Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi oma äitini aina tuputtaa leikkaamaan kauniit pitkät hiukseni?

Vierailija
14.12.2023 |

Olen kasvannutt näitä nyt monta vuotta. Olen saanut näistä kehuja, esim mieheltäni ja ystäviltä. Mutta kun käyn äidilläni kylässä, hän aina sanoo " voisit pätkäistä nuo"" tai vastaavaa. ainoa mikä tulee mieleen, että äitini on kade, koska hänellä on itse lyhyet hiukset. Mutta ei kai omalle tyttärelle voi olla kateellinen? Minä en pidä lyhyistä hiuksista ollenkaan.

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on kateellinen sinulle.

Älä vain leikkaa hiuksiasi!

Vierailija
42/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy äidiltäsi, ei me voida täällä tietää sun äitisi aivoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut, että äidilläsi on lyhyet hiukset koska hän pitää pitkiä hiuksia rumina? Yrittää opastaa sinua kaunistautumaan. Teillä ei vaan ole samanlainen hiusmaku. 

Vierailija
44/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun iäkkään äitini mielestä hyväkuntoiset pitkät hiukseni  eivät saisi ainakaan kiiltää. Ja minun ikäiselläni pitäisi hänen mielestään olla mummopermanentti lyhyissä hiuksissa, kuten hänellä on aina ollut - jo nuorena. Kaikki moititaan vaatteista alkaen.

Vierailija
45/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska silloin et olisi niin kaunis ja nuorekas kuin pitkillä hiuksilla. Tantta lookki vanhentaa ja on ruman näköistä. 

Vierailija
46/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaan joku sukupolvijuttu.

Minun äitini leikkasi aina tukkani potaksi tai korkeintaan polkaksi, kun olin lapsi. Vihasin sitä. Olisin halunnut pitkät hiukset, mutta äiti sanoi että noin ohuita hiuksia ei voi pitkänä pitää ja menisivät takkuunkin, joten täysi mahdottomuus.

Kasvatin heti pitkät hiukset, kun sain päättää asiasta. Ostin ensimmäisen hoitoaineenkin viikkorahoillani.

Nyt kun minulla on kaksi pientä tyttöä, teen heille ranskanlettejä, nutturoita ja kaiken maailman Frozen-kampauksia. Ei ole mitään ongelmia pitää hiuksia selvinä, kun pestään lähinnä hoitoaineella ja päivittäin tosiaan harjataan ja letitetään. Tytöt ovat mielettömän söpöjä hiuksineen.

Äiti kysyy edelleenkin joka ikisellä mummolakäynnillä, että koskas tytät pääsevät kampaajalle, jossa ensi kerran hiukset leikataan. Ei että hiuksia leikataan, HIUKSET leikataan.

Tuossa täytyy olla jotain pintaa syvemmä

Siis annatko todella omien lastesi valita, vai toistatko samaa "äiti määrää" -kierrettä? Sun äiti vaan pakotti lyhyeksi ja sinä pakotat pitkiksi? Ylisukupolvinen riesa teillä.

Vierailija
47/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on kautta ihmiskunnan historian ollut pitkät hiukset.

Vierailija
48/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat niin vanhanaikaisia, että pitävät vain lyhyitä hiuksia kauniina. Anoppini on samanlainen. 

Vierailija
49/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini yrittää samaa, ja jopa isäni yritti samaa. Ajelin sitten kerran nelikymppisenä perheenäitinä pääni kaljuksi. Ei sekään kelvannut. Nyt mulla on pitkät hiukset enkä kysele äitini mielipidettä. Annan hänen leikkauttaa oman kananpyrstötukkansa viiden viikon välein.

Vierailija
50/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi tykkää  rekka l e s b o i s t a.

Vierailija
51/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyiden hiusten tuputtaminen on alistamista. Jos ap ei jaksa kuunnella, sanokoon äidilleen niin tiukasti että keskustelu loppuu siihen paikkaan.

Vierailija
52/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset ovat naisen kruunu, mutta millainen kruunu on mummopotta?

Vierailija
53/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äidit todellakin voivat olla myös omalle tyttärelleen kateellisia, jos tytär on nuori ja kaunis. Isälläni oli nuorena, ennen äitiä, kaunis blondi naisystävänä ja äidillä on pakonomainen tarbe aina haukkua esim tv:ssä kaikki blondit, nuoret naiset "h u t s u n" näköisiksi ja samaten pakonomainen tarve kehua aina tummatukkaisia naisia. Niin läpinäkyvää :D

Äidillä itsellään on tummat, lyhyet hiukset ja haukkumillaan naisilla aina kauniit, pitkät vaaleat hiukset. Selvästi kateellinen on mutta ei kirveelläkään sitä koskaan myöntäisi

Vierailija
54/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kysyt äidiltä, miksi sinun pitäisi pätkäistä hiuksesi?

Anna äidin höpistä omiaan ja pidä hiuksesi.

Vierailija
55/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolvijuttu varmaan osittain. Äitini on syntynyt 40-luvulla ja leikkauttanut lyhyet hiukset jo rippikouluiässä, silloin se oli kuulemma muotia ja aina ollut lyhythiuksinen. Olen myös miettinyt, onkohan salaa kateellinen pitkähiuksisille naisille, kun esim lehtiä lukiessa huomaa aina ne keski-ikäiset, joilla on pitkä tukka ja alkaa se hokeminen, miten "tuollekin sopisi paremmin lyhyet hiukset" ja "ei näytä hyvältä kun vanha akka yrittää näyttää väkisin nuorelta"

Välillä ärsyttää kun aina tuo sama juttu (onneksi ei omiin pitkiin hiuksiini ole puuttunut) ja uskon että on pohjimmiltaan kateellinen noille naisille eikä itse uskalla kasvattaa pidempää tukkaa, koska miettii, mitä muut, esim isäni, sanoisivat. Äiti on viime vuosina myös keskittynyt arvostelemaan niitä naisia, jotka pitävät oman, nuorekkaan tyylinsä iästä huolimatta. On kuulemma "epätoivoista kun pitää vielä vanhana yrittää olla nuoren näköinen"

Sanomattakin on selvää että äiti itse on ns tanttatyylinen

Vierailija
56/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini haikailee edelleen pitkien suorien hiusten ja suoraan leikatun otsatukkani perään. Leikkautin hiukset lyhyiksi ominpäin 12-vuotiaana ja nyt olen 55 v. Se suora pitkä tukka suorine otsatukkineen näyttäisi varmaan aika oudolta nyt.

Vierailija
57/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla nuoruutensa eläneet on monesti jämähtäneet noihin lyhyisiin, permanentattuihin hiuksiin koska se oli muotia silloin nuorilla naisilla. 70-luvulla sen sijaan oli pitkät hiukset muotia

Vierailija
58/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama! Ja on sitä mieltä että jos nainen kulkee pitkät hiukset auki niin on h..ra. Pidän kauniit pitkät hiukseni vaikka vanhuuteen asti!

Vierailija
59/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista on huomioida ketjussa (oletan) eri ikäisten kannanottoja ja kokemuksia.  Mulla oli mielipide joka pohjautuu pitkän elämän ajalta jossa mukaan kertynyt  kokemuspohjaa monista tarinoista joita olen saanut kuulla.  En niinkään ammattimielessä vaan kykyni olla kuulevana läheisenä ja ystävänä.  Hiusalan koulutuksen hankkineena olen ollut myös sukuni ilmainen luottohenkilö, hiusalaan liittyvissä asioissa. Hiukset kiinnostavat aivan älyttömästi ja tv:n esiintyville luon yleensä parhaan hiuspituuden kun olen heitä hetken katsellut.  Myönnän, että joskus mietin, miksi esiintyjä lisää hiuksiinsa tekotukkaa jotta saa itselleen pitkät "missimäiset" hiukset.  Ei kaikkien tarvitse näyttää samasta muotista valetuilta.  Jollekin paras persoonallisuus voi olla aivan eripituinen kampaus, mihin hän itse on tottunut.  Kuitenkaan ei muiden pidä eikä saa antaa toisten määrätä tai pahoittaa mieltä mikäli pitkät hiukset vaikkapa lisukkeila tuo sen tärkeimmän itsevarmuuden omaan ihanneoloon.  Ei pidä antaa kenenkään alentaa ja jos yrittää alentaa, mieti onko hän elämässäsi ollenkaan tarpeellinen henkilö, varsinkin jos mielenterveytesikin on vaarassa vaurioitua. 

Vierailija
60/113 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin pitäköön mitä tukkaa haluaa. Mutta yleisenä huomiona pitkä tukka ei sovi monelle ja on sikäli yliarvostettu.

Joko hiuslaatu on liian heikko ja ohut (varsinkin suomalaisella perimällä), rasvoittuu ja kärsii latvoista, vetää auki roikkuessaan piirteitä alaspäin ja kiinni ollessaan saa kaljun vaikutelman.

Nyt on muodissa ranskalainen ja italialainen polkka, joka sopii hyvin monelle. Se tuo nostetta poskipäihin ja on helppo pestä sekä saada ilmavaksi pyöröharjalla föönaamalla.

Mutta kuten sanoin, pitäkää mitä haluatte. Mitäpä se on muilta pois. 

En tajua tuota iänikuista polkkatukkatuputusta. Ranskalainen tai olkoon vaikka azerbaidžanilainen polkka on tylsin hiusmalli ikinä, ei pysy kunnolla kiinni, mutta on kuten kun niin pitkä, että auki ollessaan häiritsee naamalla. Ja vaatii föönaamista ja laittamista ja ties mitä

Lisäksi jos on taipuisa hius niin ei ikinä tiedä mihin suuntaan se tänään taipuu. Joskus itselläni tukka taipuu tosi kivasti ja toisinaan taas toiselta puolelta sisäänpäin ja toiselta ulospäin jne. Tai sitten jos se menee suoraan ja on värjätty niin näyttää siltä kuin päässä olisi kypärä sen mallin takia.

Itselläni on tosi paksu tukka vielä joten se näyttää helposti tyhmältä lyhyempänä. Lisäksi kampaajat leikkaavat latvasta liikaa enkä ymmärrä mikä logiikka kasvattaessa on leikata aina liikaa. Ei mulla tukka muutu monessa kuukaudessakaan hampuksi latvasta, se ei vain koskaan kasva pitkäksi jos sieltä otetaan kahden kuukauden välein se "huono" pois. 

Paremmin saan tukan itse leikattua kun se on niin pitkä, että latvan saa ponnareiden ja hiustenleikkuusaksien kanssa tasoitettua. Otsatukkanikin leikkaan itse. Äskettäin mulla oli vielä todella lyhyt tukka ja nyt on kasvanut ohi leukaperien. Enkä anna tällä kertaa kenenkään ohennella ja kerrostella, haluan nähdä kuinka paksu latva oikeasti on.