Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette päässeet eroon isovanhemmilla vietettävästä joulusta?

Vierailija
21.12.2023 |

Äitini haluaa meidät joka joulu heille. Tämä on todella kiva ajatus, mutta en millään haluaisi mennä. Äiti on marttyyriluonne, eli koko joulun saa kuunnella valitusta kun äiti on yksin kaiken tehnyt (tosiasiassa minä olen kyllä aina apuna ja maksan osan ruuista) ja siinä latistuu joulutunnelma tehokkaasti. 

Olen yrittänyt ehdottaa joulua meillä, mutta se ei käy. Olen myös yrittänyt ehdottaa että viettäisivät miehensä kanssa kaksistaan joulun ja poikkeaisivat vaikka kahville, mutta "sitten ei tule mitään joulua".

Haluaisin viettää joulua omalla porukalla ilman, että äiti kitisee asiasta vielä tammikuun puolessa välissä. Onko joku onnistunut tällaisessa?

Kommentit (310)

Vierailija
121/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunkeuduta lastemme koteihin, lapset käy sitten pyhinä omaan tahtiinsa. Osa päiväsiltään, osa jää yöksi, välimatkaa riittävästi 

Vierailija
122/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te ihmiset ette lähde jouluksi ulkomaille? Ei kenelläkään aikuisella ihmisellä ole velvollisuutta viettää vähäisiä lomapäiviään vanhempien ilmaisemalla tavalla. Itse lähden aatoksi pois, mutta kompromissina vien yleensä joulua edeltävänä viikonloppuna vanhemmille jouluruat ja syömme hyvin. Eli osallistun jouluun, mutta itse määrittelemissäni rajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs, jos mies on täysin isovanhempien puolella ja menossa? En lasten takia  haluaisi tänä vuonna samaa riitaa kuin toissa jouluna. Lähti silloin ovet paukkuen itekseen ja lapsilla tunnelma pilalla

Vierailija
124/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että te ap pidätte tiukan linja ja kerrotte vittävänne joulun oman perheenne kesken. 

Varaatte joululle ristekyn, hotellin tai matkan ja rentoudutte.

Marttyyi saa rauhassa riehua samaan aikaan ovenne takana. 

Toistatte saman 2-3 vuonna. Siinä ajassa marttyyri ehtii tottua uuteen perinteeseen. 

Vierailija
125/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun sain nuorena ensiasunnon olen viettänyt omat joulut kotona luoden ihan omat joulu perinteet juoksematta pitkin poikin sukulaisten nurkissa. Nykyisen puolisoni liityttyä seuraan ollen kumpikin samanlaisia ettei meitä aikuisena pakoteta mihinkään eikä edes toinen voi toistaan painostaa tai pakottaa. Kyllä me muulloin tavataan sukulaisia ihan tarpeeksi.

Lapsena oli pakko aina mennä sukulaisille joulut viettämään eikä koskaan saanut olla kotona tai ainakin osa joulusta piti juosta siellä sun täällä. Kyllä sitä arvostaa kun saa olla omassa rauhassa eikä kukaan ole määrämässä tahtia. Haluan laittaa, tehdä ihan itse oman maun mukaisen joulun koristeluineen ja ruuat enkä mennä johonkin toisen laittamaan valmiiseen. Tekemisen ilosta tulee se joulufiiliskin. 😊🧑🎄

Vierailija
126/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitå  kun ei ole elossa niin  sillä lailla ei ole isovsnhemnills joulun viettoa  Eikä ole anoppiakaan elossa Kummallekaan .

Vierailija
127/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteleeko lapsiperheelliset, että se heidän oma tilanteensa on jotenkin ikuinen. Jossain kohtaa olette itse niitä isovanhempia, jotka kinuavat lapsiaan kotiin jouluksi. 

Muistanette silloin olla pyytämättä mitään lapsiltanne, eikös juu? Antaa heidän viettää omaa jouluaan sen OMAN perheen kanssa, mihin te ette enää kuulu.

Vierailija
128/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteleeko lapsiperheelliset, että se heidän oma tilanteensa on jotenkin ikuinen. Jossain kohtaa olette itse niitä isovanhempia, jotka kinuavat lapsiaan kotiin jouluksi. 

Muistanette silloin olla pyytämättä mitään lapsiltanne, eikös juu? Antaa heidän viettää omaa jouluaan sen OMAN perheen kanssa, mihin te ette enää kuulu.

Näille perheille ei edes tule mitään omia perinteitä kun ei koskaan saa olla omassa kodissa jouluna.

Vierailija
129/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille perheille ei edes tule mitään omia perinteitä kun ei koskaan saa olla omassa kodissa jouluna.

Kyllä siinä kuitenkin luonnostaan tulee se muutama kymmenen vuotta aikaa, kun omat vanhemmat ovat liian vanhoja joulua järjestämään. 3-kymppisenä sitä ajan perspektiiviä ei vielä oikein ole kehittynyt.

Vierailija
130/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempienkin pitää itsenäistyä ja joustaa joskus kykenemällä viettämään joulunsa ihan itsekseenkin antamalla nuorien luoda omiakin perinteitä.

Vierailija
131/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat jo kuolleet.

Vierailija
132/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu on perinne, jonka voisi jo kuopata.

Vierailija
133/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vanhempienkin pitää itsenäistyä ja joustaa joskus kykenemällä viettämään joulunsa ihan itsekseenkin antamalla nuorien luoda omiakin perinteitä.

Totta. Aina toitotetaan kuinka se vanhemmuus tekee ihmisestä niin epäitsekkään, mutta eipä se niin kyllä ole  vanhemmuus on monessa kohtaa hyvin itsekästä.

Vierailija
134/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kohtaa lapsiperheelliset voisivat ottaa oppia esim veloista. Aikuisen ihmisen on tervettä ja rakentavaa muodostaa se oma elämä itsestä käsin, eikä ripustautua muihin eli lapsiinsa. Se antaa tilaa ihmissuhteissa ja kestävää onnellisuutta. 

Vierailija
135/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsuuden jouluaattoperinne on voida huonosti auton takapenkillä, koko ajan oli kiire. En ole jatkanut tätä perinnettä.

Vierailija
136/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhemmilla ihmisillä tuntuu joskus suhteellisuuden tajukin häviävän. Minulla on vapaata jouluna kaksi päivää, aatonaatto ja jouluaatto. Sitten takaisin töihin. Mutta tästäkin huolimatta äitini oli sitä mieltä että kannattaa lähteä ajamaan heidän luokseen ja "rauhoittua" joulun viettoon. Ei hän tunnu ajattelevan kuitenkaan sitä että autossa istumiseen se joulu menee jos sinne lähtee.

Vierailija
137/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai ehkäpä sitä tajuaa olla toistamatta samanlaista piinaa omille lapsilleen. Onko näillä kiristäjillä oikeasti hyvä mieli kun saavat manipuloitua toiset omaan tahtoonsa? Ei haittaa että pilaavat monen muun joulun?

Olen aiemmin joutunut tähän rumbaan itsekin ja nyt omien lasten ollessa aikuisia en todellakaan kiristä heitä viettämään joulua miten minä tahdon. He kyläilevät omaan tahtiin ja hyvillä mielin.

Joulu on vain yksi juhlapyhä ja silloin nautitaan hyvästä ruoasta ja vapaasta. Sukuloimaan ehtii muulloinkin kuin aattona ja joulupäivänä. Omia pinttyneitä tapoja ei pakoteta jälkipolville. Maailma muuttuu.

Vierailija
138/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ehkäpä sitä tajuaa olla toistamatta samanlaista piinaa omille lapsilleen. Onko näillä kiristäjillä oikeasti hyvä mieli kun saavat manipuloitua toiset omaan tahtoonsa? Ei haittaa että pilaavat monen muun joulun?

Olen aiemmin joutunut tähän rumbaan itsekin ja nyt omien lasten ollessa aikuisia en todellakaan kiristä heitä viettämään joulua miten minä tahdon. He kyläilevät omaan tahtiin ja hyvillä mielin.

Joulu on vain yksi juhlapyhä ja silloin nautitaan hyvästä ruoasta ja vapaasta. Sukuloimaan ehtii muulloinkin kuin

Tarkoittaako tämä käytännössä, että jossain kohtaa tai jo nyt vietät jouluaattoa yksin? Jos ei kumppania tai siinä kohtaa, kun ei enää kumppania.

Tämä vaan tuppaa unohtumaan ihmisiltä, että omat lapset eivät ole tae siitä etteikö joulua joutuisi viettämään itsekseen. 

Vierailija
139/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastun influenssaan/koronaan/ noroon/ koleraan/mustaan surmaan pari päivää ennen aattoa ja kuumetta on 42 astetta,

Mustaan surmaan. 😂

Vierailija
140/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys alla olevaan kun lainaus ei toimi: elän parisuhteessa toivottavasti vielä pitkään. Mutta jos joskus jään yksin, niin mieluummin kyllä vietän joulun sitten vaikka yksin kuin että kiristän luokseni ihmisiä jotka eivät haluaisi olla luonani. Mutta ehkäpä joku lapsistani ottaa minut huomioon jos tuo aika koittaa. Marttyyriä ei kukaan halua elämäänsä.

Tarkoittaako tämä käytännössä, että jossain kohtaa tai jo nyt vietät jouluaattoa yksin? Jos ei kumppania tai siinä kohtaa, kun ei enää kumppania.

Tämä vaan tuppaa unohtumaan ihmisiltä, että omat lapset eivät ole tae siitä etteikö joulua joutuisi viettämään itsekseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan