Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko jotkut laskevat elämänsä ja taloutensa yhteiskunnan tukien varaan?

Vierailija
16.12.2023 |

Eivätkö yhteiskunnan tuet ole lopulta vain tilapäinen helpotus lyhytaikaiseen ahdinkoon? Eivät siis osa päivittäistä perustoimeentuloa?

Itse olen saanut yhteiskunnalta vain lapsilisää ikävuosien 0-18 v välisen ajan ja sitten myöhemmin armeijan päivärahaa 11 kk ajalta.

Veroina olen maksanut nuokin saamani tuet satakertaisina takaisin valtiolle työurani aikana ja ansainnut samalla hyvän työeläkkeen.

Kommentit (217)

Vierailija
181/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

173. Ihminen joka ei osaa maksaa vuokraansa ja käyttää rahaa kuuluisi mielestäni edunvalvontaan.

Sosiaaliturvaan pitäisi saada iso remontti vaikkapa sellaisten mekanismien kautta, jossa käynnistettäisiin vajaavaltaisuusmenwttely, jos omien asioiden hoitaminen ei suju. 

Luin jonkun jutun, että ilman dgtä olevia lievästi lehitysvammaisiakinnarvioidaannolevan tuhansia. Eivät he osaa hoitaa asioitaan. Ja iso ryhmä ovat myös vaikeasti påihdeongelmaiset. Raha menee påihteisiin, joten heidät voisi viedä edunvalvontaan.Mutta se tietäisi ssossuille kortistoa, osalle ainakin.

Vierailija
182/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana kävin töissä, mutta opintotuki mahdollisti osa-aikainen työskentelyn. Eli laskin elämisen tukien varaan. Vuoden sairaslomalla (syöpähoidot) rahat tulivat myös Kelalta. Olin tuolloin 30vee ja en olis muuten pärjännyt asuntolainojen kanssa. Eli kyllä tällöinkin laskin elämiseni tukien varaan.

Ihan tyytyväinen veronmaksaja olen ja veroprosentti on yli 30%.

Muista tuista ei ole hirveästi kokemusta.

Näistä nykyisistä leikkauksista kärsivät lapset, koska he joutuvat vielä ahtaammalle ja kärsivät vanhempiensa huonoista valinnoista ja epäonnesta. Korona-ajan rajoituksista kärsivät eniten myös lapset. Nyt maksajana pitäisi olla muut kuin lapset - eläkekorotuksien indeksikorotuksia pitäisi ainakin olla maltillisempia. Riikka on ihan oikeassa, ettei meillä ole varaa tähän nykyiseen elintasoon.

Eläkejärjestelmää pitäisi myös uudistaa, koska nythän me maksetaan tämän hetken eläkeläisten eläkkeitä ja todellisuudessa ei oikeasti kerrytetä omaa eläkepottia lainkaan. Se kertnyt eläke on puhtaasti  laskennallinen... Olen erittäin skeptinen sen suhteen, että pystyykö valtio ylläpitämään tätä "pyramidihuijausta" vielä vuosikymmeniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Moni sossu on varmaan opiskeluaikanaan empaattinen. Toki nykyisin varma työpaikka ja ihan kohtuullinen palkkakin kiinnostavat hakeutumaan alalle. Itse asiakastyössä vaan se empatia monelta varisee. Moni sossu on oikeistolainen oltuaan työssä pidempään. Se sosiaaliturvan väärinkäyttö, työn välttely, uhkailu, kiristäminen ja solvailu vaan saa sen aikaan. Monella asiakkaalla on aivan poskettomia vaatimuksia. Vaaditaan toimeentulotukea mitä älyttömämpiin ja röyhkeämpiin asioihin ja oma halu tehdä mitään omien asioiden parantamiseksi on täysi nolla. Sossun työ ei kuitenkaan ole jaella vastikkeetonta rahaa, vaan koettaa aikaansaamaan asiakkaassa muutosta, että hän itse saa asiansa kuntoon. Yltäkylläinen sosiaaliturva vain on sen este."

Niin totta, sitä kyynistyy vuosien varrella kun huomaa että ainoa apu jota halutaan on lisäraha. Osa ei millään ymmärrä että sitä rahaa ei voi hakea tuosta

Monelle toimeentulotuen saajalle on mahdotonta työllistyä kokoaikaiseen ja jatkuvaan palkkatyösuhteeseen. Kuitenkin jos toimeentulotuen saaja saa vaikka osa-aikatyötä, niin palkka vähennetään kokonaan toimeentulotuesta. Se on kuin 100% marginaalivero.  Tähän ei kuitenkaan halua muutosta muut eduskuntapuolueet kuin vihreät ja vasemmistoliitto. Halutaan mieluummin pitää järjestelmä passivoivana. Asumistuen muutokset vielä pahentavat tilannetta koska entistä enemmän ihmisiä jää toimeentulotuen varaan. Sitten on vielä se että työttömyystuella ei pääsääntöisesti saa opiskella.

Vierailija
184/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitokset sossuille vastauksista! Onko näillä tuhlareilla jokin dg joka selittäisi holtitonta rahankäyttöä vai onko kyse vain röyhkeydestä? Olisiko kyse myös hyvin alhaisesta äo:sta joka kuitenkin on normaalin puolelle?

Minulla on kokemusta muiden maiden köyhistä. Monesti kyse on hyvin monenlaisesta osattomuudesta ja ylisukupolvisesta köyhyydestä. Mutta siellä ei ollut sosiaaliturvaa joten töitä tehtiin. Mielestäni se tuotti myös hyviä asioita vaikka osa köyhistä jäi sitten hyväksikäyttämään perhettä kuten påihde- ja peliongelmaiset miehet vaimoaan. Mutta näin tapahtunee Suomessakin.

Hyvinvointivaltio on vammaisten, naisten ja lasten etu, mutta onko se köyhien etu? Ei ehkä kaikissa tapauksissa ole, koska se passivoi ja saa aikaan alisuoriutumista.

Se on puhtaasti opetettua käyttäytymistä. Nämä ihmiset tulevat perheistä, joissa samalla lailla on toim

Kuinka paljon asiakkaista on tällaisia? Ja mitä asialle mielestäsi pitäisi tehdä?

Vierailija
185/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitokset sossuille vastauksista! Onko näillä tuhlareilla jokin dg joka selittäisi holtitonta rahankäyttöä vai onko kyse vain röyhkeydestä? Olisiko kyse myös hyvin alhaisesta äo:sta joka kuitenkin on normaalin puolelle?

Minulla on kokemusta muiden maiden köyhistä. Monesti kyse on hyvin monenlaisesta osattomuudesta ja ylisukupolvisesta köyhyydestä. Mutta siellä ei ollut sosiaaliturvaa joten töitä tehtiin. Mielestäni se tuotti myös hyviä asioita vaikka osa köyhistä jäi sitten hyväksikäyttämään perhettä kuten påihde- ja peliongelmaiset miehet vaimoaan. Mutta näin tapahtunee Suomessakin.

Hyvinvointivaltio on vammaisten, naisten ja lasten etu, mutta onko se köyhien etu? Ei ehkä kaikissa tapauksissa ole, koska se passivoi ja saa aikaan alisuoriutumista.

Se on puhtaasti opetettua käyttäytymistä. Nämä ihmis

Tämä on pääsääntöisesti koko aikuissosiaalityön asiakaskunta. Minusta sen voisi lakkauttaa täysin.

Vierailija
186/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on puhtaasti opetettua käyttäytymistä. Nämä ihmiset tulevat perheistä, joissa samalla lailla on toim

Tämä, loistavasti kiteytetty. Ei normaalit ihmiset edes varmaan tiedä tällaisen ryhmän olemassa oloa. Oli se mullekin pieni järkytys. Sellaista paskaa on vuosien varrella saanut sietää. Mulle on huudettu naama punaisena että anna lisää rahaa kun ensin on ne perusosat tuhlattu johonkin aivan turhaan. Eivät ymmärrä että ei sossu voi vaan antaa sitä harkinnanvaraista överimääriä. Huoh, tulipahan avauduttua, onneksi alkaa ihan kohta joululoma. 

Vierailija
187/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä, loistavasti kiteytetty. Ei normaalit ihmiset edes varmaan tiedä tällaisen ryhmän olemassa oloa. Oli se mullekin pieni järkytys. Sellaista paskaa on vuosien varrella saanut sietää. Mulle on huudettu naama punaisena että anna lisää rahaa kun ensin on ne perusosat tuhlattu johonkin aivan turhaan. Eivät ymmärrä että ei sossu voi vaan antaa sitä harkinnanvaraista överimääriä. Huoh, tulipahan avauduttua, onneksi alkaa ihan kohta joululoma. 

Moni aikuissossu ymmärtääkseni sitten jakaa sitä harkinnanvaraista kaikille ja kaikkeen. Vaikka käkikellon korjaukseen. Se vaan on helpompaa kuin riidellä näiden kanssa. Kuunnella huutoa, solvauksia, riehumista, uhkailuja. Ja ne vaatimukset tosiaan on poskettomia. Parikymppiset vaativat ensimmäisiin koteihin designia. Pitäisi olla viimeisen päälle sisustettua, mihin minulla itsellänikään olisi varaa. Meidän keskiluokkaisten lapset sitten aloittelevat itsenäisen elämänsä meidän äitien heille omistamme lahjoittamistamme tavaroista ja mummoilta perityillä huonekaluilla. Perusikea kelpaa. Mutta ei näille asiakkaille.

Vierailija
188/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi esim. mustalaisilta ei vaadita oikeastaan mitään muuta kuin tukien nostoa? Miksi tämä ryhmä on ulkoistettu työelämästä?

Äläpä höpäjä. Minulla on työkaverina parikin romania. Eivätkä ole ainoita laatuaan. 

Niin varmaan...trokaat varmaan viinaa.

Mä olen hoitoalalla töissä ja pari romaninaista on ollut työkaverina lähihoitajina. Eräs romanipariskunta on yrittäjiä ja hyvin vaikuttaa menevän. 

Itse olen kaupan alalla, tiedän että meidän seudun romaneilla on monella esim merkonomin tutkinto ja sopisivat hyvin kaupan alalle ja työntekijäpulaakin on. Reippaita, kohteliaita nuoria ja aikuisia. Mutta hekin ovat myös hyvin yhteisöllisiä eivätkä puutu perheenjäsenten/vaimojen/lasten tekemiin varkauksiin ja huonoon käytökseen. Olisi siinä nuori romani töissä hyvin hankalassa asemassa, kun pitäisi vaimolle soittaa vartija perään tai ilmoittaa, että taas se täti pöllii sisäfileitä ja räksyttää työkavereille tai että eno pyörii piripäissään pitkin lattioita ja poliisi tarvitaan paikalle.

Vierailija
189/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän aloittaja nyt tarkoita normaalijärkisiä, työkykyisiä ihmisiä, jotka jättäytyvät tuiien varaantietoisesti  eikä neliraajahalvaantunutta kehitysvammaista. 

Noiden kahden ihmisryhmän väliinkö ei sitten kuulu ketään?

Vierailija
190/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen, mutta mielestäni Suomessa on hyvä sosiaaliturva. Kun elää kohtuudella ja maltilla, niin rahat riittävät mainiosti. Mua ärsyttää nämä, jotka vinkuvat sossusta koko ajan rahaa, käyttävät rahat turhuuksiin ( tauointeihin, elektroniikkaan, lemmikkeihin...) eivätkä edes ymmärrä, miten helvetin etuoikeutettuja ovat! Olen matalapalkka-alalla osa-aikaisena ja tienaan vähän. Oikeasti saisin satasen, pari vähemmän, jos jättäytyisin työttömäksi ja kun leikkaukset tulevat voimaan, niin en tiedä meneekö työnteosta hyöty kokonaan. Kokoaikatyötä haen kuumeisesti.

Olen ollut myös työtön ja kokonaan tuilla ja tulin hyvin toimeen. Ei se leipä leveätä ollut, mutta ei sen pidäkään olla. Olisin silloisen elämäntilanteeni perusteella pystynyt niistämään sossusta lapselleni lukiokirjat, läppärin ja vaikka mitä harkinnanvaraisena, mutta en tehnyt sitä, koska oli säästöjä. Joku sen kaiken maksaa. 

Vierailija
191/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

185. Aikuissosiaalityö pitäisi siis lakkauttaa. Mitä tukia pidät tareellisina?

Vierailija
192/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko ap niihin, jotka eivät tajua, miten monilla tavoin yhteiskunta tukee kaikkien suomalaisten elämää? Esimerkiksi monen työpaikan olemassaolo on riippuvainen yhteiskunnan tukipolitiikasta eikä nyt puhuta mistään vammaisten työpajoista eikä muista tukityöllistetyistä, vaan ihan "normityöpaikoista". Joukkoliikenne, matkustaminen ja henkilöautoilukin saa tavalla tai toisella tukia yhteiskunnalta.

Unohdit katuvalot,

Vierailija
193/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen sosiaalityöntekijänä ja voin kertoa, että todella moni. Toki asiakkaiden kanssa käyn heidän tilannettaan läpi. Ehdotan kouluja ja työllistymistä. Useimmiten tulee suora ei. Kas kun Kela maksaa paremmin, ei kannata. Ihan käsittämättömiä määriä kela parhaimmillaan maksaakin. Ei minkäänlaista kannustusta itse jotain elämässään yrittämään sillä politiikalla.

Valehtelet. Ilmoitin viestisi asiattomaksi.

Älkää ihmiset uskoko näitä trolleja!

Vierailija
194/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni aikuissossu ymmärtääkseni sitten jakaa sitä harkinnanvaraista kaikille ja kaikkeen. Vaikka käkikellon korjaukseen. Se vaan on helpompaa kuin riidellä näiden kanssa. Kuunnella huutoa, solvauksia, riehumista, uhkailuja. Ja ne vaatimukset tosiaan on poskettomia. Parikymppiset vaativat ensimmäisiin koteihin designia. Pitäisi olla viimeisen päälle sisustettua, mihin minulla itsellänikään olisi varaa. Meidän keskiluokkaisten lapset sitten aloittelevat itsenäisen elämänsä meidä

Tällaisia on varmaan ihan pieni osa asiakkaista/köyhistä ja sitten tullaan vaahtoamaan tänne ja mustamaalaamaan kaikkia köyhiä.

Ihan hel*etin vastenmielistä.

Vierailija
195/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienituloinen, mutta mielestäni Suomessa on hyvä sosiaaliturva. Kun elää kohtuudella ja maltilla, niin rahat riittävät mainiosti. Mua ärsyttää nämä, jotka vinkuvat sossusta koko ajan rahaa, käyttävät rahat turhuuksiin ( tauointeihin, elektroniikkaan, lemmikkeihin...) eivätkä edes ymmärrä, miten helvetin etuoikeutettuja ovat! Olen matalapalkka-alalla osa-aikaisena ja tienaan vähän. Oikeasti saisin satasen, pari vähemmän, jos jättäytyisin työttömäksi ja kun leikkaukset tulevat voimaan, niin en tiedä meneekö työnteosta hyöty kokonaan. Kokoaikatyötä haen kuumeisesti.

Olen ollut myös työtön ja kokonaan tuilla ja tulin hyvin toimeen. Ei se leipä leveätä ollut, mutta ei sen pidäkään olla. Olisin silloisen elämäntilanteeni perusteella pystynyt niistämään sossusta lapselleni lukiokirjat, läppärin ja vaikka mitä harkinnanvaraisena, mutta en tehnyt sitä, koska oli säästöjä. Joku sen kaiken maksaa. 

Olit todennäköisesti terve? Osaatko ollenkaan ajatella, miten paljon se helpottaa elämää, myös taloudellisesti?

Vierailija
196/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tällaisia on varmaan ihan pieni osa asiakkaista/köyhistä ja sitten tullaan vaahtoamaan tänne ja mustamaalaamaan kaikkia köyhiä.

Ihan hel*etin vastenmielistä."

Tervetuloa aikuissosiaalipuolelle katsomaan sitä menoa. Suosittelen esim Vantaata. 

Vierailija
197/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan. Sairastuin psykoosisairauteen yllättäen, siis sekosin yhtäkkiä, täysin varoittamatta. Työmaalta vietiin ambulanssilla suoraan suljetulle. Kotiuduin aikoinaan, useampi kuukausi siinä meni. Mies oli onneksi vielä terve ja hoiti kodin ja lapset. Taistelin itseni työkuntoiseksi ja sain töitä. Sitten sairastui mies aivoinfarktiin, pari vuotta oman sairastumiseni jälkeen. Parin vuoden sairaalakierteen jälkeen mies kotiutui. Olin omaishoitaja, mutta kyykkäsin ja jouduin taas osastolle. Mies joutui hoitokotiin, mutta lapset sain pitää. Lapsista toinen oireili pahoin ja nyt yritetään perheterapiaa, josko se auttaisi. Vanhempi lapsi on autismikirjolla ja myös nuoremmalla todettiin sama osastojakson jälkeen. Olen aina tiennyt, että nuoremmallakin on " jotain", mutta hänen oireilunsa on tulkittu johtuvan "masentuneen äidin huonosta vuorovaikutuksesta". Vasta hänen jouduttuaan sairaalaan tehtiin kunnon tutkimukset. Äiti sairastu

Aikamoinen elämänkokemus, vetää melkein sanattomaksi. Kaltaisiasi ihmisiä perheineen mielelläni tuen palkastani ja nyt "luovun" jopa asumistuestani. Minä pärjään kyllä hyvin vähällä. Sinun kaltaisiasi ei yhteiskunta saa hylätä. Paljon voimia sinulle ja perheellesi.

Vierailija
198/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko mukavasti pystyy elämään lapsiperhe jos ei vain huvita työnteko. Lähipiirissä nähty ja kyllä on välillä turhauttanut itse raataa rasittavassa työssä ja raahata lapsia hoitoon kun toiset vaan lomailee, ei mitään haluakaan töihin mennä ja täysin työkykyisiä ihmisiä

Vierailija
199/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tällaisia on varmaan ihan pieni osa asiakkaista/köyhistä ja sitten tullaan vaahtoamaan tänne ja mustamaalaamaan kaikkia köyhiä.

Ihan hel*etin vastenmielistä."

Tervetuloa aikuissosiaalipuolelle katsomaan sitä menoa. Suosittelen esim Vantaata. 

Tilanne varmaankin vaihtelee paikkakunnasta riippuen. Vantaa on varmaankin rajuimmasta päästä.

Vierailija
200/217 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin mitä tarkoittaa aikuissosiaalityö (Stadin kotisivuilta) ja ilmeisesti kirjoittaja, joka halusi lakkauttaa ne, haluaa lakkauttaa koko sosiaalityön? Koska aikuissosiaalityön alle kuuluu lähes kaikki lapsiperheidenkin edut? Jäljelle jäisi vain vammaispalvelut ja eläkeläisten tukipalvelut.

En tiedä sosiaalijärjestelmästä oikeastaan mitään, mutta ainakin kuulostaa hyvältä, että sieltä voisi saada apua tarvittaessa erilaisiin elämäntilanteisiin.

Oliko tukien lakkauttajan idea, että työikäisten tulisi hankkia elantonsa itse eli että kaikki pysyväisluonteiset tuet tulisi lakkauttaa? Se voisi olla vaikeaa, koska matalapalkka-alojen palkoilla on vaikea elää pk-seudulla. Vai olenko nyt täysin hakoteillä, kun kuvittelen, että matalapalkka-alojen ihmisillä on mahdollisuus hakea tukia, jos palkka ei riitä? Minusta se on oikein. Työnteon tulisi kannattaa aina. 

Tulevaisuudessa joudumme varmasti malliin, missä jokainen saa tietyn summan ja saa tehdä töitä sen lisäksi, mutta lisärahaa ei sitten tule mistään. Eli perustulomalli. Silloin sosiaalityöntekijöiden ammattikunta ja byrokratia vähenee merkittävästi. Ja sen rinnalle tulisi kehittää malli, missä asiansa jatkuvasti sössivät ihmiset siirretään vajaavaltaisten joukkoon eli heidän perustulonsa menee automaattisesti asumismenoihin ja heille voisi myös antaa ruokakuponkeja rahan sijasta. Näin he pystyvät pitämään asuntonsa ja saavat ruokaa. Heille sosiaalityöntekijät voisivat olla isoksikin avuksi, mutta ei niin, että toimivat raha-automaattina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme