrimanalitus vetää kaikki yrittäjät tähän kastiin. Ilman yrittäjiä meillä ei olisi kampaajia, hammaslääkäreitä, eläinlääkäreitä, taksikuskeja, ruokakauppoja, kiskoja, siivojia etc etc.
Jos kaikki onnistuisivat 5-10k/kk tuloihin valtion ei tarttisi paljon mitään tukia maksella ja veroja kilisisi kirstuun, että voi pojat. Että mites tuohon päästäisiin? Ei ainakaan tukia nostamalla eikä verottamalla kuoliaaksi.
Sinä unohdat sen, että tämä laiva nimeltä Suomi on nyt kaatumassa tai jopa kaatunut jo. Odotat köyhiltä ymmärrystä tilanteeseen ja heiltä joustoa, mutta auta armias jos 10k kuussa tienaavia aletaan verottaa niin että nettotulot eivät olisi 5500e vaan sen sijaan 5000e, niin silloin sinä maanpetturina alat harkita muuttoa tai kirjojen siirtämistä Viroon tai Sveitsiin. Vaikka pärjäisit ihan yhtä hyvin sillä viidellä tonnilla, mutku yhyy bjyääh progressiivinen verotus syö sut sillan alle.Joopa joo.