Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapa työikäiset ja kykyiset tuilla elävät mikä oikeasti muuttuu elämässäsi leikkausten takia

Vierailija
19.12.2023 |

Mistä me konkreettisesti puhutaan, kun puhutaan näistä leikkauksista? Mitä

menetät, miten se vaikuttaa arkeesi?

Kommentit (228)

Vierailija
181/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen kesät puutarha-alalla. Kotiseudullani ei löydy kausitöitä talveksi. Olen pärjäillyt ansiopäivärahalla ja lomakorvauksella juuri ja ja juuri. Nyt näyttää siltä, että joudun hakemaan asumis- ja toimeentulotukea talvikausiksi, mikäli en saa osa-aikaista työtä ja tukia leikataan. Alan vaihto olisi tietenkin mahdollisuus mutta tästäkin koulutuksesta on vielä lainoja maksamatta. Ja kuka ne puutarhatyöt sitten tekee?

Minulla on lisäksi terveydellisiä syitä, joiden vuoksi minun on vaikea työllistyä. Te-toimiston kanssa puuhattiin palkkatukea uuden alan kokeilemisen mahdollistamiseksi mutta jos palkkatukityötä ei jatkossa oteta huomioon ansiopäivärahan laskemisessa, minun on parempi pysyä kesät nykyisessä työssäni. Puoliso olisi saanut kahden vuoden palkkatukipäätöksen mutta hänenkin kannattaa ottaa vastaan mikä tahansa kausityö, ettei ansiopäiväraha katkea. Tämä siis olettaen, että palkkatukityö ei pidennä tarkastelujaksoa.

Vierailija
182/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio tehdä lapsia tähän yhteiskuntaan.

N27

Jos lapsiaan ei pysty elättämään ilman toisten maksamaa elämää, niin ehkä se on niin parempikin.

Tuokin 27-vuotias saattaisi olla ihan toisenlaisessa tilanteessa muutaman vuoden päästä, jos tässä maassa pienituloisia ei kuritettaisi, mutta ettehän te tollot oikeistolaiset sitä tajua. Nyt kun kiimassanne saatte kansan niin alas, ettei sieltä enää nousta, niin tulevaisuudessa Suomi on entistä pahemmassa jamassa. 

Sen sijaan, että loisitte toivoa, luotte epävarmuutta, kurjuutta ja suoranaista vihaa. Sehän näkyy kaikki jo nyt, kun ihmiset, jotka eivät edes ole tukien varassa, alkavat säästää eivätkä kuluttaa. Lisää konkursseja on tulossa nykyisten ennätyslukujen lisäksi. Ihan vain siksi, että olette luoneet pelon ilmapiirin. 

Minulla olisi rahaa ostaa, mutta suomalaiseen yhteiskuntaan en sitä ainakaan käytä. Ulkomailta voin tilata. Toivon pahaa kaikille yrittäjille, jotka kannattavat nykyistä hallitusta ja leikkauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N27

Jos lapsiaan ei pysty elättämään ilman toisten maksamaa elämää, niin ehkä se on niin parempikin. 

Niin, mutta mistä sitten saadaan aikaan armeija? 

Vierailija
184/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa syödä eikä ostaa lääkkeitä. Varmaan sitten kuolen, mutta tämä on Persujen ja Kokoomuksen tavoite: köyhät kuolkoon pois.

Voisitte samantien laittaa k e s k i t y s l e i r i t  pystyyn.

Miksi et mene töihin? Töistä saa usein enemmän rahaa kuin tukien varassa oleskelu?

Tukien varassa olevat ihmiset on yhteiskunnan riippakiviä ja niistä on vain harmia niille jotka ei tukia saa.

Mihin töihin vain mennään? Kun hakemuksiinkaan ei vastata!

Muualla maailmassa työtön ihminen työllistää itsensä, jos valmiita sopivia työpaikkoja ei ole saatavilla. 

Muualla maailmassa työttömät myös tekevät rikoksia. Mitä todennäköisemmin rikollisuus lisääntyy täälläkin. 

Vierailija
185/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa syödä eikä ostaa lääkkeitä. Varmaan sitten kuolen, mutta tämä on Persujen ja Kokoomuksen tavoite: köyhät kuolkoon pois.

Voisitte samantien laittaa k e s k i t y s l e i r i t  pystyyn.

Miksi et mene töihin? Töistä saa usein enemmän rahaa kuin tukien varassa oleskelu?

Tukien varassa olevat ihmiset on yhteiskunnan riippakiviä ja niistä on vain harmia niille jotka ei tukia saa.

Mihin töihin vain mennään? Kun hakemuksiinkaan ei vastata!

Muualla maailmassa työtön ihminen työllistää itsensä, jos valmiita sopivia työpaikkoja ei ole saatavilla. Suomalaisella työttömällä on yhteiskunnan kustannuksella varaa loikoilla lämpimässä omassa privaattiasunnossaan ja kitistä kuinka hänen väkipakolla t

Muualla maailmassa on varaa loikoilla lämpimissä ulkotiloissa ja pitää pientä puutarhaa ja yhtä kanaa omalla pihalla. 

Muualla maailmassa ei ole aina samanlaisia yrittämisen lakeja kuin Suomessa. Täällä kun laitat kerrostalon etuoven eteen limsakioskin pystyyn, niin kohta on viranomainen kuulustelemassa tekosiasi. 

Vierailija
186/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N27

Ei sitten tullut mieleen, että elämäntilanne voi muuttua. Voi tulla eroja ynm. Mulla oli vakituinen työsuhde lasten syntyessä. Myöhemmin tuli YT ja jouduin työttömyyskierteeseen.

Olen sanonut saman täällä sataan kertaan, mutta vakuutukset auttavat sairauksiin, työttömyyteen ja perheen kannalta kuolemaankin. Ja sijoitukset joita on helpompi kartuttaa, jos lapsia ei ole montaa. Samoin avioeron sattuessa talouden hallinta on esimerkiksi yhden lapsen kanssa huomattavasti helpompaa kuin jos heitä on enemmän. 

Itse ainakin huomioin nämä elämän ikävät realiteetit lapsilukua päättäessä.

Vierailija
187/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitäs jos se mies on kuollut? Ja teet kolmen alakouluikäisen ikäisen lapsen huoltajana osa-aikatyötä ( muuta ei ole ollut tarjolla)? "

No jos työssäkäyvä mies olisi kuollut, saisivat lapset isän työeläkkeen maksuun joka kuukausi aina 20 vuotiaaksi asti.

Toki tämä jaettaisiin kolmella, kun lapsia olisi kolme. Samoin saisit sinä leskeneläkettä, mikäli olitte naimisissa.

Sen lisäksi useimmat työnantajat maksavat työntekijän kuoleman vuoksi jotain rahaa (näin esin rakennusalalla) vaikka työsuhde olisi päättynyt 2-3 vuotta aikaisemmin.

Varsinkin yksilapsisessa perheessä, jossa on erottu kun on oltu naimisissa, toisen vanhemman kuolema on lapsille  taloudellisesti melkein lottovoitto.

Vaikka olisi toimeentulotukiasiakas, niin lapsen tuloista otetaan huomioon vain lapsen perusosa ja loput voi laitttaa vaikka sinne osakesäästötilille, jossa se karttuu mukavasti.

Tosin toimeentulotuella elävillä lapsilla niillä hankitaan niitä perusasiota, kuten toppatakkia ja polkupyörää.

Ja rahat pitää siirtää pois vanhemman tililtä lapsen omalle tilille, jotta "varat eivät sekoitu" ja sitten kela katsoo ne vanhemman rahoiksi, jolloin voittoa ei tule lapsille yhtään.

Vierailija
188/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sivuhuomiona mutta ei se sanottua ole että tukia saa, jos itse vapaaehtoisesti kieltäytyy perinnöstä. Esim. perintötapauksessa tulee Kelan oman ohjeiden mukaan ensisijaisesti realisoida perintö ja vasta sen jälkeen on oikeutettu toimeentulotukeen. Olettaisin, että jos perinnöstä itse menee ja kieltäytyy, myös toimeentulotuki evätään eli älkää nyt ainakaan noin menkö tekemään selvittämättä asia etukäteen."

Suomi ei edelleenkään ole jokin jännä scifivaltio, jossa Kelalle menisi automaattisesti kaikki tieto kaikesta. Varsinkin jos omat lapset ovat jo täysi-ikäisiä, niin niille menevät perinnöt ei näy missään.

Olen toimeentulotuella ollessani saanut kolme alle 7000€ (verotusraja on 20 000€, jolloin se näkyy verotiedoissa) perintöä, jotka olen ohjannut ulosottoon itse, koska ei ne sieltäkään mistään taikarekisteristä saa tietää, että oho, tuolle on tulossa rahaa.

Toimeentulotukiasiakas ei saisi menetellä näin, koska rahat pitäisi käyttää elämiseen, eikä velkojen maksuun.

Olin kuitenkin itsekäs ja laskin, että sitäkautta pääsen eroon veloista, joten työntekemisestä tulee minulle kannattavaa eli pääsin myös eroon toimeentulotuen hakemisesta.

No, pian leikkausten vuoksi matalapalkkatyöt (brutto kokoaikatyö 1850€/kk) alkaa olla kannattamatonta, niin aion hakeutua verkko-opintoihin ammattikorkeaan(pystyy tekemään työn ohessa), josko pääsisin ponnistamaan paremmille palkoille tulevaisuudessa...eli taidan toimia juuri niin kuin hallitus tavoittelee

Vierailija
189/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla ansioillani olen korkeakouluun päässyt, omilla ansioilla läpäissyt sen erinomaisesti ja omilla ansioillani olen ollut työelämässä yhtäjaksoisesti kohta 10 vuotta. 

Leikkaukset eivät kosketa minua, koska olen huolehtinut itsestäni ja elämästäni ettei minun tarvitse elää muiden ihmisten varassa koska en ole itse jaksanut tehdä omaa elämääni parantavia asioita.

Mielestäni on moraalisesti oikein, että etuuksia ja tukia leikataan kautta linjan. Järjestelmän toki pitäisi joissain tilanteissa huomioida yksilön tilanne paremmin (kaikilta ei tarvisi leikata). Yleisesti ottaen kuitenkin hyvä, että tukitasoa leikataan, se on ollut aivan liian korkea kun sivusta olen seurannut mm. Siskoni tuilla elämistä.

PS. Esimerkiksi on käsittämätöntä, että työtön voi asua jätkäsaaressa merenranta-asunnossa, missä on vuokra yli 1000€/kk,  kun sellaisessa ei ole edes työssäkäyvällä varaa asua!

Vierailija
190/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on moraalisesti oikein, että etuuksia ja tukia leikataan kautta linjan. Järjestelmän toki pitäisi joissain tilanteissa huomioida yksilön tilanne paremmin (kaikilta ei tarvisi leikata). Yleisesti ottaen kuitenkin hyvä, että tukitasoa leikataan, se on ollut aivan liian korkea kun sivusta olen seurannut mm. Siskoni tuilla elämistä.

Minä  olen täysin päinvastaista mieltä. On täysin moraalitonta leikata "kautta linjan", toki oikeistolaisen politiikan toimesta niin, ettei rikkailta leikata.

Meillä on paljon ihmisiä, jotka eivät ole voineet täysin vaikuttaa elämänsä kulkuun, vaikka sinä itsekkäine minäminä-asenteinesi luulet, että kaikki voivat tehdä niin, ja vain siksi, koska sinua on onnistanut. Toivottavasti onnesi loppuu pian. Mielestäni sinä olet moraaliton, ihmisen rajalla oleva olento. 

Vierailija
191/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omilla ansioillani olen korkeakouluun päässyt, omilla ansioilla läpäissyt sen erinomaisesti ja omilla ansioillani olen ollut työelämässä yhtäjaksoisesti kohta 10 vuotta. 

Leikkaukset eivät kosketa minua, koska olen huolehtinut itsestäni ja elämästäni ettei minun tarvitse elää muiden ihmisten varassa koska en ole itse jaksanut tehdä omaa elämääni parantavia asioita.

PS. Esimerkiksi on käsittämätöntä, että työtön voi asua jätkäsaaressa merenranta-asunnossa, missä on vuokra yli 1000€/kk,  kun sellaisessa ei ole edes ty

Olet huolehtinut itsestäsi niin et voi koskaan sairastua niin että työkykysi menee ja jäät työttömäksi?

Vierailija
192/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N27

Ei sitten tullut mieleen, että elämäntilanne voi muuttua. Voi tulla eroja ynm. Mulla oli vakituinen työsuhde lasten syntyessä. Myöhemmin tuli YT ja jouduin työttömyyskierteeseen.

Olen sanonut saman täällä sataan kertaan, mutta vakuutukset auttavat sairauksiin, työttömyyteen ja perheen kannalta kuolemaankin. Ja sijoitukset joita on helpompi kartuttaa, jos lapsia ei ole montaa. Samoin avioeron sattuessa talouden hallinta on esimerkiksi yhden lapsen kanssa huomattavasti helpompaa kuin jos heitä on enemmän. 

Itse ainakin huomioin nämä elämän ik

Kaikki ei saa vakuutuksia. 

Vierailija
193/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PS. Esimerkiksi on käsittämätöntä, että työtön voi asua jätkäsaaressa merenranta-asunnossa, missä on vuokra

Niinpä. Läpäisin minäkin korkeakoulun vaikeapääsyiseltä alalta hyvin arvosanoin ja sitten sairastuin työkyvyttömäksi. 

Vierailija
194/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PS. Esimerkiksi on käsittämätöntä, että työtön voi asua jä

Missä sun vakuutus oli?

Vierailija
195/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N27

Olen sanonut saman täällä sataan kertaan, mutta vakuutukset auttavat sairauksiin, työttömyyteen ja perheen kannalta kuolemaankin. Ja sijoitukset joita on helpompi kartuttaa, jos lapsia ei ole montaa. Samoin avioeron sattuessa talouden hallinta on esimerkiksi yhden lapsen kanssa huomattavasti helpompaa kuin jos heitä on enemmän.&nbsp

Miten niin ei saa? Koska talous on pilattu jo joskus aiemmin vai?

Vierailija
196/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PS. Esimerkiksi on käsittämätöntä, että työtön voi asua jätkäsaaressa merenranta-asunnossa, missä on vuokra yli 1000€/kk,  kun sellaisessa ei ole edes ty

En tiedä, millaisessa työssä itse olet ja millaisessa todellisuudessa elät, mutta normaalisti työssäkäyville ei yli 1000 euron asumiskulut merenranta-asunnosta ole mitenkään liikaa. Kyllä suurimmalla osalla asumiskulut tuota luokkaa ovatkin, jos vuokralla asuvat. Vai kuvitteletko sinä, että kaikki työssäkäyvät asuvat jossain kommuuneissa? 

Vierailija
197/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, asiakaskato => yt:t => saan kenkää. 

Olen aina tehnyt työtä, jopa kahta ja pitänyt kunnia-asiana että hoidan työt niin ettei sanomista tule.

Nyt on asunto puoliksi oma ja välillä on tuntunut että vaikka olen kovaan köyhyyteen syntynyt niin pääsen vielä vihreälle oksalle ja jää perintöäkin, mutta paskammarjat. Potkut tulee ja tän ikänen ei uutta työtä saa - ei lamassa. Kämppä menee myyntiin ja niin ne minunkin lapset saavat itse kerätä leipänsä pieninä murusina maailmalta. En annan tätä anteeksi noille paskiaisille jotka vain muutamassa kuukaudessa romutti työtä tekevän ihmisen tulevaisuuden. 

ketä ne on? Kerrotko miten ne paskiaiset veivät sulta työt, ihan konkreettisesti

Vierailija
198/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N27

Olen sanonut saman täällä sataan kertaan, mutta vakuutukset auttavat sairauksiin, työttömyyteen ja perheen kannalta kuolemaankin. Ja sijoitukset joita on helpompi kartuttaa, jos lapsia ei ole montaa. Samoin avioeron sattuessa talouden hallinta on esimerkiksi yhden lapsen kanssa huoma

En tiedä kysytkö minulta mutta sairastuin jo nuorena joten en saa vakuutusta.

Vierailija
199/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä taas en ollenkaan ymmärrä, että miksi näitä leikkauksia tehdään kaikkein köyhimmille. Olen kyllä työikäinen, mutta en työkykyinen. Tällä hetkellä osallistun talkoisiin -10 eurolla. Kymppi on näissä pienissä tuloissa ihan liikaa, kun olisin tarvinnut n 40-50 e enemmän. Tuo summa voi vielä muuttua, kun asiat tarkentuu. Toimeentulotuen korotuksen söi vuokrankorotus, eikä riittänyt.

Vierailija
200/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen perusosaan korotus vuodenvaihteessa muuten ei mitään muutosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan