Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä edes lailinen Kela -päätös?

Vierailija
19.12.2023 |

Eli Kela on hylännyt marraskuun ja joulukuun perustoimeentulotuki hakemukset koska minulle on jo aiemmin myönnetty perustoimeentulotukea lokakuussa minkä lisäksi minulla ole oikeutta valittaa Kelan päätöksestä vaan pitää maksaa sähkölaskut kokonaan itse vaikka olen ollut jo pitkään työtön paikallisen vaikean työllistämistilanteen takia (eli kaikilla aloilla ylitarjontaa työntekijöistä ja taloudellisesti epävarman ajat minkä takia kukaan ei ole halukas ottamaan edes harjoittelemaan ilmaiseksi kun joutuvat lomauttamaan omiaan)?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kirjoittaa sanatarkkaan päätöksestä mitä siinä lukee? Onko sinulla salattuja tuloja, vai myönsivätkö lokakuussa tuet tuplana?

Sinun pitäisi saada ainakin -40 pros toimeentulotuki + sähkö, lääkkeet ym., vaikka olisit kieltäytynyt Kelan pakkotoimenpiteistä. Laita oikaisuvaatimus menemään.

Lue laki toimeentulotuesta, sen valmistelut, lausunnot ja googlaa finlexistä vastaavat oikeustapaukset. Ota yhteys kuntasi sosiaalitoimeen. Kirjoita oikaisuvaatimukseen sieltä löytämiäsi perusteluja.

Minäkin sain työttömänä ollessani osan sähkölaskusta, lääkkeet, silmälasit toimweentulotukena. Jäätyäni eläkkeelle (minimieläke eli tulot ~920e/kk) en saa mitään. Jos lääkkeet loppuu, on oltava ilman niin kauan kunnes taas on niitä rahaa ostaa. Sähköä ei edes menoksi katsota. Silmälaseihin pitää vaan säästää, jos ei ole niitä muuten varaa ostaa. Toi

Sinun tulosi ovat nyt siis isommat kuin silloin kun olit työtön, ei se sen kummempaa ole. Miksi kirjoitat viestisi siihen sävyyn, että Kelassa jotenkin suosittaisiin työttömiä eläkeläisten kustannuksella? Näinhän se ei ole.

Vierailija
42/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli sinulla "ei ole oikeutta valittaa", niin asia on silloin käsitelty loppuun Suomessa ja voit jatkaa valituksella Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Se ei maksa kuin vaivan.

Ei se mitään muuta, mutta jotain kyllä ketuttaa, kun EIT:stä soitellaan pomon pomon pomolle ja kysytään onko siellä joku ongelma?

Maksaa se lakimihen palkkion kun yksityishenkilönä et voi sitä tehdä etkä ennen kuin muut kansalliset oikeusasteet on käyty läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene 200 euroa kuussa lääkkeisiin kuin korkeintaan kolme ja risat kuukautta ja sitten lääkekatto on täynnä ja lääkkeistä maksaa muutaman euron.

Vierailija
44/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla siis eläke noin 920e. Vuokraan menee 300e/kk. Eli lopusta maksan sähkölaskut, lääkkeet (joihin menee n. 200e/kk) tosin kaikkia lääkkeitä ei ole aina varaa ostaa. Sossussa sanoi se virkailija puhelimessa, että minun kannattaa miettiä, ovatko kaikki lääkkeeni tosiaan välttämättömiä. No, lääkärin määräämiä ne ovat ja sairauden hoitoon tarkoitettu. Ruokaan ja muihin ns. perusjuttuihin ei kyllä paljoa jää rahaa. 

Lisään vielä, että säästöjä ei ole, omaisuuttakaan ei ole. Eikä ole puolisoa. Asun yksin.

Tarinasi haiskahtaa. Asumistuki? Toimeentulotuki? Jos lääkemenot on 200 euroa kuukaudessa lääkkeiden maksukaton luulisi tulleen jo täyteen.

Vuonna 2023 vuosiomavastuu on 592,16 euroa. Jos vuosiomavastuusi ylittyy, sinulla on oikeus lääkkeiden lisäkorvauk

Tuntematta tarkkaan asuinpaikkaasi ym. tietojasi, kokaisin eläkkeensaajan asumistukea tulolla 920 euroa ja 300 euron vuokralla -->

Arvio eläkkeensaajan asumistuen määrästä 1.12.2023 alkaen

184,49 e/kk

https://laskurit.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuen-laskuri?pk_campaign=…

Vierailija
45/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko kirjoittaa sanatarkkaan päätöksestä mitä siinä lukee? Onko sinulla salattuja tuloja, vai myönsivätkö lokakuussa tuet tuplana?

Sinun pitäisi saada ainakin -40 pros toimeentulotuki + sähkö, lääkkeet ym., vaikka olisit kieltäytynyt Kelan pakkotoimenpiteistä. Laita oikaisuvaatimus menemään.

Lue laki toimeentulotuesta, sen valmistelut, lausunnot ja googlaa finlexistä vastaavat oikeustapaukset. Ota yhteys kuntasi sosiaalitoimeen. Kirjoita oikaisuvaatimukseen sieltä löytämiäsi perusteluja.

Siellä yksi asiantuntija antamassa toiselle lusmulle neuvoja. Tuonkin asian opettelun energian kun laittaisi työn tekoon... (Joo joo, olet olet töissä, ehkä peräti sossulassa.)

Vierailija
46/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla siis eläke noin 920e. Vuokraan menee 300e/kk. Eli lopusta maksan sähkölaskut, lääkkeet (joihin menee n. 200e/kk) tosin kaikkia lääkkeitä ei ole aina varaa ostaa. Sossussa sanoi se virkailija puhelimessa, että minun kannattaa miettiä, ovatko kaikki lääkkeeni tosiaan välttämättömiä. No, lääkärin määräämiä ne ovat ja sairauden hoitoon tarkoitettu. Ruokaan ja muihin ns. perusjuttuihin ei kyllä paljoa jää rahaa. 

Mikset hae asumistukea?

Saan asumistukea, sen jälkeen on omavastuu tuo 300e/kk.

Vierailija
47/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä. Jos sun tulot on 920e ja vuokraan, sähköön ja lääkkeisiin menee 500e, niin sun pitäisi saada runsaat 130e tt-tukea ( vuoden alusta vielä runsaat 30e enemmän).

Vierailija
48/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä voi hakea myös muista kaupungeista ja muilta aloilta. Ei se niin mene että jos yhdestä pikkukylästä ei löydy tiettyä työtä niin muiden työntekijöiden on maksettava tämän nirsoilijan koko elämä

Vierailija
49/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset hae asumistukea?

Eli tulosi on 920 euroa (netto vai brutto?) + se määrä minkä saat asumistukea. Myös se lasketaan. Myös toimeentulotuessa.

Vierailija
50/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä voi hakea myös oman asuinalueen ulkopuolelta. 

Voi myös hakeutua muulle alalle. AP:n ongelma vaikuttaa laiskuudelta, töihin vaan niin ei tarvitse vinkua Kelan päätöksistä eikä etenkään olla muiden elätettävänä. Minua ei ainakaan huvittaisi yhtään sponsoroida sinun elämääsi. Siitä ei ole minulle mitään iloa ja pitäisin ne itse työlläni tienaamani rahat mieluummin itselläni.

Samaa mieltä. Jos olisin Suomen yksinvaltias ja keisari niin lakkauttaisin kaikki verot. Kyseessä on sinkansa elänyt ja toimimaton konsepti joka olisi saanut kuolla Neuvostoliiton ja kommunismin mukana jo vuosikymmenet sitten. Verotus on ainoastaan laillistettua työssäkäyvän duunarin tulojen työstämistä, jolla elättään toisten kustannuksella jotain tuntemattomia pellejä jossain toisellapuolella Suomea. Modernissa ja sivistyneessä markkinayhteiskunnassa jokainen huolehtii itsestään ja maksaa itse omat kulunsa.

Vierailija
51/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli sinulla "ei ole oikeutta valittaa", niin asia on silloin käsitelty loppuun Suomessa ja voit jatkaa valituksella Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Se ei maksa kuin vaivan.

Ei se mitään muuta, mutta jotain kyllä ketuttaa, kun EIT:stä soitellaan pomon pomon pomolle ja kysytään onko siellä joku ongelma?

Maksaa se lakimihen palkkion kun yksityishenkilönä et voi sitä tehdä etkä ennen kuin muut kansalliset oikeusasteet on käyty läpi.

Ei oikeutta valittaa = kansalliset oikeusasteet käyty läpi.

Ja mikään ei estä yksityihenkilöä tekemästä, koska nimenomaan se EIT:n lakimies sen hoitaa.

Vierailija
52/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene 200 euroa kuussa lääkkeisiin kuin korkeintaan kolme ja risat kuukautta ja sitten lääkekatto on täynnä ja lääkkeistä maksaa muutaman euron.

No eipähän ole mulla maksukatto vieläkään täynnä. Ja yksi lääke on yli satasen kuukaudessa, mutta siitä en saa kelakorvausta, joten sen ostaminen on usein tauolla. Ja tuohon 200 euroon sisältyy myös käsikauppalääkkeet, koska pitää ostaa särkylääkkeet yms. myös. Lääkärihän sanoo aina että osta apteekista panadolia, oli kipu mikä hyvänsä. Lääkärit ei kirjoita kunnon kipulääkkeitä kuin itselleen ja kollegoilleen. 

Vierailija
53/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain taannoin toimeentulotukea n.4kk:n ajan, eka kuukausi oli se 555e, muut sen jälkeen vaihteli 70e-120e välillä. Tilanteessani mikään ei muuttunut noina kuukausina.

Vierailija
54/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös hakeutua muulle alalle. AP:n ongelma vaikuttaa laiskuudelta, töihin vaan niin ei tarvitse vinkua Kelan päätöksistä eikä etenkään olla muiden elätettävänä. Minua ei ainakaan huvittaisi yhtään sponsoroida sinun elämääsi. Siitä ei ole minulle mitään iloa ja pitäisin ne itse työlläni tienaamani rahat mieluummin itselläni.

Samaa mieltä. Jos olisin Suomen yksinvaltias ja keisari niin lakkauttaisin kaikki verot. Kyseessä on sinkansa elänyt ja toimimaton konsepti joka olisi saanut kuolla Neuvostoliiton ja kommunismin mukana jo vuosikymmenet sitten. Verotus on ainoastaan laillistettua työssäkäyvän duunarin tulojen työstämistä, jolla elättään toisten kustannuksella jotain tuntemattomia pellejä jossain toisellapuolella Suomea. Modernis

Onko koti-ikävä jenkki?

Vierailija
55/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämisen, ruan, liikkumisen ja asumisen hinta nousee joka kuukausi, mutta edes nykyistä hallitusta ei kiinnosta löysätä työssäkäyvän verotaakka jotta rahaa jäisi elämiseen, ruokaan, liikkumiseen ja asumiseen. Sen sijaan täällä palstalla vingutaan päivästä toiseen samaa virttä siitä kuinka jonkun tuiki tuntemattoman tukilaisen tukia pitäisi nostaa ja korottaa jotta voi jatkaa työttömyyttä ja pysyä sohvalla ilman että tarvitsee tehdä päivääkään töitä ja maksaa senttiäkään mitään veroa.

Vierailija
56/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska silmälaseihinkaan en saanut senttiäkään. Itse piti säästää pari euroa vaille 500e kun ostin kahdet lasit yksien hinnalla. Minulla on ikänäkö ja mitä lie muuta. En näe lukea enkä neuloa tai virkata ilman lukulaseja. Toiset lasit on sitten ne joilla näen kauas. Minulla on niin eripari silmät kuin olla voi että sen takia nuo tuli niin kalliiksi. Toisella silmällä näen lähelle mutta en kauas, ja toisella silmällä vastaavasti näen kauas mutta en lähelle. Taittovirhe on myös. Kehykset oli ihan sieltä halvimmasta päästä, ei todellakaan mitään merkkikehyksiä. 

Työttömänä ollessani sähkölasku laskettiin menoiksi, nyt eläkkeellä menoiksi ei hyväksytä mitään muuta kuin vuokra. Ja lääkkeisiin sain aina maksusitoumuksen, ei tarvinnut ilman lääkärin määräämiä lääkkeitä olla. Nyt tiuskitaan puhelimessa että maksusitoumusta et saa ja kun näin on, on oltava välillä ilman jotakin lääkettä jos ei ole rahaa. En myöskään pääse aikuissosiaalityöntekijälle. Puhelimessa se virkailija sanoi että minun ei ole mahdollista varata sinne aikaa. 

Syy tähän kaikkeen on se, että Kelahan ei minua olisi eläkkeelle päästänyt varmasti koskaan. Mutta sitten Keva päätti että pääsen, ja Kelan oli pakko taipua. Nyt Kela koskaa mulle sen että vastoin heidän tahtoa olen nyt eläkkeellä. 

Vierailija
57/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset hae asumistukea?

Eli tulosi on 920 euroa (netto vai brutto?) + se määrä minkä saat asumistukea. Myös se lasketaan. Myös toimeentulotuessa.

Tuloni siis 920 e /kk netto. Vuokra on nyt 850 e eli siitä voi laskea paljonko saan asumistukea. Koska asumistuen jälkeen itse maksettavaksi jää 300e /kk.

Vierailija
58/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Jos olisin Suomen yksinvaltias ja keisari niin lakkauttaisin kaikki verot. Kyseessä on sinkansa elänyt ja toimimaton konsepti joka olisi saanut kuolla Neuvostoliiton ja kommunismin mukana jo vuosikymmenet sitten. Verotus on ainoastaan laillistettua työssäkäyvän duunarin tulojen työstämistä, jolla elättään toisten kustannuksella jotain tuntemattomia pellejä jossain toisellapuolella Suomea. Modernis

Älä ny puhu paskaa!

Me sentään elätätään tuntemattomia pellejä jossain toisella puolella planeettaa.

Vierailija
59/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä. Jos sun tulot on 920e ja vuokraan, sähköön ja lääkkeisiin menee 500e, niin sun pitäisi saada runsaat 130e tt-tukea ( vuoden alusta vielä runsaat 30e enemmän).

Niin, no en ole toimeentulotukeen oikeutettu. Sen vaan sanon, että ruokaan on aina vain vähemmän ja vähemmän rahaa. Onhan se hyvä että paino laskee, mutta kai se jossakin kohtaa siinäkin tulee raja vastaan. Onneksi iän myötä ruokahalu on pienentynyt todella paljon. 

Vierailija
60/70 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika epäreilua että toiset maksaa itsensä kipeäksi perustarpeesta kuten sähkö ja joillekin se annetaan ilmaiseksi.

Olet kateuden huipentuma. Vain Suomessa ollaan kateellisia kaikkein köyhimmille eli niille, jotka saavat viimesijaista etuutta.

Ymmärrätkö, mitä tarkoittaa, jos ihmisiltä otetaan elämän kannalta välttämätön pois? Silloin ollaan jossain muualla, kuin hyvinvointi- ja sivistysvaltiossa. 

Kasva ihmisenä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän