Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?

Vierailija
15.12.2023 |

Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.

Mulle käy seuraavaa: 

Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen. 

Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla. 

Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...? 

Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa... 

Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja. 

Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään. 

Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo. 

Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa. 

Kertokaas tekin, mitä teille käy? 

Kommentit (387)

Vierailija
101/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi olit ajatellut, että muiden pitäisi maksaa osamaksusi? Itse olen 3:n lapsen yhna nähnyt paljon vaivaa, että saan omat hankintani maksettua. Tehnyt ylitöitä pienellä palkalla, metsästänyt käytettyjä, yms. Eikä mullakaan ole varaa lapselle ostaa uutta läppäriä. Suomessa on nykyään ilmainen koulutus 18v asti, esim lukiosta saa läppärin. Yli 18v voi sitten jo hankkia itse omat rahansa.

Minä aloitin osa-aika työllä tienaamisen jo 17v ja kesätöillä eikä todellakaan millään istuma työllä. Nykyään nuoret niin heikkokuntoista kännykän räplääjää niin ettei mitään jaksa. Tuttavaperheen lukiolainen ei viitsinyt mitään kesätöitä edes hakeakkaan kun harrastukset olivat tärkeimpiä ja etusijalla eikä kotonakaan tee mitään kotitöitä.

Sitten vaan nämä alkavat koulujen jälkeen heti vaan tukia nostelemaan että saa rauhassa räplätä kännykkää ja vaan kylkeä kääntää ja perustetaan kallis perhekkin tukien varaan, niin tässä on ne meidän tulevat "veronmaksajat". Joistain perheistä tulee vielä ahkeraa ja yritteliästä jälkikasvua mutta eivät ne riitä tämän maan pelastamiseksi. Ulkomaalaista työvoimaa tarvitaan ehdottomasti sillä kotimaan helppoon ja laiskaan elämään tottuneet eivät riitä.

Vierailija
102/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt tarkentaa aloitusviestissä, että kysymys koskee niitä, jotka kokevat että heihin tämä vaikuttaa ja heille jotain käy! 

On jo tiedossa ylimielisten saivartelijoiden joukko ja ei teidän tarvii sitä " ei vaikuta, oon töissä, mee töihin " mantraa erikseen tänne kirjoittaa. 

Työttömänä onaika vähän ihmisiä kuitenkin. Sitten on vielä sairaita ihmisiä ulkona työelämästä. Yksi porukka joihin tämä vaikuttaa on omaishoitajat ja pienipalkkaiset. 

Terveisin: AP

P.s: Millä mittarilla olen kotona makaaja kun mulla on arkisin 8h koulua...? Tilastojen mukaan työtön työnhakija, mutta en makaa missään vaan opiskelen jotta voisin jälleen työllistyä. Uusi ala mahdollistaa myös yrittäjäksi ryhtymisen. Yhteiskunnan etu on tukea uudelleenkouluttautumista koska se on sitä töihin menemistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kiinnostavaa, että nämä pitkäiaikaistyöttömät opiskelijat ja sairaat kuvittelee pyörittävänsä saaduilla euroilla taloutta toteamalla, että nyt moni yritys kaatuu kun ette kuluta. No ei kaadu teidän takia. Leikkauksissa pitää olla järkevä, mutta leikata pitää se on selvää. Leikkaukset voisi kyllä aloittaa niistä valtion turhista projekteista ja avustuksesta muualle ja muille. 

Kyllä nuo leikkaukset koskee myös osa-aikatyöntekijöitä. Jos ei tätä ole vielä ymmärtänyt, pitää sellaiselle määrätä edunvalvoja.

Jos teet osa-aika töitä, eikä niillä elä, sinun pitää hankkia toinen. Ei voi olettaa, että no teen neljän tunnin päiviä ja yhteiskunta maksaa loput. Joku tekee ne sinun loput tuntisi. Haloo nyt. 

Vierailija
104/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan suunnittelemaan ruokaostokseni tarkemmin ja kokkaamaan suurempia annoksia joita syön useampana päivänä ja myös pakastan, että ei tulisi hävikkiä. Työttömänä en ole muuta luksusta harrastanut kuin vaatteiden osto silloin tällöin, joten samalla linjalla jatkan. Ihan hyvin pitäisi pärjätä siihen asti, kunnes töitä taas löytyy. 

Eikö tätä olis kannattanut tehdä aina?

Vierailija
105/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko ensin kysyä että ovatko ne kaupasta tulijat töissä? Muuten saatat vahingossa ryöstää jonkun tuilla elävän vikat ruoat. Ihan tällee kainona pyyntönä. 

Rikkaat varmaan Wolttaa jatkossa jos kaduilla alkaa rytistä. 

En siis kannusta ketään ryöstelemään tai hyökkäämään kenenkään kimppuun, mutta kun tämä kommentoija aikoo vissiin niin tehdä niin tällainen huomautus. 

- AP

Vierailija
106/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun ei mietnkään, kuulun varakkaimpaan desiiliin-

Säälittää ne jotka ei voi tilanteelleen mitään ja loppuu ruoka tai lääkkeet.

Kannustan heitä varastamaan niin paljon kuin on tarpeen.

Vierailija
107/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. En saa tukia muutenkaan. Tuilla elävät eivät tee mitään muuta kuin siirtävät veronmaksajien rahoja taskusta toiseen.

Vierailija
108/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kiinnostavaa, että nämä pitkäiaikaistyöttömät opiskelijat ja sairaat kuvittelee pyörittävänsä saaduilla euroilla taloutta toteamalla, että nyt moni yritys kaatuu kun ette kuluta. No ei kaadu teidän takia. Leikkauksissa pitää olla järkevä, mutta leikata pitää se on selvää. Leikkaukset voisi kyllä aloittaa niistä valtion turhista projekteista ja avustuksesta muualle ja muille. 

Eiköhän ne veronalennukset keskiluokassa valu suoraan sinne ravintolayrittäjien, kampaajien ja kylpylöiden taseeseen ja pyörittävät taloutta paljon tehokkaammin kuin se pitkäaikaistyöttömän saksalainen oluttölkki Lidlistä, joka ehkä jää nyt ostamatta. 

Vierailija
109/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyn huumeita teidän varakkaiden lapsille. 

Tätä yläpeukutetaan? Naapurit vai ihan suomalaiset? Että on sitten entistä vähempi yhteistä rahaa jaettavaksi?

Vierailija
110/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hakenut, mutta minulle on kerrottu, että täällä ei sitä tilanteessani saa. Myös TE:ssä tiedetään tilanteeni. Olen autistisen lapsen vanhempi. Jotain yksinkertaista työtä voin tehdä kotoa käsin, mutta en esim. puhelintyötä enkä aikatauluun sidottua työtä. On meitä ihmisiä monenlaisissa tilanteissa..

Varmaan täytyisi kuitenkin todella hakea tuota. Mistä sen tietää, jos sen saisinkin.

Vierailija
111/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei käy kuinkaan, olen hyvätuloinen. Silti vastustan hallituksen suunnitelmia, ihan oikeudenmukaisuuden vuoksi.

Yhtä asiaa kuitenkin ihmettelen. Kuinka moni pieni- ja keskituloinen ostaa esim sen aloituksessa mainitun pesukoneen ja vaikka suurimman osan vaatteista uusina? Tyttären kanssa tuossa laskeskeltiin juuri pieneksi jääneitä (tai mun kohdalla niitä, joita en muuten enää käytä) vaatteita pois laittaessa, että reilusti yli puolet vaatteistamme on kirpputoreilta. 

Olen eläissäni ostanut uutena kolme huonekalua ja pari isoa kodinkonetta. Vain erikoistapauksissa (esim kodinkoneen ulkoiset mitat tiettyyn paikkaan) niitä on vaikea saada uutena.

Todella monien käsitys normaalielämästä on hirveän kulutuspainotteinen. Kyllä minäkin pidän osaltani yrityksiä pystyssä, varsinkin pienempiä, joita haluan kannattaa. Mutta viiden tonnin palkallakin ostan käytetyn pyykkikoneen ja luistimet kirpparilta.

Pieni- ja keskituloisten ei pitäisi ainakaan kokea, että on heidän velvollisuutensa pitää kuluttajina talouden pyörät pyörimässä. Jotain on vialla kun tämä on myyty niin hyvin ihmisille, että pienituloiset perustelevat esim. palveluiden ostamista tällä. 

Maailmassa on hyvää tavaraa vaikka kuinka paljon valmiina.

Ainoan lapseni, 13-vuotiaan tytön olen kasvattanut tähän. Hän pitää monia ystäviään kuluttamisen suhteen tosi ajattelemattomina, ja esim. luokkakavereissa on niitä, joiden vanhemmat hankkivat paljon uutta, pienillä tuloilla ja velkaantuen. 

Aloittajaa en tällä tarkoita. Hänelle toivon kaikkea hyvää vaikeassa tilanteessa. Nämä ajatukseni heräsivät vain ketjusta muuten.

Vierailija
112/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan toivottavsti saada paremmin vastinetta maksamilleni veroille.

Käytännössä miten? Just tänään todettiin että pitää ottaa muutama miljardi lisää velkaa, aiempaa suunniteltua enemmän.

Ai, onko nämä vaihtoehtoiset kustannukset? Eikös tuota velkaa jouduta kuitenkin ottamaan kiitos viisikon?

Vierailija
113/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole hakenut, mutta minulle on kerrottu, että täällä ei sitä tilanteessani saa. Myös TE:ssä tiedetään tilanteeni. Olen autistisen lapsen vanhempi. Jotain yksinkertaista työtä voin tehdä kotoa käsin, mutta en esim. puhelintyötä enkä aikatauluun sidottua työtä. On meitä ihmisiä monenlaisissa tilanteissa..

Varmaan täytyisi kuitenkin todella hakea tuota. Mistä sen tietää, jos sen saisinkin.

Tämä siis henkilölle, joka kysyi olenko hakenut omaishoidontukea. Lainaaminen ei onnistunut tuohon viestiin.

Vierailija
114/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut eläessäni lanttiakaan tukiaisia.  Olen ollut yhtäjaksoisesti työssä 16-vuotiaasta ja nyt eläkkeellä.  En katso eläkettäni sosiaalietuudeksi, vaan olen sen työssä ollessani ansainnut.

Vierailija
115/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko ensin kysyä että ovatko ne kaupasta tulijat töissä? Muuten saatat vahingossa ryöstää jonkun tuilla elävän vikat ruoat. Ihan tällee kainona pyyntönä. 

Rikkaat varmaan Wolttaa jatkossa jos kaduilla alkaa rytistä. 

En siis kannusta ketään ryöstelemään tai hyökkäämään kenenkään kimppuun, mutta kun tämä kommentoija aikoo vissiin niin tehdä niin tällainen huomautus. 

- AP

Et kannusta ryöstelemään tai hyökkäämään mutta töissäkävijän voi ryöstää ennemmin kuin tuilla elävän pummin? Ja jos kaduilla alkaa "rytistä" niin turha luulo että minä alan tuollaisia sossupummeja pelkäämään. Perustan katupartion ja silloin katsotaan mihin tuollaisista vanhusten uhkailijoista on tosipaikassa.

Vierailija
116/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Elätän itseni ja monta muutakin oleilijaa. 

Vierailija
117/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuun ei mietnkään, kuulun varakkaimpaan desiiliin-

Säälittää ne jotka ei voi tilanteelleen mitään ja loppuu ruoka tai lääkkeet.

Kannustan heitä varastamaan niin paljon kuin on tarpeen.

Varastakoot sitten sinulta ja jättäkööt normaalit ihmiset rauhaan.

Vierailija
118/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelinkin, että joku kysyy että miksi muiden pitäisi mun osamaksut maksaa. 

Ei tietenkään pidäkään, mutta se menee niin että jos maksan niitä itse pikku hiljaa tuista pois, nyt kun en tällä hetkellä kykene tienaamaan palkkaa, niin se tulee maksamaan yhteiskunnalle paljon vähemmän kuin se, että ne menee perintään ja mulla menee luottotiedot. 

Katsos kun silloin mut todetaan varattomaksi, eikä ne jotka perii saa niitä rahojaan ikinä. 

Lisäksi, pystyn ne loput maksamaan pois kun pääsen jälleen töihin, jos ne ei ole menneet perintään ja moninkertaistuneet. 

Mikäli niin käy, en voi sitten enää ostaa mitään pientäkään osamaksulla, eli yrittäjät ei saa niitä rahoja siinäkään. 

Kaikki mitä ostan, oli osamaksulla tai kerralla, maksan tuistani joka tapauksessa kunnes menen taas töihin. 

Lisäksi jos sossu katsoo, että perheellä on pakko olla vaikka pesukone, saatan saada sen pesukoneen harkinnanvaraisena nykyisten tukien päälle sen sijaan, että maksaisin sitä olemassaolevilla tuilla pikku hiljaa pois. 

Ymmärrätkö, että jos saan vaikka 1500e/kk ja maksan siitä pesukonetta 20e/kk niin se maksaa yhteiskunnalle vähemmän kuin se, että saan 1500e josta ulosotto vie niin paljon, että sossu katsoo ettei se riitä ja maksaa vielä pesukoneenkin päälle? 

Tätä ajan takaa. 

Olen tehnyt reilu 20v töitä aiemmin ja ollut vasta vähän aikaa työtön. En ole järjestään maksattanut mitään kulujani muilla mutta nyt tilanne on tämä kun työkyky meni ja työpaikka. 

Jos pesukone maksaa vaikka 200e niin ei mulla ole kerralla sitä summaa maksaa, ei ollut palkallakaan vaan olen joutunut hankkimaan osamaksulla. Siinähän maksaa kulut ja korot päälle eli köyhä maksaa aina enemmän kuin se, joka pystyy kerralla maksamaan isommat ostokset. 

Vierailija
119/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyn huumeita teidän varakkaiden lapsille. 

Tätä yläpeukutetaan? Naapurit vai ihan suomalaiset? Että on sitten entistä vähempi yhteistä rahaa jaettavaksi?

Yläpeukuttaahan täällä päästään pimenneet noita pesäpallomailalla takaa ihmisen päähän lyömisiäkin unelmoivia viestejä.

Vierailija
120/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kuuluisi omaishoidintuki, mutta koska sitä ei täällä saa, olen virallisesti työtön. Työmarkkinatuki on toki isompi kuin omaishoidintuki. Nyt tämä työmarkkinatuki ilmeisesti laskee vähän. Jos on pakko mennä johonkin 9 e päivä "työhön", yritän keksiä jonkun mitä voin tehdä kotoa käsin hieman. Kai työkokeilua voi tehdä etätyönä? 

Jos olet ITC alan ihmisiä niin voi tehdä. Omassa perheessäni tällainen tapaus kun oli 9e+4.5e ko se on pv? Tykkäsi kovasti. Työpaikka oma olohuone. Nyt tekee työkseen sitä yhä olohuoneessaan istuen. 

Kiitos vastauksestasi! En ole sen alan ihminen, mutta muuten korkeakoulutettu. Enköhän jotain keksi..

Rohkeasti sinne TE toimistoon ja ehdotat niille ihmisille jotain räätälöityö kokeilua mitä voisit tehdä kotona ja mikä vahvistaisi ammatillista osaamistasi niin, että ehkä voisit jalostaa siitä tulevaisuudessa itsellesi työn. Ei noita kannata ilman suunnitelmaa lähteä tekemään vaan se silmällä pitäen, että mitä sinä tästä haluat itsellesi ja miten se palvelee sinua. Niillä ei siellä TE puolella ole mielenkiintoa eikä hajuakaan suunnata sitä toimintaansa joten sinun pitää tehdä se niiden puolesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi