Työkokeilusta
Onko kukaan mennyt työkokeiluun ihan vaan ajankulun vuoksi? :D Töitä ei meinaa saada ja pää leviää sisätiloissa eikä kohta osaa kyllä töitäkään enää tehdä kun aikaa kuluu. Saisi tosta vähän enempi rahaakin.
Ja ei kiinnosta nämä mene töihin, koko ajan haetaan. Tällä viikolla laitettu kymmenen paikkaa ainakin. Mulla ainakin rapistuu työkunto jos ei nyt työllisty ja osaako tässä kohta enää puhua ihmisille edes.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luinko oikein että jotkut kadehtii siitä kun toiset pääsee kuntouttavaan, työkokeiluun tai palkkatuelle:D Liittyen tuohon ettei näitä kaikille tarjota. Tiedoksi, ihan jokaikinen pääsee työkokeiluun vaikka olisi ollut työtön alle viikon.
Palkkatuelle pääsemisestä olen pikkuisen kateellinen. Kunpa pääsisin itsekin. Palkkatyötä sekin. Niitä paikkoja ei nmiin vain saa, työnantajakin kun joutuu osallistumaan palkanmaksuun.
Ei aina, jos on voittoa tavoittelematon säätiö tms. niin voivat palkata osa-aikaiseksi, eli saat vain sen mitä palkkatuki on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoata syrjäytymistä on joutua palkattomiin orjatöihin.
Itse olen ollut työkokeilussa paikassa, jossa valtaosa tekee vapaaehtoistyötä. En todellakaan kokenut tekeväni orjatyötä, vaan äärimmäisen tärkeää hommaa lähimmäisen hyväksi.
Entå jos sanoo, että tämä on ihmiskauppaa kun ei makseta palkkaa ja teen teistä rikosilmoituksen ihmiskaupan harjoittamisesta?
Työkokeilu ei ole ilmaisen työn tekemistä vaan kokeillaan työntekoa. Se on oma vika jos tekee työtä ilmaiseksi. Kokeilla voi.
Jep,työkokeiluun vanhainkotiin,ja kaatunutta mummoa kokeillaan vähä nostaa koskematta.
Tuolla periaatteella mennään kokeilut. Eli töitä ei tehä,mutta vähä sohitaan sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan, olin työvalmennussäätiöllä työkokeilussa ja perään puolivuotta palkkatuetussa työssä.
Siitemmin hain kunnalle kuntouttavaan työtoimintaan, siihen perään laitettiin kahden kuukauden työkokeilu, ja nyt olen palkkatuetussa työssä puoli vuotta. Ei nyt pelkästään ajankuluksi, mutta osittain.
Tarkoitus on vuoden vaihteen jälkeen hakea ihan normaalia palkkatyötä samalla kun olen täällä kokopäiväisenä.
Sinäpä olet tienannut valtion kustannuksella hyvin!
Saako siitä työkokeilusta ylläpitokorvauksen lisäksi myös sen korotusosan työmarkkinatukeen...
Olisiko ollut parempi että hän olisi nuo ajat ollut kotona räkimässä kattoon ja syrjäytynyt?
No, mutta enhän minä ni
Työkokeiluun on 12kk lain mukaan oikeutta, eli ja vain korkeintaan 6kk samassa paikassa. Joten ei voi edes sitä ilmaistyötä tehdä mielinmäärin. Meidän alueella ainakin on niin, että työkokeilua ei anneta mihin hyvänsä, pitää olla mahdollista työllistyä, ja siltikin voi olla että myöntävät vain 1-2kk. Aika harvinaista nykyään että saisi olla sen puoli vuotta vaikka haluaisikin. Yleensä se on sitten esim. kielitaidottomilla joilla sen kokeilun idea on oppia kieltä.
Ja mitä tulee palkkatukeen, sitä saa 5 tai 10kk kerrallaan kun on ollut tarpeeksi pitkään työttömänä. Jos palkkatukioikeus tulee sairauden takia, sitä voi saada parikin vuotta, ja sitten taas uudestaan pari vuotta jne. jos on pysyvä vamma tai sairaus. Se palkkatuki työnantajalle on korvaus siitä työntekijän alentuneesta työkyvystä ja siitä aiheutuneista ylimääräisistä kuluista työnantajalle.
Mitä laitat CV:hen tai kerrot työnhaussa jos kysytään mitä nyt teet? Työkokeilun riskinä on se että sinua luullaan alkoholistiksi tai mt-ongelmaiseksi joka ei selviydy normaaleista asioista ja siksi laitettu työkokeiluun jotta saadaan juopotteluputki katkaistua?
Toisessa ketjussa tultiin haukkumaan että näistä työkokeilijoista on vaan riesaa vakituisille kun niitä joutuu opastamaan koko ajan. Joku kommentoi siihen että pelottaako että työkokeilija on parempi työntekijä kuin sinä.😂
Kannattaa hakea vain paikkaan joka oikeasti kiinnostaa. Itse sain sitä kautta työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on se riski jos työkokeilupaikka on persiistä ja sitten lähet lätkimään, tulee karenssi. Siinä sitten oot
Työnantajan kanssa voi sopia työkokeilun lyhyemmälle ajalle. Jos tykkääkin, sitä voi sitten jatkaakin.
Olen ollut useissa työkokeiluissa elämäni aikana ja minulle on ollut myönteisiä kokemuksia.
Minkä takia et ole saanut sitten pysyvää työtä mistään. Monta työkokeilua! Vai asutko jossakin sellaisella seudulla, jossa normaalia työtä ei edes ole tarjolla.
Harvoin noista kokeilupaikoista työllistyy. Vastaus on ainakin itselle ollut poikkeuksetta, ettei ole taloudellista mahdollisuutta työllistää. Ehkä jossain hoitoalalla voi olla eri juttu, mutta itse en monestakaan syystä sovellu siihen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Mitä laitat CV:hen tai kerrot työnhaussa jos kysytään mitä nyt teet? Työkokeilun riskinä on se että sinua luullaan alkoholistiksi tai mt-ongelmaiseksi joka ei selviydy normaaleista asioista ja siksi laitettu työkokeiluun jotta saadaan juopotteluputki katkaistua?
Jos olen työkokeilussa ja käyn haastattelussa sanon olevani työtön, tietenkin, koska olen. Enkä merkkaa mitään hikistä kuukauden työkokeilua CV:hen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoata syrjäytymistä on joutua palkattomiin orjatöihin.
Itse olen ollut työkokeilussa paikassa, jossa valtaosa tekee vapaaehtoistyötä. En todellakaan kokenut tekeväni orjatyötä, vaan äärimmäisen tärkeää hommaa lähimmäisen hyväksi.
Entå jos sanoo, että tämä on ihmiskauppaa kun ei makseta palkkaa ja teen teistä rikosilmoituksen ihmiskaupan harjoittamisesta?
Työkokeilu ei ole ilmaisen työn tekemistä vaan kokeillaan työntekoa. Se on oma vika jos tekee työtä ilmaiseksi. Kokeilla voi.
Jep,työkokeiluun vanhainkotiin,ja kaatunutta mummoa kokeillaan vähä nostaa koskematta.
Tuolla periaatteella mennään kokeilut. Eli töitä ei tehä,mutta vähä sohitaan sinnepäin.
Sinä et ole vastuussa kaatuneesta mummosta vaan ne jotka ovat töissä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleen entisen työkokeilupaikan pomo kun sopimusta yritettiin jatkaa ja hän intopinkeänä selitti kuinka nyt voidaan tehdä sitten kokopäiväistä ja KOKEILLA miltä se tuntuu ja sujuu. Tein aiemmin 4h per päivä.
Oli täys n a t s i muutenkin ja nappasin mieluummin karenssin kuin jatkoin.
Entå jos vain sanois, että tuntuu aivan kamalalta kun tästä ei makseta palkkaa, tämä on ihmiskauppaa kun teetetään töitä ilmaiseksi eikä tämä edes suju hyvin kun on niin nälkä kun ei makseta palkkaa?
No mutta katsos kun kyseessä ei ole TYÖ, vaan työkokeilu. Silloin siihen ei päde mitkään työlainsäädännön joutavat yksityiskohdat, palkanmaksu nyt aivan ensimmäisenä. Vaikka se tekeminen ihan selvästi näyttäisi ja tuntuisi TYÖltä.
Näin helppoa!
Työkokekeilussa et saa olla yksin. Olin kerran tämmöisessä ja kun menin toiseen huoneeseen niin työntekijä tuli perässä koska ei saa jättää yksin. Tuli olo että luulevat että varastan tai jotain.
Ja tosiaan, työkokeilussa ei tehdä töitä. Jos joku pistää tekemään samaa työtä ja korvaten oikean työntekijän niin silloin on kohtuullista alkaa huutamaan orjuudesta. On eri asia olla kassalla kokeilemassa jonkin aikaa kuin että laitetaan siihen koko päiväksi samalla kun oikea työntekijä käy putkessa tupakalla ja venyttää taukoaan pidemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Toisessa ketjussa tultiin haukkumaan että näistä työkokeilijoista on vaan riesaa vakituisille kun niitä joutuu opastamaan koko ajan. Joku kommentoi siihen että pelottaako että työkokeilija on parempi työntekijä kuin sinä.😂
Olin työkokeilussa ja työkaverit sekä pomo huomas että hitsi vie, toihan osaa hommat. Aloin saamaan sijaisuuksia ja se kelle sijaisuuksia yleensä annettiin, potkittiin mäkeen. Ne sijaisuudet sain minä koska valitin hänen työnjäljestään ja työkaverit oli samaa mieltä että huonoa jälkeä tekee😂
Olin siis parempi kuin ammattilainen, työkokeilijana. Revi siitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työkokeilussa ja työkaverit sekä pomo huomas että hitsi vie, toihan osaa hommat. Aloin saamaan sijaisuuksia ja se kelle sijaisuuksia yleensä annettiin, potkittiin mäkeen. Ne sijaisuudet sain minä koska valitin hänen työnjäljestään ja työkaverit oli samaa mieltä että huonoa jälkeä tekee😂
Tämän jälkeen sain sitten vakkaripaikan muualta koska sana kulki😊
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea vain paikkaan joka oikeasti kiinnostaa. Itse sain sitä kautta työpaikan.
Niin minäkin. Saman firman kautta oli kokeilemassa vuosikymmenten aikana kymmeniä muitakin, kukaan ei tullut palkatuksi enkä ihmettele. Kukaan ei tehnyt töitä tosissaan, vaan tultiin vetelehtimään ja olemaan muiden tiellä tai vietettiin päivä oman puhelimen kanssa tai töitä pakoillen tai hi-taas-ti tehden. Itse tein töitä kuten tekisin silloinkin kun olisin palkkalistoilla. Sain kokoaikaisen vakipaikan heti kokeilun päätteeksi, ilman koeaikaa. Miehellä oli sama juttu, eri ala, mutta valitsi firman johon haluaisi töihin ja yritti tosissaan, sai kokeilun jälkeen ensin tuurauskeikkoja (ja huippusuositukset joilla pääsi vakipaikkaan muualle), ja muutamaa vuotta myöhemmin palasi kokeilufirmaan vakkarina töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikkeustapaus, entinen sijainen oli varmaan juoppo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luinko oikein että jotkut kadehtii siitä kun toiset pääsee kuntouttavaan, työkokeiluun tai palkkatuelle:D Liittyen tuohon ettei näitä kaikille tarjota. Tiedoksi, ihan jokaikinen pääsee työkokeiluun vaikka olisi ollut työtön alle viikon.
Palkkatuelle pääsemisestä olen pikkuisen kateellinen. Kunpa pääsisin itsekin. Palkkatyötä sekin. Niitä paikkoja ei nmiin vain saa, työnantajakin kun joutuu osallistumaan palkanmaksuun.
Ahaa. Mutta itse olen kateellinen niille jotka töitä saa, eipä töihinkään kaikki pääse. Palkkatukipaikan haku ei eroa mitenkään muun työn hakemisesta, päätöksen tekee aina työnantaja haluaako sinut töihin. Turha siitä on kadehtia.
Ainakin viimeksi kun olin palkkatuella niin se meni niin että yhteys kunnan työllisyysihteeriin ja tämä sitten sanoi että kysyppä noista kolmesta paikasta (kunnan paikkoja kaikki). Menin ensimmäiseen ja pääsin heti ja tuskin muita hakijoita samaan aikaan edes oli. Edellisellä kerralla sama juttu (yhdistys kyseessä silloin) eli jo työhaastattelussa sanottiin että selvä juttu ja voit aloittaa kunhan palkkatukipaperit on kunnossa.
Täällä kunta palkkaa myös ilman palkkatukea mutta silloin työn kesto on se 6kk. Itse en enää edes suostu palkkatukipaikkaan vaan tuo 6kk riittää minulla ja silloin saa katkaista työnhaun siksi aikaa. Palkkatuella ollessa työnhaku on oltava päälllä ja minä olen jo tarpeeksi kypsynyt siihen puljuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Mutta itse olen kateellinen niille jotka töitä saa, eipä töihinkään kaikki pääse. Palkkatukipaikan haku ei eroa mitenkään muun työn hakemisesta, päätöksen tekee aina työnantaja haluaako sinut töihin. Turha siitä on kadehtia.
Ainakin viimeksi kun olin palkkatuella niin se meni
Onko muka totta jos on palkkatuella kokoaikaisena niin työnhakuvelvollisuus? Ymmärrän jos osa-aikainen homma ja hakee soviteltua. Olen ollut palkkatuella ja ei silloin tarvinnut hakea töitä, olinhan töissä ja kokoaikaisena enkä hakenut etuuksia, kun en niihin ollut oikeutettu. En saanut edes asumistukea. Mutta toisaalta olin töissä ennen kuin tuli tämä uusi velvollisuus hakea neljää paikkaa kuukaudessa.
Työkokeilu kannattaa, jos vähänkin sitä mietit. Kulukorvaus on iso raha työttömyyskorvauksen päälle.
Kysy paikoista, missä haluat tehdä työtä. Ja voi tehdä myös osa-aikaisena. Aluksi sopimus voi olla 3 kk ja jatko, jos molemmat osapuolet haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu kannattaa, jos vähänkin sitä mietit. Kulukorvaus on iso raha työttömyyskorvauksen päälle.
Kysy paikoista, missä haluat tehdä työtä. Ja voi tehdä myös osa-aikaisena. Aluksi sopimus voi olla 3 kk ja jatko, jos molemmat osapuolet haluavat.
Ja vähimmäis tuntimäärä on 4h päivässä, älkää tehkö yhtään enempää. Itse sain säästöön sen 200e koska oli oppinut pihistämään muutenkin kaikesta. Kannatti kyllä