Piri tänään laittaa joulua mutta EN JAKSA
Paha mieli ja pettynyt itseeni. Ei mitään fiilistä, ei mielenkiintoa. Tykkään kovasti jouluvalmisteluissa mutta nyt olen ihan saamaton. Toki tehnyt pitkää työpäivää ja kotityöt päälle. Luulin jotenkin että olisi energiaa vaan ei yhtään.
Saamaton ja laiska olen
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Huomaa taas palstan tason kun tartutaan mokomaan yhden kirjaimen virheeseen. Noloa. Ettei ihmisillä muuta tekemistä ole kuin istua koneella ja etsiä kirjoitusvirheitä?
Mutta tähän aiheeseen. Joulu aiheuttaa itsellekin ahdistusta aina. Oli se aina laitettava kun lapset olivat pieniä, mutta tein sen silloinkin hampaat irvessä. Kaikki se typerä siivous (joka oli kotoa opittu), kaupoissa ramppaaminen aattoa myöten, sellaisten ihmisten muistaminen joiden luona ei sitten muulloin käydäkään, ruokien valmistelu, pakettien lähettäminen kalliine postimaksuineen kaukana asuville, yöllä väsyneenä kinkun paistaminen ja lahjojen paketoiminen jne. Vähemmästäkin ihminen väsyy.
Nyt kun lapset ovat aikuisia, olen alkanut jo muutama vuosi sitten puhumaan että saavat jatkossa olla omissa kodeissaan joulun. Ilmeistä olen huomannut että päätös on hieman aiheuttanut ihmetystä. Ovat tottuneet että minä sen joulun laitan ja teen, he vain tuleva
Osta jotain suosikkiruokiasi ja syö niitä. Kaupassa on myynnissä muutakin kuin jouluruokaa. Nuku ja katso televisiota tai jotain suoratoistopalvelua. Yle Areena on esim. kokonaisuudessaan ilmainen, ei vaadi vielä kirjautumista, eikä ole mainoksia. Myös MTVKatsomossa ja Ruudussa on osa ohjelmista ihan ilmaiseksi katsottavissa.
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ahdistaa. Pessyt pyykkiä koko vapaa päivän. Lapsuudesta jäänyt sellainen joulupaniikki että ei saa olla likapyykkiäkään korissa jouluna, eikä pyykkiä sovi olla kuivumassa. Ja jouluna ei pyykkiä saa pestä.
Onneksi pyykinpesu on helppoa. Kone pesee ne ihan itsekseen. Olen ollut sairaana ja pyykit olen silti pessyt.
Muistan noin kymmenen vuoden takaa kun olin uupunut enkä myöskään jaksanut yhtään laittaa joulua. Itkin täällä palstalla sitä.
Sittemmin ostin muovikuusen, se on helppo kantaa varastosta ja koristelu vie mennessään kun sen aloittaa. Mies käy kaupassa. Eipä se joulu kummempaa vaadi kuin kuusi ja ruokaa, näin lapsiperheessäkin :) Lahjatkaan ei ole pakollisia, lapset saavat sukulaisilta joitakin paketteja, niin eivät jää täysin vaille lahjoja vaikka itse ei pystyisi.
Ja jos siivoatte, niin koko perhe mukaan. Perus siivous riittää. Ei mitään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piriä vaan
Samariinilta kannattaa kysyä. Osaa varmasti neuvoa asiassa :D
Sillanpäältä paremmat neuvot.
Siltsu veti metaa, se on ihan eri asia kuin tavallinen piri.
Lähdin tänään töistä aikaisemmin, kun ajattelin että pitäisi varmaan joulusiivota. Päätin että näh, ei ole aikoihin ollutkaan iltapäivää vapaata, joten ehkä joku lapsista imuroi, jos häiritsee kun tulevat. Tuskinpa vaan.
Pirillä saat taatusti erilaisen joulun.
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ahdistaa. Pessyt pyykkiä koko vapaa päivän. Lapsuudesta jäänyt sellainen joulupaniikki että ei saa olla likapyykkiäkään korissa jouluna, eikä pyykkiä sovi olla kuivumassa. Ja jouluna ei pyykkiä saa pestä.
Minä taas ajattelin jouluna pyykätä ja siivota kun ei muuten jaksa.
Mulla vähän sama, mutta fiilis lätsähti vasta nyt kun liki kaikki on jo tehtynä. Tänä vuonna laitoin taas kausivaloja ja pienen kuusenkin hommasin jo toissa viikonloppuna sekä tein laatikot ja lohen laitan nyt illasta graavautumaan, mutta koko joulufiilis oli ihan naps vaan veks kun se taas iski päin näköä, että olen yksin.
Oudointa tässä on se, että eihän tämä mikään ylläri ole mutta niin vaan siihen pettyy ihan joka vuosi että viettää jouluakin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi pyykinpesu on helppoa. Kone pesee ne ihan itsekseen. Olen ollut sairaana ja pyykit olen silti pessyt.
No just. Itse sairastin koronan ja nyt vielä kolmisen viikkoa sen jälkeenkin pyykin kuivumaan ripustaminen ja kaappiin viikkaaminen saa hien virtaamaan ihan solkenaan ja olo on kuin jyrän alle jääneellä..
Pitäisi noudattaa Marttojen ohjetta. Yksi huone ja laki viiniä.
Pesin eilen kylppärin ja saunan, viemärn ja lavuaarin.. Ai ai että tuoksuu ja lattia ihan natisee puhtauttaan.
Kyllä piripöllyssä yleensä jaksaa vaikka kahdetkin joulut peräkanaa laittaa. Mitähän sinä oikein oletkaan nyt ottanut?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi noudattaa Marttojen ohjetta. Yksi huone ja laki viiniä.
Tarkoitin lasillinen viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa taas palstan tason kun tartutaan mokomaan yhden kirjaimen virheeseen. Noloa. Ettei ihmisillä muuta tekemistä ole kuin istua koneella ja etsiä kirjoitusvirheitä?
Mutta tähän aiheeseen. Joulu aiheuttaa itsellekin ahdistusta aina. Oli se aina laitettava kun lapset olivat pieniä, mutta tein sen silloinkin hampaat irvessä. Kaikki se typerä siivous (joka oli kotoa opittu), kaupoissa ramppaaminen aattoa myöten, sellaisten ihmisten muistaminen joiden luona ei sitten muulloin käydäkään, ruokien valmistelu, pakettien lähettäminen kalliine postimaksuineen kaukana asuville, yöllä väsyneenä kinkun paistaminen ja lahjojen paketoiminen jne. Vähemmästäkin ihminen väsyy.
Nyt kun lapset ovat aikuisia, olen alkanut jo muutama vuosi sitten puhumaan että saavat jatkossa olla omissa kodeissaan joulun. Ilmeistä olen huomannut että päätös on hieman aiheuttanut ihmetystä. Ovat tottuneet että minä sen joulun laitan ja teen, he vain tuleva
Hei. Nyy stop. Pysähdyt. Istut alas. Hengität. Hengitäs oikein syvään. Ja uudestaan. Sittwn koitat rentouttaa lihakset, anna kehon rentoutua.
Mieleen varmaan nousee nuo kysymykset ja syyllisyys ja velvollisuus jnejnejne. Mutta koita sietää sitä hetki ja kuunnella mitä sieltä alta pilkottaa.
Ei oo mitn hätää. Ei tarvitse rwhdä just nyt yhtään mitään. Ei yhtään mitään. Joulu tulee ja se mihin sun nyt kannattaa panostaa on se, et mitä siltä oikein haluat. Itsellesi joulurauhan? Vai suorittaa? Vai miellyttää muita?
Sanoit, että " heille kai ole koskaan tullut mieleen ettei tämä kaikki olekaan minusta mukavaa." ja kuule ei ihan varmasti olekaan. Ei monelle ole. Ja osa syy on varmasti se, et se joka joulua touhottaa, omien voimien ja rahojen ja ajan kustannuksella, ei ole koskaan sitä ääneen sanonut. Järjestäjä olettaa että pitää jaksaa. Osallistujat odottaa Manun illallista ja olettaa, että se on vakio.
Ei mikään ole pakko, mitöän wt ole velkaa edes omalle perheellesi omalla kustannuksellasi. Mutta sinun pitää myös tietää, että he eivät todella välttämättä tiedä miltä sinusta tuntuu ellet sano sitä ääneen. Ja lapsesi joka raivosi kun hänen luonaan yrititte tuo mieleeni, että ehkä koko perhe kuitenkin aistii tuon "suorituksen" , yhteisen sopimuksen.
Kuka olisi se rohkea joka avaa suunsa ensin? Ei tarvitse syytellä. Sinun eikä muiden. Sanot vaan miltä tuntuu. Rauhassa ku n olet rauhoittunut. Luulen että pohjalla enemmänkin sura ja väsymystä kuin vihaa. Siksi koita hiljentyä ensin ja kuulla mitä siellä syvimmissäsi olet piilottanut. Juuri se syyllisyysen ja velvollisuudentunnon taakka.
Joku sanoi hyvin että punan liina pöytään, kukka päälle ja joululauluy soimaan. Mikä iki se olisi, pieni juttu, mikä tuo mieleen jouluun, aloita siitä. Yksi tonttu, kas noin ja rasia suklaata. Pyydät lapset vaikka kävelylle, glögiä termariin. Avaat miektä ja tuntoja. Ota uusi perinne. Puhumisen perinne.
Mitä sinä tarvitset juuri nyt?
ps. Mullakaan ei ole mitään tehty ei valmisteltu, olen tästä perinteen suorittamisesta itsekin joutunut ja halunnut irrottautua pidempään. Kohta lähden ostamaan pienet viemiset aatoksi, vaikea perhetilanne, mutta vien veljen isän luo ja koitan vähän saada iloa kaikille. Paljoon em pysty itsekään, mutta halaus ja läsnäolo ovat tänä jouluna se lahja mitä haluan antaa, edes lyhyen kyläilyn verran.
Kohtele itseäsi yhtä hyvin kuin kohtelet muita. Rauhallista joulua. Tai oman näköistä. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piriä vaan
Samariinilta kannattaa kysyä. Osaa varmasti neuvoa asiassa :D
Sillanpäältä paremmat neuvot.
Siltsu veti metaa, se on ihan eri asia kuin tavallinen piri.
mitä piri on? saako reseptin? munkin pitää jaksaa.
Meilläkin joulun vietto on kutistunut pienemmäksi vuosi vuodelta nyt kun lapset eivät enää asu kotona. Aikansa kutakin kai.