Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitamme ensimmäistä omaa joulua ja ihmettelen mikä tässä on muka niin vaikeaa ja stressaavaa

Vierailija
18.12.2023 |

- Suurimman osan ruoista saa halutessaan valmiina kaupan hyllyltä ja itse voi tehdä juuri sen verran kuin kokee mukavaksi tekemiseksi

- Perusjouluruokia ei paljon tarvi suunnitella, kun perinteinen lista on aikalailla se sama

- Torttujen ja piparien leipominen ei ole pakollista, mutta jos niitä haluaa tehdä niin taikinan saa valmiina ja voi tehdä tästä mukavan yhteisen tekemisen

- Koristelu on mukavaa ja ei vie paljon aikaa, jos ei halua vetää övereitä. Jouluvalot ikkunaan ja kuusen koristelu, se on siinä.

- Missään ei ole pakko kyläillä, jos ei halua

- Joulusauna menee päälle nappia painamalla

- Lahjojen hankkiminen vaatii eniten aivotyötä. Aikuisten kesken voi sopia että annetaan vain jotain pientä

Mitä te teette toisin kuin me?

Kommentit (222)

Vierailija
21/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika epäempaattinen aloitus. Mutta eivät kaikki osaa asettua muiden asemaan. Tämä aloitus ei muuten ole yritys asettua muiden asemaan, jos joku saa päähänsä sitä väittää.

Esimerkiksi minnekään ei ole pakko mennä vierailulle. Mutta saa olla kovapintainen ihminen, johon ei vuosikymmeniä jatkunut syyllistäminen ollenkaan tehoa ja päätös olla kotona ei tunnu miltään. Tai joka ei stressaannu, kun tietää loukkaavansa läheistään todella pahasti.

Sellainen ihminen ei toki tunne mitään, jota ei ole vuosikausia pehmitetty syyllistämisellä. Hän sitten ällistelee viattomasti, miten tämä voi olla muille vaikeaa. 

Vierailija
22/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Saarioisten porkkanalaatikko vaan on niin hyvää. Syömme sitä pitkin talvea. Vanhusten ja pitopalveluiden laatikot ovat olleet joskus hiukka oudolta maistuvia, pliisuja, vetisiä. Ja se vaiva!

Satsaan mätiin ja savukaloihin! Nekin saa valmiina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommia voi hoitaa hissuksseen 

laatikot on tehty pakkaseen

kuusikin on jo koristeltu 

rosollin teen aatonaattona

kinkku paistuu yöllä 

joulukukar hoitaa tyttö

poikani siivoaa hmja lämmittää saunan

Vierailija
24/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentoa meilläkin, miehen kanssa kahdestaan. Laatikot valmiina, kinkku paistetaan. Kaikki lisukkeet valmiina myös ostetaan, rosollit sun muut. Kissan takia koristelu on vähäistä. 

Aatonaattona laitan ns. paremman, jouluisen pöytäliinan ja aattona ainoa aikataulutettu ohjelma on Tv:stä Lumiukko ja joulurauhan julistus. 

Vierailija
25/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on ranskalainen poikkis ja stressaa osaanko tehdä oikeaoppiset sinisimpukat valkoviinissä ja tietenkin täyteläisen jouluhalon kahvipöytään. Stressaavaa aaaargh.

Vierailija
26/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap vielä voi tietää miten stressaavalta se itse tehty joulu tuntuu, jos se on vasta edessäpäin. 🤔

Vierailija
27/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on streessaava niille siivoajille, kun hulluna jynssätään paikkoja päivätolkulla. Itselläni painottuu isot siivoukset keväästä syksyyn. Talvella n vain viikkosiivousta ja uunin pidän aina siistinä. 

Jouluruoka on aina samaa meillä ja vain jälkiruoissa on vaihtelua. Ei minkäänlaista stressiä. Vuorotyö on sellainen että sen vuoksi joulua joutuu viettämään joskus eri päivänä kuin aattoa. Kun kinkun muistaa ostaa tarpeeksi ajoissa, että sulaa niin kaikki on hyvin. Laatikoita en ole ikinä tehnyt itse, kun saarioisten laatikit on vain parempia kuin kenenkään itse tehty, mitä olen maistanut.

Jokainen järjestää omanlaisen joulun ja jos sukulaiset valittaa niin jatkossa voi jättää kutsumatta joulun viettoon. 

Vierailija
28/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan lapset ovat suurin stressin aiheuttaja. Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja meille joulut ovat aina rentoa yhdessä olemista ja vela-ystävien tapaamista. Erityisesti ihmettelen miten joku jaksaa käyttää aikaa laatikoiden valmistamiseen. Samalla vaivalla tekisi jotain oikeasti hyviä ruokia.

Noniin,löytyihän ne erikoisasiantuntijatkin vihdoinkin,  kerrotko tarkemmin  mitä teette?  siwan vuoropäällikköinä ootte? 

Enää ei palstalla riitä "olen vaativalla alalla asiantuntijana".

Vierailija
29/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahanpuute ja yksinäisyys aiheuttaa stressiä. Mulla ei ole vielä omaa perhettä vaan vietän joulun lapsuudenperheen luona. Siellä tunnelma on ahdistava ja joulu pelottaa.

Jouluruokia mun ei tarvi hankkia, mutta pelkästään pitkät matkat ja lahjat tulevat todella kalliiksi omaan budjettin nähden.

Kerään rohkeutta siihen, että viettäisin joulut itsekseni ulkomailla rentoutuen jossain ihanassa paikassa. Sekin vaatisi sitä rahaa.

Vierailija
30/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan lapset ovat suurin stressin aiheuttaja. Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja meille joulut ovat aina rentoa yhdessä olemista ja vela-ystävien tapaamista. Erityisesti ihmettelen miten joku jaksaa käyttää aikaa laatikoiden valmistamiseen. Samalla vaivalla tekisi jotain oikeasti hyviä ruokia.

Miksi lapset aiheuttaisivat joulun sen suurempaa stressiä?

Mun mies harkitsee tekevänsä tietyt laatikot itse, koska on hänelle sellainen joulun tunnelmaa tuova iloinen tekeminen ja osaa tehdä niistä myös todella hyviä. On suuri laatikoiden ystävä. Mutta saa ne helposti myös kaupasta jos vaikka ei olekaan aikaa. Ap

Lapselliset tuttavani tuntuvat suorittavat joulua varten. Vaikuttavat jo tässä vaiheessa kovin uupuneilta ja aaton jälkeen ovat ihan loppu. Me nautiskelemme kaloja, viinejä ja juustoja ja pelaamme ystävien kanssa. Hauskaa rauhallista ja rentouttavaa yhdessäoloa ilman mitään paineita tai odotuksia. Toki tämä on vain oma kokemukseni. Toivottavasti palstan lapselliset tarjoavat oman näkemyksensä.

Vierailija
31/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset oikeastaan tekevät joulun tunnelman. En laittaisi niinkään aikuisia varten.

Näytä aiemmat lainaukset

"Eli stressiä aiheuttaa iso sukujoulu? Se on kyllä ymmärrettävää, enemmän liikkuvia osia ja erilaisia mielipiteitä.

Mulla oli mielessä lähinnä perhejoulu, mutta sitä en tajunnut aloitukseen kirjoittaa. Kun oma äiti veti niistä aina valtavat stressit, vaikka meillä lapsetkin oli aktiivisesti kaikessa apuna ja joulu oli melko rento.. Nyt ihmettelen että mikä se ongelma oikeastaan oli, Ap"

Kyllä. Juuri näin. Älkää ikinä lähtekö mukaan mihinkään sukujouluhärdelleihin, jos haluatte viettä rennon ja rauhallisen joulun. Voin kokemuksesta sanoa, että kun se suku kasvaa (tulee puolisoita omine perinteineen sekä lapsia), siinä onkin sellainen härdelli jo pelkästään aikataulujen kanssa, että ei kannata. Mä olen jo 62v ja mulla on elämäni ensimmäinen OMA joulu. Vietän joulua siis yksin kotona eikä mun tarvitse jouluaattona katsoa edes kelloa. Teen vaan ne jouluruuat, joista itse tykkään. Ja syön silloin, kun mulla on nälkä. 

Vierailija
33/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap vielä voi tietää miten stressaavalta se itse tehty joulu tuntuu, jos se on vasta edessäpäin. 🤔

En voikaan, mutta valmistelu ei ole ainakaan ollut vaikeaa. Mikä siinä itse joulussa sitten olisi stressaavaa? Meillä on kyllä astianpesukone, sen puute varmaan aiheuttaisi ikävän tiskausnakin jollekulle. Ap

Vierailija
34/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa ja rentoa, kaikki ruuat tilattu pitopalvelusta. Voidaan ottaa rennosti ja koristella vaan kotia, laittaa lasten kanssa kuusi valmiiksi, leipoa pipareita ja jännittää aattoa. Konsertissa käydään myös. Meillä on yleensä rento joulu ja tätä perinnettä halutaan siirtää myös lapsille.

Vierailija
35/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lisää soppaan muutama sukulainen, jolla on ihan eri näkemys miten oikea joulu kuuluu viettää ja minkälainen martyrointi siihen kuuluu ja valmiita ruokia nyt ei osta kun alkkikset :D(sarkasmia)..onneksi ei tarvitse enää sitä showta katsoa, mutta tälläistä spektaakkelia se exän suvussa oli..eikä voinut jäädä kotiin kahden kesken ei.

Tämä! Ja siihen sitten vielä näiden sukulaisten mitä erilaisimnat allergiat ja muut ruokarajoitukset. Ja lisäksi niiden sukulaisten aikataulut ja mitä kaikkea heidän pitää ehtiä tehdä (käydä haudoilla, tapaamassa isomummia, toisen äitiä ja toisen isää) ja mihin kaikkialle pitää rientää ennen ja jälkeen sen jouluaterian. Ja jos niillä on vielä pieniä lapsia, niin pitää huomioida ne löasten päiväuniajat ja poäättää joulupukin vierailukin sellaiseen kellonaikana, että lapset eivät ole sen enempää nälkäisiä kuin väsyneitäkä

Jos kutsut vieraita jouluksi niin kyllä aikataulut menee emännän mukaan. Ei talonväkeä hyppyytetä omien aikataulujen vuoksi, ja pöydässä syödään sitä mitä emäntä tekee ja tarjoas. Juntteja jouluvieraitam

Jotenkin tuntuu agdis avata jo näiden puolesta, joilla on aikatauluja, sääntöjä ja pakkia jouluksi. Ei ihme että tunteet kiristyy ja poliiseilla on töitä. 

Vierailija
36/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

"Eli stressiä aiheuttaa iso sukujoulu? Se on kyllä ymmärrettävää, enemmän liikkuvia osia ja erilaisia mielipiteitä.

Mulla oli mielessä lähinnä perhejoulu, mutta sitä en tajunnut aloitukseen kirjoittaa. Kun oma äiti veti niistä aina valtavat stressit, vaikka meillä lapsetkin oli aktiivisesti kaikessa apuna ja joulu oli melko rento.. Nyt ihmettelen että mikä se ongelma oikeastaan oli, Ap"

Kyllä. Juuri näin. Älkää ikinä lähtekö mukaan mihinkään sukujouluhärdelleihin, jos haluatte viettä rennon ja rauhallisen joulun. Voin kokemuksesta sanoa, että kun se suku kasvaa (tulee puolisoita omine perinteineen sekä lapsia), siinä onkin sellainen härdelli jo pelkästään aikataulujen kanssa, että ei kannata. Mä olen jo 62v ja mulla on elämäni ensimmäinen OMA joulu. Vietän joulua siis yksin kotona eikä mun tarvitse jouluaattona katsoa edes kelloa. Teen vaan ne jouluruuat, joista itse tykkään. Ja syön silloin, kun mul

Laitetaan siis vinkki korvan taakse, sukujoulut pannaan. :) Ihanaa ja rentouttavaa joulua sinulle! Ap

Vierailija
37/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulustressi väheni huomattavasti siinä vaiheessa, kun tohdin kieltäytyä osallistumisesta puolison suvun joulunviettoon. Jos puoliso päättää osallistua, hän voi niin tehdä, eikä se mua vaivaa mitenkään. Itse en tahdo joululta muuta kuin olla muutaman vapaapäivän ihan omissa oloissani ja tehdä asioita, joista itse nautin. Lepoa ja hermolepoa.

Vierailija
38/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan kaikki ruoat valmiina. Laatikoita en tosin syö. Tortut tehnyt jo ajat sitten. Enempää en viitti herkutella kun 2kg jo kohta syöty. Konvehtejakin syöty riittävästi jo tälle vuodelle. Joulukukka hommattu ja kynttelikkö tonttuineen olohuoneen sisustuksena. Kuusta en hommaa kun ei lapsia ole.

Vierailija
39/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelleko ihmiselle sitä ruokaa laitetaan? Entä kuinka paljon ostatte lahjoja? Käyttekö töissä koko viikon? Vai oletteko velapari kotona kaksistaan? 

Vierailija
40/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmiset on erilaisia, mutta kyllä minäkin kuvittelin lähemmäs kolmekymppiseksi asti että laatikoiden tekeminen on aivan hirveä savotta ja ihan s##tanasta.

Sitten päätin kuitenkin kokeilla ja tehdä ne itse ja eihän se ollutkaan rasittavaa yhtään. Ja nykyään teen usein kahteenkin otteeseen ne ennen joulua (ei ole mitään isoa pakastinta) eli ekat laatikot marraskuun alussa pikkujouluihin ja sitten joulunalusviikolla jouluksi.

Sama juttu oli graavikalan kanssa että kuvittelin muiden (vanhempien) naisten puheita työpaikalla kuunnellessa senkin olevan hirmu työlästä ja hankalaa eikä siihen kannata ryhtyä kun valmistakin saa kaupasta. Nykyään graavaan lohta muutaman kerran vuodessa.

Kinkun paistoon en ole alkanut, enkä ala, koska sitä en syö mutta sen sijaan kyllä tulee tehtyä niin hirvi- kuin paahtopaistiakin ja ei nekään nyt mikään jäätävä ponnistus ole paistaa.

Minusta tuntuu että tosi moni narisee ihan tavan vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi