Miksi oma äitini aina tuputtaa leikkaamaan kauniit pitkät hiukseni?
Olen kasvannutt näitä nyt monta vuotta. Olen saanut näistä kehuja, esim mieheltäni ja ystäviltä. Mutta kun käyn äidilläni kylässä, hän aina sanoo " voisit pätkäistä nuo"" tai vastaavaa. ainoa mikä tulee mieleen, että äitini on kade, koska hänellä on itse lyhyet hiukset. Mutta ei kai omalle tyttärelle voi olla kateellinen? Minä en pidä lyhyistä hiuksista ollenkaan.
Kommentit (113)
Surullista kuinka moni nainen pienentää itseään ja on kasvatettu siihen, miten vaatimattomuus kauniista ja et meikattu ja pitkätukkanen nainen on joku hutsu. Mun äiti eli nuoruuttaan 60-luvulla ja on usein puhunut, miten ystävättärellään oli pitkä vaalea värjätty tukka ja miten näytti upealta laitettuna. Mut muistaa aina lisätä miten "ilman meikki se näyttikin kamalalta"
Miehet kuulemma oli sen perään. Äitini on muutenkin kova arvosteleen kaikkia ja musta tuntuu et se ei vaan ite oo koskaan uskaltanut sitä elämää mitä olis oikeasti halunnut ja sen takia pitää aina haukkua muita selän takana
Kateutta varmaan muita naisia kohtaan vaikka on kuitenkin naimisissa isäni kans ja on aina rakastanut sitä
Vierailija kirjoitti:
Surullista kuinka moni nainen pienentää itseään ja on kasvatettu siihen, miten vaatimattomuus kauniista ja et meikattu ja pitkätukkanen nainen on joku hutsu. Mun äiti eli nuoruuttaan 60-luvulla ja on usein puhunut, miten ystävättärellään oli pitkä vaalea värjätty tukka ja miten näytti upealta laitettuna. Mut muistaa aina lisätä miten "ilman meikki se näyttikin kamalalta"
Miehet kuulemma oli sen perään. Äitini on muutenkin kova arvosteleen kaikkia ja musta tuntuu et se ei vaan ite oo koskaan uskaltanut sitä elämää mitä olis oikeasti halunnut ja sen takia pitää aina haukkua muita selän takana
Kateutta varmaan muita naisia kohtaan vaikka on kuitenkin naimisissa isäni kans ja on aina rakastanut sitä
Mikään ei ole niin kateellinen kuin suomalainen nainen, kauniimmille ja nuoremmille naisille...
No missä kunnossa se tukka on? Onko leikattu kasvattamisen ohessa? Muuten se on puolivälistä asti ohenevaa kaksihaarasta lirua. Toisekseen keskipää jakaus joka on nyt kaikilla neideillä, ei pue ketään. Se pidentää kasvoja, vetää alaspäin, hukkaa leukalinjan ja roikuttaa silmäpussit ja suupielet. Ja kaikki tyttäret ovat samannäköisiä hiuksineen, vaatteineen. Ei hyvä, uskaltakaa erottua, laittakaa jusi trendi! Ja ps: treenihousut, legginsit ja pillifarkut on täysin out, nyt on löysää!
Mulle sanoi luokkakaveri kun erosin, että leikkaa noi kiharas, et sä niitä enää tarvitse.
Sä päätät itse mikä on paras ja pääasia että se tuntuu hyvältä itsestäsi. Ehkä pitkät hiukset näyttävät joistakin hiusmassalta, vaikealta käsitellä, tarttuvalta haituvalta ja kuumalta. Kuin huppukaapu tai hiuskypärä. Mutta ei ole ääripäitä paikko pitää: liian lyhyt tai liian pitkä, sillä välilläkin on. Ja osa tykkää keski-ikäisenä lyhyemmästä eli niskaan tai olkapäille. Raskas hiusmassa tekee kasvoista raskaat vanhemmat, lyhyempi nuorentaa, ei liian lyhyt. Jos on nyrhitty alkaa olemaan vanhaa mummotätimallia.
Kuulostaa kateudelta. Älä missään nimessä leikkaa. Oma äitini oli ilmeisesti kateellinen hiuksilleni, näin myöhemmin olen ajatellut kun halusi myös leikata ne lyhyeksi lapsena usein. Vaikka mulla oli luonnostaan pitkä tukka. Ja ulkonäköäni kehuttiin lapsena. Äidille taisi olla liikaa.
Äidilläsi taitaa olla nyt joku mielikuva että tietynikäisellä pitäisi olla lyhyt tätitukka. Itse olen (aina) pitänyt pitkiä hiuksia. Kerran menin itse leikkaamaan mallin sellaiseksi melkein pään myötäiseksi ja oli ihan tyhmä. En ollut lainkaan mun malli ja oli ihan tyhmä olla sen kanssa, joten kasvatin takaisin.
Nauti nyt ja pidä pitkiä hiuksia niin kauan kuin voit. Itselläni nyt ensimmäistä kertaa elämässä hiukset ohentuneet paljon. ja syksyllä oli useamman viikon jakso kun hiuksia lähti päästä oikein paljon. Epäilen alkavia vaihdevuosia, sillä muutakin siihen liittyvää ikävää on ilmassa. Olen ehkä kaikkein järkyttynein siitä että kolmessa vuodessa ponnarini on oikeasti 1/3 siitä paksuudesta mitä se oli. En ole kokonaan pituudesta luopunut, mutta reilulla saksikädellä olen latvoja nyt lyhentänyt.
Itse ihailen niitä iäkkäämpiä naisia, joilla on pitkän hiukset, sillä ne ovat kauniit. Tietysti jos alkaa kalju paistaa päästä, niin voi miettiä jotain muuta.
Tää on mielenkiintoista. Mun äiti on syntynyt 50-luvulla ja hän on aina "käännyttänyt" mua lyhythiuksiseksi.
Lapsena aina leikattiin se potta ja kun ihailin kaverien pitkiä hiuksia niin hän totesi jotenkin että "eihän ne nyt niin sieviä ole". Kerran tasoitti sukulaistytön hiuksia kysymättä tämän äidiltä ja se oli mun mielestä nolosti ja tyhmästi tehty. Sen tytön äiti oli pitkään puhumatta mun äidille enkä ihmettele.
Pidin pitkiä hiuksia ala-asteella, mut viidennellä ne leikattiin polkaksi. Jotenkin jäi mielikuva, että mut vähän painostettiin kampaajalle leikkaamaan "ison tytön tukka".
Myöhemmin mulla on ollut lyhyttä ja pitkää ja siltä väliltä, sitä pitkää polkkaakin. Joskus äiti on näyttänyt mulle valokuvaa, jossa olen tosi lyhyessä kampauksessa ja sanonut, että "katso nyt, ei ikinä enää pitkää tukkaa".
Siis tottakai päätän itse oman makuni ja hiuslaatuni mukaan. Aivan vyötärölle asti en ole koskaan kasvattanut, olen tykännyt kokeilla eri pituuksia ja tasoittaa ainakin. Mutta mulla on jotenki tää hius immuunia kaikille muotoilutuotteille. En saa lyhyitä hiuksia laitettua mitenkään. Vaikka laitan kuinka vähän tuotteita, hius on heti likaisen näköinen enkä saa niitä asettumaan kuten haluan. Taipuisakin on. Enkä todellakaan jaksa vääntää niitä aamulla mitenkään, siksi kasvatan taas.
Kiinnostuin tiktokin hiustenhoitovinkeistä, öljyämiset ja hieromiset ovat kyllä saaneet hiukset parempaan kuntoon. Saa nähdä mitä näistä vielä tulee.
Kai lyhyt kampaus on siisti ja sähäkkä tietyn sukupolven naisten mielestä. Ja ne pitkät on jotenkin vanhanaikaisia.
Minun äitini (65v) mielestä lyhyet hiukset ovat parhaat iästä riippumatta, MUTTA varsinkin vanhemmilla naisilla (40+) on syytä olla lyhyet hiukset. Tämä on hänen vankkumaton mielipiteensä. Aina jos jollain on lyhyt tukka, sitä kehutaan. Pitkiä ei koskaan.
Kun olin lapsi, meillä siskoksilla oli kaikilla lyhyet tukat, koska ne olivat niin helpot ja kivat. Minulla on aika ohut ja karhea hiuslaatu, ja sen kasvattaminen pitkäksi on osoittautunut vaikeaksi. Olen pitänyt varmaan 10 vuotta tällaista vähän olkapäiden alle ulottuvaa tukkaa. Haluaisin kyllä pitkät hiukset.
Ajattelee että pääset helpommalla hiusten kans, varsinkin jos ne on takkuiset, omalla tyttärellä kauniit, mut ei jaksa huolehtia niistä, näyttävät risupellolta
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini (65v) mielestä lyhyet hiukset ovat parhaat iästä riippumatta, MUTTA varsinkin vanhemmilla naisilla (40+) on syytä olla lyhyet hiukset. Tämä on hänen vankkumaton mielipiteensä. Aina jos jollain on lyhyt tukka, sitä kehutaan. Pitkiä ei koskaan.
Kun olin lapsi, meillä siskoksilla oli kaikilla lyhyet tukat, koska ne olivat niin helpot ja kivat. Minulla on aika ohut ja karhea hiuslaatu, ja sen kasvattaminen pitkäksi on osoittautunut vaikeaksi. Olen pitänyt varmaan 10 vuotta tällaista vähän olkapäiden alle ulottuvaa tukkaa. Haluaisin kyllä pitkät hiukset.
Mitä sä horiset? Olkapäiden alle ulottuva tukka on pitkä.
Mä taas pidän lyhyitä hiuksia
aina äitini tuputtaa että kasvata
no en hyi
Niin en ymmärrä miksi ei saa päättää hiuksistaan itse
pitkät tai lyhyet - ainakin Minä Olen päättänyt 13 v asti että MINUN hiukset on lyhyet. Lapseni myös päättää itse jo noin 5 v iässä. Toki jos valitsee pitkät niin kampaa ja harjaa myös
Miksi epäilet äitisi kommentoinnin johtuvan kateellisuudesta? Jos hän haluaisi myös itselleen pitkät hiukset, varmasti hänellä sellaiset olisi.
Luultavasti hän yrittää varovasti vihjailla, että hiustesi latvat ovat pitkältä matkalta ohentuneet ja tai hamppuuntuneet, kuten usein näkee, kun hiukset yritetään vaan kasvattaa mahdollisimman pitkiksi. Usein niiden lyhentäminen saisi hiukset näyttämään paremmilta ja terveemmiltä.
Oletko aivan varma, että äitisi kirjoittaa tälle palstalle? Mitä hän itse vastaa, kun kysyt häneltä suoraan?
En tiedä mitä ikäluokkaa äitisi on, mutta olen miettinyt onko tuo joku sukupolvijuttu. Omalla äidilläni (70v) on kummallinen pakkomielle tyttäreni hiuksiin. Jakaa mielipiteitä niistä jatkuvasti. Ne pitäisi leikata. Ne pitäisi pitää aina tiukasti kiinni. Jne. Joka kerta nähdessä jakaa jonkun mielipiteen. Tyttö on 11-vuotias ja opetettu pitämään pitkistä (alaselkään saakka) hiuksistaan huolta. Ja laittamaan hiukset kiinni liikkatunnilla ja treeneissä. Kun nämä sujuu, niin minusta lapsi on itse se, joka hiustensa pituudesta ja mallista päättää. Silti äitini pitää aina natista, että veisit tuon tytön jo parturiin.
Ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Kukin pitäköön mitä tukkaa haluaa. Mutta yleisenä huomiona pitkä tukka ei sovi monelle ja on sikäli yliarvostettu.
Joko hiuslaatu on liian heikko ja ohut (varsinkin suomalaisella perimällä), rasvoittuu ja kärsii latvoista, vetää auki roikkuessaan piirteitä alaspäin ja kiinni ollessaan saa kaljun vaikutelman.
Nyt on muodissa ranskalainen ja italialainen polkka, joka sopii hyvin monelle. Se tuo nostetta poskipäihin ja on helppo pestä sekä saada ilmavaksi pyöröharjalla föönaamalla.
Mutta kuten sanoin, pitäkää mitä haluatte. Mitäpä se on muilta pois.
Luin vahingossa että -tukka ei sovi monille... XD
Pidä sellaisena kuin SINÄ ITSE TAHDOT!
Sano äidillesi että ple niin hyvä ja jätä minun ulkomuotoni rauhaa nyt jo, minulla on ikää cx ja päätän itse.
Tulee mieleen kun olin nuorempana kesätöissä vanhainkodissa, eräs lähes 90v mummo kommentoi että minulla on hiukset kuin hänen äidillään. Pitkät paksut hiukset tiukalla nutturalla korkealla päälaella, kätevä kampaus töissä siis.
Ehkä tietyt ikäluokat mieltää pitkät hiukset vanhanaikaisiksi, lyhyet siisteiksi ja ajanmukaisiksi.
Minulla on pitkät taipuisat hiukset ja suoraan leikattu otsatukka. Olen 64. Äitini mielestä pitkät hiukset eivät sovi vanhoille naisille, mutta en välitä hänen näkemyksestään.