Piri tänään laittaa joulua mutta EN JAKSA
Paha mieli ja pettynyt itseeni. Ei mitään fiilistä, ei mielenkiintoa. Tykkään kovasti jouluvalmisteluissa mutta nyt olen ihan saamaton. Toki tehnyt pitkää työpäivää ja kotityöt päälle. Luulin jotenkin että olisi energiaa vaan ei yhtään.
Saamaton ja laiska olen
Kommentit (44)
Mua taas ahdistaa. Pessyt pyykkiä koko vapaa päivän. Lapsuudesta jäänyt sellainen joulupaniikki että ei saa olla likapyykkiäkään korissa jouluna, eikä pyykkiä sovi olla kuivumassa. Ja jouluna ei pyykkiä saa pestä.
Ei tommosia kannata murehtia. Sinä olet aikuinen ihminen ja päätät itse omista asioistasi. Sen kun heität jalat ylös ja lepäilet kun siltä tuntuu.
Ei sitä joulua pirin voimalla kannatakaan laittaa.
Ei tartte. Joulun voi sivuuttaa. Taas vuoden päästä. Silloinkin voi todeta: ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Piriä vaan
Samariinilta kannattaa kysyä. Osaa varmasti neuvoa asiassa :D
Voisko vaan heittää punaisen liinan pöydälle ja joku mieleinen joulukukka, taustalle joululauluja niin saa vähän fiilistä eikä tarvi ajaa itteensä psykoosiin älyttömien valmistelujen takia.
Ei tartte laittaa jossei jaksa.En mäkää laita. Huomenna meen aamusta äiskälle ja käyn kaupassa ja siivoan ja tiskaan ja pesen lattiat ja laitan ruuvat. Illasta kotia ja sitte vaan kellahdan sänkyyn. Nam.
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ahdistaa. Pessyt pyykkiä koko vapaa päivän. Lapsuudesta jäänyt sellainen joulupaniikki että ei saa olla likapyykkiäkään korissa jouluna, eikä pyykkiä sovi olla kuivumassa. Ja jouluna ei pyykkiä saa pestä.
Ei ei, ei noin. Luovu hyvä ihminen noista lapsuudenkodin raivosiivoustraditioista. Meilläkin äiti aloitti komeroiden ja kaappien kohnaamisen jo hyvissä ajoin. Kaikki käytiin läpi, siis ihan kaikki. Ainoa mukava muisto noista ajoista on se, kun lattiat pestiin, ja sisään tuotiin edellisenä kesänä mäntysuovalla pestyt matot. Se tuoksu on jäänyt mieleen. Ei minullakaan ole tehtynä vielä yhtään mitään. Siivoilen lauantaina kaikessa rauhassa, vaihdan lakanat ja laittelen pientä herkkua, kun varsinaiset ruoat on hankittu valmiina. Jos jää pölyjä pyyhkimättä, niin ei se haittaa. Astianpesukone ja pyykkikone saavat laulaa joulunakin, jos on halpa sähkö.
Luulisi pirillä jaksavan vaikka muutaman jouluaaton piriperään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piriä vaan
Sillanpäältä paremmat neuvot.
Joulu tulee ei sitä tarvii laittaa.
Piriä, kumma, jos ei jaksa. Ota vähän lisää!
Ota enemmän piriä, niin ehkä jaksat parermmin?
Sama mullakin, mutta huomenna laitan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piriä vaan
Sillanpäältä paremmat neuvot.
No aivan varmasti silläkin on ns. tiedot piristä :D
Sama kuin ap:llä. Oon aivan loppu. No huomenna on uusi päivä, katsotaan mitä saan aikaiseksi.
Huomaa taas palstan tason kun tartutaan mokomaan yhden kirjaimen virheeseen. Noloa. Ettei ihmisillä muuta tekemistä ole kuin istua koneella ja etsiä kirjoitusvirheitä?
Mutta tähän aiheeseen. Joulu aiheuttaa itsellekin ahdistusta aina. Oli se aina laitettava kun lapset olivat pieniä, mutta tein sen silloinkin hampaat irvessä. Kaikki se typerä siivous (joka oli kotoa opittu), kaupoissa ramppaaminen aattoa myöten, sellaisten ihmisten muistaminen joiden luona ei sitten muulloin käydäkään, ruokien valmistelu, pakettien lähettäminen kalliine postimaksuineen kaukana asuville, yöllä väsyneenä kinkun paistaminen ja lahjojen paketoiminen jne. Vähemmästäkin ihminen väsyy.
Nyt kun lapset ovat aikuisia, olen alkanut jo muutama vuosi sitten puhumaan että saavat jatkossa olla omissa kodeissaan joulun. Ilmeistä olen huomannut että päätös on hieman aiheuttanut ihmetystä. Ovat tottuneet että minä sen joulun laitan ja teen, he vain tulevat paikalle. Perheitä heillä ei vielä ole. Ensin siis riehun viikon ennen aatttoa työpäivien päälle että saan kaiken kuntoon, seuraavan viikon sitten vielä pesen lakanoita ja pyyhkeitä, siivoan jälkiä. Tili on tyhjänä. Ei heille kai ole koskaan tullut mieleen ettei tämä kaikki olekaan minusta mukavaa.
On kokeiltu pari kertaa että menemmekin vanhimman lapsen asuntoon jouluksi. Ei sekään toimi. Siivotu on ja kuusi laitettu mutta lapsella on pinna kireällä ja huutaa kaikille, ruokia pitää lähteä heti ostamaan, kinkkua ei ole osattu paistaa (vaikka netti on täynnä ohjeita) Eli minä se joudun jälleen ruoriin jotta joulu tulee.Ei siis tätäkään jaksa enää.
Jos olisi rahaa niin siirtäisin joulun vieton muualle kokonaan, esimerkiksi vuokramökkiin ja ruuat ostaisin valmiina mukaan. Jäisi siivous ja pyykkäys ja paistaminen kokonaan pois minun harteiltani. mutta rahaa eikä edes autoa ole. Mökin voi siis unohtaa. Rahaa ei todella siis ole, kenelläkään.
Nyt sitten tulee olemaan ensimmäinen aatto että lapset eivät tule aatoksi tänne. Olo on sekava ja ahdistunut. En ole jaksanut laittaa mitään joulukoristeita, en hakenut kuusta kellarista, ei ole edes jouluruokia kaapissa. Mielessä pyörii että olisiko sittenkin pitänyt jaksaa?
Piriä vaan