Päiväkodissa kuittaillaan, kun en juuri koskaan vie/hae lasta - miksi tämä närästää?
Perheessämme on tilanne, että lapsen isä vie ja hakee lapsen päiväkodista 95 % kerroista. Tämä johtuu siitä, että lapsen isällä on työpaikka melko lähellä päiväkotia, minulla on puolestaan 40 minuutin työmatka suuntaansa.
Olemme sanoneet tämän asian päiväkodissa, mutta asia silti tuntuu närästävän päiväkodin työntekijöitä. Silloin harvoin kun pääsen viemään/hakemaan lapsen, aina tulee heti ensimmäiseksi kommenttia "ai sinä tulit kerrankin hakemaan!" "oho, en odottanut näkeväni sinua täällä." "ai islalla on kerrankin äitipäivä, kun äiti tuli tuomaan sinut päiväkotiin!"
Jos tilanne olisi meillä se, että minä hoitaisin kuskailut ja miestä ei näkyisi juuri koskaan, niin miehelle ei takuulla kuittailtaisi samalla tavalla. Ketuttaa tämä, kun äitejä vastuutetaan kaikesta. Ja kun joku kommentoi, niin kyllä, kotona olen paljon lapsen kanssa ja teen asioita yhdessä, en vain työmatkani vuoksi voi hoitaa noita kuskaamisia kovin usein.
Kommentit (95)
Kysy seuraavan kerran kumpi on päiväkodin mielestä parempi että sinä alat kuskaamaan ja lapsen päiväkotipäivä pitenee ja venyy tuon 40 minuuttia aamuin illoin , vai että jatkatte näin että isä kuskaa kun on työpaikka siinä vieressäkin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei melko varmasti edes tulkitsisi vastaavia kommentteja minään kuittailuna.
tämä. Ne on vaan small talk -toteamuksia. Pistäähän se silmään jos hakija on harvinaisvanhempi. Kyllä hoitajat näkee lapsen käytöksestä onko välittävät vanhemmat ja se riittää. Unohda tollanen ajattelu ettei ilmapiiri myrkyty.
Omituista small talkia. Oikea small talk ei aiheuta pahastuneita jälkipuheita vaan on neutraalia, eikä osoittelevaa.
- Jos sinun on pakko ajatella ääneen jokainen havaintosi, voisitko ajatella myös niin pitkälle, että juuri sinun "small talkisi" saattaa olla se ilmapiiriä myrkyttävä tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli. Ei usko todeksi.
Huono.
Olen töissä päiväkodilla eikä siellä kukaan koskaan noin puhuisi. Tilantenne olisi tiedossa koska kyllä vanhemmat kertoo tälläisen asiat.
Pöh, minäpä uskon. Olin vuosia töissä päiväkodeissa ja jokaiseen työpaikkaan mahtui vähintään yksi tärkeilijä, joka kuvitteli tietävänsä perheiden tilanteesta ja lasten parhaasta paremmin kuin vanhemmat.
"Soita äidille kun se on kerran kipee" Ei kun paperissa lukee että isälle, isällä työ josta voi lähteä...Eikun vaan piti äidille...onneksi ei vastannut :D nimim Sijainen
Kiinnostaisi kyllä missä peräkylillä tuommoisia päiväkoteja on, kyllä meidän lasten päiväkodeissa on aina ollut ihan normaalia että isät vie ja hakee, jos se perheen arkeen paremmin sopii. Enemmän ihmettelen niitä perheitä, joissa isä ei voi/osaa/halua tehdä mitään. Yksi lapsen kaveri joutui esim jättämään hyvän kaverin synttärit väliin kun äidillä oli työvuoro ja isä ei jostain syystä voinut viedä lasta.
Vähän sama asia meillä, kun nuorin lapsista sairastaa 1-tyypin diabetesta, ja hänen kanssaan kydään diabetespolilla 3 kuukauden välein. Isä on hoitanut lähes kaikki polikäynnit lapsen kanssa tämän 10 diabetesvuoden aikana, koska hän pystyy joustavasti järjestämään työaikansa. Minun pitää taas joka ikisestä työpoissaolotunnista anoa virkavapaata.
Varsinkin muutamana ekana vuotena asiaa ihan ääneen jopa ihmeteltiin, mutta nyt ovat polilla jo tottuneet ja tietävät, että saan tiedot kyllä mieheltäni.
Ehkä asenteet jossain kohtaa muuttuvat. Toivottavasti.
Samaa täällä.
Työntekijöiltä pääsee myös lipsahtamaan vähän muutakin tyylillä "siksi se puhuu niin hyvää suomea". Sinänsä on totta, että meillä vain minä puhun suomea lapselle, mutta täällä syntynyt mieheni puhuu sitä aivan yhtä hyvin, vaikka on kaksikielisenä päättänyt puhua lapselleen toista kieltään. Huomaisivat, jos viitsisivät puhua lapsen isälle vähänkin enemmän, mutta ei viitsitä, kun hän puhuu lapselleen muuta kuin suomea.
Vähän ohi aiheen, tuli vaan tuo sijaisuus mieleen...ENtä jos kysyt että "tuleeko äiti hakemaan" ja äiti ois vaikka just kuollut, ikinä ei opitäisi olettaa että hakija on äiti/isä vastoin parempaa tietoa.
Itte mokasin, siksi tämä. Sanoin että "ukki tuli hakemaan"...ei se ole ukki, se on mun isi...Sijaisena vaan ei aina ehdi tutustua kaikkeen, siksi pitäs olla varovainen puheissaan. Kantapään kauttakin toki oppii.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joillakin pk:n työntekijöillä oli ihan ihmeelliset käsitykset vanhempien töistä. Että ikäänkuin vanhemmat voisi aina itse määritellä omat työaikansa-ja matkansa ja automaattisena oletuksena oli että äiti on tietenkin järjestänyt itselleen lyhennetyt työajat ja työpaikan pk:n vierestä.
Niillä on itsellä niin pitkät lomat ettivät ymmärä että toisenlaisiakin töitä on. Oma sukulaiseni pitkää pitkiä lomia eikä ymmärrä että ison konsernin talouspuolella ei esim voi lomailla kaikkia kuun ja vuoden vaihteita ja joulun välipäiviä. Tai että työpäivät venyy.
Vierailija kirjoitti:
Kysy seuraavan kerran kumpi on päiväkodin mielestä parempi että sinä alat kuskaamaan ja lapsen päiväkotipäivä pitenee ja venyy tuon 40 minuuttia aamuin illoin , vai että jatkatte näin että isä kuskaa kun on työpaikka siinä vieressäkin .
Tämä, näin tekisin itsekin. Ja huomauttaisin johtajalle asiasta myös.
Siis mitä kuittailua toi nyt on? Ihan samalla tavalla varmasti sanotaan harvoin lasta hakeville isille että, ai katos isäkin tulee välillä hakemaan tai katos petteri kun kerrankin isä tulikin hakemaan sua. Ne on kommentteja vaan siitä että nyt poiketaankin oletetusta rutiinista. Miksi otat niin henkilökohtaisesti ja oletat, että heillä on negatiiviset asenteet sinua kohtaan? Olet vain kehittänyt olemattomasta asiasta ongelman, koska haluat valittaa ja ärsyyntyä. Ei sun tarvi selitellä kenellekkään mitään syitä, miksi teidän perheessä on tämmöinen järjestely. Sen kun sanot vaan että juu on kyl tosi kiva kun ehdin tulla hakemaan tällä kertaa, mites täällä on tänää menny? Mistä tämmönen uhriutuminen?
Kumman harva osaa ajatella, miltä tuollainen kommentointi lapsen korviin kuulostaa. Normaalista asiasta tehdään epänormaali ja annetaan ymmärtää, että äidin toiminnassa olisi jotain vikaa. Varhaiskasvatuksen pitäisi kuitenkin olla vahvistamatta aikansa eläneitä sukupuolistereotypioita.
Meillä nuorimman kohdalla ihmeteltiin, että miksi on normaalia päivää hoidossa, kun minä olen etätöissä. Ehdoteltiin, että hakisin jo välipalan jälkeen. Piti oikein vääntää rautalangasta, että etätyöt on myös töitä enkä ehdi juosta leikki-ikäisen perässä enkä tosiaan pistä tätä koululaisen vahdittavaksi.
Lasten isä töissä pidemmän matkan päässä ja usein työmatkoilla. Onneksi pienempikin on nykyisin jo koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin minä hoidan 95% päiväkotiin kuskauksista logistisista syistä. Toisinaan kyselevät "mihin se äiti on oikein kadonnut?", mutta se on hyvätahtoista, eikä siitä todellakaan kannata ottaa nokkiinsa.:)
Ihan turhaa tällainen kommentointi silti on vaikka olisi olevinaan "hyväntahtoista".
Miten turhaa? He osoittavat näin mielenkiintoa myös lapsen äidin tekemisiä kohtaan. Todella ihmeelliseksi on mennyt nykyajan touhu.
Hoitakaa ne lapset kunnolla ja osoittakaa mielenkiintoa lapsen asioita johtaan.
Päiväkodin työntekijän ei tarvitse eikä kuulu osoittaa mielenkiintoa äitien tekemisiä kohtaan varsinkaan kommentoimalla typerästi.
Joo tuttua juttua. Mä tein aiemmin töitä toisessa kaupungissa, enkä vienyt tai hakenut ikinä 4kk aikana. Päiväkoti kuittaili "eipä ole paljoa näkynyt!".
Sitten vaihdoin työpaikkaa ja jokaikinen aamu vien ja joka ikinen iltapäivä haen, tätä on kestänyt 12 kk. Mies ei ole saanut kuittailuja kertaakaan silloin kun jonkun kerran on hakenut lapsen. Jännä juttu.
Miksi työttömät väittävät olevansa töissä, vaikka ovat työkokeilussa? Silloin tehdään työt yhdessä ohjaajan kanssa, siis ollaan vierellä opettelemassa, ei mitään itsenäistä. Ihan oma vika, jos muuhun suostuu.