Onko tämä edes lailinen Kela -päätös?
Eli Kela on hylännyt marraskuun ja joulukuun perustoimeentulotuki hakemukset koska minulle on jo aiemmin myönnetty perustoimeentulotukea lokakuussa minkä lisäksi minulla ole oikeutta valittaa Kelan päätöksestä vaan pitää maksaa sähkölaskut kokonaan itse vaikka olen ollut jo pitkään työtön paikallisen vaikean työllistämistilanteen takia (eli kaikilla aloilla ylitarjontaa työntekijöistä ja taloudellisesti epävarman ajat minkä takia kukaan ei ole halukas ottamaan edes harjoittelemaan ilmaiseksi kun joutuvat lomauttamaan omiaan)?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko Suomessa oikeasti vaatia, että joku maksaa itse sähkölaskunsa? Tuo on perustuslain vastaista!
Tietenkin maksat sähkön itse ja toimitat laskun kelaan. Ne laittaa rahat siitä tilillesi. Ei ne laskuja sinun puolesta maksa jos olet vähänkään täysjärkinen. Sen voit tehdä ihan itse jos on 3kk tukipäätös tehtynä.
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko Suomessa oikeasti vaatia, että joku maksaa itse sähkölaskunsa? Tuo on perustuslain vastaista!
Perustuslain vastaista 😂😂😂😂😂😂
Miksei se työttömän perse voi liikahtaa muille paikkakunnalle jos sieltä oman peräreiän välittömästä läheisyydestä ei löydy töitä? Ennen lähdettiin vaikka Kanadaan tukkisavottaan jos ei hommia ollut, koska ei ollut mahdollisuutta jäädä kotiin räkimään kattoon, uhriutumaan ja elelemään muiden kustannuksella. Nyt ollaan vaan käsi ojossa ja maksatetaan omat laskut veronmaksajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kirjoittaa sanatarkkaan päätöksestä mitä siinä lukee? Onko sinulla salattuja tuloja, vai myönsivätkö lokakuussa tuet tuplana?
Sinun pitäisi saada ainakin -40 pros toimeentulotuki + sähkö, lääkkeet ym., vaikka olisit kieltäytynyt Kelan pakkotoimenpiteistä. Laita oikaisuvaatimus menemään.
Lue laki toimeentulotuesta, sen valmistelut, lausunnot ja googlaa finlexistä vastaavat oikeustapaukset. Ota yhteys kuntasi sosiaalitoimeen. Kirjoita oikaisuvaatimukseen sieltä löytämiäsi perusteluja.
Minäkin sain työttömänä ollessani osan sähkölaskusta, lääkkeet, silmälasit toimweentulotukena. Jäätyäni eläkkeelle (minimieläke eli tulot ~920e/kk) en saa mitään. Jos lääkkeet loppuu, on oltava ilman niin kauan kunnes taas on niitä rahaa ostaa. Sähköä ei edes menoksi katsota. Silmälaseihin pitää vaan säästää, jos ei ole niitä muuten varaa ostaa. Toi
Ilmeisesti sinulle on jäänyt hyväksyttävien menojen jälkeen 555 euroa kuukaudessa tai sinulla on tilillä säästöjä, jotka voit käyttää tai puoliso joka tienaa tarpeeksi. Jos olisit tarpeeksi köyhä, saisit kyllä toimeentulotukea.
En lukenut aloitusta mutta on se laillinen. Mene töihin ja laihduta.
Ensin luetaan päätös ja vasta sitten aletaan ihmisoikeuksista paasaamaan oikaisuvaatimuksissa.
Ps. Ei ole ihmisoikeuksien loukkaus että toimeentulotuki hylätään. Ei edes perustuslain.
Minulla siis eläke noin 920e. Vuokraan menee 300e/kk. Eli lopusta maksan sähkölaskut, lääkkeet (joihin menee n. 200e/kk) tosin kaikkia lääkkeitä ei ole aina varaa ostaa. Sossussa sanoi se virkailija puhelimessa, että minun kannattaa miettiä, ovatko kaikki lääkkeeni tosiaan välttämättömiä. No, lääkärin määräämiä ne ovat ja sairauden hoitoon tarkoitettu. Ruokaan ja muihin ns. perusjuttuihin ei kyllä paljoa jää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
On aika epäreilua että toiset maksaa itsensä kipeäksi perustarpeesta kuten sähkö ja joillekin se annetaan ilmaiseksi.
On epistä, että joillekin on annettu töitä.
Vastaa ap tähän postaukseen kommentoinalla kuvankaappauksella. Muuten en usko.
Vierailija kirjoitti:
Minulla siis eläke noin 920e. Vuokraan menee 300e/kk. Eli lopusta maksan sähkölaskut, lääkkeet (joihin menee n. 200e/kk) tosin kaikkia lääkkeitä ei ole aina varaa ostaa. Sossussa sanoi se virkailija puhelimessa, että minun kannattaa miettiä, ovatko kaikki lääkkeeni tosiaan välttämättömiä. No, lääkärin määräämiä ne ovat ja sairauden hoitoon tarkoitettu. Ruokaan ja muihin ns. perusjuttuihin ei kyllä paljoa jää rahaa.
Lisään vielä, että säästöjä ei ole, omaisuuttakaan ei ole. Eikä ole puolisoa. Asun yksin.
Vierailija kirjoitti:
Töitä voi hakea myös oman asuinalueen ulkopuolelta.
Voi myös hakeutua muulle alalle. AP:n ongelma vaikuttaa laiskuudelta, töihin vaan niin ei tarvitse vinkua Kelan päätöksistä eikä etenkään olla muiden elätettävänä. Minua ei ainakaan huvittaisi yhtään sponsoroida sinun elämääsi. Siitä ei ole minulle mitään iloa ja pitäisin ne itse työlläni tienaamani rahat mieluummin itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae asumistukea?
Mulle tuli eräästä toisesta asiasta hylyt korvauksista. Kysyin sitten miksi ei hyväksytty niin sanoi, että ne hakemukset oli turhia, koska oli jo hyväksytty aiemmin pidemmäksi aikaa ja ne jatkohakemukset oli merkitty siis hylätyiksi. Eli maksu oli tulossa automaattisesti. Voihan olla näin. Päätöksistä ei vaan käy ilmi miksi hylätty. Pitää sitten soitella ja kysyä mitä se oikeasti tarkoittaa. Hylätty voi siis olla jo aiemmin hyväksytty ja voimassa oleva.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa siis hankkia jotain lisätuloja esim. osa-aikatyöllä. Ongelma ratkaistu.
Koko tää tukipelleily pitäisi lopettaa ja perustulo kaikille. Sillä on pärjättävä ja voi jopa tehdä töitä.
Mikäli sinulla "ei ole oikeutta valittaa", niin asia on silloin käsitelty loppuun Suomessa ja voit jatkaa valituksella Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Se ei maksa kuin vaivan.
Ei se mitään muuta, mutta jotain kyllä ketuttaa, kun EIT:stä soitellaan pomon pomon pomolle ja kysytään onko siellä joku ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae asumistukea?
Tai töitä? Onko tuttu sana? Enkä tarkoita sitä:"Mittee työ vetelehittä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että säästöjä ei ole, omaisuuttakaan ei ole. Eikä ole puolisoa. Asun yksin.
Tarinasi haiskahtaa. Asumistuki? Toimeentulotuki? Jos lääkemenot on 200 euroa kuukaudessa lääkkeiden maksukaton luulisi tulleen jo täyteen.
Vuonna 2023 vuosiomavastuu on 592,16 euroa. Jos vuosiomavastuusi ylittyy, sinulla on oikeus lääkkeiden lisäkorvaukseen. Tällöin maksat loppuvuoden ajan jokaisesta korvattavasta valmisteesta 2,50 euron omavastuun
En tajunnut tosta mitään. Siis jos sulla ei tosiaan ole mitään tuloja eikä omaisuutta, tottakai olet oikeutettu toimeentulotukeen. Jätät jotain nyt kertomatta. Saatko työttömyyskorvausta?