Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laskut maksettiin ennen internetin ja nettipankkien aikaa?

Vierailija
13.12.2023 |

??? Kertokaa minulle vanhukset?

Kommentit (158)

Vierailija
101/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tyhmiin kysymyksiin saatiin vastauksia ennen internetin aikaa? Googlestahan senkin voisi katsoa, jos ei olisi yhtä vajaaälyinen kuin aloittaja.

Vierailija
102/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta ensin koko ketjua läpi: Maksuautomaattien lisäksi oli myös puhelinpankki. Ihan siis lankapuhelimella soitettiin johonkin numeroon. Piti olla sellainen näppäiltävä luuri kuitenkin, ei veivattava. Siellä toisessa päässä oli automaatti, joka toimi ikäänkuin käyttöliittymän valikkona. Ensin syötettiin oma käyttäjätunnus ja sitten tunnuslukulistasta salasana. Sitten pystyi valitsemaan vaikka saldotiedot tai uusi maksu. Kun valitsi maksun, niin sitten vaan näppäiltiin tilinumero ja muut sillä puhelimella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua, mun aamuinen aloitus ja vieläkin tyypit jaksaa jauhaa tätä.

Vierailija
104/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

KVG

Vierailija
105/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli laskunmaksuautomaatteja esim. kauppakeskusten käytävällä. Sellainen pyykkikoneen kokoinen möhkäle, jossa monitori mihin näppäiltiin tiedot ja kuitti tuli pienestä luukusta.

Jos tarkkoja ollaan, niin nämä eivät olleet ennen internetin aikaa. Internetin välityksellä se laskunmaksuautomaatti oli yhteydessä pankkiin.

Vierailija
106/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä senrtään voi maksaa 80-luvulla ja sitä ennen kaikki laskut pankissa.

Jenkeissä ja Englannissa taidetaan edelleen käydä sähkö- ja kaasulaskut maksamassa kunkin firman omissa konttoreissa. Korjatkoot siellä asuvat jos edistystä on tapahtunut.

Vierailija
107/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli laskunmaksuautomaatteja esim. kauppakeskusten käytävällä. Sellainen pyykkikoneen kokoinen möhkäle, jossa monitori mihin näppäiltiin tiedot ja kuitti tuli pienestä luukusta.

Jos tarkkoja ollaan, niin nämä eivät olleet ennen internetin aikaa. Internetin välityksellä se laskunmaksuautomaatti oli yhteydessä pankkiin.

Ei toimineet Internetin yli vaan ihan puhelinverkon välityksellä.

Vierailija
108/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 1987 syntynyt. Muutin omilleni asumaan 18vuotiaana. En omistanut tietokonetta joten maksoin laskut pankin tuulikaapissa olevasta maksuautomaatista. Sain tietokoneen isältäni lahjaksi vuonna 2008 ja sen jälkeen olen maksanut laskuni nettipankin kautta

Vierailija
109/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskut käytiin maksamassa pankissa eli pankin työntekijä maksoi ne asiakkaan tililtä toki. 

Ja ennen oli myös pankkikirja ja rahan sai nostaa käteisenä eli jonotettiin pankin työntekijän luo ja hän antoi rahat käteisenä. Pankkikirjassa oli summa mitä tilillä on rahaa. 

Ennen oli enemmän työpaikkoja. Nykyään asiakkaat itse maksavat laskut ja nostavat rahat automaatista. 

Silti palvelumaksut nousee koko ajan, minkä,palvelun??😅

Pankin puhelinmyyjien, anteeksi siis asiakaspalvelijoiden, palkat täytyy edelleen maksaa. Tosin laskunmaksuhan on käytännössä muuttun

Jos jollekin tulee tilanne, että hänen täytyy esittää tositteita maksetuista laskuista tms, niin silloin

on hyvä olla paperikutit tallella. Pankki nimittäin ottaa hirmuisen maksun, jos heidän pitää penkoa

netista lasku x vuodelta 2018.

Vierailija
110/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimineet Internetin yli vaan ihan puhelinverkon välityksellä.

Sori, noi toimi tosiaan netissä. Kotimaksut ennen Internetiä toimi puhelinverkossa

Pahoittelelut huonosta luetun ymmärtämistä.

Vierailija
111/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä maksoin laskut aina puhelinpankissa ja niin tekivät myös vanhempani. Ennen puhelinpankkia vanhemmat laittoivat laskut kuoreen ja lähettivät pankkiin. Sittemmin palvelusta taisi tulla maksullinen/kalliimpi ja puhelinpankki oli se edullisempi maksuvaihtoehto. 

En muista varmaan koskaan jonotelleeni maksuautomaatille, kun puhelinpankki oli niin helppo - ei tietenkään yhtään helppo verrattuna nykyiseen laskunmaksuun verkkopankissa tai suoraveloitettaviin e-laskuihin, mutta kyllä se aina jonottamisen voitti.

N50

En edes tiedä, mikä hitto on puhelinpankki. Mä maksoin laskut automaatilla, kunnes v 2005 (vasta) ostin ekan oman tietokoneeni. Olen kyllä tyytyväinen verkkopankkiin ja siihen, että saa maksella laskuja rauhassa kotona milloin haluaa.

N51

Puhelinpankki oli näppäinpuhelimella käytettävä palvelu, johon soitettiin ja sitten näppäiltiin omat tunnusluvut ja valittiin numeronäppäimillä saldotiedustelu, laskun maksu tai muut asiat. Sitten näppäiltiin laskun tilinumero ja viitenumero ja maksun vahvistus omalla tunnusluvulla. Automaatti toisti esim. syötetyn tilinumeron, niin siinä saattoi sitten kuunnella, olinko näppäillyt numeron oikein. Hitaaltahan se nyt kuulostaa, mutta oli edistystä vanhaan maailmaan, kun ei tarvinnut mennä jonottamaan mihinkään tiskille tai automaatille.

Vierailija
112/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy jonne äidiltäsi.

Vierailija
113/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankin eteisessä oli automaatti, minä kävin siellä maksamassa. Muistan senkin ajan kun ostokset maksettiin shekillä, minulla oli hieno täysnahkainen läpällinen shekkivihkokotelo, sain sen pankilta, tuttavilla oli keinonahkaiset, sain kuittailuja kun minua oli pidetty parempana. Toki muistan ajan kun rahalla maksettiin kaikki. Olen 68-vuotias, nykyään hoidan tietysti kaikki asiat kotona läppärillä, hoitanut siitä asti kun se on mahdollista ollut. 

Vierailija
114/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan 2000 asukkaan kylässäkin oli  5 pankkikonttoria. Kirkonkylällä säästöpankki, osuuspankki ja postipankki. Sivukylällä oli vielä osuuspankin ja postipankin konttorit. Sitten iski pankkikriisi ja nyt siellä ei ole yhtään pankkia. Tosin kuntakin yhdistyi naapurin kanssa.

Sitten vielä vanhemmat työntekijät kertoivat, että tehtaan portilla kävi tilipäivänä pankkiauto. En nyt enää muista, mikä pankki tuollaisen palvelun järjesti, mutta ei ainakaan meidän pankki, sillä meiltä lähdettiin perjantaisin vikkelään työläislinja-autolla naapurikuntaan pankkiin. Perjantaisin työt loppui kolmelta, silloin ehti juuri ja juuri hoitamaan pankkiasiat.

Englannissa asuttiin 2002 ja se oli kyllä hyppy historiaan. Pääsimme mm. hämmästelemään shekkivihkoa. Kotona kaikki pankkiasiat hoitui verkossa. Meidän pankissa oli jo nettipankki, mutta ei sieltä kaikkia laskuja voinut maksaa, osa piti käydä maksamassa konttorilla. Meillä sentään voi maksaa kaikki laskut omassa pankissa tai verkossa, mutta kaveri kävi nostamassa vuokrarahat omasta pankista ja marssi toiseen pankkiin maksamaan vuokran.

Vierailija
115/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskut allekirjoitettiin ja niihin lisättiin tilinumero ja eräpäivä, jos se ei siinä vielä ollut valmiina. Sen jälkeen ne laitettiin sellaiseen kapeaan, pitkään kirjekuoreen, jota kutsuttiin pankkisiirtokuoreksi. Tämä kuori vietiin sitten pankin tiskille tai jätettiin pankin seinässä tai ovessa olleeseen postiluukkuun pankin ollessa suljettuna.

Toinen vaihtoehto oli käydä pankissa tiskillä maksamassa laskut. Kuukauden vaihteessa pankeissa oli melkoiset jonot.

Okei eli ei sentään ollut pakko jonottaa aina.

Eli tuo oli se maksupalvelukuori, edellytti sitä, että tehtiin sopimus pankin kanssa maksupalvelusta.  Luulisin, että tuo on mahdollista vieläkin.

Oli myös suoramaksupalvelu, jolloin ei tarvinnut tehdä mitään.  Kotiin tuli lasku, mutta siinä oli merkintä suoramaksusta.  Pankki maksoi laskun automaattisesti eräpäivänä.  Tämäkin palvelu on olemassa edelleen.  Mutta sekin koskee vain toistuvaismaksuja, joista on tehty pankin kanssa erikseen sopimus.  Oli erittäin hyvä juttu kun äitini oli laittanut kaikki vuokrat, sähkölaskut

, vakuutukset, puhelinlaskut ymv. suoramaksuun, kun hän tuli siihen tilaan elämässään, ettei enää kyennyt itse asioitaan hoitamaan.  Kaikki ne meni hänen tililtään suoraan.  

Mutta tietysti sitten muut laskut, jotka oli satunnaisia, piti käydä pankissa maksamassa.

Silloin kun kaikki laskut piti maksaa pankissa, oli elämä ehkä hiukan vähemmän hetkistä, eikä niitä laskuja ollut niin paljon.  Sähkölaskutkin kävin maksamassa sähköfirman konttoriin suoraan, vältin pankin toimituskulut.  Ei silloin esim. tilailtu tavaraa juurikaan mistään.  Ja pankeissa oli monta kassaa ja kaikki palveli kaikkia koko päivän ajan.  Ja rahahan piti ennen automaatteja nostaa pankkitililtä käteisenä.  Sitä varattiin kaikki maksut ja nostot samaan käyntikertaan, ei se kovin hankalaa eikä aikaa vievää ollut.  Tai sitten se oli vain niin normaalia, ettei siitä osannut hermostua.  Nythän tuntuu, ettei jaksaisi jonottaa viittäkäään minuuttia missään.

Vierailija
116/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjekyyhky vei maksupalvelukuoren pankin lokeroon.

Vierailija
117/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä maksoin laskut aina puhelinpankissa ja niin tekivät myös vanhempani. Ennen puhelinpankkia vanhemmat laittoivat laskut kuoreen ja lähettivät pankkiin. Sittemmin palvelusta taisi tulla maksullinen/kalliimpi ja puhelinpankki oli se edullisempi maksuvaihtoehto. 

En muista varmaan koskaan jonotelleeni maksuautomaatille, kun puhelinpankki oli niin helppo - ei tietenkään yhtään helppo verrattuna nykyiseen laskunmaksuun verkkopankissa tai suoraveloitettaviin e-laskuihin, mutta kyllä se aina jonottamisen voitti.

N50

En edes tiedä, mikä hitto on puhelinpankki. Mä maksoin laskut automaatilla, kunnes v 2005 (vasta) ostin ekan oman tietokoneeni. Olen kyllä tyytyväinen verkkopankkiin ja siihen, että saa maksella laskuja rauhassa kotona milloin haluaa.

N51

Kiinostaa kyllä kovasti milloin tuo puhelinpannkki on ollut toiminnassa. Itse en ole sitä käyttänyt. Luultavasti en ole koskaan ennen tätä kuullutkaan.

Vierailija
118/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitin laskut pankin kuoreen, vein kuoren pankin laatikkoon ja virkailija maksoi laskut tililtäni. Tämä oli ennen sitä pankin maksupalvelukonetta.

Vierailija
119/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskut allekirjoitettiin ja niihin lisättiin tilinumero ja eräpäivä, jos se ei siinä vielä ollut valmiina. Sen jälkeen ne laitettiin sellaiseen kapeaan, pitkään kirjekuoreen, jota kutsuttiin pankkisiirtokuoreksi. Tämä kuori vietiin sitten pankin tiskille tai jätettiin pankin seinässä tai ovessa olleeseen postiluukkuun pankin ollessa suljettuna.

Toinen vaihtoehto oli käydä pankissa tiskillä maksamassa laskut. Kuukauden vaihteessa pankeissa oli melkoiset jonot.

Joo, muistan nuo jonot pankeissa. Työssäkäyviä suututti kun eläkeläiset tungeksivat pankkeihin maksamaan ja raatailemaan pankkineidin kanssa juuri ruokatunnin aikaan.

Vierailija
120/158 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että nämä verkkopankit jne on iso syyllinen sille miksi nykyihmisillä ei ole rahaa mihinkään eikä sitä ainakaan jää säästöön.

Se on liian helppoa klikkailla ostoskoriin kaikenlaista verkkokaupassa tai vaikka jossain hesen sovelluksessa ja sitten maksaa se muutamalla klikkauksella verrattuna siihen, että se ostos pitäisi oikeasti mennä maksamaan pankkiin tai edes sellaiselle maksuautomaatille ja sitten vasta tuote toimitettaisiin.

Jäisi aika moni heräteostos tekemättä ja wolttisapuska tilaamatta. Ja se olisi hyvä se. Ihan kaikkien kannalta.

Miten se olisi niiden wolt kuskien ja ravintoloiden ja tuotteiden myyjien kannalta paras ratkaisu ettei heidän palveluitaan ostettaisi?

Ja kyllä mulla ainakin on ajalleni muuta parempaa tekemistä kuin jonottamista johonkin pankkiin tms, en haluu palata ajassa 20v taaksepäin. 

Opettele itsehillintää, jos et pysty pitämään ostohimojasi aisoissa,  kaikki me ei olla samanlaisia, mulla ei mitään ongelmaa huolehtia talousasioistani.