Miten olette laihtuneet 10 kg, kun ylipainoon ei ole ollut selkeää syytä?
Olen useamman vuoden yrittänyt laihduttaa. Jätin jo pois herkut. Tiedän varmasti, että syön pikemminkin liian vähän kuin liikaa. Tällä hetkellä en pysty lisäämään liikuntaa. Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (224)
Harvoin näkee tällaista tietämättömyyden määrää yhdessä ketjussa! On toki totta, että lihavuustutkimus on viime vuosina edennyt huimin harppauksin, mutta luulisi silti, että uusi tieto olisi tavoittanut ihmisiä, kun kyseessä on näin kiinnostava aihe.
Selvästi kuitenkin valtaosa on jumiutunut 80-luvun käsityksiin lihomisesta, laihtumisesta ja ylipainon syistä. Joten korjataanpa nyt karuimpia virheitä.
Nämä FAKTAT kannattaa lukea ajatuksella ja sisäistää - kyse ei nyt ole mutusta, vaan uusimasta tieteellisestä tiedosta. Tämä sinun on nyt vain hyväksyttävä, vaikka nämä asiat ovat sinulle uusia ja koet, että ne ovat "väärää tietoa" ja "selityksiä". Mutta parempi, että lopetat pääsi hakkaamisen seinään ja väärän tiedon levittelyn muille. Lopulta se on myös itseksi parhaaksi, kun et enää nolaa itseäsi jauhamalla typeryyksiä.
KÄSITYS ENERGIANKULUTUKSESTA YKSINKERTAISENA MATEMATIIKKANA ON VÄÄRÄ
- Ihmisten energiankulutus ja kyky hyödyntää sisään tuleva energia vaihtelevat valtavasti. Saman kokoiset, saman ikäiset, samaa sukupuolta olevat, kehonkoostumukseltaan samanlaiset yhtä aktiiviset ihmiset voivat kuluttaa aivan eri määrän energiaa. Energiankulutusta ei ratkaise pelkkä kehonkoostumus ja aktiivisuus, toisin kuin aiemmin uskottiin.
- Sairaudet, lääkitykset ja hormonaaliset tekijät vaikuttavat energiankulutuksen määrään ja nopeuteen.
- Laihtumisessa, lihomisessa ja ylipainossa on IHAN AINA kyse hormonaalisista tekijöistä. Keskeisimmät hormonit ovat suolistohormonit, naishormonit, mieshormonit, kilpirauhashormonit, kortisoli ja insuliini.
- On olemassa yleisiä sairauksia, jotka lihottavat (lisäävät rasvakudosta) ilman, että aiemmin hoikka henkilö muuttaa elintapojaan millään tavalla. Näitä ovat esimerkiksi cushing ja osalla ihmisistä kilpirauhasen vajaatoiminta. Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnassa henkilön energiankulutus voi laskea useilla sadoilla kcal/ vrk. Lisäksi sairaudet voivat kerryttää nestettä useita kiloja. Kilpirauhasen ongelmat eivät useinkaan näy pelkässä TSH-verikokeessa, ja nykyään ei automaattisesti oteta muita. "Veriarvot kunnossa" -tilanteessa henkilö voi olla jo sairastunut.
- On olemassa yleisiä lääkkeitä, jotka lihottavat (lisäävät rasvakudosta) ilman, että aiemmin hoikka henkilö muuttaa elintapojaan millään tavalla. Näitä ovat esimerkiksi kortisoni, naishormonivalmisteet, psykoosilääkkeet ja osa masennuslääkkeistä. Lisäksi lääkitys voi kerryttää elimistöön nestettä, lisätä ruokahalua, vähentää tiedostamatonta fyysistä aktiivisuutta sekä huonontaa unen laatua. (Huono unen laatu taas nostaa kortisolitasoa, joka voi lihottaa sekä itsessään että ruokahalun lisääntymisen kautta.)
- Säästöliekki on olemassa, ja se on ihmisen tärkeä eloonjäämisen kannalta. Siksi evoluutio on suosinut ominaisuutta pärjätä ja jopa lihoa hyvin vähällä energiamäärällä. Tämä on yksi selitys ylipainoepidemialle.
- Suolistohormonit ja -mikrobit vaikuttavat suoraan siihen, lihooko vai laihtuuko henkilö. Jos laihalle siirretään ylipainoisen suolistomikrobeja, hän lihoo.
- On täysin mahdollista syödä oikein lasketun laskennallisen kulutuksen mukaan ja lihoa. On täysin mahdollista syödä oikein laskettua laskennallista kulutusta selvästi vähemmän ja olla laihtumatta.
- Liikunta ei laihduta. Keho sopeutuu uuteen kuormitukseen nopeasti.
- Jokaisen kannattaa syödä monipuolista ruokaa suunnilleen laskennallisen kulutuksensa verran, olla fyysisesti aktiivinen ja nukkua hyvin. Mutta valitettavasti nämä eivät ratkaise ylipaino-ongelmaa eivätkä riitä laihduttamaan isoa osaa ylipainoisista.
Eikös olekin kiehtovaa oppia uutta :)
Jälleen totean, että merkitsen ylös joka ikisen suupalan.
Sain estrogeenin pari vuotta sitten. Olen vain lihonut sen jälkeen, vaikka nukun paremmin kuin vuosiin.
Paastoon en usko kykeneväni. Hiilareita voin vähentää, mutta sitten vien syömisestä sen pienenkin ilon. Alkaa tuntumaan, että ainoa keino laihtua on ruoskia itsensä joko epämiellyttävällä ruokavaliolla tai fyysisellä suorituksella. Toistaiseksi olen pyrkinyt vain vähentämään syömistä ja katsomaan, että syön terveellisemmin.
Ap
Entäs pätkäpaasto? Itse onnistun lihomiseen taipuvaisena pitämään painon kurissa 16:8 dietillä. 16h vrk paastotaan ja 8h aikana syödään kaikki mitä syödään.
Vierailija kirjoitti:
Sain estrogeenin pari vuotta sitten. Olen vain lihonut sen jälkeen, vaikka nukun paremmin kuin vuosiin.
Paastoon en usko kykeneväni. Hiilareita voin vähentää, mutta sitten vien syömisestä sen pienenkin ilon. Alkaa tuntumaan, että ainoa keino laihtua on ruoskia itsensä joko epämiellyttävällä ruokavaliolla tai fyysisellä suorituksella. Toistaiseksi olen pyrkinyt vain vähentämään syömistä ja katsomaan, että syön terveellisemmin.
Ap
Vähennä hiilareita JA lisää rasvaa, niin et tunne niin suurta vatsan korvennusta. Rasva ei imeydy niin hyvin kuin hiilarit, eli sitä voi syödä vähähiilarisella melko huolettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vähennä hiilareita JA lisää rasvaa, niin et tunne niin suurta vatsan korvennusta. Rasva ei imeydy niin hyvin kuin hiilarit, eli sitä voi syödä vähähiilarisella melko huolettomasti.
Mitäs kun minulla on taipumusta ummetukseen? Aina, kun syön liian vähän ruisleipää, niin vatsa jumahtaa täysin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin tammikuussa elämäntaparemontin. Jätin iltasyömisen, lisäsin joka päivään liikuntaan. Makean olen jättänyt lähes kokonaan, parissa juhlissa vuoden aikana olen ottanut kakkua. Ruokavalioon olen muuttanut kasvispitoisemmaksi. Alkoholia käytän harvoin, viimeksi heinäkuussa ja nyt oli pikkujoulut. Ajattelin etten ota painosta stressiä vaan punnitsen itseni nyt joulukuussa ja tadaa..olen lihonnut 10kg!! tämän vuoden aikana. Tällä hetkellä tekee mieli luovuttaa, koko helvetin vuoden olen kieltäytynyt ja ollut ylpeä kun en syö roskaa kuin harvoin ja saanut liikunnan elämään niin tässä oli sitten lopputulos. Veriarvot on ok eli en syytä mitään kilpirauhasta tai sokerihommia..en näköjään vaan saa itseäni laihtumaan millään. Tässä esim.eilisen syömiset
Aamu: Kahvi rasvattomalla maidolla 2dl ja banaani
Lounas:Keitettyä porkkanaa/parsakaalia/2lihapullaa/tuoresalaattia(jääsalaatti/tomaatti/kurkku) ja tilkka kevyttä kast
Missä tässä on rasva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihomiseen on aina syy: ylensyönti.
Toisinaan myös sairaus.
Ei edes toisinaan.
Vierailija kirjoitti:
Klo 18 jälkeen syömisen lopettaminen on järkevää. Asiaan löytyy tieteellisiäkin faktoja.
Kerro lisää niistä tieteellisistä faktoista juuri tuon kellon ajan osalta.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin näkee tällaista tietämättömyyden määrää yhdessä ketjussa! On toki totta, että lihavuustutkimus on viime vuosina edennyt huimin harppauksin, mutta luulisi silti, että uusi tieto olisi tavoittanut ihmisiä, kun kyseessä on näin kiinnostava aihe.
Selvästi kuitenkin valtaosa on jumiutunut 80-luvun käsityksiin lihomisesta, laihtumisesta ja ylipainon syistä. Joten korjataanpa nyt karuimpia virheitä.
Nämä FAKTAT kannattaa lukea ajatuksella ja sisäistää - kyse ei nyt ole mutusta, vaan uusimasta tieteellisestä tiedosta. Tämä sinun on nyt vain hyväksyttävä, vaikka nämä asiat ovat sinulle uusia ja koet, että ne ovat "väärää tietoa" ja "selityksiä". Mutta parempi, että lopetat pääsi hakkaamisen seinään ja väärän tiedon levittelyn muille. Lopulta se on myös itseksi parhaaksi, kun et enää nolaa itseäsi jauhamalla typeryyksiä.
-
Kaikkea potaskaa väännät näppikseltäsi. Ja oikein huutamalla :)
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ok, tee kuin haluat :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitäs kun minulla on taipumusta ummetukseen? Aina, kun syön liia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitäs kun minulla on taipumusta ummetukseen? Aina, kun syön liia
Saat paremmin kuituja tuoreista kasviksista kuin ruisleivästä. Ihminen ei tarvitse leipää mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
-
Mulle tässä ei ole mitään uutta. Olen itse omakohtaisesti kokenut mm. kilpirauhasen vajaatoiminta, korkeat kortisolit, säästöliekki ym.
Kaiken muun allekirjoitan, paitsi tuon ettei liikunta laihduta. Mulla toimi kävely, on aina toiminut. Olen kahdesti elämässäni laihduttanut tarkoituksella. Ensin nuorena 65 kilosta 53 kiloon ja kävely oli avainasemassa. Toisella kerralla lihoin just kilppari & kortisoli yhdistelmällä 70 kiloon ja taas kävely oli avainasemassa, että pääsin 58 kiloon. Reipas kävely 5-6 krt viikko. Mutta että minä laihduin, jouduin lisäämään rasvaa ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse asiassa, kun tätä ketjua luen, niin alat tulemaan siihen tulokseen, että kyse on jostain hormonista. Teen kaikkien muiden ohjeiden mukaan, paitsi en kävele 10 km päivässä. Kaiken järjen mukaan vähempi syöminen kompensoi tuon puutteen.
Ehkä ketoosi tai paasto saisi elimistöni niin selaisin, että jotain tapahtuisi. Mutta onko se kestävä ratkaisu? Tuleeko kilot heti takaisin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin tammikuussa elämäntaparemontin. Jätin iltasyömisen, lisäsin joka päivään liikuntaan. Makean olen jättänyt lähes kokonaan, parissa juhlissa vuoden aikana olen ottanut kakkua. Ruokavalioon olen muuttanut kasvispitoisemmaksi. Alkoholia käytän harvoin, viimeksi heinäkuussa ja nyt oli pikkujoulut. Ajattelin etten ota painosta stressiä vaan punnitsen itseni nyt joulukuussa ja tadaa..olen lihonnut 10kg!! tämän vuoden aikana. Tällä hetkellä tekee mieli luovuttaa, koko helvetin vuoden olen kieltäytynyt ja ollut ylpeä kun en syö roskaa kuin harvoin ja saanut liikunnan elämään niin tässä oli sitten lopputulos. Veriarvot on ok eli en syytä mitään kilpirauhasta tai sokerihommia..en näköjään vaan saa itseäni laihtumaan millään. Tässä esim.eilisen syömiset
Aamu: Kahvi rasvattomalla maidolla 2dl ja banaani
Lounas:Keitettyä porkkanaa/parsakaalia/2lihapullaa/tuoresalaattia(jääsalaatti/tomaatti/kurkku) ja tilkka kevyttä kast
Liian vähän proteiiniä ja rasvaa, plus aamua ei kannata aloittaa sokeripiikillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse asiassa, kun tätä ketjua luen, niin alat tulemaan siihen tulokseen, että kyse on jostain hormonista. Teen kaikkien muiden ohjeiden mukaan, paitsi en kävele 10 km päivässä. Kaiken järjen mukaan vähempi syöminen kompensoi tuon
Ei tule heti takaisin, ellet ala mässäilemään. Jos ylläpidät järkevää ruokavaliota, niin ei ne kilot itsestään mistään ilmesty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse asiassa, kun tätä ketjua luen, niin alat tulemaan siihen tulokseen, että kyse on jostain hormonista. Teen kaikkien muiden ohjeiden mukaan, paitsi en kävele 10 km päivässä. Kaiken järjen mukaan vähempi syöminen kompensoi tuon
Itsestä juurikin tuntuu, että paasto tasapainottaa hormoneja omalla kohdallani. Ehkä se siksi auttaa niin hyvin.
Laskin kaloreita. Helposti syö omaan kulutukseen nähden liikaa.
Olin normaalipainon ylärajalla.
Mulle toimi tämä:
1) Lisää kasviksia monipuolisesti, 10 eri kasvista päivän aikana (hedelmiä ei kahta enempää)
2) Säännölliset ruoka-ajat, aamiainen (7:30), lounas (12:30) ja päivällinen (19:00-20:00). Ei välipaloja paitsi jos lounaan ja päivälliisen väli venähtää esim liikuntaharrastuksen takia tosi pitkäksi
3) Jos syön makeaa syön sen jälkiruuaksi
4) Arkiliikuntaa lisää, valitsen rappuset hissin sijaan ja kävelen liukuportaat ylös, käyn lounaan jälkeen kävelemässä korttelin ympäri ja kävelen kaikki mahdolliset välimatkat muutenkin
5) Säännolliset liikuntaharrastaukset 3-6 kertaa viikossa (itselleni tämä tarkoittaa tanssia 1-2 x viikko, punttitreeniä 1-2 x viikko ja juoksua 1-2 x viikko)
Reilut 10 kiloa on lähtenyt helposti tämän vuoden aikana ilman suurempia muutoksia. 15kg oli tavoite mutta ulkomuoto on muuttunut ja terveys parantunut jo nyt niin paljon ettei väliä vaikkei enää enempää lähtisikään.