Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40 vuotta hoitoalalla: eläke 924 euroa kuukaudessa

Vierailija
20.12.2023 |

Välillä niukkuus tuntuu teini-ikäisestä asti töitä tehneestä Karolasta epäreilulta: eihän se ole hänen syynsä, että eläke on niin pieni. Hänen mukaansa arjessa on jatkuvasti läsnä kauhun tasapaino.

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000010018664.html

Ei kuulosta reilulta.

Kommentit (261)

Vierailija
181/261 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joku vielä kehtaa väittää, että töissä kannattaa käydä.

Pienipalkkaisen pitää käydä 30 vuotta töissä ennenkuin työeläke on sama kuin verrattuna sellaiseen joka ei ole päivääkään tehnyt töitä. Siinä on käytännössä kymmenen vuotta aikaa kerryttää ekstraa.

Vierailija
182/261 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

urpoa ei kyllä hoitsut huusaa meilahdessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/261 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieni eläke ei ole totta. Täydet tylvuodet tehneen eläke on n. 60 % viimeisen vuoden keskipalkasta, yli alimman eläkeiän työskentelyn jatkaminen korottaa mukavasti eläkettä.

Vierailija
184/261 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin pieni eläke ei ole totta. Täydet tylvuodet tehneen eläke on n. 60 % viimeisen vuoden keskipalkasta, yli alimman eläkeiän työskentelyn jatkaminen korottaa mukavasti eläkettä.

Nuoremmat saa 50 % tulevaisuudessa.

Vierailija
185/261 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut hoiva-avustajana ja henkilökohtaisena avustajana, pienet palkat ja kuutta ensimmäistä vuotta ei lasketa, kun oli alle23v. Lisäksi osaaikaista työtä heikentyneen työkyvyn takia. Eläke jää pieneksi.

Vierailija
186/261 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtanut hakea kansaneläkkeen tuohon päälle. Taas on Kela toukokuussa etsinyt näitä ihmisiä kun on oikeutettu kansaneläkkeeseen. Eikö ihmisillä järki sano mitään jos ikänsä on töitä tehnyt, että ehkä sen työeläkkeen päälle kuuluu jotain muutakin jos se jää alle pieneksi. Se raja on nykyisin 1600e, jos sen alle jää työeläkkeesi olet oikeutettu mahdollisesti kansaneläkkeeseen ellet saa muita eläkkeitä ulkomailta.

Vierailija
187/261 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ihminen sai puolikasta eläkettä koska oli ottanut oven. 

Vierailija
188/261 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole sairaanhoitaja. Itse olen tehnyt kokopäivätyötä sairaanhoitajana 16v ja päälle sekalaisia muita pienipalkkaisia töitä. Jos nyt joutuisin eläkkeelle, niin eläke olisi 1000€. Eläkeikään matkaa itellä 20v.

Vierailija
189/261 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut hoiva-avustajana ja henkilökohtaisena avustajana, pienet palkat ja kuutta ensimmäistä vuotta ei lasketa, kun oli alle23v. Lisäksi osaaikaista työtä heikentyneen työkyvyn takia. Eläke jää pieneksi.

Minäkin olen sen ikäinen, että eläke lähti kertymään vasta 23-vuotiaana  mutta siitä huolimatta työvuosia tuli 40 v. , eläkkeelle pääsin 63,5 vuotiaana ja eläkkeeni oli eläkkeelke jäädessäni n. 60 % viimeisen työvuoden keskipalkasta/kk.

Vierailija
190/261 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet naiset ovat tyytyneet vaatimattomampiin saavutuksiin ja palkkatasoon työmaailmassa ja olleet kenties pitiäkin aikoja kotirouvina lasten ollessa pieniä ja ovat laskeneet sen varaan, että miehellä tulee olemaan hyvä eläke josta jää kohtuullinen lesken eläke millä pärjää jos mies kuolee ennen vaimoa. Jokaisen tulee nyt huolehtia omasta eläketurvastaan eikä nuorempi polvi voi enää lesken eläkkeen varaan mitään laskea koska lesken eläkkeeseen tuli muutoksia ja se mm. muuttui määräaikaiseksi v. 1975 jälkeen syntyneillä.

Vierailija
191/261 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden 2005 eläkeudistuksessa päätettiin että alle 23 vuotiaana tehdystä työstä ei kerry eläkettä. 

Itse kuten moni muukin 1960-luvulla syntynyt, teki nuoresta asti töitä. Kesällä useimmat oli kesätyössä, jouluapulaisina, jotkut viikonloppuisin. Apulaisena kaupassa, varastolla, kärrypoikana. Pihatöissä, lapsenvahtina, kaikenlaista käytännön työtä. Niistä ei tullut kertymää. 

90-luvulla olin Meilahdessa hoitajana tuntilistalla, joka ei kerryttänyt eläkettä esim.

Joo, tein koulussa ja opiskellessa 15 v lähtien kaikki lomat ja lauantait töitä, kesäisin siis useita kuukausia, talvi- ja joululomat jne. Kaikki pyyhkäistiin pois 8 vuoden ajalta. S -68 , sitten kun valmistuin olikin ysärilama päällä.

Vierailija
192/261 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olisi kannattanut joskus käydä siellä työpaikalla eikä jatkuvasti saikuttaa, lakkoilla ja äitiyslomailla

Miksi jotkut vielä ihmettelee sitä, että niitä lapsia ei Suomessa tehdä? Nehän on naisille taloudellinen katastrofi.

Vierailija
193/261 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma eläke tulee olemaan samaa luokkaa. Tällä hetkellä bruttopalkkani on 1900e. Kaupanala. 

Vierailija
194/261 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5v yhdessä tyhmä nainen noin taloudellisssa mielessä.

Vierailija
195/261 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariskunnan älykkyys korostuu siinä, että ostivat remontin tarpeessa olevan sähkölämmitteisen talon.

Katsoin itse samaa, että aika todella iso talo heillä on ylläpidettävänä. Kaksikerroksinen vanha puutalo, jossa on varmasti vaikka millaista remontin tarvetta. En itse moiseen alkaisi vaikka olisi varaa, en jaksaisi rempata tuollaista palatsia ja asuminen on liian kallista kahdelle ihmiselle. 

Vierailija
196/261 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden 2005 eläkeudistuksessa päätettiin että alle 23 vuotiaana tehdystä työstä ei kerry eläkettä. 

Itse kuten moni muukin 1960-luvulla syntynyt, teki nuoresta asti töitä. Kesällä useimmat oli kesätyössä, jouluapulaisina, jotkut viikonloppuisin. Apulaisena kaupassa, varastolla, kärrypoikana. Pihatöissä, lapsenvahtina, kaikenlaista käytännön työtä. Niistä ei tullut kertymää. 

90-luvulla olin Meilahdessa hoitajana tuntilistalla, joka ei kerryttänyt eläkettä esim.

Ei, vaan tuo laki oli kyllä voimassa ainakin jo 1989 . Aloitin itse työt 17 vuotiaana ja eläkettä rupesi karttumaan vasta kun täytin 23v . Jaat nyt väärää tietoa. 

Vierailija
197/261 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ihminen on ovella ja saa puolikasta eläkettä ja ruikuttaa siitä. Hänen eläkkeensä on yli 1800e, jos saisi sitä kokonaisena. Ärsyttää tämäkin tyhjästä kriisin hakeminen mediassa. 

Vierailija
198/261 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pariskunnan älykkyys korostuu siinä, että ostivat remontin tarpeessa olevan sähkölämmitteisen talon.

Katsoin itse samaa, että aika todella iso talo heillä on ylläpidettävänä. Kaksikerroksinen vanha puutalo, jossa on varmasti vaikka millaista remontin tarvetta. En itse moiseen alkaisi vaikka olisi varaa, en jaksaisi rempata tuollaista palatsia ja asuminen on liian kallista kahdelle ihmiselle. 

Ja käyvät autolla lähimmässä Lidlissä 14 km päässä halvoilla ruokaostoksilla. Omia valintoja.

Vierailija
199/261 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelin tuota että pihalla jotain kasvatetaan mutta ei riitä koko talveksi. Meillä vanha talo maalla, hiljalleen ollaan pihalle ostettu ja saatu marjapensaita kun joku niitä hävittänyt ja erilaisia hedelmäpuita ja on kasvimaa ja 3 kasvihuonetta. Syksyllä säilön ja kaupasta haetaan keittämiset, voi, juusto, sokeri, hiiva, jauhot jne. Teen leivät ja muut leivonnaiset itse. Ja meillä jää tuo sama summa kuukaudessa josta maksetaan kaikki. Puuroa syödään joka aamu marjojen kera. Eikä ole puutetta kyllä mistään. Säästöönkin saadaan vähän joka kuukausi. 

Vierailija
200/261 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm... Naisella velaton asunto mutta ottaa kumppanin jolla ei ilmeisesti omaisuutta, sairaseläkkeellä, ulosotossa ja vielä 3 elätettävää lasta... Miten noin niinkuin meni omasta mielestä? Ei se raha vasn se rakkaus vai... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän