Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapa työikäiset ja kykyiset tuilla elävät mikä oikeasti muuttuu elämässäsi leikkausten takia

Vierailija
19.12.2023 |

Mistä me konkreettisesti puhutaan, kun puhutaan näistä leikkauksista? Mitä

menetät, miten se vaikuttaa arkeesi?

Kommentit (228)

Vierailija
201/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä tyhmintä, mitä olen ikinä kuullut ja olen melko vanha. Tottakai perintö kannattaa ottaa vastaan ja sijoittaa se tuottavasti. Lapsesi täten tulevat saamaan isomman perinnön kuin sinä nyt. Osta omistusasunto hyvältä alueelta, niin arvonnousua ei voi estää. Mitä ihmeen järkeä on jäädä tukien varaan, jotka kuitenkin jokatapauksessa heikkenevät? Haluat olla marttyyri, joka metsästää punalaputettuja tuotteita? Toiset joutuvat tekemään sitä pysyäkseen hengissä ja sinä otat sen osan vapaaehtoisesti! Ilmeisesti ainakin sinun tuistasi onkin varaa leikata ja roimasti.

En minä nytkään joudu metsästämään punalaputettuja tuotteita, miksi joutuisin jatkossa? Ja perintöön kuuluu kiinteistöjä, joita minä ja lapseni emme halua myydä. Uskoisinpa, että

Itsehän sinä kerroit, että pääsisit perinnön turvin kiinni omaan asuntoon, mutta koska niin menettäisit asumistuen (kun uusi hallitus on sen omistusasujilta eväämässä, ne perkeleet) niin siirrät mieluummin perinnön seuraavalle polvelle ja jatkat asumista tuetussa vuokra-asunnossa. Siis lapsesi saavat ne arvottomat tönöt ja niihin liittyvät kulut, jotta sinulla säilyy yhteiskunnalta saatu asumistuki, etkä asetu perintösi avulla omistusasuntoon kun ei siihen enää asumistukea saa.

Monesta kommentista paistaa läpi se, että tulonsiirto koetaan saavutettuna etuna ja jos työhön meneminen aiheuttaisi tuen menettämisen niin sitten ei mennä. 

jotain on pahasti vialla jos ihmiset eivät ymmärrä, että tulonsiirrot ovat hätäapu tilanteeseen, jossa oman elannon tienaaminen ei kerta kaikkiaan ole mahdollista esim sairauden tai vanhan iän tai äkillisen rakennemuutoksen vuoksi. Ei mikään työnteolle vaihtoehtoinen rahoituskeino elämälle. 

Parhaat uhoaa vielä muuttavansa Suomesta johonkin missä sosiaalipolitiikka on inhimillisempää. Missä tämä ihmemaa on, johon muualta muuttanut voi asettua ronkelina valikoimaan työpaikkoja mieluisuuden, palkan ja sijainnin perusteella ja siinä valikoidessaan elää mukavasti tulonsiirtojen varassa? siis muualla kuin Suomessa.

Vierailija
202/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio tehdä lapsia tähän yhteiskuntaan.

N27

Jos lapsiaan ei pysty elättämään ilman toisten maksamaa elämää, niin ehkä se on niin parempikin. 

Ei sitten tullut mieleen, että elämäntilanne voi muuttua. Voi tulla eroja ynm. Mulla oli vakituinen työsuhde lasten syntyessä. Myöhemmin tuli YT ja jouduin työttömyyskierteeseen.

Olen sanonut saman täällä sataan kertaan, mutta vakuutukset auttavat sairauksiin, työttömyyteen ja perheen kannalta kuolemaankin. Ja sijoitukset joita on helpompi kartuttaa, jos lapsia ei ole montaa. Samoin avioeron sattuessa talouden hallinta on esimerkiksi yhden lapsen kanssa huomattavasti helpompaa kuin jos heitä on enemmän.&nbsp

Ilmeisesti ollaan menossa siihen suuntaan, että pitää itse ottaa vakuutukset. Ennen pystyi luottamaan, että yhteiskunta pitää huolta heikoimmistaan. Miksi maksamme sitten korkeita veroja? Niille ei ole perusteita, jos mitään tukia/hoitoa ei saa heikolla hetkellä. Näinhän on monessa maassa jossa verot ovat alhaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on moraalisesti oikein, että etuuksia ja tukia leikataan kautta linjan. Järjestelmän toki pitäisi joissain tilanteissa huomioida yksilön tilanne paremmin (kaikilta ei tarvisi leikata). Yleisesti ottaen kuitenkin hyvä, että tukitasoa leikataan, se on ollut aivan liian korkea kun sivusta olen seurannut mm. Siskoni tuilla elämistä.

Minä  olen täysin päinvastaista mieltä. On täysin moraalitonta leikata "kautta linjan", toki oikeistolaisen politiikan toimesta niin, ettei rikkailta leikata.

Meillä on paljon ihmisiä, jotka eivät ole voineet täysin vaikuttaa elämänsä kulkuun, vaikka sinä itsekkäine minäminä-asenteinesi luulet, että kaikki voivat tehdä niin, ja vain siksi, koska sinua on onnistanut. Toivottavasti onnesi loppuu pian. Mielestäni sinä olet moraaliton, ihmisen rajalla oleva olento. 

Miksi olet päinvastaista mieltä? Pystytkö edes perustelemaan?

Kautta linjan tukitasoa pitää tarkastella kriittisesti ja paikoittain se on oikeastikin korkea, paikoittain ei taas riittävästi. Johan sanoin ettei kaikilta tarvitsisi leikata. Mitä "leikkaisit" rikkailta (jo tässä on ajatusvääristymä sinulla, kun ajattelet että heiltä pitäisi leikata)? Rikkaat ja keskituloisen pyörittävät tätä touhua, eivätkä varsinaisesti saa mitään etuuksia lapsilisän lisäksi.

Ja juurikin tuo, että kaikki eivät voi vaikuttaa oman elämän kulkuun (sairaus/vammaisuus/vamma/tms) sisältyi tuohon aikaisempaan ettei kaikilta tukia pitäisi leikata, halusit vain tahallaan kärjistää ja ymmärtää asian väärin.

Miten minua on onnistanut kun olen tehnyt töitä pikaruokalassa kahdessa vuorossa, jonka jälkeen lukenut 6h päivittäin pääsykokeeseen (vuoden ajan lukion jälkeen) ja sen ansiosta päässyt sisään korkeakouluun? Sekö oli onnea? Oliko se onnea, että valmistuin etuajassa koska opiskelin keskimäärin yli 60h viikossa (läsnäolo/kotona opiskelu)? Oliko se onnea, että nostin täydet opintolainat, että voin keskittyä täysin opiskeluun? Jos sinä olet laiska, niin kaikki eivät ole.

Lisäksi miksi se tekee minusta moraalittoman ihmisen jos mielestäni tukitaso Suomessa on pääsääntöisesti korkea ja luo siten kannustinloukkuja ettei töitä kannata ottaa vastaan tai lähteä opiskelemaan?

Vierailija
204/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus viestiin 191 (ei anna lainata);

Ihmisen elintavat vaikuttavat paljon sairauksien syntymiseen. Toki kaikkia ei ole estettävissä, mutta aika harvinaisia ne kuitenkin ovat. Lisäksi tuista puhuttaessa sanoin että yksilökohtaiset tilanteet pitäisi huomioida tukien suhteen paremmin, eikä kaikilta tarvisi leikata, vaan voisi tukitasoa jopa nostaa. Ongelma on elämäntapa työttömät (kuten oma siskoni) ja muut jotka eivät halua ottaa töitä vastaan koska tuilla eläminen on heille helppoa.

Vierailija
205/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus viestiin 193 (ei anna lainata):

Siitä ei ollutkaan puhe.

Vierailija
206/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään muutu käytännössä. Tuollainen summa on helppo jossain säästää.

Vierailija
207/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus viestiin 196 (ei anna lainata);

Kohtuu hyväpalkkaisessa ja elän ihan reaalimaailmassa ja todellisuudessa:) 

Aika moni työssäkäyvä ei tuota vuokraa pysty maksamaan, niin miksi työtön olisi oikeutettu saamaan moinen asunto ilmaiseksi? Ja ehkä enemmän pointtina on se, että työssäkäyvän ei ole järkeä elää kädestä suuhun, mitä tuollaisen vuokran maksaminen melkeinpä tarkoittaa jos nettotulot on yksinasuvalla 2k paikkeilla (ainakaan ei paljoa jää käteen). Lisäksi vuokrat ovat alimmillaan tuon 1000€/kk paikkeilla kun viimeksi katsoin, pääsääntöisesti taitavat olla siinä 1500€/kk molemminpuolin kaksiossa.

Vierailija
208/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pieniä nuo leikkaukset, että en kyllä tuon rahan vuoksi viitsi töihin lähteä.

Vierailija
209/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrä- aikaisuus loppui, en hae uutta työtä. Jään iäkkään omaiseni hoitajaksi, hän maksaa minulle pimeästi, lisäksi haen kaikki tuet. Niiin kauan, kun Purran hallitus on vallassa, toimin näin. 

Vierailija
210/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vaahdotaan suu vaahdossa kelarotista ja loisista ja että nyt tulee kovat ajat niille kun tuet loppuu tai pienenee. Tosiasiassa nämä säästörahat tulevat menemään ulkkiksille tavalla tai toisella. Kannattaa muistaa että olemme EU:ssa ja Suomen sana ei siellä juurikaan paina. 

Vierailija
211/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nyt voisimme tehdä joukkopäätöksen, että vuoden alusta ei ostella mitään, vain välttämätön. Ryhdytään säästölinjalle, menkööt liikkeet nurin, ei osteta. 

Vierailija
212/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus viestiin 191 (ei anna lainata);

Ihmisen elintavat vaikuttavat paljon sairauksien syntymiseen. Toki kaikkia ei ole estettävissä, mutta aika harvinaisia ne kuitenkin ovat. Lisäksi tuista puhuttaessa sanoin että yksilökohtaiset tilanteet pitäisi huomioida tukien suhteen paremmin, eikä kaikilta tarvisi leikata, vaan voisi tukitasoa jopa nostaa. Ongelma on elämäntapa työttömät (kuten oma siskoni) ja muut jotka eivät halua ottaa töitä vastaan koska tuilla eläminen on heille helppoa.

Voi kuule, minäkin sairastuin jo nuorena vaikka elintavat oli kunnossa.

Vierailija
213/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtion 30 vuoden kulutusjuhla loppuu nyt.

On aika maksaa lasku.

30 vuotta on palkansaajien veroprosenttia laskettu, ja se jatkuu edelleen.

Etuuksia on alennettu tai pidetty samassa vaikka hinnat on nousseet ja palkat on nousseet, eli köyhien ostovoima on vähentynyt.

Joskus tässä oli lehtijuttu jossa oli laskettu, että nämä veronkevennykset on aiheuttaneet 8 miljardin vajeen vuosittain valtion kassaan. 

Tämä on totta. Muistan miten kasarilla kesätöistä ja muista hanttihommista tienaamistani pikkuhiluista meni veroa 33-35%. Nyt en ollut uskoa silmiäni, kun yli 5000 euron kuukausituloilla veroprosenttini edelleen vain laskee, ensi vuonna näyttäis olevan 28 %, vaikkei ole mitään vähennyksiä. Ei tunnu oikealta.

Vierailija
214/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että ainoa rahallinen tuki mitä yhteiskunnalta olen saannut tililleni on armeijan päiväraha. 

M33

Itsekö teet ja auraat tietkin, joita pitkin kuljet? Ja äitisi neuvolan ja peruskoulutuksesi maksoit?  Ja uskotko myös, että työtön on vapautettu arvonlisäverosta, eikä hän maksa veroa päivärahoistaan?

Kuten sanoin ainoa raha mitä olen tililleni yhteiskunnalta saannut on armeijan päiväraha.

Minä haluan myös asumistukea ja lapsilisää. Miksi en niitä saa?

M33

Vanhempasi ovat jo nostaneet sinuun liittyvät lapsilisät. 

Koska asut omistusasunnossa, mitään tukia ei tule siltä osin. Myy asuntosi ja mene vuokralle, niin sitten ehkä.

Vierailija
215/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa syödä eikä ostaa lääkkeitä. Varmaan sitten kuolen, mutta tämä on Persujen ja Kokoomuksen tavoite: köyhät kuolkoon pois.

Voisitte samantien laittaa k e s k i t y s l e i r i t  pystyyn.

Miksi et mene töihin? Töistä saa usein enemmän rahaa kuin tukien varassa oleskelu?

Tukien varassa olevat ihmiset on yhteiskunnan riippakiviä ja niistä on vain harmia niille jotka ei tukia saa.

Mihin töihin vain mennään? Kun hakemuksiinkaan ei vastata!

Muualla maailmassa työtön ihminen työllistää itsensä, jos valmiita sopivia työpaikkoja ei ole saatavilla. Suomalaisella työttömällä on yhteiskunnan kustannuksella varaa loikoilla lämpimässä omassa privaattiasunnossaan ja kitistä kuinka hänen väkipakolla t

Työllistätkö sinä itsesi? Ellet, ala tehdä niin ja vapauta työpaikkasi jollekulle tarvitsevalle.

Vierailija
216/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pian alkavat isot muutosneuvottelut siellä ja täällä. Kierre vaan pahenee, mutta milloin hallitus sen tajuaa ja myöntää? Milloin hallitus ymmärtää perua leikkauksia? Epäilen, että nykyinen hallitus ei siihen kykene.

Tässä lohduttaa vain se, että on satoja tuhansia muitakin, joilta leikataan, ettei joudu olemaan ainoa kärsijä.

Jos ei leikata pitää ottaa velkaa. Jos joku ei käy töissä pitää jonkun muun tehdä töitä kahden edestä.

Leikataan yritystuista ja ja puoluetuista, palautetaan omaisuusvero ja verotetaan isoja ansioita (koska siellä on mistä ottaa, ei niillä joilla ei muutenkaan ole mitään), jäädytetään kansanedustajien palkat seuraavaksi viideksi vuodeksi, poistetaan kansanedustajien kulukorvaukset (koska kyllä sillä palkalla pitää pystyä matkansa ja lounaansa maksamaan, kun kerran 9 e/pv riittää muillakin kulukorvaukseksi), poistetaan kansanedustajien sopeutumiseläke, kohtuullistetaan valtionhallinnon johtajien palkkoja.. Onhan näitä leikkauskohteita, kun vain halua  ja uskallusta löytyy.

Vierailija
217/228 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sivuhuomiona mutta ei se sanottua ole että tukia saa, jos itse vapaaehtoisesti kieltäytyy perinnöstä. Esim. perintötapauksessa tulee Kelan oman ohjeiden mukaan ensisijaisesti realisoida perintö ja vasta sen jälkeen on oikeutettu toimeentulotukeen. Olettaisin, että jos perinnöstä itse menee ja kieltäytyy, myös toimeentulotuki evätään eli älkää nyt ainakaan noin menkö tekemään selvittämättä asia etukäteen."

Suomi ei edelleenkään ole jokin jännä scifivaltio, jossa Kelalle menisi automaattisesti kaikki tieto kaikesta. Varsinkin jos omat lapset ovat jo täysi-ikäisiä, niin niille menevät perinnöt ei näy missään.

No, pian leikkausten vuoksi matalapalkkatyöt (brutto kokoaikatyö 1850€/kk) alkaa olla kannattamatonta, niin aion hakeutua verkko-opintoihin ammattikorkeaan(pystyy tekemään työn ohessa), josko pääsisin ponnistamaan paremmille palkoille tulevaisuudessa...eli taidan toimia juuri niin kuin hallitus tavoittelee

Kenen ajatellaan tekevän ne matalapalkkatyöt, joiden palkalla ei elä, kun tuet poistuvat? 

Vierailija
218/228 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan nuo poliittiset lakot saadaan lailla kiellettyä, lyö Riikka Thatcher pöytään ne todelliset leikkaukset. Kokoomuksen, EK:n ja Suomen yrittäjien märkä päiväuni saa konkretiaa ja sunnuntailisät, ylityökorvaukset ja lomarahat lähtevät luiskaan. Mutta ensin pitää saada lampailta pois oikeus protestointiin. 

Se työnantaja jää vaille työntekijöitä, joka ei tarjoa järkevää palkkaa ja ehtoja. Työuraansa aloittelevat voivat käydä siellä hankkimassa startin työmarkkinoille, mutta siirtyvät nopeasti paremman tarjouksen perässä muualle. Näin se muualla maailmassa homma toimii.

Ja näistä siirymäpaikoista suurin osa sijaitsee jatkossa ulkomailla.

Vierailija
219/228 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä tyhmintä, mitä olen ikinä kuullut ja olen melko vanha. Tottakai perintö kannattaa ottaa vastaan ja sijoittaa se tuottavasti. Lapsesi täten tulevat saamaan isomman perinnön kuin sinä nyt. Osta omistusasunto hyvältä alueelta, niin arvonnousua ei voi estää. Mitä ihmeen järkeä on jäädä tukien varaan, jotka kuitenkin jokatapauksessa heikkenevät? Haluat olla marttyyri, joka metsästää punalaputettuja tuotteita? Toiset joutuvat tekemään sitä pysyäkseen hengissä ja sinä otat sen osan vapaaehtoisesti! Ilmeisesti ainakin sinun tuistasi onkin varaa leikata ja roimasti.

En minä nytkään joudu metsästämään punalaputettuja tuotteita, miksi joutuisin jatkossa? Ja perintöön kuuluu kiinteistöjä, joita mi

Ei tässä maassa sairaana mitään tukea saa. Kaikki sairaudet katkeaa mystisesti 300 päivän kohdalla ja jos pää on vielä hartioilla, eikun työkkäriin takas.

Vierailija
220/228 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muutu mikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi