Kertokaapa työikäiset ja kykyiset tuilla elävät mikä oikeasti muuttuu elämässäsi leikkausten takia
Mistä me konkreettisesti puhutaan, kun puhutaan näistä leikkauksista? Mitä
menetät, miten se vaikuttaa arkeesi?
Kommentit (228)
Joko asunnon tai mahdollisuuden ravintoon. Haluaisin jatkaa työssä käymistä, vaikka palkka on pieni, mutta saa nähdä onnistuuko. En tiedä mitä tulevaisuus tuo.
Motivaatio työntekoon on vähentynyt. Aiemmin olen ottanut vastaan keikkatöitä ja tehnyt osa-aikaista, mutta jatkossa aion jättää ne väliin. Ei kiinnosta osallistua tällaiseen yhteiskuntaan.
Hitto ärsyttää kuunnella valitusta ihmisiltä, jotka saa saman verran rahaa käteen tekemättä mitään kun itellä menee 10 tuntia/päivä töihin ja työmatkoihin 🙄 Töitä jatkan silti koska oon ollut työttömänä itekin ja aina hävetti täytellä kelahakemuksia
Vierailija kirjoitti:
Hitto ärsyttää kuunnella valitusta ihmisiltä, jotka saa saman verran rahaa käteen tekemättä mitään kun itellä menee 10 tuntia/päivä töihin ja työmatkoihin 🙄 Töitä jatkan silti koska oon ollut työttömänä itekin ja aina hävetti täytellä kelahakemuksia
On sulla huono palkka jos saat 760e käteen niinkun minä työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Motivaatio työntekoon on vähentynyt. Aiemmin olen ottanut vastaan keikkatöitä ja tehnyt osa-aikaista, mutta jatkossa aion jättää ne väliin. Ei kiinnosta osallistua tällaiseen yhteiskuntaan.
Eristäydy yhteiskunnasta myös jättämällä tukiaiset nostamatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa syödä eikä ostaa lääkkeitä. Varmaan sitten kuolen, mutta tämä on Persujen ja Kokoomuksen tavoite: köyhät kuolkoon pois.
Voisitte samantien laittaa k e s k i t y s l e i r i t pystyyn.
Miksi et mene töihin? Töistä saa usein enemmän rahaa kuin tukien varassa oleskelu?
Tukien varassa olevat ihmiset on yhteiskunnan riippakiviä ja niistä on vain harmia niille jotka ei tukia saa.
Mihin töihin vain mennään? Kun hakemuksiinkaan ei vastata!
Muualla maailmassa työtön ihminen työllistää itsensä, jos valmiita sopivia työpaikkoja ei ole saatavilla. Suomalaisella työttömällä on yhteiskunnan kustannuksella varaa loikoilla lämpimässä omassa privaattiasunnossaan ja kitistä kuinka hänen väkipakolla tekemäänsä neljään työhakemukseen ei vastata. Ja mikään liian kaukana oleva työ tai huonosti palkattu työ ei myöskään suomalaista työtöntä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole pakko osallistua, voit tehdä ihan mitä haluat loppuelämäsi - kunhan teet sen jatkossa täysin omalla kustannuksellasi. Saat käyttää säästöjäsi, perintöjäsi tai lottovoittojasi aivan vapaasti, vain yhteiskunnan maksamia tukirahoja et enää saa. Ketään ei pakoteta töihin, mutta kotona möllöttämisen tukeminen yksinkertaisesti loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei moni muu yhteiskunta tue työkyvyttömiä niin kuin Suomi. Ja en ole siis sen kannalla, että pitäisi niistä tuista leikata. Mutta se kiittämättömyys sitä yhteiskunnan tukea kohtaan, mitä meillä Suomessa saa on jotain aivan käsittämätöntä.
Olen mielestäni ovela, kun olen junaillut itselleni työkyvyttömyyseläkkeen. Miksi olisin yhteiskunnalle kiitollinen siitä, että olen fiksumpi kuin se?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen, että pian kun ei tarvitse tapella joka kuukausi siitä kohtuullisten asumismenojen ylityksestä, niin muutan isompaan asuntoon ja maksan erotuksen itse. Turha kökkiä enää miniyksiössä sen rajan takia kun se on jo ajat sitten ylittynyt tässäkin.
Minä olen lukenut, ettei vapaita kaksioita ja kolmioita ole ollenkaaan saatavilla esim pääkaupunkiseudulla (alle 35 euron neliövuokraa) eli asunnon vaihtaminen on mahdottomuus.
Voisin vuokrata tän läävän helposti alle 20€/m2
Alan kulkemaan vieraiden talojen ovilla. Soittelen ovikelloja ja kerjään ruokaa. Saan samalla liikuntaa.
Joudun hakemaan toimeentulotukea, as.tuen leikkauksen takia.
Kyllä, käyn kokopäiväisessä työssä ennekuin joku tietämätön tulee huutelemaan: "mene töihin".
Vierailija kirjoitti:
Lopetan osa-aikatyöt ja ryhdyn täyspäiväiseksi sossupummiksi, jos ei kokopäivätyötä, jonka palkka on yli 2500 €/kk, joku minulle tarjoa.
Olen tehnyt n. 25-35h/vko viimeiset kolme vuotta. Mutta nyt se on yhtä tyhjän kanssa.
Ulosotossa olevalla ei ole tämän hallituksen vuoksi varaa käydä pienipalkkaisissa tai osa-aikatöissä.
Ulosotto leikkaa suojaosan ylittävästä osa-aikatyöstä 2/3 ja samaan aikaan soviteltu päiväraha pienenee 50€ jokaista ansaittua 100€ kohden. Do the math. Mitä enemmän teet töitä, sitä vähemmän sulle jää rahaa käteen.
Miksi sinun pitäisi tienata juuri >2500 €/kk? Mihin laskelmasi perustuu? Todella moni suomalainen työssäkäyvä saa tälläkin hetkellä vähemmän, ja ihan hyvin heilläkin menee jos ovat järkeviä ja mitoittavat elämisen kulut tulojen mukaan.
Nykyään tuntuu, että moni matalapalkka-alan ihminenkin vaatii että juuri hänen pitäisi saada kaikkien suomalaisten keski- tai mediaanipalkkaa ilman että hankkii itselleen lisäkoulutusta tms. Koen vaatimuksen melko absurdina. Yhteiskunnalla ei myöskään, niin valitettavaa kuin se onkin, ole minkäänlaista velvollisuutta tukea juuri ulosottovelkaista. Meillä on sentään hienoja velkajärjestelyjä, joista sinäkin lienet hyötynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole pakko osallistua, voit tehdä ihan mitä haluat loppuelämäsi - kunhan teet sen jatkossa täysin omalla kustannuksellasi. Saat käyttää säästöjäsi, perintöjäsi tai lottovoittojasi aivan vapaasti, vain yhteiskunnan maksamia tukirahoja et enää saa. Ketään ei pakoteta töihin, mutta kotona möllöttämisen tukeminen yksinkertaisesti loppuu.
Kyllähän tukia maksetaan jatkossakin. Turhaan fantasioit yhteiskunnasta ilman mitään sosiaaliturvaa - se on toki Kokoomuksen unelma, mutta ei sitä ihan noin vain pysty toteuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio tehdä lapsia tähän yhteiskuntaan.
N27
Jos lapsiaan ei pysty elättämään ilman toisten maksamaa elämää, niin ehkä se on niin parempikin.
Räkyti räkyti. Tuolla sun vammaisen logiikalla monet yliopiston käyneet jäisi lapsettomiksi. Enää ei ole helppoa saada vakituista 40h viikossa työtä, vaikka olisi mitkä paperit taskussa, jos ei ole oikeita suhteita. Helppoa se oli sun kaltaiselle matalasti koulutetulle kaleville kun koko yhteiskunta oli sua varten rakennettu. Mutta nyt nuorille on jäänyt luu käteen.
Moni älykäs on jättänyt lapset tekemättä ja sen huomaa uusimmista pisa-tuloksista. Onnea Suomi!
Edelleen odotan vastausta tähän: Keiden pitäisi olla yhteiskunnalle kiitollisia ja etenkin, että miten sen kiitollisuuden pitäisi näkyä ja ilmentyä?
Jätän elämästäni juuston ja kahvin. Alkoholin olen jo jättänyt. Siis sen ostamisen. Valmistan itse.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi leikkausten jälkeenkin ihmisille jaetaan vielä noin paljon ilmaista rahaa? Järjettömiä summia ihan olemisesta!??
Jos sinulla on tarjota töitä työttömälle (palkalla jonka lisäksi ei tarvita tukia elämiseen), niin kerro heti.
Vierailija kirjoitti:
Aika pian alkavat isot muutosneuvottelut siellä ja täällä. Kierre vaan pahenee, mutta milloin hallitus sen tajuaa ja myöntää? Milloin hallitus ymmärtää perua leikkauksia? Epäilen, että nykyinen hallitus ei siihen kykene.
Tässä lohduttaa vain se, että on satoja tuhansia muitakin, joilta leikataan, ettei joudu olemaan ainoa kärsijä.
Jos ei leikata pitää ottaa velkaa. Jos joku ei käy töissä pitää jonkun muun tehdä töitä kahden edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio tehdä lapsia tähän yhteiskuntaan.
N27
Jos lapsiaan ei pysty elättämään ilman toisten maksamaa elämää, niin ehkä se on niin parempikin.
Klassinen aivoton oikeistohöttöinen mantra. ELämme suomessa, emme venäjällä. Elämme YHTEISkunnassa. On kaikkien etu, että lapsistamme pidetään huolta ja että meillä on lapsien tekoon kannustava tukiverkko.
Oikeiston ideologiana näyttää olevan ulkomaisten hakeminen rajalta, kustannetaan heille asunnot ja ylöspito, mutta oman maan lapsista ei tarvitse pitää huolta.
Juuri presidenttiehdokkaiden taholta kävi selväksi, että nimenomaan vasemmistolla on vaikeuksia laittaa sitä rajaa kiinni edes tosipaikan edessä.
Ei, vaan olen päivät töissä. Meiltä ei töistä noinvain lähdetä hammaslääkäriin. Joten työpaikan ulkopuolella on mentävä yksityiselle. Ja minulla on kyllä hampaissa muitakin, kuin 40e tarkastus. Kampaajaa ei täällä saa 25e.
Äläkä viitsi saivarrella. Tämä ketju on täynnä "köyhien" itkua siitä, kuinka he nyt kuolevat nälkään. He eivät millään halua ymmärtää, että työssäkäyvällä ei jää useinkaan sen enempää rahaa käteen.
Siksihän tukielättien ei KANNATA mennä töihin. Sitä tässäkin ketjussa on hoettu!! Ei kannata.
Ihmiset eivät nyt enää jaksa teitä elättää kotiinne. Jos töitä ei löydy, vaihda alaa. Näitä juttuja on kokoajan, mikään neuvo ei kelpaa. Halutaan vain oman alan töitä, tietyltä paikkakunnalta, ja hyvällä palkalla, että töihin kannattaa mennä.
Näin kun itse elättää itsensä ja perheensä, niin se työnteko kannattaa AINA. Ei tarvi laskeskella, kannattaako mennä, vai saisinko jostain tarpeeksi ilmaista rahaa
Ja kun nämä leikkaukset toteutuvat, katsokaapa vain. Kukaan ei kuole nälkään. Kaikille on katto pään päälle. Työhalujakaan tuskin löytyy, vieläkään.