Miten olette laihtuneet 10 kg, kun ylipainoon ei ole ollut selkeää syytä?
Olen useamman vuoden yrittänyt laihduttaa. Jätin jo pois herkut. Tiedän varmasti, että syön pikemminkin liian vähän kuin liikaa. Tällä hetkellä en pysty lisäämään liikuntaa. Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Lihoin koronavuosina 5 kg kuten moni muukin. Sitä aikaisemmat 5 kg tuli pikkuhiljaa, kun tapasin miehen, joka tykkäsi syödä. Bmi on nyt 26.
Olen jo kaksi vuotta kontrolloinut syömisiäni. Katson, että syön 4 tunnin välein ja syön riittävästi proteiinia, kasviksia ja täysjyvää. Usein syön kolme kertaa päivässä, joskus harvoin otan iltapalaa. Kaloreita kun olen laskenut, niin syön 1200-1600 kaloria päivässä, kerran viikossa päästän kalorit 2000 asti. Olen 176 cm pitkä.
ap
Syöt kolmesti päivässä neljän tunnin välein? Lyhyet ovat päiväsi.
Nukkumaan ei mennä täydellä vatsalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tylsä neuvo, mutta syö vähän vähemmän.
Ei ole aina kiinni tuosta. Masentuneena lihoin. Saatuani lääkkeet laihduin. Söin ihan yhtä paljon/vähän tai terveellisesti/epäterveellisesti ennen lihomista, lihoessa ja laihtuessa.
Juupa joo. Jotkut psykoosilääkkeet voivat kerätät nestettä, mutta mikään masennuslääke ei itsessään vaikuta aineenvaihduntaan niin dramaattisesti että samalla ravintomäärällä lihoisit. Olet syönyt liikaa, se on jännä miten itselleen voikin näin valehdella. Tämän vuoksi laihduttajia neuvotaan laittamaan kaikki ylös mitä päivän aikana syö. Totuus on usein karu, kun siellä välissä on useampi 500 kcal välipala, kummasti ne suklaapatukat aina unohtuvat mainita.
Hänhän oli laihtunut lääkkeet saatuaan.
Et syö liian vähän jos et laihdu. Syöt liikaa.
Vähähiilarisella itse laihduin 10 kg kahdessa kuukaudessa. 79 kg -> 69 kg.
Vierailija kirjoitti:
Minulle työterveyslääkäri sanoi, että on terveellisempää olla hivenen ylipainoinen kuin ikuisella dieetillä.
Se lääkäri ei ole mikään jumala. Jatkuvan kalorivajeen on itseasiassa tutkittu pidentävän ihmisen elinikää.
Vierailija kirjoitti:
Iät ja ajat paino on tiputettu lopettamalla syöminen klo 18 jälkeen. Lisäksi tunnin kävelylenkki illalla.
Tulos on varma. Mitään muuta ei tarvi tehdä.
Tämä on meidän suvun naisten sukuviisaus ja perimätietoa. Kaikki suvun naiset ovat hoikkia.
Saatat syödä liian vähän ja keho jarruttelee laihtumista. Tämän huomaat jos et palaudu vähintään parissa päivässä raskaasta yli 1.5h treenistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein aina koko perheelle ison määrän ruokaa ajatuksella että riittää sitten seuraavalle päivälle niin ei tarvitse taas kokata. Noh, eihän sitä riittänyt kun kaikki ottavat lisää. Minä myös. Aloin tekemään vähemmän ruokaa, niin että kaikille tulee yksi annos. Jos jää nälkä niin leipää ja salaattia lisää. Itse en oikeasti jäänyt nälkäiseksi ja en tykkää leivästä, joten annoskoko puolittui ja painoa putosi huomaamatta 10kg puolessa vuodessa
Minä punnitsen syömiseni, jotta en syö liikaa.
ap
..ja silti lihot. Miksi valehtelet internetissä? Vai elätkö niin syvässä itsepetoksessa että valehtelet itsellekin.
Kirjaa viikon aikana KAIKKI syömisesi ylös. Toisekseen jos olet suht lyhyt nainen niin peruskulutuksesi on matalampi mitä todenn
Siksi täällä kysyn, että mitä pitää tehdä, koska olen mittatikun avulla merkannut kaikki syömiseni ylös. Laitan ylös leivän päällä käyttämäni oivariinin, paistossa käyttämän oliiviöljyn ja syömäni kasvikset. Sen verran vain laistan, että en laita ylös juomaani kahvia tai teetä. Muuten juon pelkkää vettä.
Olen 176 cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle työterveyslääkäri sanoi, että on terveellisempää olla hivenen ylipainoinen kuin ikuisella dieetillä.
Se lääkäri ei ole mikään jumala. Jatkuvan kalorivajeen on itseasiassa tutkittu pidentävän ihmisen elinikää.
Tuo on totta. Jopa viljelyskasvit tuottaa enemmän satoa kun jättää kokonaan lannottamatta ja pitää vajeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihoin koronavuosina 5 kg kuten moni muukin. Sitä aikaisemmat 5 kg tuli pikkuhiljaa, kun tapasin miehen, joka tykkäsi syödä. Bmi on nyt 26.
Olen jo kaksi vuotta kontrolloinut syömisiäni. Katson, että syön 4 tunnin välein ja syön riittävästi proteiinia, kasviksia ja täysjyvää. Usein syön kolme kertaa päivässä, joskus harvoin otan iltapalaa. Kaloreita kun olen laskenut, niin syön 1200-1600 kaloria päivässä, kerran viikossa päästän kalorit 2000 asti. Olen 176 cm pitkä.
ap
Syön klo 8, klo 12 ja klo 16-17.
Tai klo 8, klo 11, klo 14 ja klo 17.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein aina koko perheelle ison määrän ruokaa ajatuksella että riittää sitten seuraavalle päivälle niin ei tarvitse taas kokata. Noh, eihän sitä riittänyt kun kaikki ottavat lisää. Minä myös. Aloin tekemään vähemmän ruokaa, niin että kaikille tulee yksi annos. Jos jää nälkä niin leipää ja salaattia lisää. Itse en oikeasti jäänyt nälkäiseksi ja en tykkää leivästä, joten annoskoko puolittui ja painoa putosi huomaamatta 10kg puolessa vuodessa
Minä punnitsen syömiseni, jotta en syö liikaa.
ap
..ja silti lihot. Miksi valehtelet internetissä? Vai elätkö niin syvässä itsepetoksessa että valehtelet itsellekin.
Kirjaa viikon aikana KAIKKI syömisesi ylös. Toisekseen jos olet suht lyhyt na
Ei sillä ole väliä kirjaatko syömisesi ylös tai millä tavalla ne kirjaat. Sillä on väliä, ettet ole vähentänyt syömisiäsi riittävästi kun et kerran laihdu. Laihtuminen ei ole mitään ydinfysiikkaa vaikka vi t t umaista puuhaa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei. Syödään normaaleina ruoka-aikoina. Neljän tunnin välein napostelu on tyhmää.
Miten nyt sitten kukin mieltää onko selkeää syytä vai ei. Itsellä tarpeeksi kauan kesti vaihe, missä "söin liikaa ja liikuin kliian vähän". Kun samalla iän kertyessä lihasten määrä hiipui, niin lopulta rasvaprosentti oli taivaissa ja ylipainoa parikymmentä kiloa. Syömisissä ei ollut mitään "juon olutta joka päivä" tai "karkkipussi päivittäin" tyylisiä juttuja. Lautasella oli liikaa ruokaa ja liikaa kaloreita eniten pastan/riisin/perunan myötä. Ylimääräinen peruna tai kaksi, kauhallinen riisiä/pastaa tulee tosi helpolla ja usein. Joku satunnainen alkoholiannos tai herkku itsellä ei ollut edes viikottainen juttu, vaan välissä saattoi olla useita viikkoja.
Mikset pysty lisäämään liikuntaa? Teetkö fyysistä työtä vai onko sinulla joku sairaus? Muussa tapauksessa priorisoit vaan pois terveytesi - liikunnalla on monia muitakin tärkeitä vaikutuksia kuin pelkkä paino.
Jos olet aivan rehellinen täällä, niin kuulostaa siltä kuin tekisit kaiken muun täysin oikein. Tiedät tosin, että monet eivät ole rehellisiä itselleenkään näistä asioista.
Jollet voi harrastaa liikuntaa, niin ainoa keino on valitettavasti ruuan määrän vähentäminen. Se kyllä toimii: keskitysleireillä ei ollut yhtään ylipainoista "säästöliekillä". Mutta ikävämpi ja tyhmempi keino se on kuin kohtuullinen syöminen ja liikunta.
Muussa tapauksessa kannattaa vain tehdä painonhallintaa, että pysyt tuossa BMI 26, kun se on kuitenkin aivan hyvä paino. Sitten joskus kun on parempi mahdollisuus liikkumiseen, niin karistat sitä kautta ne kilot.
Veikkaan että syöt liian vähän. Yleinen vaiva nykyään ja sitten viikonloppuna otat huomaamatta liikaa takaisin.
Pitäisi syödä niin että napa ruskoo ja sitten pitkä pätkäpaasto. Illalla niin paljon että napa ruskoo ja tulee ähky. Yksi iso ateria päivässä. Jätät muut väliin. Alkusalaatti ja runsaasti hiilihydraatteja kuten täysjyväpastaa, riisiä, perunaa ja lihaa. Niin että uni tulee hyvin ja ei ole nälkä aamullakaan.
52: Mitä tarkoitat?
Nyt punnitsen kaiken ja merkitsen ne kalorilaskuriin. Miten muuten voin syömiseni kirjata?
Tietysti kaikkea ruokaa ei löydy kalorilaskurista. Otin juuri yleisarvion Saarioisen pinaattiletuista, vaikka tein ne omalla ohjeella. Tarkoitatko, että minun pitäisi alkaa laskemaan itse, mitä jauhoja käytän, paljon rasvaa käytän, jne. jne. ja jakaa kokonaissumma lettujen määrällä?
Ap
Ruokaa ei tarvitse punnita. Sitä kuuluu syödä riittävästi seuraavaan ruokaan asti. Ruokaväli ei ole neljä tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Mikset pysty lisäämään liikuntaa? Teetkö fyysistä työtä vai onko sinulla joku sairaus? Muussa tapauksessa priorisoit vaan pois terveytesi - liikunnalla on monia muitakin tärkeitä vaikutuksia kuin pelkkä paino.
Jos olet aivan rehellinen täällä, niin kuulostaa siltä kuin tekisit kaiken muun täysin oikein. Tiedät tosin, että monet eivät ole rehellisiä itselleenkään näistä asioista.
Jollet voi harrastaa liikuntaa, niin ainoa keino on valitettavasti ruuan määrän vähentäminen. Se kyllä toimii: keskitysleireillä ei ollut yhtään ylipainoista "säästöliekillä". Mutta ikävämpi ja tyhmempi keino se on kuin kohtuullinen syöminen ja liikunta.
Muussa tapauksessa kannattaa vain tehdä painonhallintaa, että pysyt tuossa BMI 26, kun se on kuitenkin aivan hyvä paino. Sitten joskus kun on parempi mahdollisuus liikkumiseen, niin karistat sitä kautta ne kilot.
Ilman säästöliekkiä keskitysleirillä olisi kuoltu kuukausissa nälkään. Näistä on tutkimuksia koska lääkärit teki testejä leiriläisille. Monet pysyivät lihavina pitkään ennen luurankovaihetta.
Lihavuuteen on selkeä syy aina. Syödään kaloreita enemmän kuin kulutetaan. Rasvakudosta on liikaa. Vaikeassa munuaissairaudessa nestettä voi kertyä yhden viikonlopun aikana jopa 10 kiloa. Kyseessä ei ole lihavuus, vaan sairaalassa hoitoa välittömästi vaativa akuuttitilanne. T. Entinen lihava.
Kirjaa viikon aikana KAIKKI syömisesi ylös. Toisekseen jos olet suht lyhyt nainen niin peruskulutuksesi on matalampi mitä todennäköisesti oletat sen olevan.