Miten olette laihtuneet 10 kg, kun ylipainoon ei ole ollut selkeää syytä?
Olen useamman vuoden yrittänyt laihduttaa. Jätin jo pois herkut. Tiedän varmasti, että syön pikemminkin liian vähän kuin liikaa. Tällä hetkellä en pysty lisäämään liikuntaa. Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin tammikuussa elämäntaparemontin. Jätin iltasyömisen, lisäsin joka päivään liikuntaan. Makean olen jättänyt lähes kokonaan, parissa juhlissa vuoden aikana olen ottanut kakkua. Ruokavalioon olen muuttanut kasvispitoisemmaksi. Alkoholia käytän harvoin, viimeksi heinäkuussa ja nyt oli pikkujoulut. Ajattelin etten ota painosta stressiä vaan punnitsen itseni nyt joulukuussa ja tadaa..olen lihonnut 10kg!! tämän vuoden aikana. Tällä hetkellä tekee mieli luovuttaa, koko helvetin vuoden olen kieltäytynyt ja ollut ylpeä kun en syö roskaa kuin harvoin ja saanut liikunnan elämään niin tässä oli sitten lopputulos. Veriarvot on ok eli en syytä mitään kilpirauhasta tai sokerihommia..en näköjään vaan saa itseäni laihtumaan millään. Tässä esim.eilisen syömiset
Aamu: Kahvi rasvattomalla maidolla 2dl ja banaani
Lounas:Keitettyä porkkanaa/parsakaalia/2lihapullaa/tuoresalaattia(jääsalaatti/tomaatti/kurkku) ja tilkka kevyttä kast
Kevytmaitotuotteita syövät vain läskit, oletko huomannut?
Keventäjät netissä. 45 euroa 3 kk. Siinä ajassa saat 10 kiloa pois. Teet vain juuri niinkuin siellä sanotaan.
Aloita jo tänään. Jouluaattona, joulupäivänä ja uudenvuoden aattona ei tarvitse noudattaa ohjeita ja kirjoittaa ruokapäiväkirjaa tuonne palveluun.
Ole hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tylsä neuvo, mutta syö vähän vähemmän.
Ei ole aina kiinni tuosta. Masentuneena lihoin. Saatuani lääkkeet laihduin. Söin ihan yhtä paljon/vähän tai terveellisesti/epäterveellisesti ennen lihomista, lihoessa ja laihtuessa.
Juupa joo. Jotkut psykoosilääkkeet voivat kerätät nestettä, mutta mikään masennuslääke ei itsessään vaikuta aineenvaihduntaan niin dramaattisesti että samalla ravintomäärällä lihoisit. Olet syönyt liikaa, se on jännä miten itselleen voikin näin valehdella. Tämän vuoksi laihduttajia neuvotaan laittamaan kaikki ylös mitä päivän aikana syö. Totuus on usein karu, kun siellä välissä on useampi 500 kcal välipala, kummasti ne suklaapatukat aina unohtuvat mainita.
Voi näitä oman elämänsä lääkäreitä. Ihan pokalla esitetään oma "mutu" faktana. Selittäisitkö muuten termin aineenvaihdunta ja myös sen, mitä tekemistä sillä on painon kanssa? Kiitos. Sen jälkeen voisitkin tutustua aineistoon jossa käsitellään mainitsemiesi lääkkeiden vaikutusta insuliinin tuotantoon, suolistomikrobeihin ja greliiniin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Mikset pysty lisäämään liikuntaa? Teetkö fyysistä työtä vai onko sinulla joku sairaus? Muussa tapauksessa priorisoit vaan pois terveytesi - liikunnalla on monia muitakin tärkeitä vaikutuksia kuin pelkkä paino.
Jos olet aivan rehellinen täällä, niin kuulostaa siltä kuin tekisit kaiken muun täysin oikein. Tiedät tosin, että monet eivät ole rehellisiä itselleenkään näistä asioista.
Jollet voi harrastaa liikuntaa, niin ainoa keino on valitettavasti ruuan määrän vähentäminen. Se kyllä toimii: keskitysleireillä ei ollut yhtään ylipainoista "säästöliekillä". Mutta ikävämpi ja tyhmempi keino se on kuin kohtuullinen syöminen ja liikunta.
Muussa tapauksessa kannattaa vain tehdä painonhallintaa, että pysyt tuossa BMI 26, kun se on kuitenkin aivan hyvä paino. Sitten joskus kun on parempi mahdollisuus liikkumiseen, niin karistat sitä kautta ne kilot.
Tällä hetkellä fyysinen rajoite. Koko kesän liikuin hyvin paljon aina lokakuun loppuun asti. Enkä laihtunut, tosin en mittaillut syömisiäkään.
Olen yhden kerran aikuisiällä laihtunut voimakkaasti. Minulla oli kipeä avioero 40+-vuotiaana, ja laihduin neljässä kuukaudessa liian laihaksi, koska ruoka tökki ja oksetti. Elin silloin karkilla. Siksi ihmettelen, miksi paino ei nyt laske. En usko säästöliekkiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihoin koronavuosina 5 kg kuten moni muukin. Sitä aikaisemmat 5 kg tuli pikkuhiljaa, kun tapasin miehen, joka tykkäsi syödä. Bmi on nyt 26.
Olen jo kaksi vuotta kontrolloinut syömisiäni. Katson, että syön 4 tunnin välein ja syön riittävästi proteiinia, kasviksia ja täysjyvää. Usein syön kolme kertaa päivässä, joskus harvoin otan iltapalaa. Kaloreita kun olen laskenut, niin syön 1200-1600 kaloria päivässä, kerran viikossa päästän kalorit 2000 asti. Olen 176 cm pitkä.
ap
Syöt kolmesti päivässä neljän tunnin välein? Lyhyet ovat päiväsi.
Ei. Syödään normaaleina ruoka-aikoina. Neljän tunnin välein napostelu on tyhmää.
Mitä on normaalit ruoka-ajat? Mikäli syön aamiaisen 0700 ja lounaan 1100, niin onko tämä epänormaalit ruoka-ajat vaikka kahden yleisen aterian väliin jääkin neljä tuntia?
Muutama vuosi sitten tasan 20kg pois välillä 1.tammikuuta - 20. joulukuuta, pelkästään annoskokoja pienentämällä, mitään en jättänyt pois, enkä lisännyt liikuntaa minuuttiakaan, kun työ oli aika kuormittavaa.
5:2 - metodilla lähti kymmenisen kiloa normipainon sisällä, nyt mitat 172/63, salipäivien jälkeen 64. Pidän silloin tällöin (noin kerran viikossa) ylläpitopäiviä, jolloin teen 1000 kcal vajeen, muuten syön yazion laskeman kulutuksen mukaan. Lasken nykyään myös muiden päivien kalorit, laihduttaessa en laskenut muuten kuin paastopäivinä. Keskimäärin kalorit on olleet 2200-2300 ylläpidolla. En kylläkään punnitse joten annoskoot on yleensä arvioita.
Vierailija kirjoitti:
Keventäjät netissä. 45 euroa 3 kk. Siinä ajassa saat 10 kiloa pois. Teet vain juuri niinkuin siellä sanotaan.
Aloita jo tänään. Jouluaattona, joulupäivänä ja uudenvuoden aattona ei tarvitse noudattaa ohjeita ja kirjoittaa ruokapäiväkirjaa tuonne palveluun.
Ole hyvä!
Kiitos. Kokeilen tuota alkuvuodesta.
Ap
Mulla paino putosi huomaamatta kun aloin lisäämään proteiinia enemmän ruokavalioon. Pysyy pidempään kylläisenä ja seuraavalla aterialla ei olekkaan ihan kiljuva nälkä.
Esim syön lounaaksi puuron raejuustolla (etätyö niin en jaksa itselleni kokata oikeaa ruokaa)
Päivällinen mitä sattuu kotiruokaa
Iltapalaksi rahkaa ja hedelmää
Liikunta vain kevyttä kävelyä 1-2h päivässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tylsä neuvo, mutta syö vähän vähemmän.
Ei ole aina kiinni tuosta. Masentuneena lihoin. Saatuani lääkkeet laihduin. Söin ihan yhtä paljon/vähän tai terveellisesti/epäterveellisesti ennen lihomista, lihoessa ja laihtuessa.
Juupa joo. Jotkut psykoosilääkkeet voivat kerätät nestettä, mutta mikään masennuslääke ei itsessään vaikuta aineenvaihduntaan niin dramaattisesti että samalla ravintomäärällä lihoisit. Olet syönyt liikaa, se on jännä miten itselleen voikin näin valehdella. Tämän vuoksi laihduttajia neuvotaan laittamaan kaikki ylös mitä päivän aikana syö. Totuus on usein karu, kun siellä välissä on useampi 500 kcal välipala, kummasti ne suklaapatukat aina unohtuvat mainita.
Voi näitä oman elämänsä
Joten syömisten sisältöä on muutettava. Ei ne lääkkeet lihota, vaan syöminen.
Fyysinen rajoite joka estää kaiken liikunnan? Vai voisitko löytää jonkun liikuntamuodon, jossa se ei haittaa?
Jollet pysty liikkumaan eikä syömisen vähentäminen auta, niin ehkä kannattaa pikkuhiljaa nostaa kaloreita ja katsoa kuinka paljon pystyt syömään (terveellisesti) ilman että paino nousee. BMI 26 ei ole kuitenkaan mikään hullumpi, jollei ole diabetestaipumusta. Tärkeintä on loppujen lopuksi hyvinvointi. Aluksi tietysti tulee pari kiloa lisää kun kropan hiilarivarastot täyttyy ja ne sitoo nestettä (lähtee yhtä helposti pois) mutta paljonko pystyt syömään, niin että sen jälkeen paino on stabiili.
Kun tiedät tämän, niin ehkä voit kokeilla vaikka jotain pätkäpaastoa tms. joka vähän yllättäisi kroppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä!
Kiitos. Kokeilen tuota alkuvuodesta.
Ap
Tuo on nimittäin todella hyvä ja helppo palvelu! Älä kyseenalaista, vaan teet vain niin kuin siellä ohjeistetaan. Siitähän maksetaan, että joku on ne asiat sinne koonnut ja suunnitellut. Itse olen saanut 2 kg pois viikossa. Eli viikko sitten aloitin. Ja olen normaalipainoinen. Minusta tuo ei ole mahdottoman kallis hinta. (Toki jos rahat ovat todella tiukoilla.)
Olen tuo lihapullan syöjä ja pullat ei siis mitään einespullia vaan itse tehty naudanjauhelihaan🙂En kyllä niitä pidä epäterveellisenä. Aloin myös juoda vettä vuoden alussa, olen ollut aina huono juomaan ja siihenkin tein muutoksen. Olen yrittänyt kovasti miettiä et onko hetkiä että oikeasti syön liikaa ja en vaan tajua, mutta ei niitä ole. Laivan buffetissa olen 2kertaa käynyt tänä vuonna ja antanut itselleni luvan syödä mitä vaan, mutta luulis ettei sekään 10kg tuo ja ei..en ole huomannut vaatteista, käytän niin löysiä, että ei ole tullut mieleenkään että oisin lihonnu, päinvastoin..tyhmänä kuvittelin, että ainakin 10kg on lähtenyt. Juuri tulin tunnin lenkiltä..ei se auta kun tarpoa.
Painon nousu ja sen pudotus on yksilön omalla vastuulla. Yksilö tekee valintoja ja toimii niiden mukaan. Yksi tärkeä syy painonpudotuksen hidastumiseen ja epäonnistumiseen on mielestäni muut ihmiset. Ja erityisesti muut ylipainoiset ihmiset. Jaetaan ohjeita jotka eivät perustu tieteeseen. Uskotellaan, että juuri hänen ja sinun keho toimii eri tavalla kuin miljoonien muiden ihmisten keho. Lääkärit ja tutkijat eivät tiedä mistään mitään, kun oman kehon toimintaa tarkkaillaan ja arvaillaan. Kaloreiden laskemista ja ruoan punnitsemista väheksytään. Keksitään tekosyitä, miksi paino ei putoa. Selitellään sata eri tekosyytä jotta voisi syödä liikaa tai vääriä ruokia. Ja kannustetaan muita laihduttajia samaan.
Onko kyseessä tietämättömyys, ymmärtämättömyys, kateus vai tiedostamaton halu tuhota toisen ylipainoisen ihmisen laihduttamisen onnistuminen? En tiedä. Sen kuitenkin tiedän, ettei laihdutusohjeita kannata koskaan kysyä tai vastaanottaa muilta lihavilta. Jos he tietäisivät miten laihdutus normaalipainoon tehdään, he olisivat tehneet sen jo. Unohda siis muut. Unohda pikadieetit ja toinen toistaan hullummat kuurit ja tekosyyt. Hanki ravitsemustieteeseen, aineenvaihdutaan ja liikuntaan perustuvaa asiallista tieteeseen perustuvaa tietoa. Osaat ja onnistut itse! Toivon sinulle onnellista ja tervettä elämää.
T: Entinen lihava, normaalipainossa yli 25-vuotta.
Raskauksien jälkeen olen pudottanut raskauskilot pois. Eri tyylit toimivat:
Vaihtoehto 1: Joka viikko vesipaastoa yksi vuorokausi viikossa. Muina päivinä syö normaalisti.
Vaihtoehto 2: Pätkäpaasto. Saa syödä mitä vaan klo 11-18 välillä. Käytännössä pakko syödä ravitsevaa ruokaa, että jaksaa.
Vaihtoehto 3: 2-4 ateriaa päivässä lautasmallin mukaan, riippuen annosten koosta. Ei mitään sokeria tai valkoista höttöviljaa. Liikuntaa lisäksi.
Minulla paino tippuu millä tahansa näistä vaihtoehdoista, normaalisti olen perso sokerille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iät ja ajat paino on tiputettu lopettamalla syöminen klo 18 jälkeen. Lisäksi tunnin kävelylenkki illalla.
Tulos on varma. Mitään muuta ei tarvi tehdä.
Tämä on meidän suvun naisten sukuviisaus ja perimätietoa. Kaikki suvun naiset ovat hoikkia.
Oikein perimätietoa 😂
Vähemmän kaloreita. Syön vähemmän hiilareita, se auttaa. Paljon vihanneksia ja hedelmiä. Korkeakaloriset ruuat pois ja syö aina niin paljon, ettei tule ahmimisnälkää. 100 grammassa sipsejä on lähes 600 kaloria, 100 grammassa herneitä on 80 kaloria.
Kaikki juustoleivät vaihdoin hedelmiin ja vihanneksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihoin koronavuosina 5 kg kuten moni muukin. Sitä aikaisemmat 5 kg tuli pikkuhiljaa, kun tapasin miehen, joka tykkäsi syödä. Bmi on nyt 26.
Olen jo kaksi vuotta kontrolloinut syömisiäni. Katson, että syön 4 tunnin välein ja syön riittävästi proteiinia, kasviksia ja täysjyvää. Usein syön kolme kertaa päivässä, joskus harvoin otan iltapalaa. Kaloreita kun olen laskenut, niin syön 1200-1600 kaloria päivässä, kerran viikossa päästän kalorit 2000 asti. Olen 176 cm pitkä.
ap
Syöt kolmesti päivässä neljän tunnin välein? Lyhyet ovat päiväsi.
Ei. Syödään normaaleina ruoka-aikoina. Neljän tunnin välein napostelu on tyhmää.
Mitä on normaalit ruoka-ajat? Mikäli syön aamiaisen 0700
Joku aamupala, lounas ja päivällinen on normaalia syömistä. Välillä ei syödä suklaata, päiväkahvin kanssa ei oteta viineriä ja iltapala ei ole tapana.
Ihan perusruokia normaaleina ruoka-aikoina syömisellä ei juuri lihoa. Ongelma tulee noiden välillä syömisestä.
Tarkoitan sitä, että kirjaaminen ei laihduta. Syömisen vähentäminen laihduttaa. Puhut nyt niin kuin maailma olisi sinulle pudotettuja kiloja velkaa koska kirjaan huolella syömisesi ylös. Ei se sinua laihduta, sinun pitää syödä vähemmän. Kirjasit syömisesi ylös tai et.