Onko tämä edes lailinen Kela -päätös?
Eli Kela on hylännyt marraskuun ja joulukuun perustoimeentulotuki hakemukset koska minulle on jo aiemmin myönnetty perustoimeentulotukea lokakuussa minkä lisäksi minulla ole oikeutta valittaa Kelan päätöksestä vaan pitää maksaa sähkölaskut kokonaan itse vaikka olen ollut jo pitkään työtön paikallisen vaikean työllistämistilanteen takia (eli kaikilla aloilla ylitarjontaa työntekijöistä ja taloudellisesti epävarman ajat minkä takia kukaan ei ole halukas ottamaan edes harjoittelemaan ilmaiseksi kun joutuvat lomauttamaan omiaan)?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Elämisen, ruan, liikkumisen ja asumisen hinta nousee joka kuukausi, mutta edes nykyistä hallitusta ei kiinnosta löysätä työssäkäyvän verotaakka jotta rahaa jäisi elämiseen, ruokaan, liikkumiseen ja asumiseen. Sen sijaan täällä palstalla vingutaan päivästä toiseen samaa virttä siitä kuinka jonkun tuiki tuntemattoman tukilaisen tukia pitäisi nostaa ja korottaa jotta voi jatkaa työttömyyttä ja pysyä sohvalla ilman että tarvitsee tehdä päivääkään töitä ja maksaa senttiäkään mitään veroa.
Käyn töissä ja tiedän, että työttömyys voi kohdata minuakin. Tai sairaus, jota ei sitten kuitenkaan sairaudeksi kelasta myönnetä.
Yhteiskunta on vain niin vahva, kuin sen heikoin lenkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kirjoittaa sanatarkkaan päätöksestä mitä siinä lukee? Onko sinulla salattuja tuloja, vai myönsivätkö lokakuussa tuet tuplana?
Sinun pitäisi saada ainakin -40 pros toimeentulotuki + sähkö, lääkkeet ym., vaikka olisit kieltäytynyt Kelan pakkotoimenpiteistä. Laita oikaisuvaatimus menemään.
Lue laki toimeentulotuesta, sen valmistelut, lausunnot ja googlaa finlexistä vastaavat oikeustapaukset. Ota yhteys kuntasi sosiaalitoimeen. Kirjoita oikaisuvaatimukseen sieltä löytämiäsi perusteluja.
Minäkin sain työttömänä ollessani osan sähkölaskusta, lääkkeet, silmälasit toimweentulotukena. Jäätyäni eläkkeelle (minimieläke eli tulot ~920e/kk) en saa mitään. Jos lääkkeet loppuu, on oltava ilman niin kauan kunnes taas on niitä rahaa ostaa. Sähköä ei edes menoksi katsota. Silmälaseihin pitää vaan säästää, jos ei ole niitä muuten varaa ostaa. Toi
onko sulla sitten omaisuutta jota pitäis myydä?
Vierailija kirjoitti:
Ai hitto kun ihan joutuu maksamaan sähkölaskunkin itse. Voimia.
Totta kai itse pitää maksaa laskunsa. Mutta jos ihmisellä ei ole rahaa maksaa, niin on vähän huono maksaa.
Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä voi hakea myös oman asuinalueen ulkopuolelta.
Voi myös hakeutua muulle alalle. AP:n ongelma vaikuttaa laiskuudelta, töihin vaan niin ei tarvitse vinkua Kelan päätöksistä eikä etenkään olla muiden elätettävänä. Minua ei ainakaan huvittaisi yhtään sponsoroida sinun elämääsi. Siitä ei ole minulle mitään iloa ja pitäisin ne itse työlläni tienaamani rahat mieluummin itselläni.
Samaa mieltä. Jos olisin Suomen yksinvaltias ja keisari niin lakkauttaisin kaikki verot. Kyseessä on sinkansa elänyt ja toimimaton konsepti joka olisi saanut kuolla Neuvostoliiton ja kommunismin mukana jo vuosikymmenet sitten. Verotus on ainoastaan laillistettua työssäkäyvän duunarin tulojen työstämistä, jolla elättään toisten kustannuksella jotain tuntemattomia pellejä jossain toisellapuolella Suomea. Modernis
Ajattelin itse myös noin, kunnes sairastuin työkyvyn vievään sairauteen, johon en saa lääkäristä apua. Ajatusmaailma muuttui vähän. Jos itse joutuisit kuvaamanilaiseen tilanteeseen, olisiko ok, että joutuisit kadulle? Niin ja pienet säästöt on olleet mutta ne on vauhdilla tässä huvenneet kun olen epätoivoisesti hakenut hoitoa myös privalta. Suuria en ollut ehtinyt kerryttää, koska olen nuori ja en ehtinyt olla kauaa työlemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla siis eläke noin 920e. Vuokraan menee 300e/kk. Eli lopusta maksan sähkölaskut, lääkkeet (joihin menee n. 200e/kk) tosin kaikkia lääkkeitä ei ole aina varaa ostaa. Sossussa sanoi se virkailija puhelimessa, että minun kannattaa miettiä, ovatko kaikki lääkkeeni tosiaan välttämättömiä. No, lääkärin määräämiä ne ovat ja sairauden hoitoon tarkoitettu. Ruokaan ja muihin ns. perusjuttuihin ei kyllä paljoa jää rahaa.
Mikset hae asumistukea?
Saan asumistukea, sen jälkeen on omavastuu tuo 300e/kk.
Eli tulosi on 920 euroa (netto vai brutto?) + se määrä minkä saat asumistukea. Myös se lasketaan. Myös toimeentulotuessa.
Toimeentulotuessa asumistuki lasketaan tuloksi, eli sun tulot on ilmeisesti 920e (eläke) + 550e (asumistuki) = 1470e.
Menot ilman sähkölaskua ja lääkkeitä 850e (vuokra) + 555e (perusosa) = 1405e.
Eli tulosi ovat 65e ovat suuremmat kuin menot ja tt-tukea ei makseta.
Mutta jos sähkölaskusi on kohtuullinen ja lääkkeisiin menee runsaasti rahaa, niin sinun pitäisi saada niistä se osa, joka menee tuon 65 euron yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika epäreilua että toiset maksaa itsensä kipeäksi perustarpeesta kuten sähkö ja joillekin se annetaan ilmaiseksi.
On epistä, että joillekin on annettu töitä.
tai terveyttä eli sairaudet hoidetaan. Kannattaa miettiä kuinka etuoikeutetussa asemassa kaikin puolin on, kun on kykyä käydä töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämisen, ruan, liikkumisen ja asumisen hinta nousee joka kuukausi, mutta edes nykyistä hallitusta ei kiinnosta löysätä työssäkäyvän verotaakka jotta rahaa jäisi elämiseen, ruokaan, liikkumiseen ja asumiseen. Sen sijaan täällä palstalla vingutaan päivästä toiseen samaa virttä siitä kuinka jonkun tuiki tuntemattoman tukilaisen tukia pitäisi nostaa ja korottaa jotta voi jatkaa työttömyyttä ja pysyä sohvalla ilman että tarvitsee tehdä päivääkään töitä ja maksaa senttiäkään mitään veroa.
Käyn töissä ja tiedän, että työttömyys voi kohdata minuakin. Tai sairaus, jota ei sitten kuitenkaan sairaudeksi kelasta myönnetä.
Yhteiskunta on vain niin vahva, kuin sen heikoin lenkki.
Silloin ei kannata ruokkia sitä heikointa lenkkiä vaan poistaa se kokonaan. Ruokkimisesta on vain kuluja, se maksaa ja käy pidemmän päälle erittäin kalliiksi, kun taas jos lenkkiä ei ole laisinkaan niin se ei myöskään enää vaadi resurssejakaan ja ongelma on siten ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä voi hakea myös oman asuinalueen ulkopuolelta.
Voi myös hakeutua muulle alalle. AP:n ongelma vaikuttaa laiskuudelta, töihin vaan niin ei tarvitse vinkua Kelan päätöksistä eikä etenkään olla muiden elätettävänä. Minua ei ainakaan huvittaisi yhtään sponsoroida sinun elämääsi. Siitä ei ole minulle mitään iloa ja pitäisin ne itse työlläni tienaamani rahat mieluummin itselläni.
Samaa mieltä. Jos olisin Suomen yksinvaltias ja keisari niin lakkauttaisin kaikki verot. Kyseessä on sinkansa elänyt ja toimimaton konsepti joka olisi saanut kuolla Neuvostoliiton ja kommunismin mukana jo vuosikymmenet sitten. Verotus on ainoastaan laillistettua työssäkäyvän duunarin tulojen työstämistä, jolla elättään toisten kustannuksella jotain tuntemattomia pellejä jossain toisellapuolella Suomea. Modernis
paljonko panet tienhoitoon?
"Syy tähän kaikkeen on se, että Kelahan ei minua olisi eläkkeelle päästänyt varmasti koskaan. Mutta sitten Keva päätti että pääsen, ja Kelan oli pakko taipua. Nyt Kela koskaa mulle sen että vastoin heidän tahtoa olen nyt eläkkeellä."
Miksi saat vain takuueläkkeen, jos Keva on eläkkeen myöntänyt? Eikö Keva maksa sinulle lainkaan työeläkettä?
Jos tarvitset parasetamolia säännöllisesti, niin aika outoa on, jso et sitä reseptille saa.