Miten olette laihtuneet 10 kg, kun ylipainoon ei ole ollut selkeää syytä?
Olen useamman vuoden yrittänyt laihduttaa. Jätin jo pois herkut. Tiedän varmasti, että syön pikemminkin liian vähän kuin liikaa. Tällä hetkellä en pysty lisäämään liikuntaa. Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo lihapullan syöjä ja pullat ei siis mitään einespullia vaan itse tehty naudanjauhelihaan🙂En kyllä niitä pidä epäterveellisenä. Aloin myös juoda vettä vuoden alussa, olen ollut aina huono juomaan ja siihenkin tein muutoksen. Olen yrittänyt kovasti miettiä et onko hetkiä että oikeasti syön liikaa ja en vaan tajua, mutta ei niitä ole. Laivan buffetissa olen 2kertaa käynyt tänä vuonna ja antanut itselleni luvan syödä mitä vaan, mutta luulis ettei sekään 10kg tuo ja ei..en ole huomannut vaatteista, käytän niin löysiä, että ei ole tullut mieleenkään että oisin lihonnu, päinvastoin..tyhmänä kuvittelin, että ainakin 10kg on lähtenyt. Juuri tulin tunnin lenkiltä..ei se auta kun tarpoa.
Lihakset painavat enemmän kuin rasva. Siksi vaatteiden tiukkuus kertoo totuuden paremmin kuin vaaka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihoin koronavuosina 5 kg kuten moni muukin. Sitä aikaisemmat 5 kg tuli pikkuhiljaa, kun tapasin miehen, joka tykkäsi syödä. Bmi on nyt 26.
Olen jo kaksi vuotta kontrolloinut syömisiäni. Katson, että syön 4 tunnin välein ja syön riittävästi proteiinia, kasviksia ja täysjyvää. Usein syön kolme kertaa päivässä, joskus harvoin otan iltapalaa. Kaloreita kun olen laskenut, niin syön 1200-1600 kaloria päivässä, kerran viikossa päästän kalorit 2000 asti. Olen 176 cm pitkä.
ap
Syöt kolmesti päivässä neljän tunnin välein? Lyhyet ovat päiväsi.
Ei. Syödään normaaleina ruoka-aikoina. Neljän tunnin välein napostelu on tyhmää.
Mitä o
Hyvä jos pärjäät kolmella aterialla. Itsellä illalla treenien jälkeen on kyllä tarve syödä, jos meinaan nukkua kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Lihomiseen on aina syy: ylensyönti.
Toisinaan myös sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iät ja ajat paino on tiputettu lopettamalla syöminen klo 18 jälkeen. Lisäksi tunnin kävelylenkki illalla.
Tulos on varma. Mitään muuta ei tarvi tehdä.
Tämä on meidän suvun naisten sukuviisaus ja perimätietoa. Kaikki suvun naiset ovat hoikkia.
Oikein perimätietoa 😂
On se ja selvästi toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihoin koronavuosina 5 kg kuten moni muukin. Sitä aikaisemmat 5 kg tuli pikkuhiljaa, kun tapasin miehen, joka tykkäsi syödä. Bmi on nyt 26.
Olen jo kaksi vuotta kontrolloinut syömisiäni. Katson, että syön 4 tunnin välein ja syön riittävästi proteiinia, kasviksia ja täysjyvää. Usein syön kolme kertaa päivässä, joskus harvoin otan iltapalaa. Kaloreita kun olen laskenut, niin syön 1200-1600 kaloria päivässä, kerran viikossa päästän kalorit 2000 asti. Olen 176 cm pitkä.
ap
Syöt kolmesti päivässä neljän tunnin välein? Lyhyet ovat päiväsi.
Ei. Syödään normaaleina ruoka-aikoina. Neljän tunnin välein napostelu on tyhmää.
Normaalia ruokaa voi syödä noilla aterioilla aina sen verran kun nassu vetää.
"Olen samanlainen. Lihon ja laihdun emotionaalisesti. Se ilmeisesti liittyy kehon oman opioidijärjestelmän heittelyyn. Kipeässä tilanteessa laihtuu, jos opioideja ei synny tarpeeksi ja lihoo, jos systeemi yliaktivoituu esim hylkäämiskokemuksessa.
Olet vielä niin hoikka, ettei hätää. Jos joskus lihot liikaa, kokeile Mysimbaa, se auttaa juuri tuollaiseen henkiseen lihomiseen."
Tässä erinomainen esimerkki siitä, miksi muiden ihmisten ohjeita, selityksiä ja tekosyitä ei laihduttajan kannata kuunnella. Annetaan "tietoa" vastoin tiedettä, vähätellään ylipainon merkitystä ja kannustetaan dieetin laiminlyomiseen sanomalla ylipainoisen olevan hoikka. Ylipainoinen ei ole hoikka.
Klo 18 jälkeen syömisen lopettaminen on järkevää. Asiaan löytyy tieteellisiäkin faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Saanko mä kehosta rasvaa pois jos jätän rasvan syömisen kokonaan pois kaikista muista? Ei ole aikaa ja voimia liikkumaan kilometrejä?
Ei se toimi noin. Rasvaa tulee mistä tahansa energiasta, rasvan lisäksi hiilihydraateista, proteiinista ja alkoholistakin. Jos jätät rasvan syömisen pois, terveytesi romahtaa. Rasva on elintärkeä ravintoaine. Tarvitset rasvaa, hiilihydraatteja ja proteiinia vaikka laihduttaisit.
Olen muutaman kerran kerryttänyt itselleni talvikausina kymmenisen kiloa ylipainoa. Kesät olen ollut liikunnallisissa töissä joten voisi kuvitella, että ratkaisu on liikunnan määrässä. Aloin harrastaa liikuntaa myös talvikausina ja sama painon nousu vaan ilmeni. Sitten tein ruokavaliomuutoksen.
Minulla keho reagoi herkästi hiilihydraatteihin ja ne aiheuttavat painonnousua. Olen kolmen vuoden ajan saanut pidettyä painon tasaisena kerryttämällä kalorit enimmäkseen rasvasta ja proteiinista. Vihanneksista käytän vähähiilarisia noin 750 g päivässä. Seuraan syömisiäni väliajoin Cronometer-sovelluksella, nykyisin lähinnä varmistaakseni riittävän ravinteiden saannin.
Uimahallissa muuten näkee myös lähes kävelykyvyttömiä uimareita, jotka tulevat altaalle rollaattorilla. Kotisohvallakin voi tehdä lihaskuntoliikkeitä.
Olen huomannut, että pariskunnat lihovat helposti jos yhteinen harrastus on syöminen.
Itselläni paino alkoi laskea kun sain vaihdevuosien hormonihoidon kohdalleen. (Yksilöllistä.)
Pysyin normaalipainon ylärajalla kun liikuin ihan hulluna ja kyttäsin tarkkaan mitä söin. Herkkuja vain harvoin, ei esim. kermaa, tsekkasin kaloreita kaikesta. Nyt painoa 10 kg enemmän, kaksi lasta ja toki ikääkin tullut. Tässä elämäntilanteessa en pysty enää samoihin liikuntamääriin ja sallin itselleni esim. kahvipullaakin. Arvelen, että yövalvomisetkin lihottaa. Kunnosta pidän kuitenkin huolta. Olen todennut, että olen helposti lihovaa sorttia, äitini oli myös. Tietenkään se ei ole selitys, mutta luulen, että toiset lihovat/laihtuvat helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen rajoite joka estää kaiken liikunnan? Vai voisitko löytää jonkun liikuntamuodon, jossa se ei haittaa?
Jollet pysty liikkumaan eikä syömisen vähentäminen auta, niin ehkä kannattaa pikkuhiljaa nostaa kaloreita ja katsoa kuinka paljon pystyt syömään (terveellisesti) ilman että paino nousee. BMI 26 ei ole kuitenkaan mikään hullumpi, jollei ole diabetestaipumusta. Tärkeintä on loppujen lopuksi hyvinvointi. Aluksi tietysti tulee pari kiloa lisää kun kropan hiilarivarastot täyttyy ja ne sitoo nestettä (lähtee yhtä helposti pois) mutta paljonko pystyt syömään, niin että sen jälkeen paino on stabiili.
Kun tiedät tämän, niin ehkä voit kokeilla vaikka jotain pätkäpaastoa tms. joka vähän yllättäisi kroppaa.
Olen satuttanut polveni, sen vuoksi en pysty tekemään pitkiä kävelylenkkejä. Tällä hetkellä kuntoiluni on lihaskuntoa ja joogaa.
En viittaa tällä hetkellä nyt sinuun, vaan yleisesti keskusteluun: tämä keskustelu on sangen loukkaavaa, että epäillään, että napostelen tai syön liian isoja annoksia. Todellakin mittaan ruokailuni gramman tarkkuudella enkä mitään napostele. Syy ei ole siinä.
Ihmettelen tässä ketjussa lähinnä sitä, tiputanko kalorit 1000-1300 tasolle vai pitääkö minun alkaa syömään 18000 kaloria. Pystyn molempiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin tammikuussa elämäntaparemontin. Jätin iltasyömisen, lisäsin joka päivään liikuntaan. Makean olen jättänyt lähes kokonaan, parissa juhlissa vuoden aikana olen ottanut kakkua. Ruokavalioon olen muuttanut kasvispitoisemmaksi. Alkoholia käytän harvoin, viimeksi heinäkuussa ja nyt oli pikkujoulut. Ajattelin etten ota painosta stressiä vaan punnitsen itseni nyt joulukuussa ja tadaa..olen lihonnut 10kg!! tämän vuoden aikana. Tällä hetkellä tekee mieli luovuttaa, koko helvetin vuoden olen kieltäytynyt ja ollut ylpeä kun en syö roskaa kuin harvoin ja saanut liikunnan elämään niin tässä oli sitten lopputulos. Veriarvot on ok eli en syytä mitään kilpirauhasta tai sokerihommia..en näköjään vaan saa itseäni laihtumaan millään. Tässä esim.eilisen syömiset
Aamu: Kahvi rasvattomalla maidolla 2dl ja banaani
Lounas:Keitettyä porkkanaa/parsakaalia/2lihapullaa/tuoresalaattia(jääsalaatti/tomaatti/kurkku) ja tilkka kevyttä kast
C'mon, syöt kyllä muutakin kuin tuon tai sitten ei oo tyypillisen päivän ruokavalio. Tuolla ruokavaliolla laihtuisi vaikka makais vaan sängyssä.
Tärkeää on oivaltaa, että satunnainen näläntunne ei ole vaarallista. Paastotessa keho pääsee lepäämään ja korjaamaan itseään. Paasto myös vie sokerihimon pois, joten on helpompi syödä terveellisesti paastopäivien välissä.
Pidäppä AP ruokapäiväkirjaa, johon kirjaat kaiken mitä suuhusi laitat. Myös juomat, kurkkupastillit ja kaikki pienet maistamisert. Laske kalorit ja kato paljon tulee. Jos tolla sun antamalla ruokamäärällä meinaa lihoa, niin on pakko olla joku paha metabolia ongelma. Se hiilareiden karistaminen voisi olla vaihtoehto tai joku pätkäpaasto. Onnistunee, kun kerroit ettet voi liilkua paljoa.
Rasva pitää nälkää. Hiilareita vähemmälle.
Sain estrogeenia vaihdevuosioireisiin. Aloin nukkumaan paremmin, makeanhimo jäi pois ja ruokamäärät järkevöityivät. -10kg /3 kk, ja laskusuunnassa on edelleen.
Vierailija kirjoitti:
10 kg ylipainooni oli selkeä syy: En syönyt ruokaa kuin napostelin pitkin päivää sitä tätä tai jätin kaiken ruuan,napostelunkin välillä väliin likunalisena ihmisenä. Vaaka näytti tammikuu 2023. Tasan 70 kg. Tällä hetkellä lahduttamatta 60 kg. Mitä muutosta tein? Ruokarytmi kellon mukaan,niin että söin,en napostellut.Vinkin ruoka rytmiin saat netti sairaalan ruoka ajat ja näet samalla mitä syövät kellon mukaan.( sitä noudatamalla 2 naista laihdutti toinen 30 kg,kesti 3v,toinen 40 kg kesti 5 vuotta) Jätin pois kaiken missä sokeria ja valkoista jauhoa. En käytä alkoholia,en tupakoi. Mutta sokeri sieppo olin.Se on pois.Kun sanon ei kiitos tuoteille jossa sokeria. Nälkää en näe,voi hyvin yhä olen liikunnallinen ja kevyempi liikkua.Vaihde vuodet ohittaneena.
Olen 56 vuotias
Tarkoitatko et oon biksukunnossa 60 vuotiaana???
Olen samanlainen. Lihon ja laihdun emotionaalisesti. Se ilmeisesti liittyy kehon oman opioidijärjestelmän heittelyyn. Kipeässä tilanteessa laihtuu, jos opioideja ei synny tarpeeksi ja lihoo, jos systeemi yliaktivoituu esim hylkäämiskokemuksessa.
Olet vielä niin hoikka, ettei hätää. Jos joskus lihot liikaa, kokeile Mysimbaa, se auttaa juuri tuollaiseen henkiseen lihomiseen.