Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodissa kuittaillaan, kun en juuri koskaan vie/hae lasta - miksi tämä närästää?

Vierailija
20.12.2023 |

Perheessämme on tilanne, että lapsen isä vie ja hakee lapsen päiväkodista 95 % kerroista. Tämä johtuu siitä, että lapsen isällä on työpaikka melko lähellä päiväkotia, minulla on puolestaan 40 minuutin työmatka suuntaansa.

Olemme sanoneet tämän asian päiväkodissa, mutta asia silti tuntuu närästävän päiväkodin työntekijöitä. Silloin harvoin kun pääsen viemään/hakemaan lapsen, aina tulee heti ensimmäiseksi kommenttia "ai sinä tulit kerrankin hakemaan!" "oho, en odottanut näkeväni sinua täällä." "ai islalla on kerrankin äitipäivä, kun äiti tuli tuomaan sinut päiväkotiin!"

Jos tilanne olisi meillä se, että minä hoitaisin kuskailut ja miestä ei näkyisi juuri koskaan, niin miehelle ei takuulla kuittailtaisi samalla tavalla. Ketuttaa tämä, kun äitejä vastuutetaan kaikesta. Ja kun joku kommentoi, niin kyllä, kotona olen paljon lapsen kanssa ja teen asioita yhdessä, en vain työmatkani vuoksi voi hoitaa noita kuskaamisia kovin usein.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että näin tytölle tulee 1,5 tuntia lyhyemmät päivät 

joka kerta kaikille sama vastaus 

Vierailija
62/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastaisin, että ensi kuussa en ajatellut käydä täällä ollenkaan, että älkää pidätelkö henkeä. 😆 Vastaan aina tyhmyyksiin tyhmyyksillä, sillä enempää ne eivät ansaitse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin minä hoidan 95% päiväkotiin kuskauksista logistisista syistä. Toisinaan kyselevät "mihin se äiti on oikein kadonnut?", mutta se on hyvätahtoista, eikä siitä todellakaan kannata ottaa nokkiinsa.:)

Ihan turhaa tällainen kommentointi silti on vaikka olisi olevinaan "hyväntahtoista".

Miten turhaa? He osoittavat näin mielenkiintoa myös lapsen äidin tekemisiä kohtaan. Todella ihmeelliseksi on mennyt nykyajan touhu.

Tänä syksynä lasta päiväkodista hakiessa osui korvaani erään päiväkotihenkilön juttelu, kun hän istui hiekkalaatikon vieressä pöydän ääressä muutaman lapsen kanssa.

Puheenaiheena kuului olevan vanhempien työt. "No, Jenna-Jaakko, missäs sinun isäsi on töissä?"

Ehkä nyt ylireagoin, mutta minusta kuulosti kyllä utelulta sellainen puhe. Entä jos lapsen isällä ei ole työtä ollenkaan tai ei ole edes sitä isää. - Lasten kautta sitten kulkeutuvat muiden lasten koteihin sellaisetkin asiat, jotka eivät muille mitenkään kuulu.

Mielestäni on epäammattimaista kysellä lapsen vanhempien asioista leikin varjolla. En myöskään usko, että koulutettu varhaiskasvattaja puhuisi tuolla tavalla lapsiryhmässä.

Vierailija
64/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole tyytyväinen. Huomaavat ja tunnistavat sinut lapsen äidiksi ja antavat lapsen mukaasi. Mieti, että eivät ainakaan ole välinpitämättömiä ja anna lapsia kenelle tahansa. Sitäkö haluaisitte, että hoitsut ei olisi tarkkoina?

Vierailija
65/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli. Ei usko todeksi.

Huono.

Olen töissä päiväkodilla eikä siellä kukaan koskaan noin puhuisi. Tilantenne olisi tiedossa koska kyllä vanhemmat kertoo tälläisen asiat.

Pöh, minäpä uskon. Olin vuosia töissä päiväkodeissa ja jokaiseen työpaikkaan mahtui vähintään yksi tärkeilijä, joka kuvitteli tietävänsä perheiden tilanteesta ja lasten parhaasta paremmin kuin vanhemmat. 

Vierailija
66/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus päiväkodin henkilökunta ei hahmota, miten kalliiksi keskellä päivää pidetyt palaverit tulevat. Jos matkat paikan päälle kestävät 30 min suuntaansa, menee koko reissuun helposti pari tuntia. Se kerrottuna kahden ihmisen palkalla, nousee helposti sadan euron menetykseen palkoissa. 

Vierailija
67/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän päiväkotia ja tässä kyseessä on vain oma kokemukseni lasten isistä. Välillä ne perheet, joissa isä vie ja hakee lapsen, ei lapsen äiti ole välttämättä tiennyt mitään lapsen päivästä, kuulumisista ja tiedotteista. (Kuten, milloin olisi jouluhuhla tai läheisen päivä)Tämä siksi, ettei isä ole muistanut niitä äidille kertoa. En ole siksi ollut aina varma, että onko perheen äiti kartalla päiväkodin ja lapsen asioista.

No ehkä perheen sisäinen viestintä kuuluu perheelle itselleen kuitenkin. Turha sitä spekuloida. Jos joissain perheissä on vuosikausia ollut jollain tavalla, niin se saattaa olla ok kummallekin. Tietenkin riippuu ihan asiasta. Mutta tuollaiset jutut kuten kuka hoitaa neuvolat, lääkärit, päiväkodit, koulut ja viestinnät, on todellakin perheen oma asia. 

Meilläkin ope kerran lässytteli, että haluaisiko isäkin wilma tunnukset. Voi ope, kyllä se isä saisi hoitaa lastenkin asioita jos haluaisi. Ehkä minä tiedän paremmin haluaako wilma tunnukset vai ei ja haluaisiko viestinnän itselleen vai ei. Ihan huvikseen opettajan "rohkaisemana"kysyin haluaisiko myös ottaa osaa wilma viestintään ja sain käden heilautuksen. 

Mutta meistä taisikin olla vaikka mitä huhuja varsinkin äidistä törkeitä huhuja, eikä mitään kovin positiivisia. Älkää nyt sanoko että isä esitettiin "järkevänä ja kunnollisena" jota ilman ei olisi mikään sujunut? Vaikea sanoa mitä esitettiin. Riippui varmaan sanojan puolueettimuudesta, mutta paljon shaissea on ollut. Se on selvä. 

Varsinkin jos joillain jotain perhettä tai äitiä vastaan voi esiintyä jopa jotain ihan mielivaltaisia mielipiteitä, kuten syöjätär äiti ei tahalleen haluaisi edes isän olevan  enemmän mukana, mikä ei pidä paikkaansa. Kuitenkin niiden mukana olojen järjestely on perheen oma asia. 

Monesti saattaa valitettavasti olla niin, että se isä ei ole kartalla, koska ei vaan ole kartalla. Ei sen takia, että hänelle ei ole kerrottu tai mainittu asiasta. Jos pääsääntöisesti ei hoida asioita, niin ei niitä niin noteeraa. Ei ole sen toisen vanhemman tehtävä kuitenkaan maanitella tai selitellä jotain useita kertoja tai vaatia aikuista ihmistä osallistumaan mihinkään ja joskus tietenkin voi olla ihan työajatkin sellaiset, että toinen ei voi osallistua. Pitäisi ihan itse täysijörkisen tietää, mikä olisi sopivaa osallistumista kulloinkin. 

Joskus on huvittavaa, kun varsinkin äitiä saatetaan syyttää ihan uskomattomista asioista. Esim. sellaisista mitkä kyllä ei liity siihen äitiin. Moni unohtaa, että lapsilla ja aikuisilla miehillä on omat aivot, ajatukset, silmät ja korvat, joten ei se äiti nyt ihan kaikesta ole vastuussa, ei varsinkaan isän käytöksestä. 

Vierailija
68/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koet nuo kommentit kuittailuna tai arvostelevina?

Vierailija
69/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet ei melko varmasti edes tulkitsisi vastaavia kommentteja minään kuittailuna. 

tämä. Ne on vaan small talk -toteamuksia. Pistäähän se silmään jos hakija on harvinaisvanhempi. Kyllä hoitajat näkee lapsen käytöksestä onko välittävät vanhemmat ja se riittää. Unohda tollanen ajattelu ettei ilmapiiri myrkyty.

Vierailija
70/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä musta se on ihan selvä asia, et se joka ei sitä tiettyä osa-aluetta arjesta hoida, se jää myös siitä enemmän ulkopuoliseksi.

Me ollaan ainakin tietoisesti tehty ratkaisuja, et toinenkin vanhempi käy pöiväkodilla  näyttäytymässä, ihastelemassa lapsen töitä, kyselee mitä kuuluu, tietää hoitajat. Se luo turvallisuuden tunnetta erityisesti sille lapselle, jonka arki siellä päiväkodissa pyörii. Vanhemmilla on joku yhteys sinne, eikä se päiväkoti ole mikään oma irrallinen maailmansa.

Onko sulla 40 minuutin työmatka ja sellainen työaika, että pystyt monta kertaa viikossa irrottautumaan varmasti päiväkodin aikataulujen mukaan? Mulla loppuu työpäivät kiireistä ja asiakastilaisuuksista riippuen joskus 16.30, joskus klo 21 tai 22 enkä välttämättä aamulla vielä tiedä, onko tulossa pidempi päivä.

Meillä siis minä vien ja haen useammin kuin puoliso, MUTTA olemme tehneet järjestelyjä, että puolisokin hakee/vie tilanteen mukaan ja on vanhempainilloissa ja vasuissa tai missä milloinkin. Ei yhtä paljon, mutta kuitenkin sen verran, ettei jää ulkopuoliseksi ja lapselle tulee olo, että molemmat ovat läsnä, TIETÄVÄT myös hänen päiväkotimaailmastaan, ovat kiinnostuneita. Ja onhan tässä tasa-arvoonkin liittyvä seikka.

Tämä on arvojärjestykseen liittyvä asia. Lapsen asiat ja niiden hoitaminen ovat tärkeitä. 

Kukaan ei ole 24/7 töissä. Ja harvassa perheessä tällainen on täysin mahdotonta järjestää. Joillekin tietysti haasteellisempaa kuin muille.

No, minä taas en näe mitään järkeä siinä, että väkisin järjestellään molempien vientejä ja hakuja, jos toinen on töissä päiväkodin lähellä ja toinen kauempana. Esim. siskoni on töissä 200 päässä lapsensa päiväkodista. Miehellään on 1h matka suuntaansa. Ei varmaan tarvitse arvata kuka vie ja hakee lapsen? Mutta pitäisikö sinun logiikalla lapsen olla välilä 1-2h pidempään päikyssä, että myös isä voisi viedä ja hakea?

Vierailija
71/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joillakin pk:n työntekijöillä oli ihan ihmeelliset käsitykset vanhempien töistä. Että ikäänkuin vanhemmat voisi aina itse määritellä omat työaikansa-ja matkansa ja automaattisena oletuksena oli että äiti on tietenkin järjestänyt itselleen lyhennetyt työajat ja työpaikan pk:n vierestä. 

Myös jollain opettajilla. Lapseni opettaja on parikin kertaa laittanut lapsen soittamaan koulusta, että pääsenkö katsomaan jotain esitystä, kun olen etätöissä ja asutaan koulun vieressä. Inhottavaa, kun lapsi ehtii innostua, että ehkä pääsen, mutta todellisuudessa päivät on täynnä palavereita. 

Vierailija
72/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille päiväkoti on paikka johon on "pakko" lapset viedä työpäivän ajaksi. Hoitoajat on siis tasan sen mukaiset, että lapsi on siellä mahdollisimman vähän aikaa, ja jäisi enemmän aikaa olla kotona. Meillä se tarkoittaa että isä vie ja hakee. Vasut yms teamsillä molempien vanhempien kanssa.

Myös on päiväkodilla kyselty lapselta mitä se iskä ja äiti tekee työkseen, isästä sanoi että ei mitään töitä se pelaa koneella. Pelaa siis vapaa-ajalla koneella, niin eihän se lapsi sitä työntekoa tiedä. Että ei pidä lapselta välttämättä kovin totuudenmukaista vastausta odottaa.

Vierailija
73/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä musta on tosi outoo, jos toinen vanhempi ei juuri koskaan käy päiväkodilla. Se on tosi merkityksellinen paikka sun lapselle. Se viettää siellä paljon aikaansa.

Meillä käy molemmat ja usein jopa yhdessä. Näinä kertoina hoitajat puhuvat koko ajan äidille. Minua, isää, ei huomata. Ihan kuin olisin joku taksikuski siinä, jota ei tervehditä. Räikeintä oli, että kun äiti oli juuri pukemassa lasta, pyykkipussi ojennettiin hänelle. Olin vieressä sillä hetkellä tyhjin käsin. Piti sanoa, että "voin minäkin sen ottaa". Edelleenkään isälle ei sanottu sanaakaan katsekontaktista puhumattakaan.

Vierailija
74/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin minä hoidan 95% päiväkotiin kuskauksista logistisista syistä. Toisinaan kyselevät "mihin se äiti on oikein kadonnut?", mutta se on hyvätahtoista, eikä siitä todellakaan kannata ottaa nokkiinsa.:)

Ihan turhaa tällainen kommentointi silti on vaikka olisi olevinaan "hyväntahtoista".

Miten turhaa? He osoittavat näin mielenkiintoa myös lapsen äidin tekemisiä kohtaan. Todella ihmeelliseksi on mennyt nykyajan touhu.

Tänä syksynä lasta päiväkodista hakiessa osui korvaani erään päiväkotihenkilön juttelu, kun hän istui hiekkalaatikon vieressä pöydän ääressä muutaman lapsen kanssa.

Puheenaiheena kuului olevan vanhempien työt. "No, Jenna-Jaakko, missäs sinun isäsi on töissä?"

Ehkä nyt ylireagoin, mut

Päiväkodeissa on 9€/päivä työttömiä tuolla korvauksella tekemässä töitä. Tiedän, koska olen ollut itsekin. Mitään koulutusta minulla ei ole lastenhoitoon tai kasvatukseen. Laitettiin sinne ihan vaan siksi, että olin 22-vuotias nainen ja kaikki naisethan automaattisesti osaavat olla lasten kanssa ja kasvattaa heitä.

Olen ollut myös koulussa samalla tavalla 6kk koulunkäyntiavustajana 24-vuotiaana. Työkkärille riitti, että olen nainen.

Omia lapsia minulla ei ole eikä tule.

Vierailija
75/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi koet nuo kommentit kuittailuna tai arvostelevina?

Onhan tuo asiatonta.

Riittää, kun päiväkodissa annetaan lapsi oikealle hakijalle.

Kun haen lapsenlapseni, päiväkodin työntekijä enintään toteaa, että "Oskari, mummi tuli nyt hakemaan." Kertoo sitten, miten on päivä kulunut, mitä tehty, miten syöty." Ei kommentoi saati taivastele mitenkään sitä, haenko lapsen usein tai harvoin.

Kyllä ihmettelisin, jos menemisiäni tai tulemisiani kommentoitaisiin. Kun tuollainen kommentointi toistuvasti kohdistuu lapsen vanhempaan, ei taatusti tunnu kivalta, kun annetaan ymmärtää, miten päiväkodissa oikein lasketaan, miten harvoin häntä näkyy.

Päiväkodin johto voisi uutta työntekijää perehdytettäessä ohjeistaa myös sen small talkin laadusta ja sisällöstä.

Ei riitä, että työhöntulija kertoo olevansa hyväntahtoinen ja sosiaalinen ihminen. Pitää myös osata olla sellainen.

Vierailija
76/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kokemusta päiväkodeista nyt joku 8 vuotta, ei ole kukaan ihmetellyt isää hakijana, yleensä soitetaan isälle jos joku ongelma tulee (koska isä tosiaan yleensä hakee ja vie) ja hyvin on kelvannut isä vasukeskusteluunkin. Ja neuvolaan ja lääkäriin ja mitä näitä nyt on. Käytännössä melkein kaikki jutut on isä hoitanut sen jälkeen kun palasin hoitovapaalta töihin, koska hänellä on joustavampi työ. 

Vierailija
77/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ehkä vähän asiattoman sävyistä kommentointia, mutta ei nyt mitään kovin vakavaa. Kannattaako kaikesta ottaa itseensä. Te olette hoitaneet asiat niinkuin olette parhaaksi kokeneet. Ehkä vasukeskustelun yhteydessä voi mainita asiasta, jos häiritsee. 

Vierailija
78/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Päiväkodeissa on 9€/päivä työttömiä tuolla korvauksella tekemässä töitä. Tiedän, koska olen ollut itsekin. Mitään koulutusta minulla ei ole lastenhoitoon tai kasvatukseen. Laitettiin sinne ihan vaan siksi, että olin 22-vuotias nainen ja kaikki naisethan automaattisesti osaavat olla lasten kanssa ja kasvattaa heitä.

Olen ollut myös koulussa samalla tavalla 6kk koulunkäyntiavustajana 24-vuotiaana. Työkkärille riitti, että olen nainen."

Tiedän kyllä, että tilanne on juuri, kuten sanot, koska tunnen kaltaisiasi nuoria samassa tilanteessa.

Toivoisinkin, että päiväkoti kiinnittäisi asiaan huomiota perehdytysvaiheessa.

Lasten kanssa selviytyminen on tietenkin tärkein asia. Mutta päiväkodille on suuri imagokysymys myös se, millaisen kohtelun siellä käyvät vanhemmat kokevat saavansa.

Päiväkodin edustajien ja vanhempien tulisi kokea, että molemmat yhdessä vastaavat osaltaan lasten kasvatuksesta.

Yhteistyölle on heikko lähtökohta, jos toinen osapuoli kokee olevansa altavastaaja joutuessaan viattomaksi tarkoitettujen kommenttien kohteeksi.

Vierailija
79/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni oli töissä päiväkodin ja koulun vieresssä, kotoa matkaa sinne 13 kilsaa ja minun työpaikkani kotoa 30 kilsaa ihan toiseen suuntaan.

Hän aika luonnollisesti sitten hoiti kuskaukset.

Samaten papereissa luki, että jos lapsi sairastuu, yhteydenotto isään, joka pääsee paikalle nopeasti.

Silti vuosien ajan aina soitettiin minulle ensin ja kaikki tiedotus yritettiin suunnata minulle.

Sama meillä. Kolmannen kohdalla tein päätöksen, että isä hoitaa yhteydenpidon, vasu-keskustelut ja muut. Eivät silti oppineet. Onneksi lapsi on nyt koulussa, siellä otettiin heti alusta käytäntö, että isä hoitaa. Nyt on toiminut.

Vierailija
80/95 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä vie aina, siis ihan aina. Ja hakee myös. Eikä kukaan koskaan millään tavalla kommentoi. Joskus haetaan yhdessä, eikä siitäkään mitään numeroa tehdä. Meidän päiväkodissa on aika montakin isää jotka vie ja hakee ja on päikkyyn ns. pääyhteyshenkilö, jonka kanssa sovitaan ja jolle sanotaan asioista. Että te asutte kyllä nyt jossain taka-pajulassa, jossa ei osaa hoitajat käyttäytyä. Vai onko joku vanha hoitaja, jolla äiti hoitaa pelkästään päässä?