Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä pilkkasi lastani

Vierailija
16.12.2023 |

Oltiin ystävän kanssa heidän lomaosakkessaan kauan suunniteltu mökkiviikonloppu. (Asumme eri puolella Suomea, joten näemme harvoin.) Hänen lapsensa ovat jo täysi-ikäisiä, eivätkä olleet mukana, mutta he ovat harrastaneet kaikenlaista urheilua nuorempana. (Meidän perhe harrastaa arkiliikuntaa, mutta emme varsinaisesti mitään urheilulajia, enemmän kiinnostaa instrumentit ja lukeminen.) Aktiviteettina  mökkipaikkakunnalla meillä oli seinäkiipeily, mitä 13v teinipoikani ei ollut koskaan ennen kokeillut, en tosin minäkään. Selvitin joten kuten alkeistason radan, mutta poikani putosi monta kertaa. Lopulta onnisti kuitenkin. Olin tyrmistynyt, kun ystäväni alkoi nauramaan ja pilkkaamaan. Itse koitin olla tilanteessa rohkaiseva ja kannustava. Ystäväni jatkoi tuota pilkkanaurua vielä illallakin, että ei ole KOSKAAN ennen nähnyt kenenkään putoavan alkeisradalla. Hän vieläpä soitti niille aikuisille lapsilleenkin, että arvaa miten kävi, ette voi uskoa...!  Kaikenlisäksi hän oli ottanut tilanteesta hassunhauskan valokuvan, jonka jakoi someen, että "oltiin vähän kaveriperheen kanssa alkeisradalla kiipeilemässä". 

Minulle tuli todella paha mieli poikani puolesta, yritin puolustella häntä, mutta näin kuinka häntä hävetti. Ystäväni ei ole ilkeä, ei koskaan. Hän ei ole myöskään kateellinen, tai pahansuopa, ei mitään sellaista. En ymmärrä miksi hän ei itse tajunnut tällaisen pilkkaamisen tekevän hallaa herkässä iässä olevan nuoren itsetunnolle.

Ehkä joku räväkämpi lapsi olisi nauranut itselleen pudottuaan, mutta minun lapseni häpesi kun on kömpelö, eikä ole koskaan liikunnassa loistanut. Oikeasti häntä vähän pelottikin aluksi ja olin itse niin ylpeä, kun hän suoritti radan.

Minua itkettää nyt kun kirjoitan tätä. Halusin vain sanoa, että nyt kun joulukin tulee ja näette sukulaisia ja ystäviä, niin olkaa tilannetajuisia, älkääkä arvostelko ja pilkatko ketään.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taisi nyt uhrata lapsensa omalle turhamaisuudelleen. Nousukasmaista viehättyä jonkun toisen lomaosakkeesta.

Pysykää omavaraisina. Vaikka elämä olisi ulkoisesti köyhempää, sen on oltava oma. Ap ole läsnä lapsellesi.

No mitä aktuaalista vittttttttttua sää nyt oikein selität?

Vierailija
62/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ovatkaan vihamiehesi, jos pidät tällaista ystävänä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö todella huomaa mitään kummallista kirjoittaessasi "Ystäväni ei ole ilkeä, ei koskaan. Hän ei ole myöskään kateellinen, tai pahansuopa, ei mitään sellaista"?

Ihan oikeasti, mitä muut toisen pilkkaaminen ja mielen pahoittaminen on kuin ilkeyttä ja pahansuopuutta?

Vierailija
64/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi lapsi, ja tuollainen "ystävä", joka käyttäytyisi tuolla tavoin lapselleni, niin minä katkaisisin minun "ystäväni" niskat. Olet oikea lammas ap.

Vierailija
65/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan täällä monellakaan sydänystävää, jonka kanssa ei ole koskaan, esim 25 vuoden tuntemisen aikana riidellyt?  Arvostatte ja kunnioitatte toisianne, olette aina tukeneet ja auttaneet kaikessa. Rakkain ystävä ja molemmat olette maanläheisiä, empaattisia ja rauhallisia ihmisiä. Sitten yhtenä päivänä hän yhtäkkiä käyttäytyykin näin. Osaisitko siinä hetkessä reagoida jyrkästi ja "sanoa suorat sanat" ?  Minä en osannut. Menin ihan hämilleni.

Toivotin jo kertaalleen hyvää joulua osaltani. Keskusteluketju on nyt minunkin mielestäni saanut ikävän käänteen ja haluan lopettaa tämän tähän.

AP

Vierailija
66/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin parhaani mukaan puolustaa koko ajan! 

En vain ole ihminen, joka huutaisi tai sanoisi rumasti kenellekään. 

Tässä kohtaa olisi pitänyt sanoa jo hyvinkin rumasti. JA käskeä poistamaan kuva somesta. Huomaatko itse, miten puolustelet ns. kaverisi käytöstä, ja varot pahoittamasta hänen mieltään. Poikasi kuitenkin on mieli maassa kaverisi käytöksen johdosta, ja sen pitäisi olla ykkösasia sinulle.

Vierailija
67/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan täällä monellakaan sydänystävää, jonka kanssa ei ole koskaan, esim 25 vuoden tuntemisen aikana riidellyt?  Arvostatte ja kunnioitatte toisianne, olette aina tukeneet ja auttaneet kaikessa. Rakkain ystävä ja molemmat olette maanläheisiä, empaattisia ja rauhallisia ihmisiä. Sitten yhtenä päivänä hän yhtäkkiä käyttäytyykin näin. Osaisitko siinä hetkessä reagoida jyrkästi ja "sanoa suorat sanat" ?  Minä en osannut. Menin ihan hämilleni.

Toivotin jo kertaalleen hyvää joulua osaltani. Keskusteluketju on nyt minunkin mielestäni saanut ikävän käänteen ja haluan lopettaa tämän tähän.

AP

Kuule ap, olen hyvin pahoillani sinun ja poikasi puolesta. Mutta ei sinun olisi tarvinnut keksiä mitään nasevaa sanottavaa. Olisi riittänyt, kun olisit sanonut, että MITÄ sinä oikein sanoit. Ja että tuo oli todella ikävästi ja loukkaavasti sanottu. 

Olet saanut kuraa niskaasi ihan siitä syystä, että annoit aikuisen ihmisen kiusata poikaasi. Puolustamista voi treenata.

Vierailija
68/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kävi vastaavanlainen tapaus. "Ystävä" (nykyään entinen) alkoi nauramaan ja vähättelemään lastani eräässä urheilutapahtumassa, suutuin sen verran pahasti, että tinttasin tätä "ystävää" nenään. Tiedän, en käyttäytynyt aikuismaisesti, mutta jotenkin vain kuohahti tuollainen ilkeä käytös lastani kohtaan, ja vielä aikuiselta. AP: säälin lastasi, koska osoitit käytökselläsi, että lastasi saa mollata, etkä puuttunut siihen mitenkään. Olet huono äiti!!!

Vierailija
69/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein, että joku kertoo lapselle totuuden. Vsrsinkin kun koulussakaan ei enää anneta lasten valita joukkueita liikuntatunneilla, eikä luokan heikoin täten tule tietoiseksi asemastaan.

Vierailija
70/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

No ette kai ole riidelleet kun sinä olet kynnysmatto ja kaverisi tietää sen. Ikävä käänne oli se, että sinä et puolusta omaa lastasi vaan jotain häiriintynyttä muikkelia.

Vierailija
71/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ystäväni lapsuudesta saakja, hän ei koskaan ole ollut tahallaan ilkeä. Uskon, että hän ei vain ymmärtänyt tilannetta. Näemme nykyisin niin harvoin, että ehkä tällainen käytös on hänen nykyisessä kaveripiirissään normaalia, mutta minä kuitenkin pahoitin mieleni. 

Jälkeenpäin puhuin poikani kanssa tilanteesta, niin hän vain lannistuneesti totesi, että oikeassahan tuo ystävä oli; hän nyt vaan on niin huono kiipeilijä ja ylipäätään huono missään urheilussa.

Ap

Kerta se on ensimmäinenkin. Nyt hän oli tahallaan ilkeä ja lisäksi typerä. Kannattaa lopettaa yhteydenpito tuollaiseen.

Vierailija
72/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Kysyitkö ystävältäsi, mitä hän ajatteli toimiessaan noin ja miksi hän nauroi? Mikä motiivi hänellä oli käytökselleen, minkä hän selitti syyksi ja miten perusteli käytöksensä?

Vierailija
73/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa sen verran että noissa urheiluharrastuksissa on monesti aika negatiivinen ilmapiiri, valmentajat ihan oikeasti haukkuu lapsia ja jos tää äiti on tottunut omien lasten harrastusten kautta että se on hyvä tapa opettaa, niin ei silloin asioita oo sanottu omasta mielestä pahalla, vaan hän uskoo että se saa lapsen yrittämään enemmän ja suoriutumaan paremmin.

Vierailija
74/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Minäkin uskon, että ystäväsi ei halunnut tahallaan loukata, mutta hänen omat lapsensa ovat jo aikuisia, niin hän ei enää osaa olla sensitiivinen nuorten suhteen. Ehkäpä tosiaan siellä omien lasten urheiluharrastuksissa on ollut tuon tyylistä meininkiä, mikä hänessä sitten pulpahti esiin. Itse tunnet ystäväsi parhaiten ja sinä olit ainoa meistä, joka oli tilanteessa paikalla, toimit siinä parhaasi mukaan, joten älä jossittele jälkeenpäin. Älä myöskään välitä palstan huutelijoista, heillä on surkea elämä ja tarve tuntea ylemmyyttä edes jossain palstalla anonyymina, arvaan ma. Kuitenkin, ottaisin asian ystävän kanssa rauhallisesti puheeksi, että eikö ymmärtänyt miten rumaa se ilkkuminen oli. Voisit ehdottaa, että hän pyytäisi pojaltasi anteeksi. Hyvää joulunaikaa myös sinulle ja pojallesi.

Vierailija
75/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ymmärrettävää että hämmennyit tilanteessa. Kärkkäimpiä kommentoijia varmaan lähinnä turhauttaa että et edes näin jälkikäteen aio sanoa kaverillesi mitään vaan puolustelet häntä täällä. Kannattaa avata silmät, ehkä olet vain olettanut että hän on mukava ihminen. Ihminen on kuitenkin sellainen millainen hän näyttää käytöksellään olevansa. Ja nyt se käytös on ollut todella ilkeää lastasi kohtaan. Toivon todella että vähän asiaa mietittyäsi saisit sisuunnuttua ja tajuaisit ettei kaverisi ehkä ole tuon puolustelun arvoinen. Olisi hyvä pojallesikin jos puolustaisit häntä edes jälkikäteen.

Olen tavallaan ollut samassa tilanteessa. Minulla ei ole lapsia mutta pitkäaikainen kaverini oli yhtäkkiä piikikäs ja tölväisi ikävästi. En saanut sanottua onko joku vialla kun tuntuu ilkeältä minua kohtaan, vaan lopulta vaan en ottanut häneen enää yhteyttä. Eikä hänkään minuun koska joku siellä hiersi kun käyttäytyi noin. 

Vierailija
76/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpa tulisi sellainen tilanne, jossa poikasi saisi loistaa ja muut kehuisivat häntä. Ex-kaverisi joutuisi sitten katsomaan tuota tilannetta. 

Vierailija
77/77 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on monesti käynyt niin, että joku yhtäkkiä loukkaantuu sanomisistani. Oikeasti minulla ei ole mitään pahoja ajatuksia kenestäkään. Olen toki suorapuheinen ja usein yritän olla jotenkin nokkela tai vitsikäs, mutta sitten toinen ottaakin nokkiinsa. Tunnelma menee sitten kiusalliseksi puolin ja toisin.