Ystävä pilkkasi lastani
Oltiin ystävän kanssa heidän lomaosakkessaan kauan suunniteltu mökkiviikonloppu. (Asumme eri puolella Suomea, joten näemme harvoin.) Hänen lapsensa ovat jo täysi-ikäisiä, eivätkä olleet mukana, mutta he ovat harrastaneet kaikenlaista urheilua nuorempana. (Meidän perhe harrastaa arkiliikuntaa, mutta emme varsinaisesti mitään urheilulajia, enemmän kiinnostaa instrumentit ja lukeminen.) Aktiviteettina mökkipaikkakunnalla meillä oli seinäkiipeily, mitä 13v teinipoikani ei ollut koskaan ennen kokeillut, en tosin minäkään. Selvitin joten kuten alkeistason radan, mutta poikani putosi monta kertaa. Lopulta onnisti kuitenkin. Olin tyrmistynyt, kun ystäväni alkoi nauramaan ja pilkkaamaan. Itse koitin olla tilanteessa rohkaiseva ja kannustava. Ystäväni jatkoi tuota pilkkanaurua vielä illallakin, että ei ole KOSKAAN ennen nähnyt kenenkään putoavan alkeisradalla. Hän vieläpä soitti niille aikuisille lapsilleenkin, että arvaa miten kävi, ette voi uskoa...! Kaikenlisäksi hän oli ottanut tilanteesta hassunhauskan valokuvan, jonka jakoi someen, että "oltiin vähän kaveriperheen kanssa alkeisradalla kiipeilemässä".
Minulle tuli todella paha mieli poikani puolesta, yritin puolustella häntä, mutta näin kuinka häntä hävetti. Ystäväni ei ole ilkeä, ei koskaan. Hän ei ole myöskään kateellinen, tai pahansuopa, ei mitään sellaista. En ymmärrä miksi hän ei itse tajunnut tällaisen pilkkaamisen tekevän hallaa herkässä iässä olevan nuoren itsetunnolle.
Ehkä joku räväkämpi lapsi olisi nauranut itselleen pudottuaan, mutta minun lapseni häpesi kun on kömpelö, eikä ole koskaan liikunnassa loistanut. Oikeasti häntä vähän pelottikin aluksi ja olin itse niin ylpeä, kun hän suoritti radan.
Minua itkettää nyt kun kirjoitan tätä. Halusin vain sanoa, että nyt kun joulukin tulee ja näette sukulaisia ja ystäviä, niin olkaa tilannetajuisia, älkääkä arvostelko ja pilkatko ketään.
Kommentit (77)
Ystäväni ei ole ilkeä, ei koskaan. Hän ei ole myöskään kateellinen, tai pahansuopa, ei mitään sellaista
Laittaisin heti bälit poikki tuohon ihmiseen. Paha.
Aloittaja, kirjoitit väärään paikkaan.
Tuo teksti kuuluu kirjoittaa henkilölle joka pilkkasi lastasi ja alle kuittaus.t.ex-ystävä
Puolustelet jotain sadis* ista petomuijaa, mutta et omaa lastasi. Ja sitten tulet tänne itkuisena pyytämään muita olemaan kivoja? Aloitap itsestäsi ja ole kiva omalle lapsellesi.
Ehkä et vain tiennyt että ystäväsi onkin pilkallinen ja ilkeä. En ymmärrä miten joku voi saada suunnatonta hupia esim. Siitä jos joku kompastuu, mutta tällaisia ihmisiä on paljon. Minustakin outoa että aikuinen pilkkaa herkässä iässä olevaa lasta. Oma äitini on samanlainen, mutta hänellä epäilenkin jotain luonnehäiriötä.
Tästä pitää jotenkin sanoa hänelle suoraan. Että ei ole ok. Lapselle on tärkeää että vanhempi puolustaa häntä. Ja ehkä ihan kannattaa miettiä sitäkin onko tämä sittenkään niin hyvä ystävä pitää elämässä.
Sano nyt ainakin sille lapsellesi, että kaveriltasi puuttuu käytöstavat ja sellaisten ihmisten ilkkumisista ei tarvitse välittää. Käykää keskustelua ja purkakaa tilannetta. Kerro kaverillesi miten paha mieli sinulle ja pojallesi tuli.
Kun huomaa huonoa ja epäkohteliasta käytöstä, siihen tulee napakasti puuttua heti siinä tilanteessa. Näin opetat myös lapselle miten omista rajoistaan pidetään kiinni eikä anneta toisten kohdella epäkunnioittavasti.
Tunnen ystäväni lapsuudesta saakja, hän ei koskaan ole ollut tahallaan ilkeä. Uskon, että hän ei vain ymmärtänyt tilannetta. Näemme nykyisin niin harvoin, että ehkä tällainen käytös on hänen nykyisessä kaveripiirissään normaalia, mutta minä kuitenkin pahoitin mieleni.
Jälkeenpäin puhuin poikani kanssa tilanteesta, niin hän vain lannistuneesti totesi, että oikeassahan tuo ystävä oli; hän nyt vaan on niin huono kiipeilijä ja ylipäätään huono missään urheilussa.
Ap
Naamiot on riisuttu! Pysy kaukana tällaisista ihmisistä. Harva hallitsee kaikki lajit. Olisit voinut lähteä samantien lapsesi kanssa pois.
Yritin parhaani mukaan puolustaa koko ajan!
En vain ole ihminen, joka huutaisi tai sanoisi rumasti kenellekään.
Erittäin huonoa käytöstä. Tiedän liikuntaa ja kuntosalia harrastaneena, että kaikki lähtevät nollasta liikkeelle ja siitä mennään ylöspäin. Leuanvetoa harjoitellaan niin kauan, että saadaan vedettyä yksi leuka. Sitten tehdään sitä yhtä leukaa niin kauan kunnes saadaan kaksi leukaa ja niin edelleen. Ihmisiä pitää opettaa, kannustaa ja tukea. Pilkkaaminen johtaa ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitus unohtui, siis AP
Mitäpä sitä enää välejä pitämään. Asutte jo valmiiksi kaukana toisistanne, niin helpottaa asiaa kummasti. Seuraavaksi vain jätä vastaamatta yhteydenottoihin tai olet kiireinen.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ystäväni lapsuudesta saakja, hän ei koskaan ole ollut tahallaan ilkeä. Uskon, että hän ei vain ymmärtänyt tilannetta. Näemme nykyisin niin harvoin, että ehkä tällainen käytös on hänen nykyisessä kaveripiirissään normaalia, mutta minä kuitenkin pahoitin mieleni.
Jälkeenpäin puhuin poikani kanssa tilanteesta, niin hän vain lannistuneesti totesi, että oikeassahan tuo ystävä oli; hän nyt vaan on niin huono kiipeilijä ja ylipäätään huono missään urheilussa.
Ap
Edes kaikilla aikuisilla ei ole hyvät sosiaaliset taidot, ystäväsi nyt vaan on sellainen, omalle lapselle voi myös kertoa että ystävällesi on tämmöinen haaste.
Vierailija kirjoitti:
Eikä pidäkään, muuten sä itse vajoat omalla käytöksellä yhtä alas kun sun ystävä.
😅