Onko tämä edes lailinen Kela -päätös?
Eli Kela on hylännyt marraskuun ja joulukuun perustoimeentulotuki hakemukset koska minulle on jo aiemmin myönnetty perustoimeentulotukea lokakuussa minkä lisäksi minulla ole oikeutta valittaa Kelan päätöksestä vaan pitää maksaa sähkölaskut kokonaan itse vaikka olen ollut jo pitkään työtön paikallisen vaikean työllistämistilanteen takia (eli kaikilla aloilla ylitarjontaa työntekijöistä ja taloudellisesti epävarman ajat minkä takia kukaan ei ole halukas ottamaan edes harjoittelemaan ilmaiseksi kun joutuvat lomauttamaan omiaan)?
Kommentit (70)
Ai hitto kun ihan joutuu maksamaan sähkölaskunkin itse. Voimia.
Oisko lokakuussa myönnetty sit 3kk ajaksi kerrallaan? Katso mitä siinä lokakuun päätöksessä sanotaan.
Olipa huono avaus Eihän tuosta selvinnyt, miksi marras-joulukuun tt-tukihakemus on hylätty. Ilmeiseti sinulla on lokakuussa tt-tuen kanssa tulot menneet yli ja sinun olisi pitänyt itse säästää osa lokakuun tuloista marras-joulukuulle? Se varmasti lukee myös siinä aikaisemmassa päätöksessä ja syy uudessa päätöksessä.
Siis voiko Suomessa oikeasti vaatia, että joku maksaa itse sähkölaskunsa? Tuo on perustuslain vastaista!
Voitko kirjoittaa sanatarkkaan päätöksestä mitä siinä lukee? Onko sinulla salattuja tuloja, vai myönsivätkö lokakuussa tuet tuplana?
Sinun pitäisi saada ainakin -40 pros toimeentulotuki + sähkö, lääkkeet ym., vaikka olisit kieltäytynyt Kelan pakkotoimenpiteistä. Laita oikaisuvaatimus menemään.
Lue laki toimeentulotuesta, sen valmistelut, lausunnot ja googlaa finlexistä vastaavat oikeustapaukset. Ota yhteys kuntasi sosiaalitoimeen. Kirjoita oikaisuvaatimukseen sieltä löytämiäsi perusteluja.
Jos yhelle maksetaan sähköt, pitäis maksaa kaikille kans. Sitä paitsi verot valtion maksettaviksi!
Vierailija kirjoitti:
Oisko lokakuussa myönnetty sit 3kk ajaksi kerrallaan? Katso mitä siinä lokakuun päätöksessä sanotaan.
Päätös voi olla, mutta rahat annetaan yleensä kuukausittain.
-ei ap, kunhan erittelin.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhelle maksetaan sähköt, pitäis maksaa kaikille kans. Sitä paitsi verot valtion maksettaviksi!
Jos yhdelle on töitä, niin kaikille muillekin pitäis olla.
Jos yks on työtön, pitäis muittenkin olla. Kaverin mopolla sais ajaa aina kun on menossa kirkonkylän paariin.
Kirjoitustyylistä päätellen ihan oikea päätös on annettu.
Niin hitostakos me voidaan tietää päätöksen oikeellisuudesta kun emme näe laskelmaa ja perusteita.
On aika epäreilua että toiset maksaa itsensä kipeäksi perustarpeesta kuten sähkö ja joillekin se annetaan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Voitko kirjoittaa sanatarkkaan päätöksestä mitä siinä lukee? Onko sinulla salattuja tuloja, vai myönsivätkö lokakuussa tuet tuplana?
Sinun pitäisi saada ainakin -40 pros toimeentulotuki + sähkö, lääkkeet ym., vaikka olisit kieltäytynyt Kelan pakkotoimenpiteistä. Laita oikaisuvaatimus menemään.
Lue laki toimeentulotuesta, sen valmistelut, lausunnot ja googlaa finlexistä vastaavat oikeustapaukset. Ota yhteys kuntasi sosiaalitoimeen. Kirjoita oikaisuvaatimukseen sieltä löytämiäsi perusteluja.
Mikään pakko ei ole sähköä muiden maksaa, ilmeisesti on maksettu liikaa lokakuussa josta olisi pitänyt jäädä käyttöön. Jos saa edes euron toimeentulotukea niin kelasta menee automaattisesti apteekkiin maksusitoumus, mutta sähköt maksaa itse. Niin me muutkin tehdään
Jos ne ovat tehneet silloin sinulle päätöksen usean kuukauden ajalle eli myös marras- ja joulukuulle, niin tottakai ne saa antaa kielteisen päätöksen, koska tukea saa vain tietyn määrän kuukautta kohti. Jos tuhlasit rahat, oma mokasi.
Lue ne päätökset, niissä on kerrottu syy, turha täältä on arvailla. Ja palaa sitten takaisin palstalle jos edelleenkään et ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitustyylistä päätellen ihan oikea päätös on annettu.
Vähän samaa tässä ajattelin. Mitään selvää ei saanut kyllä itse asiasta.
Kela on sellainen laitos, että osaa aina kikkailla kotiinpäin. Oikaisupyyntö perään.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain työttömänä ollessani osan sähkölaskusta, lääkkeet, silmälasit toimweentulotukena. Jäätyäni eläkkeelle (minimieläke eli tulot ~920e/kk) en saa mitään. Jos lääkkeet loppuu, on oltava ilman niin kauan kunnes taas on niitä rahaa ostaa. Sähköä ei edes menoksi katsota. Silmälaseihin pitää vaan säästää, jos ei ole niitä muuten varaa ostaa. Toimeentulotukihakemukset tulevat ihan aina kielteisellä päätöksellä takaisin.
Harkinnanvaraistakaan en saa, en edes lääkkeisiin, vaikka kuinka sanoisin että lääkärin määräämät elintärkeät lääkkeet on loppu. Ne sanoo vaan että hae Kelasta toimeentulotukea, ja kun kerron että olen hakenut mutta tuli kielteinen päätös taas, niin se on kuulemma voi voi. Harkinnanvaraista ei saa siis millään perusteella.
Töitä voi hakea myös oman asuinalueen ulkopuolelta.