HS | Päivi rakasteli puolisonsa kanssa ja vietti tavallista viikonloppua Joidenkin päivien päästä puoliso eli jo uudessa perheessä
Kukaan päässyt lukemaan juttua? Elikö Päivi pilvilinnoissa ja kuvitteli kaiken olevan kunnossa?
"Kun puoliso ilmoitti haluavansa erota, Päivi yllättyi täysin.
Aluksi luulin, että olin piilokamerassa. Seuraavaksi ajattelin, että miehellä on varmaankin syöpä ja hän haluaa eroamalla säästää minut tuskalta.
Päivin mukaan mikään ei ollut vihjannut siihen, että vuosia kestänyt avioliitto oli päättymässä. Parisuhteessa oli riittänyt puhuttavaa ja läheisyyttä, eivätkä he juuri riidelleet."
Onko mies todella vain piilotellut todellisuutta ja pitänyt rinnalla salasuhdetta eikä kertonut totuutta ennen kuin asiat todella ovat konkretisoituneet?
Ja kyllä, tiedän tosielämästä ainakin yhden tapauksen jossa näin, vaimo ei tiedä tai ole tiennyt ajoissa todellisuutta.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi miten väsynyttä taas, saman jauhamista aina ja ikuisesti. Miten tämä hirvittävä tragedia eroaa millään tavalla yleensäkään eroamisista. Sama kaava se tahtoo olla kaikilla loppujen lopuksi - toinen lähtee.
Tässä tapauksessa lähteminen hoidettiin hieman epäreilulla tavalla. Miehellä on jo uusi nainen mutta harrasti seksiä tämän tulevan eksän kanssa eli pyöritti kahta naista yhtäaikaa.
Juuri näin pettäjä toimii. Vaimon kanssa voi olla yhdessä kiva talo ja auto joista ei halua luopua..
Itsekin olen sitä mieltä, että keskeinen syy eroon lienee se, ettei nainen ollut ansiotyössä, vaikka lapset olivat jo kouluikäisiä. Nainen kertoo kotiinjäämisen olleen yhteinen päätös, muttei kai siinä loppuiäksi kotiinjäämisestä sovittu?
Minunkin ex-miehelle ero tuli yllätyksenä, vaikka siinä vaiheessa hän oli ollut jo 7 vuotta pois työelämästä vailla yritystä työllistyä. Aivan karmeaa olisi, jos tällaista sohvanpohjan kuluttajaa, joka siipeilee niin rahallisesti kuin kodinhoidollisesti, tulisi vielä eron jälkeen elättää. Oma exäni harrasti kirsikkana kakun päällä sivusuhteitakin, kuten eron jälkeen ilmeni.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni monet miehet piilottavat asioita ja ovat joskus laskelmoivia. Siksi se on yllätys aina naisille tai usein. Ellei ole rehellinen mies tuntemuksistaan. Nainen ei harrastelisi varmaan intiimiä.
Juu, samaa tekevät monet naisetkin, eli ei ole sukupuolisidonnaisia nämä piirteet ihmisessä. Ihminen nyt vaan on lähtökohtaisesti melko laskelmoiva otus.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä toimittajien itse keksimiään pienten kouluikäisten Päivi-nimisiä äitejä. Nimimuutettu-jutut ovat pääsäntöisesti sisällöntuotantohuttua.
Minusta tässä oli yksi kohta joka tekee tarinasta uskottavan:
Päivi kertoi rakastelleensa miehen kanssa viikonloppuna ja sitten muutaman päivän päästä mies lähti jne.
Jostain syystä joka kerran kun mies lähtee suhteesta, etenkin petettyään, nainen uutisoi koska seksiä on viimeksi harrastettu, siis ihan juuri äskettäin.
Siihen nähden, että tutkimusten mukaan suomalaisissa pitkissä suhteissa sitä harrastetaan ka 3 kertaa kuukaudessa, tuo tuntuu uskomattomalta. Että juuri sellaisessa suhteessa, joka on päättymässä toisen halutessa eroa uuden ihastuksen vuoksi, juuri sellaisessa seksiä harrastettaisi keskimääräistäkin useammin. Hmm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä toimittajien itse keksimiään pienten kouluikäisten Päivi-nimisiä äitejä. Nimimuutettu-jutut ovat pääsäntöisesti sisällöntuotantohuttua.
Päivi kertoi rakastelleensa miehen kanssa viikonloppuna ja sitten muutaman päivän päästä mies lähti jne.
Jostain syystä joka kerran kun mies lähtee suhteesta, etenkin petettyään, nainen uutisoi koska seksiä on viimeksi harrastettu, siis ihan juuri äskettäin.
Siihen nähden, että tutkimusten mukaan suomalaisissa pitkissä suhteissa sitä harrastetaan ka 3 kertaa kuukaudessa, tuo tuntuu uskomattomalta. Että juuri sellaisessa suhteessa, joka on päättymässä toisen halutessa eroa uuden ihastuksen vuoksi, juuri sellaisessa seksiä harrastettaisi keskimääräistäkin useammin. Hmm.
Mun kokemus on, että jos mies parisuhteessa sivusuhteilee tai on ihastunut toiseen, mies purkaa sen seurauksena tullutta lisääntynyttä seksuaalienergiaa myös sen vakikumppaninsa kanssa eli ei tässä ole mitään outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyi! Ensinnäkin kun ei toisen kanssa enää halua elää ja rakastunut jo uuteen, niin miten voi vielä möyriä sen vanhan kanssa?? Ja toiseksi hyi olkoon miten epäkunnioittavaa ja alentavaa. Mikä ihmeen motiivi tuollaisessakin voi olla? Itse en entisen kanssa pystynyt enää mihinkään intiimiin varmaan puoleen vuoteen ennen eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi miten väsynyttä taas, saman jauhamista aina ja ikuisesti. Miten tämä hirvittävä tragedia eroaa millään tavalla yleensäkään eroamisista. Sama kaava se tahtoo olla kaikilla loppujen lopuksi - toinen lähtee.
Tämä. Tuo alun tarinan naisen ajatusmalli kertoo jo kaiken: Aluksi luulin, että olin piilokamerassa. Seuraavaksi ajattelin, että miehellä on varmaankin syöpä ja hän haluaa eroamalla säästää minut tuskalta. Kyllä vain. Muut merkit hän oli varmaan ohittanut tai komentanut miestään kuohinnut tämän henkisesti määräämällä kaikesta, mutta siinä sivussa unohtanut, että kukaan ei jaksa tuollaista loputtomiin.
No höpsis, tuolla tavalla voi reagoida kuka vaan joka haluaa ajatella positiivisesti toisesta, eikä nähdä esimerkiksi narsistin merkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tuo alun tarinan naisen ajatusmalli kertoo jo kaiken: Aluksi luulin, että olin piilokamerassa. Seuraavaksi ajattelin, että miehellä on varmaankin syöpä ja hän haluaa eroamalla säästää minut tuskalta. Kyllä vain. Muut merkit hän oli varmaan ohittanut tai komentanut miestään kuohinnut tämän henkisesti määräämällä kaikesta, mutta siinä sivussa unohtanut, että kukaan ei jaksa tuollaista loputtomiin.
Kyllä miehet osaa laskelmoida ja piilottaa. Esim ystäväni mies oli yrittäjä ja paljon poissa kotoa muutenkin, joten pystyi aloittamaan ja ylläpitämään uutta suhdetta kauan. Muut
Aika tollo nainen kun allekirjoitti paperin lukematta.
lainauksia jutusta:
"Kun puoliso ilmoitti haluavansa erota, Päivi yllättyi täysin.
Aluksi luulin, että olin piilokamerassa. Seuraavaksi ajattelin, että miehellä on varmaankin syöpä ja hän haluaa eroamalla säästää minut tuskalta.
Päivin mukaan mikään ei ollut vihjannut siihen, että vuosia kestänyt avioliitto oli päättymässä. Parisuhteessa oli riittänyt puhuttavaa ja läheisyyttä, eivätkä he juuri riidelleet.
Päivi aneli, ettei mies rikkoisi heidän ydinperhettään, johon kuului kouluikäisiä lapsia. Puoliso oli kuitenkin ehdoton. Kävi ilmi, että hän oli tavannut toisen naisen ja oli muuttamassa tämän kanssa yhteen."
"Eroilmoituksen jälkeen Päivi ja hänen entinen puolisonsa yrittivät hetken pitää kulissit pystyssä. Päivi ei halunnut kertoa erosta lapsille ja yritti kaikkensa, jotta saisi miehen perumaan päätöksensä.
Olin aivan tolaltani. En saanut nukuttua ja laihduin kymmenen kiloa, hän kertoo.
Lopulta mies möläytti asian lapsille. Päivi ajattelee, että hän tuhosi samalla kodin sekä Päivin ja lasten elämän.
Mietin, eikö monen vuosikymmenen yhdessäolon jälkeen olisi voitu käydä ensin edes yksi keskustelu erosta. On todella loukkaavaa, että toisen voi oikeasti pudottaa kuin vanhan sukan ja jättää hänet selviämään erosta oireilevien lasten kanssa.
"Päivi oli ollut pitkään kotiäiti, ja mies oli perheen elättäjä. Heti eron jälkeen Päivi haki kymmeniä työpaikkoja ja saikin töitä, mutta työsuhde purettiin koeajalla. Syyksi Päivi epäilee sitä, ettei jaksanut surultaan panostaa uuteen työhön riittävästi.
Päivi oli aina uskonut, että liitto kestäisi ikuisesti. Hän oli suunnitellut yhteistä tulevaisuutta pitkälle eteenpäin. Sen vuoksi hän oli uskaltautunut pariskunnan yhteisellä päätöksellä myös jäämään pois töistä, jotta mies pystyi luomaan uraa.
Oliko se harkitsemattomasti tehty? Päivi ajattelee, ettei hyvä suhde voi perustua siihen, että lastenhoito ja talous suunnitellaan alusta saakka eron mahdollisuus mielestä.
Olen varmaan vanhanaikainen, mutta ajatus yhteisistä rahoista oli tärkeä. Uskoin rakkauteen ja avioliittoon elinikäisenä sitoutumisena ja siten myös yhteiseen talouteen.
Päivi ihmettelee, miksi Suomessa jättävällä puolisolla ei ole mitään vastuuta jätettyä kohtaan. Hänestä tarvittaisiin esimerkiksi pakollinen sovittelu ja jättäjälle velvollisuus kustantaa jätetyn ja mahdollisten lasten elintaso myös eron jälkeen."
"Avioliiton aikana kertyneet säästöt ovat pian huvenneet, ja vuodet kotiäitinä jättivät ison aukon cv:hen. Huoli ja pelko omasta ja lasten pärjäämisestä valvottavat öisin.
Minulla ei ole enää jäljellä tarpeeksi työvuosia, jotta voisin kerryttää hyvää eläkettä. Mietin vakavissani, että jäänkö kodittomaksi.
Suomi on täydellinen paikka erota. Avioeroa voi hakea verkossa ja se maksaa hakijalle 300 euroa.
Jos ei avioehtoa niin luulis että Päivi olisi saanut erossa jotain?
Päiviä harmitti se, kun mies oli vastannut elintasosta ja Päivin ei tarvinnut käydä töissä. Tuollainen loinen alkaa ottaa aivoon ennemmin kuin myöhemmin. Päivi haluaisi, että mies jatkaa hänen elätyämistään vielä eron jälkeenkin! Ei saa töitä, kun ei ole työkokemusta.
Päivi on ollut pitkään kotiäitinä ja passannut miestä.Nyt pohtii miten pärjää kun töitä ei ole ja eläke ei kerry.
Vierailija kirjoitti:
Mikä suomalaisia miehiä oikein vaivaa, kun se suun avaaminen on niin vaikeaa? Kuvitellaan kaikenlaista hullua ja pakoillaan, eihän missään muussa maassa miehet ole noin pelokkaita ja säikkyjä.
Normaali ihminen ottaa asian puheeksi ajoissa. Sitten asiaa korjataan, jos molemmilla halua on. Jos ei ole, erotaan niin, että asiasta on keskusteltu ja molemmilla ymmärrys eron syistä.
Ei ole kyse kansallisuudesta, vaan miessukupuolesta. Miehillä on monesti tällainen tyyli, että helpompi jättää asioita kertomatta, jotta säilyy vaikka pllun saanti. Ja tässä tapauksessa sai kahdelta. Mies ei eroa ennen kuin on uusi kiikarissa, koska mies ei halua jäädä puille paljaille.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni monet miehet piilottavat asioita ja ovat joskus laskelmoivia. Siksi se on yllätys aina naisille tai usein. Ellei ole rehellinen mies tuntemuksistaan. Nainen ei harrastelisi varmaan intiimiä.
Aaa. Ja kun tilanne tulee miehelle yllätyksenä, niin mies on vaan ollut tollo. Jep.
Hyi saakeli mikä sika. Uitti vehjettään kummassakin aikassa vuorotellen, minä ja mun kikkelini on pääasia. Täysin tunnevammaista toimintaa. Toki halusi pitää tämän edun tulevan exänsä kanssa loppuun asti. Jotkut naiset ottavat toki miehen vielä käymään ja antavat seksiä jatkossakin kun uusi on jo kuvioissa, jos se mies huomaiskin että kannattaa palata, en tajua näitä naisia jotka alentuu, tiedän muutaman.
Olen samaa mieltä Päivin kanssa, että pakollinen sovittelu olisi paikallaan jos kyse on avioliitosta tai avoliitosta johon liittyy lapsia. Siinä jättäjä joutuisi konkreettisesti kohtaamaan oman päätöksen seuraukset ja miettimään vielä kerran onko se sen arvoista. Poislukien tietysti erilaiset väkivalta ym. tapaukset joissa toista ei voi oman turvallisuuden takia kohdata.
Itse olen vastakkaista sukupuolta, mutta kun vaimoni päätti erota oli se aikamoinen shokki kun toinen ei suostunut käsittelemään asiaa mitenkään päätöksensä jälkeen. Ei suostunut terapiaan tai muutenkaan avaamaan ajatuksiaan. Suht pitkä liitto ja lapsia.
Oli meillä riitoja, joten ihan puun takaa ei tilanne tullut. Yritin keskustella asioista ja löytää kompromisseja. Yksi iso ongelma oli se, että eksä oli ollut useamman vuoden käytännössä kotiäitinä eikä se työnteko enää maistunut kun lapset olivat kasvaneet isommiksi. Avioliittoon iski kassakriisi, sillä minun palkallani ei yksi tarjottu sellaista elintasoa mitä rouva halusi. Ehkä ero olisi ollut lopulta kuitenkin edessä, mutta olisi sen huomattavasti siistimmin voinut hoitaa.
Sika tekee noin. Ei löydy yhtään ainutta hyvää sanaa tuollaisesta toiminnasta! Että kehtaa pettää ja jatkaa vielä paneskelua toisen kanssa. En huolisi tuollaista oksetusta ikinä. Mikä hitto ihmisiä vaivaa??? Eikö voi ensin erota ja sitten vasta alkaa etsiä uutta suhdetta???
Nainen ei ole loinen tai lusmu. Mies on pelkkä luuseri ilman naista ja miehen kuuluukin elättää perhe ja tukea taloudellisesti. Ei mikään ihme kun koko yhteiskunta on romahtamassa kun tätä perustavanlaatuista dynamiikkaa ollaan romuttamassa. Miehen kuuluu elättää perheensä ja nainen ei ole mikään lusmu siinä perheessä!
Nuoret naiset kuulolle: Kun mies ehdottaa sellaista järjestelyä, että vaimo jää kotiin tekemään ilmaistyötä ja mies sitten on vapaa edistämään uraansa ylitöin, työmatkoin ja lisääntyneen miehen statuksella, ne puheet perhearvoista ja yhteisestä taloudesta ovat vain puheita. Keski-ikäisenä miehen mieli muuttuu, kun oma ura on edennyt kivasti ja olisi mukavaa kuluttaa rahat vain itseensä, vanhat arvot lentävät ikkunasta ja uutta, vähän kovempaa pukkaa tilalle. Kannattaa miettiä todella tarkkaan, mihin suostuu.
Ei tämä maailma pyöri naisten tunteiden ehdoilla vaikka kuinka naiset sitä vaativat. Jokainen on vastuussa omista tunteista eikä sitä vastuuta voi siirtää muille vaikka kuinka haluaisi.