Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?
Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.
Mulle käy seuraavaa:
Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen.
Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla.
Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...?
Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa...
Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja.
Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään.
Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo.
Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa.
Kertokaas tekin, mitä teille käy?
Kommentit (387)
Joudun hakemaan toimeentulotukea. Vielä mietin, pidänkö nykyisen 10 tuntia/viikko työpaikkani vai irtisanoudunko, mutta joka tapauksessa toimeentulotuki on välttämätön leikkausten jälkeen.
Yksi vaihtoehto on muutto toiseen maahan. Minulla on useampi tutkinto, joilla mahdollisesti saisin muualta töitä. Tai sitten lähden yrittäjäksi toiseen maahan. Täällä sekään ei kannata. Tuhoon tuomittu koko "maailman onnellisin" Suomi.
Aika poistua vihreämmille niityille.
Aloin hakea työkyvyttömyyseläkettä. Olen ollut asian kanssa kahden vaiheilla, mutta nyt en enää mieti muita vaihtoehtoja. Asumistuen leikkaamisen jälkeen en enää osta mitään, siis mitään ylimääräistä, joskin kuluttamiseni on hyvin vähäistä jo nyt. Ahdistun varmasti lisää ja masennus syvenee. Saatan joutua muuttamaan miesystäväni luokse, koska saisin asua ilmaiseksi. Hän on alkoholisti ja saatan alkoholisoitua itsekin.
Just nyt ei mitään, mutta voi olla, että tulevaisuudessa vaikuttaa kiinnostukseen/mahdollisuuteen lähteä uudelleenkouluttautumaan.
Lähdin suoraan lukiosta suvun painostamana alalle, joka ei kiinnostanut minua vaan oli lähinnä vanhempien unelma. Ei ollut puhettakaan, että olisi saanut tähdätä alemmas kuin rahkeet riittivät, vaan suoraan vain yhdelle vaikeimmista akateemisista aloista päästä sisään.
Olen miettinyt, että haluaisin kouluttautua alalle, jossa pääsee tekemään käsillä. Olen valmistumisestani asti pitänyt itseäni vähän liian elämämkalluna tähän toimistomaailmaan. Varmaan olen ihan akateemisesti fiksu, koska olen pärjännyt ja revitty oman alan vakitöihin jo 3v ennen valmistumista, mutta tämä konsultoinnin maailma näennäisongelmineen vain ei kiinnosta minua pätkän vertaa.
Nykyään sitkuttelen työelämässä, motivaatio 0, mutta alalla iso pula tekijöistä, joten saan määrittää itse työehtoni. Veroja en maksa kuin n. 650e vuodessa, koska teen töitä niin vähän, että palkalla juuri ja juuri pysyy leivänsyrjässä kiinni, eikä tukia tarvitse hakea (enkä toki mitään tukia saisikaan, koska asun puolison omistusasunnossa, ja TE-toimistokin vain käskisi saman tien ottaa lisää työpäiviä omasta työpaikastani.)
Ap, miksi olit ajatellut, että muiden pitäisi maksaa osamaksusi? Itse olen 3:n lapsen yhna nähnyt paljon vaivaa, että saan omat hankintani maksettua. Tehnyt ylitöitä pienellä palkalla, metsästänyt käytettyjä, yms. Eikä mullakaan ole varaa lapselle ostaa uutta läppäriä. Suomessa on nykyään ilmainen koulutus 18v asti, esim lukiosta saa läppärin. Yli 18v voi sitten jo hankkia itse omat rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen epävarmuuden tunne siitä asti, kun suomi paukahti oikeistomieliseksi.
Olen jo valmiiksi niin sipissä, että eivät koskene toimet heti minua, mutta olen varma että elämänhuononnuslinjansa tulee jatkossa yltämään minuunkin.
Semmoinen "pskat tästä enää mitään tule"-fiilis.
Kumma että vasemmistomielisyys merkitsee vain sitä, että yhteiskunta elättää mut, vaikka mun luottotiedot menis.
Näyttää myös merkitsevän sitä että työttömänä on oikeus hakata pesäpallomailalla kaupasta tuleva viaton ihminen kun hallitus on niin kamala yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi olit ajatellut, että muiden pitäisi maksaa osamaksusi? Itse olen 3:n lapsen yhna nähnyt paljon vaivaa, että saan omat hankintani maksettua. Tehnyt ylitöitä pienellä palkalla, metsästänyt käytettyjä, yms. Eikä mullakaan ole varaa lapselle ostaa uutta läppäriä. Suomessa on nykyään ilmainen koulutus 18v asti, esim lukiosta saa läppärin. Yli 18v voi sitten jo hankkia itse omat rahansa.
Kaikki mulle heti nyt tai alan pillittää!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Ryöstän, varastan hakkaan. Ihan sama miten mun käy. Ei kiinnosta enää.
Ainakin tulee kalliimmaksi teille veronmaksajille, se on pääasia.
Millä lihaksilla?
No eipä siihen lihaksia tarvita kun kerran vetäsee esim pesäpallomailalla päähään/selkään ja nyrkit toimii yhtälailla. Epätoivo johtaa epätoivoisiin tekoihin, sen pitäisi tyhmemmänkin tajuta. Suomessa on tähän asti eletty lintukodossa, se että täällä on pieni rikollisuus johtuu perusturvasta. Se kun lähtee niin uudet tuulet puhaltaa.
Siitä sitten vaan yrittämään! Nahkurin orsilla tavataan.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
No mulle ei käy muuta kuin se, että oma "hömppään" (esim kampaajalla käynnit, ravintoloissa syömiset yms) kuluttamiset vähenee, koska luonnollisesti mieluummin autan omia lähipiirissäni olevia, joille nämä muutokset kolahtaa ja kovaa. K-kauppias kiittää, kun omien ostosteni lisäksi tilaan vielä muutamalle muullekin sieltä ruokia ja muita päivittäistavaroita.
Eli kampaaja tekee konkan ja muuttuu työttömäksi ja sinulla ei ole varaa käydä K-kaupassa kun hinnat on kalliimpia kuin muualla eli K-kauppias tekee myös konkan.
Ei vaan mä jatkan edelleen K-kaupassa asiointia. Jätän vaan ne muut jutut pois. Ja näille, jotka hallituksen leikkausten jälkeen ovat mun apuni tarpeessa, tilaan myös K-ketjun kaupoista. Eli K-kauppias kiittää, kun vien ne aiemmin kampaajalle, ravintoloihin yms paikkoihin käyttämäni rahat K-kauppiaalle.
Indeksikorotukset jo liian alhaisesta työmarkkinatuesta poistuu neljäksi vuodeksi ja toimeentulotuki nousee korkeammaksi. Ihan järjetöntä ja eläkeläisiltäkin olisi pitänyt indeksit poistaa.
Neljän vuoden päästä työmarkkinatuki on kaikkein alhaisin ripunen, onko edes nykyistä kodinhoitotukea vastaava ja sairaita ei päästetä eläkkeelle.
Pitäisi viedä kaikilta eikä vain työttömiltä. Oliko työttömyyskorvauksen tarkoitus pitää ihmistä työkuntoisena ja nyt se alkaa alentua toimeentulotukeakin alhaisemmaksi. Työtön ei saa enää kun pelkän ruuan ja mitään muuta ei näköjään tarvitse.
Joka työnantajille vielä kelpaa niin eipä hätää mutta muiden työnantajille kelpaamattomien elämää kurjistetaan kepillä täysin kohtuuttomasti.
Tässä elämäntilanteessa, jossa minulla on hyvätuloinen puoliso, en saa mitään tukia muutenkaan. Vaikka oma taloustilanne on aivan retuperällä. Jos puolisoa ei olisi, en tiedä miten pärjäisin.
Alan toivottavsti saada paremmin vastinetta maksamilleni veroille.
Väkivallalla uhkailevat voisivat perehtyä historiaan. Viimeksi satakunta vuotta sitten täällä alkoi tietty porukka aseelliseen kapinaan vaaleissa valittua hallitusta vastaan, murhaamaan omistavaa luokkaa jne. Katsokaapa historian kirjoista kuinka menestyksekäs kapina heillä oli.
Opiskelut mahdollisesti venyy. :( Oon maisteriopiskelija joka opiskelee päätoimisesti, kaikki kesät opintojen aikana oon ollut töissä jotta saisi säästöön rahaa jolla elää nitkutellen vuoden aikana. Opintotuen + asumistuen jälkeen kun vuokran maksaa niin tuista jää tällä hetkellä jäljelle 101e/kk jolla pitäisi maksaa kaikki menot.. Mikä on sinänsä naurettavaa koska jos olisin työtön enkä opiskelija niin rahaa jäisi käteen moninkertaisesti enemmän. Nyt kun asumistukea leikataan ja opintotuen indeksikorotukset poistetaan niin on varmaan pakko ruveta tekemään myös opintojen ohessa töitä joka luonnollisesti vaikuttaa opintojen suorittamiseen, harmittaa todella paljon että opiskelijoiden toimeentulosta nipistetään edelleen koska ei se ainakaan nopeuta kenenkään valmistumista.
Vierailija kirjoitti:
Alan toivottavsti saada paremmin vastinetta maksamilleni veroille.
Käytännössä miten? Just tänään todettiin että pitää ottaa muutama miljardi lisää velkaa, aiempaa suunniteltua enemmän.
Jotenkin kiinnostavaa, että nämä pitkäiaikaistyöttömät opiskelijat ja sairaat kuvittelee pyörittävänsä saaduilla euroilla taloutta toteamalla, että nyt moni yritys kaatuu kun ette kuluta. No ei kaadu teidän takia. Leikkauksissa pitää olla järkevä, mutta leikata pitää se on selvää. Leikkaukset voisi kyllä aloittaa niistä valtion turhista projekteista ja avustuksesta muualle ja muille.
Vierailija kirjoitti:
Väkivallalla uhkailevat voisivat perehtyä historiaan. Viimeksi satakunta vuotta sitten täällä alkoi tietty porukka aseelliseen kapinaan vaaleissa valittua hallitusta vastaan, murhaamaan omistavaa luokkaa jne. Katsokaapa historian kirjoista kuinka menestyksekäs kapina heillä oli.
Samalla tavalla se kapina kukistetaan ja kostetaan tälläkin kertaa jos sellaiseen alkavat. Viime kerrasta viisastuneena sitä kurinpalautusta ei vain tällä kertaa jätetä kesken.
Vierailija kirjoitti:
kysymys ehkä niinpäin että mitä teille käy kun mun tuet leikataan ja töitä ei saa. onneks suomi on täynnä eläkeläisiä jotka ei pysty pitää niin kovaa laukuistaan kii, saatika juosta perään. tai tapella jos pistää hanttiin
No onnea vaan siihen sitten, harva enää käyttää käteistä, jopa eläkeläiset ymmärtävät käyttää korttia ja osaavat lukita korttinsa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kiinnostavaa, että nämä pitkäiaikaistyöttömät opiskelijat ja sairaat kuvittelee pyörittävänsä saaduilla euroilla taloutta toteamalla, että nyt moni yritys kaatuu kun ette kuluta. No ei kaadu teidän takia. Leikkauksissa pitää olla järkevä, mutta leikata pitää se on selvää. Leikkaukset voisi kyllä aloittaa niistä valtion turhista projekteista ja avustuksesta muualle ja muille.
Kyllä nuo leikkaukset koskee myös osa-aikatyöntekijöitä. Jos ei tätä ole vielä ymmärtänyt, pitää sellaiselle määrätä edunvalvoja.
kysymys ehkä niinpäin että mitä teille käy kun mun tuet leikataan ja töitä ei saa. onneks suomi on täynnä eläkeläisiä jotka ei pysty pitää niin kovaa laukuistaan kii, saatika juosta perään. tai tapella jos pistää hanttiin