40 vuotta hoitoalalla: eläke 924 euroa kuukaudessa
Välillä niukkuus tuntuu teini-ikäisestä asti töitä tehneestä Karolasta epäreilulta: eihän se ole hänen syynsä, että eläke on niin pieni. Hänen mukaansa arjessa on jatkuvasti läsnä kauhun tasapaino.
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000010018664.html
Ei kuulosta reilulta.
Kommentit (261)
Niin ja valtio aikoo viedä vielä oikeuden muuttaa maasta pois häneltäkin leikkaamalla kansaneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta töissä eikä mitään säästöjä tai sijoituksia?
Olikohan pieni palkka, säästä nyt sitten siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiseen eläkekertymään ei kyllä päädy, jos tekee vuorotyötä hoiva-alalla.
Miksi hoitoalan pitää olla niin arvotonta työtä, että vain vuorotyötä tekemällä vio saada yli tonnin eläkkeen?
En ole hoitoalalla, mutta on tympeää kuunnella näitä huonon palkan puolustelijoita, jotka vetoavat siihen, että voihan sitä aina tehdä pelkkää yövuoroja ilman lomia.
Miten ihmeessä? Mulla työvuosia jäljellä 12 ja takana 18, eläke nyt yli 1300€.
lähihoitaja olen
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2005 eläkeudistuksessa päätettiin että alle 23 vuotiaana tehdystä työstä ei kerry eläkettä.
Itse kuten moni muukin 1960-luvulla syntynyt, teki nuoresta asti töitä. Kesällä useimmat oli kesätyössä, jouluapulaisina, jotkut viikonloppuisin. Apulaisena kaupassa, varastolla, kärrypoikana. Pihatöissä, lapsenvahtina, kaikenlaista käytännön työtä. Niistä ei tullut kertymää.
90-luvulla olin Meilahdessa hoitajana tuntilistalla, joka ei kerryttänyt eläkettä esim.
Kuuleppa, tuo alle 23v on pätenyt jo 80-luvun lopulla.
T. 53v
Saadakseen puolitoista tuhatta (1 500) euroa eläkettä, koko uran palkkasumman pitää olla 1 350 000 euroa. Summan saa kasaan, jos on työskennellyt 40 vuotta noin 2 800 euron, 30 vuotta 3 750 euron tai 20 vuotta 5 600 euron kuukausipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2005 eläkeudistuksessa päätettiin että alle 23 vuotiaana tehdystä työstä ei kerry eläkettä.
Itse kuten moni muukin 1960-luvulla syntynyt, teki nuoresta asti töitä. Kesällä useimmat oli kesätyössä, jouluapulaisina, jotkut viikonloppuisin. Apulaisena kaupassa, varastolla, kärrypoikana. Pihatöissä, lapsenvahtina, kaikenlaista käytännön työtä. Niistä ei tullut kertymää.
90-luvulla olin Meilahdessa hoitajana tuntilistalla, joka ei kerryttänyt eläkettä esim.
T. 53v
Olen 45 ja minulle ei kertynyt eläkettä alle 23v tehdystä työstä, vaikka eläkemaksut kyllä otettiin. Ensimmäisessä kesätyöpaikassa olin 13-vuotiaana. Nuo aiheettomasti perityt eläkemaksut tulisi palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 53v
23 vuoden ikäraja säilyi vuoden 2005 uudistukseen asti. (Eläketurvakeskus)
Termi "hoitoala". Tuolla alalla on niin monenlaista ammattinimikettä, vaikea tietää mitä työtä on tehnyt ja kuinka paljon.
Jos on tehnyt töitä, ei vain oleillut alalla eläke olisi pari tonnia🤔
Eläke alkoi kertyä 23-vuotiaana. Miksi et jatkanut töissä 65-vuotiaaksi.
hieno maa tää suomi jos on maannu sohvalla 40v saa myös saman rahan.onneks nyt vähän tukia leikattiin mut pienempiä palkkoja pitäisi nostaa tai niitten verotusta laskee.
Vierailija kirjoitti:
Eläke alkoi kertyä 23-vuotiaana. Miksi et jatkanut töissä 65-vuotiaaksi.
Hoitotyö on sekä fyysisesti että psyykkisesti raskasta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Mun entinen työkaveri teki myös näin. Hänellä oli tosi kiva kaksio Haagassa. Tapasi miehen, jolla on 3 lasta. Myi asunnon pois ja muutti jonnekin Hämeenlinnan kupeeseen. Jäi sairaslomalle js sitä kautta sairaseläkkeelle, mies renttu.
Siellä nyt asuvat. Viime talvena rahat meni sänkölaskuun. On koko ajan keväästä alkaen kerännyt jotain risuja, joita talvella polttaa. Taloa ei kukaan järkevä ota edes ilmaiseksi vastaan. Rakkaus on melkoinen juttu.
Olisi kannattanut laittaa asunto vuokralle ja muuttaa vuokralle sinne korpeen
Se on aina helppoa rannalta huudella kun merellä myrskyää.
Tein töitä 17v=63v,eläkettä alkoi kertyä kun täytin 23v.
Elikkä 40vuotta töitä.Nyt eläkkeeni on 2650e
Töissä 40vuotta.
Nyt eläke 924e
Jotain jää kertomatta 🙉
Vierailija kirjoitti:
olisi kannattanut joskus käydä siellä työpaikalla eikä jatkuvasti saikuttaa, lakkoilla ja äitiyslomailla
Veit sanat suustani. Eläke on suoraan verrrannollinen työssäoloaikaan ja palkkaan. Sama sääntö pätee kaikille eli pieni eläke tarkoittaa että ei ole viihdytty työpaikalla tai palkka on ollut huono. Tuskin on enää eläkkeitä jotka maksettiin viimeisen kolmen vuoden palkan pohjalta jokin prosenttimäärä vaan eläke karttuu koko työuran ajan. Jos talouskehitys ja palkkakehitys on heikko niin eläke jää vastaavasti pieneksi.
Ammattilliitojen mukaan eläke on jatkettua palkkaa joten on vain reilua saada hyvä eläke jos on tehnyt pitkän uran. Ärsyttää jos koko elämänsä työntekoa syystä tai toisesta vältelleet saisivat saman eläkkee mitä koko uransa raatanut oli sitten kyse duunarista tai yliopistokoulutetusta. Jos eläke on jäänyt pieneksi niin mikään ei estä tekemästä työtä eläkkeellä ollessa.
Ensinnäkin hänen eläkkeensä kertoo sen, ettei sitä työtä ole tehty sillä tavoin kuin antaa ymmärtää. Pienipalkkaisimmatkin naiset saa sen 1400-1500, jos on käynyt koko ajan töissä ja vaikka pari äitiyslomaakin olisi väliin tullut. Hän valehtelee. Työura on ollut rikkonainen, työt osa-aikaisia jne.
Mutta mitä itse juttuun tulee, niin miten ihmeessä 2200 ei riitä kahdelle velattomassa asunnossa. Vaikka sähköön menisi 500 talvikuukausina, kesällä ei mene. Sitten joudutaan syömään huonoa ruokaa, kun rahat ei riitä. Kyllä tuo summa pitäisi riittää. Moni lapsiperhe elää 4000 Eurolla ja siitä maksetaan lainaa ja elätetään lapset, eikä silti selitetä, kuinka nähdään nälkää. 2200 Euroa on ihan riittävästi kahdelle iäkkäälle ihmiselle ja mistään ei pitäisi olla pulaa. Esimerkiksi omat vanhempani elävät alle 2000 Eurolla ja heillä on mökkikin ylläpidettävänä ja kaikkea pientä ostelevat ja ruokaa on jääkaappi täynnä. Hehän eläisivät reilulla tonnilla, jos alkaisivat tosissaan pihistää.
Vierailija kirjoitti:
Töissä 40vuotta.
Nyt eläke 924e
Jotain jää kertomatta 🙉
Varmaan osa-aikaisena tehnyt 10 tuntia viikossa. Äitiyslomista taitaa kertyä eläkettä joten sekään ei selitä kuviota.
Mun entinen työkaveri teki myös näin. Hänellä oli tosi kiva kaksio Haagassa. Tapasi miehen, jolla on 3 lasta. Myi asunnon pois ja muutti jonnekin Hämeenlinnan kupeeseen. Jäi sairaslomalle js sitä kautta sairaseläkkeelle, mies renttu.
Siellä nyt asuvat. Viime talvena rahat meni sänkölaskuun. On koko ajan keväästä alkaen kerännyt jotain risuja, joita talvella polttaa. Taloa ei kukaan järkevä ota edes ilmaiseksi vastaan. Rakkaus on melkoinen juttu.
Olisi kannattanut laittaa asunto vuokralle ja muuttaa vuokralle sinne korpeen