Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä pilkkasi lastani

Vierailija
16.12.2023 |

Oltiin ystävän kanssa heidän lomaosakkessaan kauan suunniteltu mökkiviikonloppu. (Asumme eri puolella Suomea, joten näemme harvoin.) Hänen lapsensa ovat jo täysi-ikäisiä, eivätkä olleet mukana, mutta he ovat harrastaneet kaikenlaista urheilua nuorempana. (Meidän perhe harrastaa arkiliikuntaa, mutta emme varsinaisesti mitään urheilulajia, enemmän kiinnostaa instrumentit ja lukeminen.) Aktiviteettina  mökkipaikkakunnalla meillä oli seinäkiipeily, mitä 13v teinipoikani ei ollut koskaan ennen kokeillut, en tosin minäkään. Selvitin joten kuten alkeistason radan, mutta poikani putosi monta kertaa. Lopulta onnisti kuitenkin. Olin tyrmistynyt, kun ystäväni alkoi nauramaan ja pilkkaamaan. Itse koitin olla tilanteessa rohkaiseva ja kannustava. Ystäväni jatkoi tuota pilkkanaurua vielä illallakin, että ei ole KOSKAAN ennen nähnyt kenenkään putoavan alkeisradalla. Hän vieläpä soitti niille aikuisille lapsilleenkin, että arvaa miten kävi, ette voi uskoa...!  Kaikenlisäksi hän oli ottanut tilanteesta hassunhauskan valokuvan, jonka jakoi someen, että "oltiin vähän kaveriperheen kanssa alkeisradalla kiipeilemässä". 

Minulle tuli todella paha mieli poikani puolesta, yritin puolustella häntä, mutta näin kuinka häntä hävetti. Ystäväni ei ole ilkeä, ei koskaan. Hän ei ole myöskään kateellinen, tai pahansuopa, ei mitään sellaista. En ymmärrä miksi hän ei itse tajunnut tällaisen pilkkaamisen tekevän hallaa herkässä iässä olevan nuoren itsetunnolle.

Ehkä joku räväkämpi lapsi olisi nauranut itselleen pudottuaan, mutta minun lapseni häpesi kun on kömpelö, eikä ole koskaan liikunnassa loistanut. Oikeasti häntä vähän pelottikin aluksi ja olin itse niin ylpeä, kun hän suoritti radan.

Minua itkettää nyt kun kirjoitan tätä. Halusin vain sanoa, että nyt kun joulukin tulee ja näette sukulaisia ja ystäviä, niin olkaa tilannetajuisia, älkääkä arvostelko ja pilkatko ketään.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSI kuitenkin puolustat "ystävääsi"? Olet naiivi. 

Varmaan siksi, että olen tuntenut hänet lapsuudesta saakka ja hän on aina ollut minulle tärkeä ystävä. Ei minulla montaa ystävää olekaan. Tämä käytös tuli niin puun takaa ja yllätyksenä, että en osannut yhtään odottaa, enkä ymmärrä, miksi hän ei reagoinut puolustukseeni ja kun yritin paheksuvalla ilmeellä (pojan huomaamatta) viestittää, että lopeta heti. Ajattelin, että jos sanon ääneen, että tuo on kiusaamista, niin poikani kuolee häpeästä.

En ole koskaan ollut vastaavassa tilanteessa, en osannut toimia riittävästi. Sanoin kyllä, että ei olla koskaan ennen kiipeilty ja hyvin kuitenkin suoritti, kun pääsi jyvälle ja minusta oikein hyvin ensimmäisellä kerralla, että varmasti moni putoaa aluksi...

Mutta ei kuulemma KUKAAN ollut pudonnut koskaan ennen ja he olivat käyneet vaikka kuinka monen vasta-alkajan kanssa kiipeilemässä, viime viikolla joku viisivuotiaskin oli onnistunut heti kerralla! Ja toisen kaverin lapset, vaikka hekään eivät olleet kiipeilleet ennen. Tämä oli siis niin ennennäkemätöntä. Hän oli aina luullut, että alkeisradalta on aivan mahdotonta tippua, se kun on tehty sellaiaeksi, että jokainen onnistuu ja saa innostusta.....

Ystäväni oli jotenkin ihan kierroksilla tuossa tilanteessa. Hän varmaan kertoo sitä vielä vuosienkin päästä jollekin sopivassa tilanteessa.

AP

Vierailija
22/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilmoittaisin tuollaiselle "ystävälle", että olen erittäin pettynyt häneen ja hänen käytökseensä ja tarkentaisin, että mikä hänen sanomissaan ja toiminnassaan oli ikävää, ja ettei tuollainen ole mitään huumoria (koska tuollaiset ihmiset yrittävät puolustautua sanomalla, että se oli vaan vitsi). 

Olet ihan lapatossu, jos annat jonkun kohdella lastasi noin kurjasti, etkä anna suoraa palautetta ja käske lopettamaan. Nyt ryhtiä ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tyyppi varmaan on pitänyt teitä täydellisinä ja hävennyt itseään. Sitten vapautui kun huomasi että kaikki ei ole helppoa teillekään. Ja hänellä karkasi mopo käsistä, käyttäytyi uskomattoman törkeästi.

Vierailija
24/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ystävä ikinä nostaa asian uudestaan esiin pilkallisessa mielessä naureskellen, niin antaisin kuulla kunniansa. Millanen sadisti kiusaa ja pilkkaa lasta jostain kiipeily-yrityksestä, vaikka olisikin eka kerta kun todistaa semmoista kömpelyyttä?

Vierailija
25/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin parhaani mukaan puolustaa koko ajan! 

En vain ole ihminen, joka huutaisi tai sanoisi rumasti kenellekään. 

En minäkään, paitsi kun kyse oli omasta lapsestani. Ei siinä yritys auta vaan kynnet ja hampaat. Asiaton en ollut mutta todellakin puolustin ja näytin että homma EI ollut ok. 

Vierailija
26/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ystäväni lapsuudesta saakja, hän ei koskaan ole ollut tahallaan ilkeä. Uskon, että hän ei vain ymmärtänyt tilannetta. Näemme nykyisin niin harvoin, että ehkä tällainen käytös on hänen nykyisessä kaveripiirissään normaalia, mutta minä kuitenkin pahoitin mieleni. 

Jälkeenpäin puhuin poikani kanssa tilanteesta, niin hän vain lannistuneesti totesi, että oikeassahan tuo ystävä oli; hän nyt vaan on niin huono kiipeilijä ja ylipäätään huono missään urheilussa.

Ap

Vastaat pojallesi "no mitä sitten, kukaan ei ole seppä syntyessään, ja ainakaan et ole yhtä huonokäytöksinen kuin kaverini koska siinä olisi oikeasti aihetta hävetä". Lapset kunnioittavat vanhempiaan ja uskovat heidän sanojaan muiden ihmisten puheita enemmän. 

Vierailija
27/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu se oli kai jotenkin hulvattoman hauskaa ja ihmeellistä ystäväni mielestä.

En itse naura kenenkään epäonnelle, jos vaikka liukastuu tms. En muista, että ystävänikään olisi koskaan nauranut.

Somekuvan pyysin heti poistamaan ja laittamaan jonkun mikavamman tilalle. Tästä piti vääntää pitkään, kun juuri tämä kuva oli hänestä niin osuva.

Jos joku uusi tuttavuus tekisi näin, olisin varmaan ollut jyrkempi sanoissani ja lakannut olemasta tekemisissä hänen kanssaan. Vanhan, rakkaan ihmisen kanssa sitä vain pöyristyy ja menee melkein sanattomaksi.

AP

Vierailija
28/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tee vielä pojallesi selväksi että ystäväsi käyttäytyi todella huonosti etkä tiedä miksi hän teki niin, mutta olet pahoillasi että itse jäädyit noissa tilanteissa etkä saanut sanottua tarpeeksi suoraan sille hirnujalle. 

Ethän halua lapsesi ajattelevan, että häntä sopii tuolla tavalla pilkata eikä edes oma äiti puolusta lastaan. 

Ja kerro vielä pojalle että olet ylpeä hänestä :)

Vierailija
29/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tahditonta ja loukkaavaa käytöstä. Jäisin varmaan itsekin suu auki, jos joku ystäväni yhtäkkiä käyttäytyisi noin typerästi.

Vierailija
30/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla puolustit? Mitä siis sanoit tälle ns. ystävällesi? Et kertonut.

Vierailija
31/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaien tarina sitten tänään...

Vierailija
32/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin lähtenyt lapseni kanssa kotiin. Maksaa mitä maksaa. 

Vierailija
33/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onhan kertonut lue koko ketju

Vierailija
34/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onhan kertonut lue koko ketju

EI missään viestissä kerrota, että AP olisi sanonut tuttavalleen, että nyt riittää, lopeta. Kertoo vain kuinka puolusteli poikaansa, mikä oli tarpeetonta. Ei siis osaa panna ihmisille rajoja, kun toinen käyttäytyy sopimattomasta, vaan antoi toisen vain jatkaa ja jatkaa.

Vierailija
35/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin montaa kertaa, että ekakertalaiseksi meni hyvin. Ei olla koskaan ennen kiipeilty. Tärkeintä on kokeilla ja yrittää ja sai hyviä onnistumisia ja lopulta suoritti hienosti. Ja että ei varmaan ole ainoa aloittelija, joka tippuu jne. Varmaan ihan normaalia aluksi jne. Poikani oli siis koko ajan siinä kuulolla, niin yritin kannustaa ja rohkaista. 

Vierailija
36/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin montaa kertaa, että ekakertalaiseksi meni hyvin. Ei olla koskaan ennen kiipeilty. Tärkeintä on kokeilla ja yrittää ja sai hyviä onnistumisia ja lopulta suoritti hienosti. Ja että ei varmaan ole ainoa aloittelija, joka tippuu jne. Varmaan ihan normaalia aluksi jne. Poikani oli siis koko ajan siinä kuulolla, niin yritin kannustaa ja rohkaista. 

Taas jäi allekirjoitus, siis AP

Vierailija
37/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit poikki tohon lainausmerkeissä ystävään! Joku sekopää, jonka todellinen luonne paljastui

Vierailija
38/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vmp taas. Parempia provoja, kiitos.

Vierailija
39/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

EI missään viestissä kerrota, että AP olisi sanonut tuttavalleen, että nyt riittää, lopeta. Kertoo vain kuinka puolusteli poikaansa, mikä oli tarpeetonta. Ei siis osaa panna ihmisille rajoja, kun toinen käyttäytyy sopimattomasta, vaan antoi toisen vain jatkaa ja jatkaa.

"

Kuten sanottua, en ole koskaan ollut tällaisessa tilanteessa aikaisemmin. Ei minun ole tarvinnut aikaihmisten käytökseen puuttua. Viestitin kyllä monta kerrtaa ilmeelläni, että lopettaisi, mutta hän ei huomannut. (siis oikein rypistin kulmiani ja katsoin paheksuvasti/jopa vihaisesti.) Yleensähän ihmiset ymmärtävät kasvonilmeistä tai muista eleistä heti mistä on kysymys. En tiedä miksi tällä kertaa meni niin ohi.

Kiitos kommenteistanne. Ymmärrän nyt, että minussa ilmeisesti se suurin syy sitten olikin, kun en osannut reagoida oikein. Surullista, mutta totta.

Halusin vain tällä omakohtaisella esimerkillä              muistuttaa, että olkaa tahdikkaampia, älkääkä            pilkatko ketään. Varsinkaan lapsia ja nuoria.              Hyvää ja rauhallista joulua.

AP

Vierailija
40/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa oudosti tullut tuo yllä oleva viestini. Eka kappale siis lainausta ja loput minun vastaustani, en tiedä miksi minunkin kirjoituksestani osa näkyy lainausvärillä.

AP