Työkokeilusta
Onko kukaan mennyt työkokeiluun ihan vaan ajankulun vuoksi? :D Töitä ei meinaa saada ja pää leviää sisätiloissa eikä kohta osaa kyllä töitäkään enää tehdä kun aikaa kuluu. Saisi tosta vähän enempi rahaakin.
Ja ei kiinnosta nämä mene töihin, koko ajan haetaan. Tällä viikolla laitettu kymmenen paikkaa ainakin. Mulla ainakin rapistuu työkunto jos ei nyt työllisty ja osaako tässä kohta enää puhua ihmisille edes.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu kannattaa, jos vähänkin sitä mietit. Kulukorvaus on iso raha työttömyyskorvauksen päälle.
Kysy paikoista, missä haluat tehdä työtä. Ja voi tehdä myös osa-aikaisena. Aluksi sopimus voi olla 3 kk ja jatko, jos molemmat osapuolet haluavat.
Ja vähimmäis tuntimäärä on 4h päivässä, älkää tehkö yhtään enempää. Itse sain säästöön sen 200e koska oli oppinut pihistämään muutenkin kaikesta. Kannatti kyllä
Olen eri mieltä tuosta vähimmäistuntimäärästä. Tietty jollei halua palkkatöihin niin tekee vain minimit ja työt tekee vähän sinnepäin.
Itse tartuin kaiikkiin mahdollisiin töihin mitä vain annettiin ja kysyin lisääkin. Ihan jo viihtyvyyden kannalta parempi että on tekemistä istuskelun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu kannattaa, jos vähänkin sitä mietit. Kulukorvaus on iso raha työttömyyskorvauksen päälle.
Kysy paikoista, missä haluat tehdä työtä. Ja voi tehdä myös osa-aikaisena. Aluksi sopimus voi olla 3 kk ja jatko, jos molemmat osapuolet haluavat.
Ja vähimmäis tuntimäärä on 4h päivässä, älkää tehkö yhtään enempää. Itse sain säästöön sen 200e koska oli oppinut pihistämään muutenkin kaikesta. Kannatti kyllä
Olen eri mieltä tuosta vähimmäistuntimäärästä. Tietty jollei halua palkkatöihin niin tekee vain minimit ja työt tekee vähän sinnepäin.
Itse tartuin kaiikkiin mahdollisiin töihin mitä vain annettiin ja kysyin lisääkin. Ihan jo viihtyvyyden kannalta parempi että on tekemistä istuskelun sijaan.
Itse opin työkokeilussa asioita mitä pystyi hyödyntämään myöhemmissä töissä. Ei todellakaan ollut turhaan se. Tein myöskin ihan saman pituista päivää kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko muka totta jos on palkkatuella kokoaikaisena niin työnhakuvelvollisuus? Ymmärrän jos osa-aikainen homma ja hakee soviteltua. Olen ollut palkkatuella ja ei silloin tarvinnut hakea töitä, olinhan töissä ja kokoaikaisena enkä hakenut etuuksia, kun en niihin ollut oikeutettu. En saanut edes asumistukea. Mutta toisaalta olin töissä ennen kuin tuli tämä uusi velvollisuus hakea neljää paikkaa kuukaudessa.
Minua ei kiinnosta työkkärinasiakkuus itsessään ja palkkatuella työnhaun on oltava voimassa vaikka sieltä ei mitään kuuluisikaan.
Olikohan se että viimeisen kuukauden aikana olisi hakupakko? Nuo minun ei olleet edes aivan kokoaikaisia vaan juurikin jotain 85% työaikaa jotta en saanut koko palkkaa mutta en soviteltuakaan. Täällä ei tosin tietääkseni kenellekään ole edes määrätty mitään 4 paikan hakuja.
Vierailija kirjoitti:
Työkokekeilussa et saa olla yksin. Olin kerran tämmöisessä ja kun menin toiseen huoneeseen niin työntekijä tuli perässä koska ei saa jättää yksin. Tuli olo että luulevat että varastan tai jotain.
Ja tosiaan, työkokeilussa ei tehdä töitä. Jos joku pistää tekemään samaa työtä ja korvaten oikean työntekijän niin silloin on kohtuullista alkaa huutamaan orjuudesta. On eri asia olla kassalla kokeilemassa jonkin aikaa kuin että laitetaan siihen koko päiväksi samalla kun oikea työntekijä käy putkessa tupakalla ja venyttää taukoaan pidemmäksi.
Mulla taas oli kerran työvalmentaja jonka mielestäsi olisi pitänyt ottaa sellainen työkokeilupaikka jota tehdään ns. yksin ja jossa oli silloin palkattu työntekijä joka oli lopettamassa. Uutta ei siis olisi palkattu. Se valmennus loppui siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään nimessä ei täysiä päiviä eikä 5 päivänä. Itsellä on aina ollut vähemmän ja aina on silti käytetty ilmaisena työvoimana eli ei ole kutsuttu sijaista töihin koska pärjätään kun meillä on tuo kokeilija. Kansantaloudelle parempi mitä vähemmän voivat teetättää ilman palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on laitonta ja sinun olisi pitänyt ilmoittaa eteenpäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin 5 päivää viikossa että saa enemmän rahaa. Tunnit on yhtä turhaaön kanssa, niissä minimi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luinko oikein että jotkut kadehtii siitä kun toiset pääsee kuntouttavaan, työkokeiluun tai palkkatuelle:D Liittyen tuohon ettei näitä kaikille tarjota. Tiedoksi, ihan jokaikinen pääsee työkokeiluun vaikka olisi ollut työtön alle viikon.
Työkokeiluihin pääsee tosiaan aina. Palkkatöihin niistä pääsee harvoin taisi olla 1/10 000. Vuosittain on yli satatuhatta työkokeilijaa eli noin 10 vuodessa työllistyy ja firmat saa huomattavan määrän ilmaista työvoimaa. Joo haukutaan työttömät mokomat laiskurit kun vinkuvat palkkaa työstä. Takana neljä työkokeilua ja nolla työpaikkaa.
Kuka luulee tänä päivänä vielä että työkokeilun avulla voi muka saada työpaikan? Eiköhän sen idea ole hyöty ihan yksilölle itselleen muissa asioissa kuin työpaikan saamisessa. Minua kiinnosti tietty
Ainakin eläkevakuutusyhtiöiden työkokeilussa etsitään paikka, johon voisi työllistyä. En tiedä työkkärin työkokeilusta.
Olin. Viihdyin. Sain työpaikan. Kiitos nuoremmalle työkkärin hyvälle kieltämättä viehettävälle naisvirkailijalle.
Ajankulun vuoksi? Minulla on tekemistä ja projekteja niin paljon, ettei aika meinä riittää.
Tarvittsen rahaa. minkä hankkimiseen palkallinen työ on joskus ollut hyvä keino. Nyt tarjolla on kaikkea muuta ja niihinhän en mene, Jos kiristetään korvausten poistolla palkattomiin joutavuuksiin, koulutettuna, kokeneena ja erittäin aktiivisena keksin kyllä keinot, millä teettäjälle tulee kaksinverroin tappiota.
Nämä joille on yritetty tai teetetty töitä niin ettei tuuraajaa hankita koska työkokeilija hoitaa, PUHUKAA. Ilmiantakaa nämä väärintekijät. Turhaan te hyökkäätte työkkärin ja kaiken muun kimppuun, se on oma syy jos antaa kohdella noin. Ja itseasiassa kelle ilmoitatte ensimmäisenä on työkkäri, se sitten sättii työpaikkaa. Vai mitä te pelkäätte, karenssia? Miten voi tulla karenssia jos työpaikka on se rikkeen tekijä, ette te.
Nykyään moni työpaikka tietää tämän, mutta välttämättä ei ihan kaikki. Olin työkokeilussa jossa oli sairaana yksi työntekijä ja pohtivat että voisinko minä hoitaa hänen työt, sanoin että joo jos tehdään työsoppari, ilman ei voi. Asia sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä joille on yritetty tai teetetty töitä niin ettei tuuraajaa hankita koska työkokeilija hoitaa, PUHUKAA. Ilmiantakaa nämä väärintekijät. Turhaan te hyökkäätte työkkärin ja kaiken muun kimppuun, se on oma syy jos antaa kohdella noin. Ja itseasiassa kelle ilmoitatte ensimmäisenä on työkkäri, se sitten sättii työpaikkaa. Vai mitä te pelkäätte, karenssia? Miten voi tulla karenssia jos työpaikka on se rikkeen tekijä, ette te.
Nykyään moni työpaikka tietää tämän, mutta välttämättä ei ihan kaikki. Olin työkokeilussa jossa oli sairaana yksi työntekijä ja pohtivat että voisinko minä hoitaa hänen työt, sanoin että joo jos tehdään työsoppari, ilman ei voi. Asia sillä selvä.
Äläh ny, Työkkärin akat on samalla puolella, kunhan saavat "asiakkaat" pois silmistä ja usein aivan vahingonilosta mitä enemmän palkattomiin töihin, sen parempi. Muutamia tapauksia kun ovat nöhneet, helpisti sitten kaikki muut samaan koriin.
Yleensä nuo valittelut kyllä menee niin, että jos asioita alkaa valittelemaan, pidetään taas vittumaisen laiskan työttömän kitinänä ja annetaan jokin sopiva motivaation lisääjä persiille.
Työtön on se p*ska ja heittpussi, joka tekee mitä käsketään ja turpa kiinni.
Eikä tietty mikään ihme. Nykyään saatetaan vaatia jo jonkinlaista koulutustakin, mutta aiemmin sinne virkailijat ujutti sukulaisensakin töihin, työttömistä autokuskeista yms. lähtien.Iso osa on sitten aivan moraalisesti kehittymätöntä porukkaa edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläh ny, Työkkärin akat on samalla puolella, kunhan saavat "asiakkaat" pois silmistä ja usein aivan vahingonilosta mitä enemmän palkattomiin töihin, sen parempi. Muutamia tapauk
Onko kokemusta kun olet valittanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläh ny, Työkkärin akat on samalla puolella, kunhan saavat "asiakkaat" pois silmistä ja usein aivan vahingonilosta mitä enemmä
Ei. Tuttavaperheen emännän sisko ja sen mies on työkkärissä töissä ja kertoilee kyllä ihan idiootin paatoksella ja ylpeyttä äänessään, miten heillä toimitaan. Tekisi mieleni ilmiantaa koko p*ska
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläh ny, Työkkärin akat on samalla puolella, kunhan saavat "asiakkaat" pois s
Tee se. Rikkurit kuriin
Kun olin työkokeilussa, tutustuin nykyiseen aviomieheeni, rakastuttiin työpaikalla. Näinkin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Työkokekeilussa et saa olla yksin. Olin kerran tämmöisessä ja kun menin toiseen huoneeseen niin työntekijä tuli perässä koska ei saa jättää yksin. Tuli olo että luulevat että varastan tai jotain.
Ja tosiaan, työkokeilussa ei tehdä töitä. Jos joku pistää tekemään samaa työtä ja korvaten oikean työntekijän niin silloin on kohtuullista alkaa huutamaan orjuudesta. On eri asia olla kassalla kokeilemassa jonkin aikaa kuin että laitetaan siihen koko päiväksi samalla kun oikea työntekijä käy putkessa tupakalla ja venyttää taukoaan pidemmäksi.
Ja sitten ihmetellään kun ei työkokeilussa annettujen "näyttöjen" perusteella tipu työsopimusta. Kun on käyty vain oleskelemassa pienin mahdollinen tuntimäärä ja kieltäydytty tekemästä töitä. Miksi kukaan sellaisen palkkaisi? Tyyppihän on jo todistanut itsensä laiskaksi, työhaluttomaksi, ja taakaksi muille, ei sellaiselle voida maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on se riski jos työkokeilupaikka on persiistä ja sitten lähet lätkimään, tulee karenssi. Siinä sitten oot
Työnantajan kanssa voi sopia työkokeilun lyhyemmälle ajalle. Jos tykkääkin, sitä voi sitten jatkaakin.
Olen ollut useissa työkokeiluissa elämäni aikana ja minulle on ollut myönteisiä kokemuksia.
Minkä takia et ole saanut sitten pysyvää työtä mistään. Monta työkokeilua! Vai asutko jossakin sellaisella seudulla, jossa normaalia työtä ei edes ole tarjolla.
En ole se keltä kysyttiin mutta olen kolmekymppinen ja ollut koko elämäni kuntouttavassa ja työkokeilussa vuoronperään. Minkäs teet kun on päävikainen ja kouluttautumaan ei pysty joten töitä ei saa eikä ole tarpe
Aivan älytöntä. Olet tehnyt ihan oikeita töitä kaikki nuo vuodet ja varmasti tuottanut hyötyä työnantajalle siinä missä muutkin työntekijät. Ellet sitten vaan rämppää puhelinta taukotilassa koko päivän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään kun ei työkokeilussa annettujen "näyttöjen" perusteella tipu työsopimusta. Kun on käyty vain oleskelemassa pienin mahdollinen tuntimäärä ja kieltäydytty tekemästä töitä. Miksi kukaan sellaisen palkkaisi? Tyyppihän on jo todistanut itsensä laiskaksi, työhaluttomaksi, ja taakaksi muille, ei sella
Minulla on CV:ssä koulutukset sekä vuosien kokemus näyttää ja entisille työnantajille voi soittaa. Palkallisista töistä on kuitenkin huutava pula. Jos työkkäri keksii survoa palkattomiin työkokeiluihin, kuten tällä alueella myös tapahtuu, töitä, tai sellaista muistuttavaa en kuitenkaan tee kuin palkkaa vastaan. Jos sitä ei tule, ei tule ahkeruutta tai työhaluja. Etenkin, jos "työnantajalla" on näyttöjä siitä, että käyttää hyväkseen palkatonta työvoimaa.
Suurin ongelma täällä on kuitenkin kuntouttava työtoiminta. Kunta on aivan julkisia kokouspöytäkirjojaan myöten ilmoittanut tavoitteekseen, että sitä lisätään KUSTANNUKSISTA SÄÄSTÄMISEKSI. Kuitenkin, se on sosiaalipalvelua, jota tulisi käyttää vasta kun kaikki palkkatuettu yms. työllistämistoimi ei jostain syystä käy. Käytännössä kuitenkin ihan osaamisista, koulutus- ja kuntoutustarpeista riippumatta työttömiä lätkitään näihin kuntouttaviin työtoimintoihin, eli palkattomiin töihin, vain siksi, että kunta SÄÄSTÄÄ sillä.
Sillä, onko siitä asianomaiselle hyötyä nyt tai tulevaisuudessa ei ole mitään merkitystä ja jos esittää tästä lainvastaisesta menettelystä omia mielipiteitään, seurauksena on ns. ikikarenssi, eli käytännössä tilanne, jossa olet ilman korvauksia siihen saakka, kunnes työvelvoite täyttyy, mikä onkin se alkuperäinne ongelma: Töitä ei saa, hakemisesta huolimatta, nekään, jolla on koulutusta ja kokemusta, monesti ETENKIN ne. Tämä on sitä arkipäivää tässä työvoimapulan maassa.
Juuri uutisoitiin "Baronalle varastotyönhakijaksi haki peräti 1 189 työnhakijaa. Varastohommiin Hämeenlinnaan haki 537 työnhakijaa. Elokuvateatterityöntekijäksi Tampereelle halusi 528. Pikaruokaravintolaan haki 527 työnhakija, varastotyöntekijäksi 317 työnhakijaa ja lumitöihin 293 työnhakijaa"
Jos sitten yrität päätöksistä valittaa, ne käsittelee sama taho, joka alkuperäisen rangaistuksen antoikin. Hallintoteitä tuota voi yrittää viedä eteenpäin, reissullöa se sditten kestääkin jopa vuosia ja sinä aikana ei korvauksia tule.
Suurella yleisöllä ja etenkään näillä palstojen mene töihin -idiooteilla ei ole alkeellistakaan käsitystä, mikä tilanne käytännössä työmarkkinoilla on.
Minulle nimenomaan sanottiin TE-palveluissa, että suosittelevat yhden tai kahden kuukauden työkokeiluita, ja ihan poikkeus tapauksissa myöntyvät kuuden kuukauden kokeiluun. Tämä juurikin siksi, että kokeilua voi jatkaa helposti, jos työkokeilija ja työnantaja ovat tyytyväisiä.