Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?
Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.
Mulle käy seuraavaa:
Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen.
Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla.
Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...?
Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa...
Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja.
Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään.
Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo.
Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa.
Kertokaas tekin, mitä teille käy?
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kiinnostavaa, että nämä pitkäiaikaistyöttömät opiskelijat ja sairaat kuvittelee pyörittävänsä saaduilla euroilla taloutta toteamalla, että nyt moni yritys kaatuu kun ette kuluta. No ei kaadu teidän takia. Leikkauksissa pitää olla järkevä, mutta leikata pitää se on selvää. Leikkaukset voisi kyllä aloittaa niistä valtion turhista projekteista ja avustuksesta muualle ja muille.
Kyllä nuo leikkaukset koskee myös osa-aikatyöntekijöitä. Jos ei tätä ole vielä ymmärtänyt, pitää sellaiselle määrätä edunvalvoja.
Leikkaus on valtiotasolla täysin mitätön ja merkityksetön, mutta yksilötasolla tosiaan tuottaa isoja vaikutuksia ja johtaa palveluiden käyttämättömyyteen, joka johtaa kysynnän laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryöstän ihmisiä jotka tulöee kaupasta ja kun jään kiinni menen vankilaan ja elän ja syön ilmaiseksi. vankila vrk on n. 300€)pv joiten halvaksi tulee yhteiskunnalle.
Teeppä niin.
Toivottavasti ei tavata. Aion nimittäin kantaa pistoolia mukanani ja ammun ryöstöä yrittäviä varoituslaukauksen munista läpi.
Pääset sitten itsekin valtion leipiin. -eri
Vierailija kirjoitti:
Indeksikorotukset jo liian alhaisesta työmarkkinatuesta poistuu neljäksi vuodeksi ja toimeentulotuki nousee korkeammaksi. Ihan järjetöntä ja eläkeläisiltäkin olisi pitänyt indeksit poistaa.
Neljän vuoden päästä työmarkkinatuki on kaikkein alhaisin ripunen, onko edes nykyistä kodinhoitotukea vastaava ja sairaita ei päästetä eläkkeelle.
Pitäisi viedä kaikilta eikä vain työttömiltä. Oliko työttömyyskorvauksen tarkoitus pitää ihmistä työkuntoisena ja nyt se alkaa alentua toimeentulotukeakin alhaisemmaksi. Työtön ei saa enää kun pelkän ruuan ja mitään muuta ei näköjään tarvitse.
Joka työnantajille vielä kelpaa niin eipä hätää mutta muiden työnantajille kelpaamattomien elämää kurjistetaan kepillä täysin kohtuuttomasti.
Eläkeläisillä oli jo indeksit jäädytettynä Lipposen toimesta yli kymmenen vuotta. Ottaisit edes selvää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Joudun hakemaan toimeentulotukea. Vielä mietin, pidänkö nykyisen 10 tuntia/viikko työpaikkani vai irtisanoudunko, mutta joka tapauksessa toimeentulotuki on välttämätön leikkausten jälkeen.
Yksi vaihtoehto on muutto toiseen maahan. Minulla on useampi tutkinto, joilla mahdollisesti saisin muualta töitä. Tai sitten lähden yrittäjäksi toiseen maahan. Täällä sekään ei kannata. Tuhoon tuomittu koko "maailman onnellisin" Suomi.
Käsittääkseni toimeentulotuen 150e vapaata tuloa ei ole poistettu.
Vierailija kirjoitti:
kysymys ehkä niinpäin että mitä teille käy kun mun tuet leikataan ja töitä ei saa. onneks suomi on täynnä eläkeläisiä jotka ei pysty pitää niin kovaa laukuistaan kii, saatika juosta perään. tai tapella jos pistää hanttiin
Liitä voimafantasiaasi myös skenaario siinä sivulla kulkevista ihmisistä jotka eivät katso suopeasti kun käyt viattoman eläkeläisen kimppuun. Voit fantasioida että sinulla on siinä vaiheessa jalassasi nopeimmat jalkineet ettei käy kköpelösti.
Vierailija kirjoitti:
kysymys ehkä niinpäin että mitä teille käy kun mun tuet leikataan ja töitä ei saa. onneks suomi on täynnä eläkeläisiä jotka ei pysty pitää niin kovaa laukuistaan kii, saatika juosta perään. tai tapella jos pistää hanttiin
Voidaan kysyä myös että mitä noin raukkamaiselle luuserille tehdään.
Mulle kuuluisi omaishoidintuki, mutta koska sitä ei täällä saa, olen virallisesti työtön. Työmarkkinatuki on toki isompi kuin omaishoidintuki. Nyt tämä työmarkkinatuki ilmeisesti laskee vähän. Jos on pakko mennä johonkin 9 e päivä "työhön", yritän keksiä jonkun mitä voin tehdä kotoa käsin hieman. Kai työkokeilua voi tehdä etätyönä?
Eipä yllätä että häiriintyneet sosialistisiat unelmoivat kohdistavansa kiukuttelunsa täysin viattomiin vanhuksiin ja kaupassakävijöihin. Oikein munat pystyssä unelmoivat kuinka käyvät pesäpallomailoin syyttömien ihmisten kimppuun vain koska näillä on varaa käydä kaupassa. Oksetatte minua entistäkin enemmän. Onneksi noista säälittävistä vässyköistä ei tuollaiseen kuitenkaan oikeasti ole, kunhan taas kiukuttelevat.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kuuluisi omaishoidintuki, mutta koska sitä ei täällä saa, olen virallisesti työtön. Työmarkkinatuki on toki isompi kuin omaishoidintuki. Nyt tämä työmarkkinatuki ilmeisesti laskee vähän. Jos on pakko mennä johonkin 9 e päivä "työhön", yritän keksiä jonkun mitä voin tehdä kotoa käsin hieman. Kai työkokeilua voi tehdä etätyönä?
Jos olet ITC alan ihmisiä niin voi tehdä. Omassa perheessäni tällainen tapaus kun oli 9e+4.5e ko se on pv? Tykkäsi kovasti. Työpaikka oma olohuone. Nyt tekee työkseen sitä yhä olohuoneessaan istuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Indeksikorotukset jo liian alhaisesta työmarkkinatuesta poistuu neljäksi vuodeksi ja toimeentulotuki nousee korkeammaksi. Ihan järjetöntä ja eläkeläisiltäkin olisi pitänyt indeksit poistaa.
Neljän vuoden päästä työmarkkinatuki on kaikkein alhaisin ripunen, onko edes nykyistä kodinhoitotukea vastaava ja sairaita ei päästetä eläkkeelle.
Pitäisi viedä kaikilta eikä vain työttömiltä. Oliko työttömyyskorvauksen tarkoitus pitää ihmistä työkuntoisena ja nyt se alkaa alentua toimeentulotukeakin alhaisemmaksi. Työtön ei saa enää kun pelkän ruuan ja mitään muuta ei näköjään tarvitse.
Kansanedustajien sopeutumisrahaan ei ole tulossa heikennyksiä, vaikka kyseessä on ansiosidonnainen työttömyysetuus.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0a621ab2-e93c-48bf-904f-5acd4ac47…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen epävarmuuden tunne siitä asti, kun suomi paukahti oikeistomieliseksi.
Olen jo valmiiksi niin sipissä, että eivät koskene toimet heti minua, mutta olen varma että elämänhuononnuslinjansa tulee jatkossa yltämään minuunkin.
Semmoinen "pskat tästä enää mitään tule"-fiilis.
Kumma että vasemmistomielisyys merkitsee vain sitä, että yhteiskunta elättää mut, vaikka mun luottotiedot menis.
Tarkennus: SINUN MIELESTÄSI merkitsee.
Alan suunnittelemaan ruokaostokseni tarkemmin ja kokkaamaan suurempia annoksia joita syön useampana päivänä ja myös pakastan, että ei tulisi hävikkiä. Työttömänä en ole muuta luksusta harrastanut kuin vaatteiden osto silloin tällöin, joten samalla linjalla jatkan. Ihan hyvin pitäisi pärjätä siihen asti, kunnes töitä taas löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta mitenkään. Olen eläkevirassa ja meillä on iso omaisuus. Taitaa jäädä jopa vähän enemmän käteen kuin ennen kun tulovero alenee.
Et ole varmaan ikinä ajatellut miten paljon sinun hyvinvointisi ja turvallisuutesi perustuu kanssaihmisten yhteistyöhaluun?
Veikkaampa että miinukselle menet myös rahallisesti parissa vuodessa kun joudut omaisuuttasi suojaamaan uusilla turvajärjestelyillä jos leikkaukset tällaisenaan toteutuvat.
Ei minulle tule mitään lisäkustannuksia. Taloyhtiössämme on jo vartiointi, että pysyy varkaat ja narkkarit pihalta pois.
Ei ne siellä ilmaiseksi vartioi. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ITC alan ihmisiä niin voi tehdä. Omassa perheessäni tällainen tapaus kun oli 9e+4.5e ko se on pv? Tykkäsi kovasti. Työpaikka oma olohuone. Nyt tekee työkseen sitä yhä olohuoneessaan istuen.
Kiitos vastauksestasi! En ole sen alan ihminen, mutta muuten korkeakoulutettu. Enköhän jotain keksi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi! En ole sen alan ihminen, mutta muuten korkeakoulutettu. Enköhän jotain keksi..
Ja ruokakuluja yritän alkaa pienentää laittamalla itse entistä enemmän ruokaa ja leipomalla, vaikka rahasta ei varsinaisesti ole vielä tiukkaa (onneksi). Tsemppiä kaikille!
On ihan sairasta, kuinka täällä ihmiset puhuu siitä, että on tavallaan maksettu hiljaiseksi ihmisiä ja jos ei saada samaa elintasoa kuin pienpalkkaisilla tekemättä mitään niin aletaan väkivaltaisiksi ja ryöstellä? Normaalisti tämän pitäisi toimia niin, että jokainen tekee töitä, kun on töissä, säästää pahan päivän varalla, kun käy jokin sattumus, että joutuu vaikka työttömäksi tai sairastuu, ensin omat säästöt ja vasta tarvittaessa vähän apua yhteiskunnalta ja taas töihin. Nyt monille työttömyys on elintapa, mikä ei ole oikein millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko hakenut omaishoidontukea? Pienin tuki on 439€ josta lähes 30% menee veroihin ja ihan helkkaristi menee sivukuluja, samalla työttömyystuesta joudut maksamaan enemmän veroa joten sekin laskee. jäät silti kyllä vähän plussalle jos omaishoidontuki myönnetään. Mutta sitten olet siihen sitoutunut etkä välttämättä voi hakea töitä, eli tilanne voi huomattavasti hankaloitua. Omaishoitajia ei tässä maassa todellakaan arvosteta. Purra kehotti omaishoitajia menemään töihin, no se kommentti todisti ettei Purra todellakaan tiedä mistä puhuu.
Mistäpä tuota vielä tietään miten tässä käy kun ei tiedä paljonko leikkaukset itselle vaikuttaa.