40 vuotta hoitoalalla: eläke 924 euroa kuukaudessa
Välillä niukkuus tuntuu teini-ikäisestä asti töitä tehneestä Karolasta epäreilulta: eihän se ole hänen syynsä, että eläke on niin pieni. Hänen mukaansa arjessa on jatkuvasti läsnä kauhun tasapaino.
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000010018664.html
Ei kuulosta reilulta.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja valtio aikoo viedä vielä oikeuden muuttaa maasta pois häneltäkin leikkaamalla kansaneläkettä.
Jos poistettaisiin takuueläke niin hyvällä tuurilla täällä Kelan vaivoina elävät voisivat innostua muuttamaan vaikka Ruotsiin. Liikaa ei kannata maksaa tukia täällä laiskotteleville koska eipä siitä mitään hyötä ole.
Miehellä saman verran tuloja eli yhteensä n. 2270e. Ruokakulujen jälkeen jää 2000e. Pitäisi riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun entinen työkaveri teki myös näin. Hänellä oli tosi kiva kaksio Haagassa. Tapasi miehen, jolla on 3 lasta. Myi asunnon pois ja muutti jonnekin Hämeenlinnan kupeeseen. Jäi sairaslomalle js sitä kautta sairaseläkkeelle, mies renttu.
Siellä nyt asuvat. Viime talvena rahat meni sänkölaskuun. On koko ajan keväästä alkaen kerännyt jotain risuja, joita talvella polttaa. Taloa ei kukaan järkevä ota edes ilmaiseksi vastaan. Rakkaus on melkoinen juttu.
Olisi kannattanut laittaa asunto vuokralle ja muuttaa vuokralle sinne korpeenSe on aina helppoa rannalta huudella kun merellä myrskyää.
Näinhän se on mutta kyllä ihmiset on myös tyhmiä välillä.
Vierailija kirjoitti:
hieno maa tää suomi jos on maannu sohvalla 40v saa myös saman rahan.onneks nyt vähän tukia leikattiin mut pienempiä palkkoja pitäisi nostaa tai niitten verotusta laskee.
Noillle työtä vieroksuville kuuluu eutanasia eikä mitään hyvää eläkettä. Mokomia elättejä ei pidä yrittää ymmrärtää vaan antaa kärsiä oman laiskuutensa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä tehnyt täysipäivästä työtä tuolla eläkkeellä.
Minulla 30v hoitoalalla , nyt sairaseläkkeellä. Eläke 1900 e/kk.
Mietin ihan samaa. Olisiko ollut paljon esim. pitkiä sairauspoissaoloja, vai onko tehnyt pienempipalkkaisia hoiva-avustajan töitä.. hoitoalaahan sekin on.
Juutuin kuitenkin tähän sinun eläkkeeseesi ja 30 vuoteen.. miten ihmeessä olet niin paljon saanut? Itse olin kaiken kaikkiaan 47 vuotta palkkatyössä, yli puolet asiakaspalvelutöissä kaupan alalla ja 20 vuotta hoitajana. Tosin 14 vuotta oli osa-aikatyötä ennen alan vaihtoa. Eläkettä saan käteen vajaa 1500e.. Alkaa tuntua että olemme eriarvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ihminen on ovella ja saa puolikasta eläkettä ja ruikuttaa siitä. Hänen eläkkeensä on yli 1800e, jos saisi sitä kokonaisena. Ärsyttää tämäkin tyhjästä kriisin hakeminen mediassa.
OVE on oma valinta ja enintään voi saada puolet eläkkeestä. Jos olisi jatkanut viralliseen eläkeikään saakka niin eläke voisi olla vielä suurempi. Kukaan ei kyllä kiellä tekemästä työtä ennen varsinaista eläkeikää tai sen jälkeen.
Itsellä on vielä kymmenen vuotta eläkeikään ja kiinnostaisi alkaa nostaa OVE:a kolme vuotta ennen varsinaista eläkeikää ja tehdä työtä vastaavasti vähemmän tai lopettaa kokonaan. Olen ollut hyvätuloinen parikymmentä vuotta joten eläkkeen pitäisi olla ihan hyvä kun nytkin jää palkasta säästöön.
Mä en ehtinyt olla ennen sairastumista kuin yht 7 vuotta kokoaikatöissä ja lisäksi osa-aikatöitä. Opiskelin pitkään ja olin 6v lasten kanssa kotona. Sama kuin Karolalla eli ennen 23v tehdyt työt ( joita oli reilusti) eivät kerrytä eläkettä. Silti työkyvyttömyyseläke 1150. Miten voi jäädä alle tonnin Karolalla vai oliko tässä kyseessä varhennettu eläke tai osittainen työkyvyttömyys?
Karola ei selvästikään ole tehnyt täyttä työaikaa koko ajan, jos hänen eläkkeensä on noin matala 40 v jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Okei aika jännä. Äitini on yrittäjä ja tienannut aina bruttona alle 2000e (luovan alan yrittäjä). Maksanut kuitenkin ihan ok eläkemaksut kun tulee saamaan eläkettä 1800e ensi syksystä alkaen. Voiko palkansaaja maksaa itse eläkemaksuja, jos palkasta pidätetty osa ei riitä? On kyllä ihan älytöntä, että 40v. hoitoalalla ja eläke noin pieni. Jokin ei täsmää vai onko tuo oikeasti mahdollista?
Naiselle on mahd. Jos on hoitanut lapsia kotona ja esim opiskellut. Mulla onmpieni eläke, koska hoidin 6 v lapsia ja opiskelin 6 v. Tällöin työura jäi lyhyeksi, vaikka aloitin työt 15 v.
Eläkettä ei kertynyt ekalta 8 vuodelta eikä noilta 12 vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Joo munkin palkka on pieni kun lasken pois
lainat ja korot
auton
lämmityksen ja sähköt
ja maalla jos asun en ongi enkä kerää marjoja vaan väännän smoothiet kaupan hedelmistä
omenapuuta ei ole myöskään
Juu, maalla asuvat ihmiset pistivät ylimääräisen rahan kahteen ahveneen? Ne nyt olis voinut vaikka mato-ongella napata ilman kalastuslupaa. Ihmeellinen ajatuksenjuoksu heillä.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin hänen eläkkeensä kertoo sen, ettei sitä työtä ole tehty sillä tavoin kuin antaa ymmärtää. Pienipalkkaisimmatkin naiset saa sen 1400-1500, jos on käynyt koko ajan töissä ja vaikka pari äitiyslomaakin olisi väliin tullut. Hän valehtelee. Työura on ollut rikkonainen, työt osa-aikaisia jne.
Mutta mitä itse juttuun tulee, niin miten ihmeessä 2200 ei riitä kahdelle velattomassa asunnossa. Vaikka sähköön menisi 500 talvikuukausina, kesällä ei mene. Sitten joudutaan syömään huonoa ruokaa, kun rahat ei riitä. Kyllä tuo summa pitäisi riittää. Moni lapsiperhe elää 4000 Eurolla ja siitä maksetaan lainaa ja elätetään lapset, eikä silti selitetä, kuinka nähdään nälkää. 2200 Euroa on ihan riittävästi kahdelle iäkkäälle ihmiselle ja mistään ei pitäisi olla pulaa. Esimerkiksi omat vanhempani elävät alle 2000 Eurolla ja heillä on mökkikin ylläpidettävänä ja kaikkea pientä ostelevat ja ruokaa on jääkaappi täynnä
Totta. Meillä just tuo 2200 e yht eläkkeet. Okt ja mukavuuksilla varustettu mökki yms. Ei perintöjä. Tulemme ihan hyvin toimeen. Lapselapsiakin tuetaan aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu epärealistiselta. Saman saisi jo takuueläkkeenä.
Itseäni harmittaa kun alle 23 vuotiaana tehdystä 8 vuoden kokoaikatyöstä ei kertynyt eläkettä.
Toisaalta sait silloin enemmän palkkaa, koska siitä ei pidätetty eläkemaksua ollenkaan.
Kyllä vaan pidätettiin eläkemaksut.
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkekin on suurempi, eli vaikka olisi koko elämän aikana työhistoriaa 0 minuuttia.
Se maksetaan vain boomereille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäänyt 62-vuotiaana eläkkeelle, ei ole nykyisille työikäisille sellaisia etuja tarjolla.
Juuri niin. Varmaan tuo kyseinen nainen on ollut 90-ja 00-luvuilla määräaikaisissa työsuhteissa - tuolloinhan niistä ei kertynyt eläkettä. Tuo oli raakaa-aikaa. Teit töitä täysipäiväisenä määräaikaisena, ei saanut vakituista paikkaa ja eläkettä ei kertynyt. Työnantajat ketjutti sosiaalialalla määräaikaisuuksia ja siinä sitten väki yritti saada vakinaista paikkaa.
Minulla sama tilanne. Kunpa olisin nuorempana vaihtanut firmaa ja hankkinut vakipaikan. Tuleva eläke on työvuosiin ja palkkaan verrattuna ihan olematon.
Kaikki nämä jutut hoitajista ovat olleet niin harhaanjohtavia, että pidän heitä yksinkertaisesti tyhminä. Näin raa'asti yleistäen.
Hyvin harva tuntuu osaavan käyttää rahaa, jättää kertomatta tuloistaan tuloistaan kolmasosan ja kuvittelee, että sillä saa ihmisiltä myötätuntoa. Minulta sitä saa sitten, kun ensin puhuu totta.
En luota tähänkään juttuun yhtään, jotain ratkaisevaa jätetään taas kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäänyt 62-vuotiaana eläkkeelle, ei ole nykyisille työikäisille sellaisia etuja tarjolla.
Juuri niin. Varmaan tuo kyseinen nainen on ollut 90-ja 00-luvuilla määräaikaisissa työsuhteissa - tuolloinhan niistä ei kertynyt eläkettä. Tuo oli raakaa-aikaa. Teit töitä täysipäiväisenä määräaikaisena, ei saanut vakituista paikkaa ja eläkettä ei kertynyt. Työnantajat ketjutti sosiaalialalla määräaikaisuuksia ja siinä sitten väki yritti saada vakinaista paikkaa.
Minulla sama tilanne. Kunpa olisin nuorempana vaihtanut firmaa ja hankkinut vakipaikan. Tuleva eläke on työvuosiin ja palkkaan verrattuna ihan olematon.
Mulla on 80-luvulta useampia vuosia töissä, mutta niistä työsuhteista ei kertynyt eläkettä. HYKS:issä oli ihan tavallista ketjuttaa sijaisuuksia siten, että edellinen työsuhde päättyi perjantaina ja seuraava alkoi manantaina. Tällä tavalla saatiin aikaiseksi tilanne, jossa työntekijälle ei kertynyt kahta viikkoa yhdessä työsuhteessa eikä siten kertynyt myöskään vuosilomapäiviä, koska kahden työsuhteen välissä oli katkos (se viikonloppu). Eikä eläkettä. Ketjuttaminen onnistui ihan hyvin, koska sijaisuudet perustuivat aina jonkun viranhaltijan sijaistamiseen. Sen viranhaltijan ei tarvinnut olla juuri siinä yksikössä töissä, mihin sijainen palkattiiin. Saatoit siis olla osastolla 41 sijaisena, mutta henkilö, jota sijaistit, oli osaston 42 hoitaja. Muistan oikein hyvin, miten 41:n osastonhoitaja soitteli ylihoitajalle ja kyseli, onko mitään virkaa, johon mulle voitaisiin taas lätkäistä sijaisuus. Olen tehnyt sairaanhoitajan hommia, vaikka henkilö, jonka virkaa sijaistin, oli osastosihteeri. Näitä kikkailtiin siihen aikaan tosi paljon. Työnantajalle varsin edullista, kun on työntekijä käytännössä pitkässä työsuhteessa, mutta ei silti tarvitse antaa lomapäiviä eikä lomarahaakaan. Mullakin olisi eläke jäänyt aika pieneksi, jos en olisi vuosituhannen vaihteessa vaihtanut it-alalle.
Vierailija kirjoitti:
olisi kannattanut joskus käydä siellä työpaikalla eikä jatkuvasti saikuttaa, lakkoilla ja äitiyslomailla
Sinunkin äitisi olisi kannattanut jättää sinut tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo munkin palkka on pieni kun lasken pois
lainat ja korot
auton
lämmityksen ja sähköt
ja maalla jos asun en ongi enkä kerää marjoja vaan väännän smoothiet kaupan hedelmistä
omenapuuta ei ole myöskään
Juu, maalla asuvat ihmiset pistivät ylimääräisen rahan kahteen ahveneen? Ne nyt olis voinut vaikka mato-ongella napata ilman kalastuslupaa. Ihmeellinen ajatuksenjuoksu heillä.
Kaikki ei ehkä asu vesistön äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ihminen on ovella ja saa puolikasta eläkettä ja ruikuttaa siitä. Hänen eläkkeensä on yli 1800e, jos saisi sitä kokonaisena. Ärsyttää tämäkin tyhjästä kriisin hakeminen mediassa.
OVE on oma valinta ja enintään voi saada puolet eläkkeestä. Jos olisi jatkanut viralliseen eläkeikään saakka niin eläke voisi olla vielä suurempi. Kukaan ei kyllä kiellä tekemästä työtä ennen varsinaista eläkeikää tai sen jälkeen.
Itsellä on vielä kymmenen vuotta eläkeikään ja kiinnostaisi alkaa nostaa OVE:a kolme vuotta ennen varsinaista eläkeikää ja tehdä työtä vastaavasti vähemmän tai lopettaa kokonaan. Olen ollut hyvätuloinen parikymmentä vuotta joten eläkkeen pitäisi olla ihan hyvä kun nytkin jää palkasta säästöön.
Hallitus on nostamassa OVEn ikärajan 62-vuoteen ja sen poistamista myös harkitaan, osa kun nostaa sitä palkan tai työttömyyskorvauksen lisäksi.
Lisäksi kansaneläkettä 194e eli 1136e yhteensä.