Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?
Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.
Mulle käy seuraavaa:
Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen.
Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla.
Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...?
Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa...
Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja.
Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään.
Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo.
Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa.
Kertokaas tekin, mitä teille käy?
Kommentit (387)
Viera kirjoitti:
Viera kirjoitti:
Länsimaisen yhteiskunnan mittari on se, että kuinka se pitää huolta heikommistaan. Moni varmasti osaa kuvitella, mikä se huolenpidon taso on esim. Itänaapurissa tällä hetkellä. Jotta tämä huolenpito onnistuu, tarvitaan tulonsiirtoa työtä tekeviltä (verot yms.) niille, jotka ovat työtä vaille ja tarvitsevat tukea asumiseen, ruokaan jne. Jotta tämä onnistuu myös jatkossa, tarvitaan mahdollisimman monen yritystä ja halua tehdä oman osansa kaikkien hyväksi. Eli sitä yhteenkuuluvaisuutta, ei riitelyä ja pitämistä kiinni omista asioista. Pieni on tämä kansa, eikä siitä muut huolehdi kuin me itse.
t Tänne tuodaan ja on tuotu elättiä ulkomailta. Ainoa tarkoitus on viedä työpaikat ja luoda toimeentulotaistelu lahtarimalliin.
Vierailija kirjoitti:
Kuollessamme olemme kaikki samalla viivalla, emme saa kirkkaampaa kruunua vaikka emme olisi ikinä tukia käyttäneet. Elämä ei armahda. Lohtua ei saa siitäkään että raatoi töissä 60-tuntisia viikkoja.
Pitää paikkansa. Toisaalta ei ole muiden homma kustantaa köyhien elämää ja uusia kännyköitä.
Työssäkäyvä yh.
Joudun myymään asunnon kun as.tuki loppuu.
Tuskin kukaan ostaa, yhtiölainaa 50 000 perusparannus töistä.
Joka tapauksessa, asumistukeni tuplaantuu jatkossa kun asun vuokralla, eli mitään hyötyä tästä ei valtiontaloudelle ollut. Päinvastoin.
Eli velkaa jään pankille niin paljon että olen velkavankeudessa lopun elämää.
Kiitos hallitus. Eipä huvita enää töissäkään käydä.
T. hoitaja
Olen opiskelija enkä saa mitään tukia, joten ihan heti ei tapahdu mitään. Jos valmistumisen jälkeen en pääse töihin, niin sitten ansiosidonnainen taitaa olla pienempi kuin mitä se oli ennen opintojen alkua. Yritän luultavasti päästä töihin kandin jälkeen. Jos en siinä kohtaa pääse töihin, niin ei se enempi opiskelukaan auta.
Nyt heräsi uteliaisuus, mikä on rahakas alasi ja vaikeasti opiskelemaan pääseminen koulutus? Lääkäri, juristi???
Olen tosi köyhästä perheestä lähtöisin. Lapsena oli puutetta jopa ruoasta. Töitä olen tehnyt jo jossain muodossa 12- vuotiaasta alkaen. En koskaan ole ollut työtön, vaan matalkapalkka-alalla on töitä piisannut. Nyt olen eläkkeellä, eläke on 1200 e/netto/kk. Tukiin en ole oikeutettu. Koskaan en ole ostanut mitään osamaksulla. Jos pyykinpesukone on mennyt rikki, niin olen pessyt käsin pyykin ja säästänyt uutta konetta varten ja sitten ostanut halvimman mahdollisen. Näin pärjää 5-6 kk ja kaverin luona oon lakanapyykin saanut käydä pesemässä , kiitos hänelle. Jos telkkari on hajonnut, niin sama homma, uusi ostettu, kun on siihen raha ensin säästetty. Mielestäni ainoa aparaatti, jota ilman en pärjää ja ei ole turvallista, on puhelin ja niitä saa parilla kympillä ensi hätään. Ei kannata ostaa niillä kalliilla osamaksuilla ja pikavipeillä mitään. Ja ei kait missään huushollissa ole jatkuvasti jonkin laitteen ostoa. Kyllä mulla on kaikki vehkeet kestäneet vähintään 8 v, jopa 15 v.