40 vuotta hoitoalalla: eläke 924 euroa kuukaudessa
Välillä niukkuus tuntuu teini-ikäisestä asti töitä tehneestä Karolasta epäreilulta: eihän se ole hänen syynsä, että eläke on niin pieni. Hänen mukaansa arjessa on jatkuvasti läsnä kauhun tasapaino.
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000010018664.html
Ei kuulosta reilulta.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Monet naiset ovat tyytyneet vaatimattomampiin saavutuksiin ja palkkatasoon työmaailmassa ja olleet kenties pitiäkin aikoja kotirouvina lasten ollessa pieniä ja ovat laskeneet sen varaan, että miehellä tulee olemaan hyvä eläke josta jää kohtuullinen lesken eläke millä pärjää jos mies kuolee ennen vaimoa. Jokaisen tulee nyt huolehtia omasta eläketurvastaan eikä nuorempi polvi voi enää lesken eläkkeen varaan mitään laskea koska lesken eläkkeeseen tuli muutoksia ja se mm. muuttui määräaikaiseksi v. 1975 jälkeen syntyneillä.
Juu, asumistukea ja toimeentulotukea pitää hakea lisäksi.
"Eläkkeitä maksetaan 36,7 miljardia."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna 1,9 miljardia." https://www.tyj.fi/tilastot/
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla."
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäänyt 62-vuotiaana eläkkeelle, ei ole nykyisille työikäisille sellaisia etuja tarjolla.
Juuri niin. Varmaan tuo kyseinen nainen on ollut 90-ja 00-luvuilla määräaikaisissa työsuhteissa - tuolloinhan niistä ei kertynyt eläkettä. Tuo oli raakaa-aikaa. Teit töitä täysipäiväisenä määräaikaisena, ei saanut vakituista paikkaa ja eläkettä ei kertynyt. Työnantajat ketjutti sosiaalialalla määräaikaisuuksia ja siinä sitten väki yritti saada vakinaista paikkaa.
Minulla sama tilanne. Kunpa olisin nuorempana vaihtanut firmaa ja hankkinut vakipaikan. Tuleva eläke on työvuosiin ja palkkaan verrattuna ihan olematon.
Mulla on 80-luvulta useampia vuosia töissä, mutta niistä työsuhteista ei kertynyt eläkettä.
Siis ihan rikollista toimintaa tuollainen!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nämä jutut hoitajista ovat olleet niin harhaanjohtavia, että pidän heitä yksinkertaisesti tyhminä. Näin raa'asti yleistäen.
Hyvin harva tuntuu osaavan käyttää rahaa, jättää kertomatta tuloistaan tuloistaan kolmasosan ja kuvittelee, että sillä saa ihmisiltä myötätuntoa. Minulta sitä saa sitten, kun ensin puhuu totta.
En luota tähänkään juttuun yhtään, jotain ratkaisevaa jätetään taas kertomatta.
Lisään tähän, että KAIKKIA palkkoja olisi kyllä nostettava, mutta hoitajat tuntuvat halveksivan muita töitä ja vaativat korotuksia vain itselleen. Siksi en arvosta.
Nro 245: "Siis ihan rikollista toimintaa tuollainen!"
Ei ollut vielä siihen aikaan vaan ihan laillista touhua. Tähän ketjuttamiseen tuli muutoksia vasta myöhemmin. Kun lähdin HYKS:istä kokonaan, pyysin työnantajalta ansioluettelon. En tiedä, vieläkö sellaisia on, mutta on eräänlainen työnantajan laatima CV työsuhteista, joissa olet ollut. Mun ansioluetteloni on 8 sivua pitkä juuri sen takia, että siellä on valtava määrä juuri näitä ketjutettuja pätkiä. Ja lähes puolet on sellaisista paikoista ja sellaisilla virkanimikkeillä, joiissa en ole koskaan ollutkaan ja joita hommia en ole koskaan tehnytkään. Eli siihen ansioluetteloon tuli se virka ja virkanimike, jota olin sijaistanut, eikä se työ ja yksikkö, mitä ja missä olin oikeasti ollut töissä. Siellä on mm röntgenhoitajan sijaisuus, vaikka en ole ikinä tehnyt röntgenhoitajan hommia.
Vierailija kirjoitti:
Jäänyt 62-vuotiaana eläkkeelle, ei ole nykyisille työikäisille sellaisia etuja tarjolla.
Ei kai työikäiset ole ennenkään eläkkeelle päässeet,62-vuotiaat voivat jäädä osittaiselle varhennetullf eläkkeelle nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkekin on suurempi, eli vaikka olisi koko elämän aikana työhistoriaa 0 minuuttia.
Se maksetaan vain boomereille
Sitä maksetaan kaikille jotka ovat siihen oikeutettuja,boomereilla ja nuoremmille eläkeläisille.
En ymmärrä yhtään miksi 2 ihmistä ei pärjää yli 2000e nettotuloilla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta töissä eikä mitään saanut sijoitettua? 50€ kuussa säästöön, niin 40 vuoden jälkeen koossa lähes 100 000 euroa normaalilla 6 prosentin tuotolla.
Onko sinulla älyvajaus? Jutussahan kerrotaan, että heillä oli omistusasunto Helsingissä.
Oma asunto ei ole millään tavalla sijoittamista. Ei se tuota mitään, toki arvonnousua. Toki järkevä hankinta sinänsä.
Kommenttisi todisti epäilyni oikeaksi.
Omaa asuntoa sijoittamisena pitävä ei ymmärrä korkoa korolle ilmiöstä mitää.
Voi jessus tätä yksinkertaisuutta. No väännän rautalangasta. Esimerkki: asut k
No ei toi sunkaan matematiikka ihan koko totuutta kerro. Kun etsittiin omistusasuntoa Helsingistä, niin tuntui, että suurimmassa osassa asuntoja oli tosi korkeat vastikkeet vuokratonttien takia. Meidänkin 100 nelilön kämpässä on melkein 800 euron vastikkeet, joka tuntuu mielestäni aika korkealta, mutta kämppä on hyvällä alueella ja suuri, joten jos oltaisiin vuokrattu samankokoinen, olisi sen vuokra ollut varmaan tuplat tuosta meidän vastikkeesta.
Tietysti ne on valintoja, mutta ei se asunnon omistaminen aina tarkoita, että sä ihan vaan itsellesi kämppää maksat.
-eri
Kenenkähän syytä tuo pieni eläke on, jos ei hänen itsensä? Joulupukun vaiko hammaskeijun? Hän olisi ihan hyvin voinut kouluttautua enemmän, vaikkapa lääkäriksi. Olisi eläkekin parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ihminen on ovella ja saa puolikasta eläkettä ja ruikuttaa siitä. Hänen eläkkeensä on yli 1800e, jos saisi sitä kokonaisena. Ärsyttää tämäkin tyhjästä kriisin hakeminen mediassa.
OVE on oma valinta ja enintään voi saada puolet eläkkeestä. Jos olisi jatkanut viralliseen eläkeikään saakka niin eläke voisi olla vielä suurempi. Kukaan ei kyllä kiellä tekemästä työtä ennen varsinaista eläkeikää tai sen jälkeen.
Itsellä on vielä kymmenen vuotta eläkeikään ja kiinnostaisi alkaa nostaa OVE:a kolme vuotta ennen varsinaista eläkeikää ja tehdä työtä vastaavasti vähemmän tai lopettaa kokonaan. Olen ollut hyvätuloinen parikymmentä vuotta joten eläkkeen pitäisi olla ihan hyvä kun nytkin jää palkasta säästöön.
Hallitus on
Oma eläkeikä on 65,5 vuotta joten ei koske nosto minua. Aika kikkailulta tuntuu tuo työttömyyskorvauksen ja OVE:n nosto ja en tiennyt moisen olevan mahdollista. Voisiko nostaa myös ansiosidonnaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai työikäiset ole ennenkään eläkkeelle päässeet,62-vuotiaat voivat jäädä osittaiselle varhennetullf eläkkeelle nytkin.
Itseasiassa on. Se oli joskus 80- ja 90-lukujen taitteessa, kun mäkin jouduin sairaanhoitajana valitsemaan, haluanko alimman eläkeikäni olevan 58 vuotta (jolloin eläkekertymä olisi ollut pienempi ja siten myös tuleva eläke olisi pienempi) vai haluanko, että alin eläkeikäni tulee olemaan se, mikä sitten aikanaan sillä hetkellä on. Tiedossa kun oli, että eläkeikiä tullaan nostamaan. Piti töissä allekirjoittaa paperi, jossa siis tuon valinnan teki, ja työnantaja toimitti sen jonnekin. En jaksa muistaa mihin. Mutta mä siis valitsin jälkimmäisen, koska en todellakaan kuvitellut, että eläkkeeni olisi tullut 58-vuotiaana olemaan riittävän iso, jotta pärjäisin sillä. Jos tuo jutun Karola on ollut viime vuonna 62-vuotias, niin on samanikäinen kuin minäkin. On siis mahdollista, että hän on valinnut sen 58-vuotta, vaikka onkin sitten jatkanut töissä pidmepään. Joskin jutun mukaan näyttäisi olleen syövän takia pitkällä sairaslomalla ja jäänyt sitten eläkkeelle, koska se oli mahdollista tuon aikoinaan tekemän valintansa vuoksi. En siis tiedä, tekikö hän tuon valinnan, mutta jos teki, se kyllä mahdollistaisi tuon eläkkeelle jäämisen jo noin varhain.
kävin juuri katsomassa minkä verran saisin osittain varhennettua eläkettä jos nyt jäisin pois. olen syntynyt v 1963. laskuri näytti että 274 eur /kk. sillä ei paljon jatketa semmoista elämäntapaa, mitä olin haaveillut eläkkeellä tekeväni...
Vierailija kirjoitti:
Ja joku vielä kehtaa väittää, että töissä kannattaa käydä.
Minä olen tehnyt kahta työtä yli 30 vuoden ajan. Olen ollut palkkatyössä ja yrittäjänä yhtäaikaa. Tulen ensi vuoden alusta saamaan hyvän eläkkeen. Olen maksanut eläkemaksuja koko yrittäjyyteni ajan. Tulen saamaan kaikkiaan kolmea eläkettä koska työnantajani on maksanut vapaaehtoista eläkettä joka tulee myös maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut yli viisi vuotta ansiosidonnaisella kun oli enimmäismäärä anssia ja ehdin sujahtaa putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Okei aika jännä. Äitini on yrittäjä ja tienannut aina bruttona alle 2000e (luovan alan yrittäjä). Maksanut kuitenkin ihan ok eläkemaksut kun tulee saamaan eläkettä 1800e ensi syksystä alkaen. Voiko palkansaaja maksaa itse eläkemaksuja, jos palkasta pidätetty osa ei riitä? On kyllä ihan älytöntä, että 40v. hoitoalalla ja eläke noin pieni. Jokin ei täsmää vai onko tuo oikeasti mahdollista?
Mitenkä, jos on niin pieni palkka, että se menee ihan vaan elämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nämä jutut hoitajista ovat olleet niin harhaanjohtavia, että pidän heitä yksinkertaisesti tyhminä. Näin raa'asti yleistäen.
Hyvin harva tuntuu osaavan käyttää rahaa, jättää kertomatta tuloistaan tuloistaan kolmasosan ja kuvittelee, että sillä saa ihmisiltä myötätuntoa. Minulta sitä saa sitten, kun ensin puhuu totta.
En luota tähänkään juttuun yhtään, jotain ratkaisevaa jätetään taas kertomatta.
Lisään tähän, että KAIKKIA palkkoja olisi kyllä nostettava, mutta hoitajat tuntuvat halveksivan muita töitä ja vaativat korotuksia vain itselleen. Siksi en arvosta.
Höpöhöpö, taas ihan itse keksitty hoitajavihakommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ihminen on ovella ja saa puolikasta eläkettä ja ruikuttaa siitä. Hänen eläkkeensä on yli 1800e, jos saisi sitä kokonaisena. Ärsyttää tämäkin tyhjästä kriisin hakeminen mediassa.
OVE on oma valinta ja enintään voi saada puolet eläkkeestä. Jos olisi jatkanut viralliseen eläkeikään saakka niin eläke voisi olla vielä suurempi. Kukaan ei kyllä kiellä tekemästä työtä ennen varsinaista eläkeikää tai sen jälkeen.
Itsellä on vielä kymmenen vuotta eläkeikään ja kiinnostaisi alkaa nostaa OVE:a kolme vuotta ennen varsinaista eläkeikää ja tehdä työtä vastaavasti vähemmän tai lopettaa kokonaan. Olen ollut hyvätuloinen parikymmentä vuotta joten eläkkeen pitäisi olla ihan hyvä kun nytkin jää palkasta säästöön.
Ansiosidonnaista ja ovea saa yhtäaikaisesti.
En puhu "kaikista" vaan tästä keskustelunaiheena olevasta kotkalaispariskunnasta, jotka osti 2 ahventa.