Paljonko teillä on ns. puskuria säästössä?
Paljonko teillä on säästöjä? Tuntuu, että nykyään kun on asuntovelkaa, pitäisi olla monen kuukauden maksuerät valmiudessa, jottei talo mene alta. Nyt on 6000€ kerättynä ja silti koko ajan stressaa. Ennen olisin lyhentänyt ylimääräisiä eriä, jotta saa korkokulut hillittyä. Nyt en uskalla.
Kommentit (6)
Ehkä kymppi ja miehellä pari opelin puskuria tallissa
Ei yhtään. Luottokorttia voi käyttää 3000 euroon asti, jos tulisi yllättävä meno. Asunto- tai muitakaan lainoja ei myöskään ole, asun asumisoikeusasunnossa. Huoleton on hevoseton mies, ennen sanottiin. Niin on myös omistusasunnoton nainen :D (En ole nuori edes, 50 jo, ja on ihan hyvät tulot, tämä on ihan ideologinen valinta elää kuin taivaan linnut huolta huomisesta kantamatta)
Itse priorisoin sen asuntolainan maksun niin säästöjä ei ole kauheasti. Noin 30 tuhatta tilillä ja rahastoissa. Vakituinen asunto on onneksi velaton mutta nyt menin suostumaan miehen mieliksi ostamaan puoliksi vapaa-ajan asunnon. Kamala rahareikähän se on ja ahdistaa kuinka rahaa menee nyt enemmän kuin tulee. Vaikka kuinka tehtiin budjetteja ennen tuon rahareiän ostoa, aina näyttää tulevan yllätyksiä. Ahdistavaa.
Noin 15000€. Onneksi lainat on maksettu.
Se kliseinen 3kk bruttopalkkaa vastaava summa, eli vähän reilu 12 tonnia. Yritän säästää joka kuukausi jonkin verran. Tänä vuonna on ollut todella paljon isoja menoeriä (uusia kodinkoneita ostettu, lemmikin eläinlääkärikulut, jne). Ensi vuonna yritän joka palkasta saada ainakin 500e säästöön.
Puskuri tuo turvallisuudentunnetta, että ainakaan kovin nopeasti ei voi tulla taloudellista katastrofia vaan on aikaa järjestellä asioita jos vailla työt menee yhtäkkiä alta.
Minulla on 265000 euroa. Nuorena ajattelin jo etten osta asuntoa vaan asun halvassa yksiössä jotta rahaa säästyy. Parempi että on rahaa tilillä kuin palkka menisi lainoihin ja asuntoon ja vastikkeisiin. En halunnut elää niin että tili tuli ja tili meni ja nyt olen onnellinen siitä mitä tein. Monet on velkaa, monet joutuu myymään asuntonsa koska eivät selviä lainoista vaikka on 5000 euron tulot. Pikavippejä ovat ottaneet ja eläneet leveetä elämää, matkustelleet ja kaikkea kivaa ovat tehneet. Minä olen ollut kotona ja tehnyt töitä 20 vuotta.