Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi läheisen kuoleman jälkeen ei "saa" elää normaalia elämää?

Vierailija
10.12.2023 |

Menetin aiemmin tällä viikolla yhden läheiseni ja koko ajan olen saanut kuulla ihmettelyä siitä että teen asioita mitä yleensäkin teen. Ihmiset vaan hokee että ei tarvitse tehdä mitään ja on lupa vaan olla. Meidän piti eilen nähdä kaverien kanssa mutta nämä perui kun en varmaan jaksaisi nähdä vaikka olisin jaksnaut ihan hyvin. Tuntuu että joidenkin mielestä ainoa sallittu tekeminen olisi istua yksin kotona itkemässä, tekemättä mitään. Miksi?

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ja saa

Vierailija
122/142 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset haluaa olla sulle empaattisia.  Ajattelevat, että suret kovasti etkä jaksaisi tehdä nyt kaikkea mitä pitäisi, ja teet kuitenkin ja yrität hukuttaa siihen surusi.

Mutta jos sinä kerran pystyt olemaan ihan kuin ei mitään olisikaan tapahtunut, niin ole hyvä ihminen sellainen kuin olet.  Ei sinua kukaan kiellä tekemästä mitä haluat.  

Ikävä nyt sanoa, mutta minulle tuli viestistäsi sellainen tunne, että haluat vain päteä jotenkin tällä asialla.  Että olet niin erinomaisen pystypäinen ihminen ettei sinua läheisen kuolemakaan mitenkään liikauta.  No kuule, ei tätä asiaa ihmiset kauaa muista, kuukauden päästä ei kukaan ihmettele mitään vaikka mitä tekisit.  Eli ohimenevä ilmiö, ehkä nyt jaksat ja kestät sen, eikö niin?

Mitä mä taas luin? Jokai

Mä olen valitettavasti jyrkästi eri mieltä siitä, että surun määrä on sama ihmisillä, jotka lamaantuvat täysin sen edessä ja ihmisillä, jotka jatkavat elämäänsä täysin kuten ennenkin ja "tirauttavat kyyneleen" silloin tällöin. Koska se lamaannuttava suru ja ikävä nimenomaan estävät elämästä "normaalisti" ja olo on kuin olisi valettu lyijyyn. Mutta se on totta että suru voi myös annostella itseään ihmisen kestokyvyn mukaan ja tulla hyökynä myös myöhemmin ja monta kertaa.

Eivät kaikki myöskään ylipäänsä tunne asioita yhtä voimakkaasti kuin toiset. Eli molemmat ovat itselle ominaisia tapoja surra ja se on tietenkin OK. Mutta se jota suru ja ikävä ei ole lyönyt kanveesiin, ei kyllä faktisesti tunne surua yhtä voimakkaana. Ja se on myös OK.

Mites tätä surua mittaat kuka on kokenut mitäkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut menevät surusta sekaisin ja toiset eivät, mutta ei se itse suruun liity.

Vierailija
124/142 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa. Jokaisella on omat keinonsa elää surun kanssa. Multa on kuollut monta läheistä ja jotenkin itsekin menin nuorempana mukaan siihen käsitykseen että ainoa oikea tapa surra on yksin sängynpohjalla. Siihen aikaan en osannut tarjota apuani muillekaan, koska kuvittelin että "pitää antaa tilaa" ja että se tarkoittaa että jokainen haluaa surra yksin. Totta on myös se, että oli helpompaa vetäytyä toisen surusta kuin kohdata sitä.

Käsitykseni omasta tavastani surra muuttuivat kun jouduin kohtaamaan suuren menetyksen ollessani jatkuvasti ihmisten ympäröimä. Asuin siis isossa kimppakämpässä. Oli valtavan tervehdyttävää kun sain puhua aina kun halusin, sain halauksen aina kun tarvitsin, sain itkeä ja sain myös muuta ajateltavaa välillä, vaikka edes sekunniksi kerrallaan. Tuon jälkeen ymmärsin että minua puhuminen ja seura auttaa. Tuntuu että vasta tuolloin pystyin käsittelemään myös menetykset jotka olin luullut käsitelleeni sulkeutumalla yksinäisyyteen. Tajusin myös sen, ettei surevalle tarvitse tai voi sanoa mitään joka veisi surun pois. Sen jälkeen uskalsin kohdata muita surevia, joille yksin sureminen ei ole luontaisin vaihtoehto.

Vierailija
125/142 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan törmännyt tälläiseen ilmiöön,en sitte koskaan, enkä edes lukenut asiasta.

Vierailija
126/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset haluaa olla sulle empaattisia.  Ajattelevat, että suret kovasti etkä jaksaisi tehdä nyt kaikkea mitä pitäisi, ja teet kuitenkin ja yrität hukuttaa siihen surusi.

Mutta jos sinä kerran pystyt olemaan ihan kuin ei mitään olisikaan tapahtunut, niin ole hyvä ihminen sellainen kuin olet.  Ei sinua kukaan kiellä tekemästä mitä haluat.  

Ikävä nyt sanoa, mutta minulle tuli viestistäsi sellainen tunne, että haluat vain päteä jotenkin tällä asialla.  Että olet niin erinomaisen pystypäinen ihminen ettei sinua läheisen kuolemakaan mitenkään liikauta.  No kuule, ei tätä asiaa ihmiset kauaa muista, kuukauden päästä ei kukaan ihmettele mitään vaikka mitä tekisit.  Eli ohimenevä ilmiö, ehkä nyt jaksat ja kestät sen, eikö niin?

Mitä mä taas luin? Jokai

Eivät kaikki myöskään ylipäänsä tunne asioita yhtä voimakkaasti kuin toiset. Eli molemmat ovat itselle ominaisia tapoja surra ja se on tietenkin OK. Mutta se jota suru ja ikävä ei ole lyönyt kanveesiin, ei kyllä faktisesti tunne surua yhtä voimakkaana. Ja se on myös OK.

"Ei kyllä faktisesti tunne surua yhtä voimakkaana", faktisesti?

Sinun mielestäsi siis se jota suru ja ikävä ei ole lyönyt kanveesiin ei voisi muka tuntea surua oikeasti yhtä voimakkaana? Oletpa väärässä.

Vierailija
127/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on vanha mutta näköjään edelleen ajankohtainen.

Mikä sitten on epänormaalia elämää?

Vierailija
128/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kenellekin.

Vierailija
129/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös niin, että on ihmisiä, jotka aina kokevat, että heidät on kohdattu väärällä tavalla. Eli jos joku koettaa hienotunteisesti (vaikka sitten kömpelösti) antaa tilaa toisen surra ja perua menot, se on väärin, mutta jos joku taas olettaa että kaikki sovitut asiat tapahtuvat ilman muuta niin sekin on väärin, koska he surevat. On tosi vaikea lukea kenenkään ajatuksia siitä, miten juuri he haluavat tulla kohdatuksi, kun se tosiaan on täysin yksilöllistä. Kukaan ei lue ajatuksiasi ap, eli avaa suusi ja kerro toiveistasi ystävillesi. Siinä kohtaa vastuu siitä, kunnioittavatko he niitä, siirtyy heille. Harva haluaa häiritä surevaa lähtemällä itse kyselemään miten haluat minun nyt toimivan tässä ja tässä asiassa vaan toimii jonkun oletuksen/aiempien kokemusten perusteella ilman mitää pahaa tarkoitusta.

Vierailija
130/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös niin, että on ihmisiä, jotka aina kokevat, että heidät on kohdattu väärällä tavalla. Eli jos joku koettaa hienotunteisesti (vaikka sitten kömpelösti) antaa tilaa toisen surra ja perua menot, se on väärin, mutta jos joku taas olettaa että kaikki sovitut asiat tapahtuvat ilman muuta niin sekin on väärin, koska he surevat. On tosi vaikea lukea kenenkään ajatuksia siitä, miten juuri he haluavat tulla kohdatuksi, kun se tosiaan on täysin yksilöllistä. Kukaan ei lue ajatuksiasi ap, eli avaa suusi ja kerro toiveistasi ystävillesi. Siinä kohtaa vastuu siitä, kunnioittavatko he niitä, siirtyy heille. Harva haluaa häiritä surevaa lähtemällä itse kyselemään miten haluat minun nyt toimivan tässä ja tässä asiassa vaan toimii jonkun oletuksen/aiempien kokemusten perusteella ilman mitää pahaa tarkoitusta.

Eihän tuossa ollut kyse pelkästään tapaamisen perumisesta vaan myös siitä että oli ihmetelty ilmeisesti ääneen sitä että ap tekee läheisen kuoleman jälkeen niitä asioita mitä normaalistikin tekee. Minusta se on aika tökeröä.

Vierailija
131/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet aika vastenmielinen tyyppi. Aika harva todellisuudessa pystyy elämään IHAN VAAN KUIN MITÄÄN EI OLISIKAAN tai NORMAALIA elämää mikäli juuri läheinen on kuollut ja paino sanalla läheinen. Todella vastenmielinen aloitus ja niin taidat olla sinäkin.

Minkälaista sitten ajattelet läheisensä menettäneen ihmisen elämän olevan, vaikka nyt tapahtumaa seuraavina päivinä ja viikkoina? Ihan käytännön esimerkkejä nyt.

Shokki, järkytys, valtava suru. 

Vierailija
132/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet aika vastenmielinen tyyppi. Aika harva todellisuudessa pystyy elämään IHAN VAAN KUIN MITÄÄN EI OLISIKAAN tai NORMAALIA elämää mikäli juuri läheinen on kuollut ja paino sanalla läheinen. Todella vastenmielinen aloitus ja niin taidat olla sinäkin.

Minkälaista sitten ajattelet läheisensä menettäneen ihmisen elämän olevan, vaikka nyt tapahtumaa seuraavina päivinä ja viikkoina? Ihan käytännön esimerkkejä nyt.

Entäs ne käytännön esimerkit? Eli siis mitä se läheisensä menettänyt ihminen ihan konkreettisesti tekee näiden seuraavien päivien aikana?

Vierailija
133/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa kliseistä

Vierailija
134/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan sitten paljoa surrut jos joku bileiden peruuntuminen harmittaa. Sinulla ei taida olla mitään kokemusta oikeasta surusta.

Mitä on "oikea" suru? Kun olen saanut viestin ystävän äkillisestä kuolemasta, on omakin elämäni pysähtynyt. Mitään ei pysty tekemään, ennen kuin asia on mennyt oikeasti "perille". 

Mieheni on sairas, joka hetki olen varautunut soittoon, että tule nyt heti tänne. Kun hän menehtyy, oma elämäni ei pysähdy, mutta tilalle tulee ikävä ja tyhjyys. 

Vierailija
135/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että joku kertoo viiden vuoden kuluttua että ei ole vielä päässyt yli menetyksestä ei tarkoita että henkilö olisi vasta alkutekijöissään surunsa kanssa.

Ei tietenkään. Tuo yksi "suruasiantuntija" ei ymmärrä suremisesta tai menettämisestä oikeasti juuri mitään ja siksi hänellä on kovin rehvakkaat ja kylmät mielipiteet.

Vierailija
136/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa. Jokaisella on omat keinonsa elää surun kanssa. Multa on kuollut monta läheistä ja jotenkin itsekin menin nuorempana mukaan siihen käsitykseen että ainoa oikea tapa surra on yksin sängynpohjalla. Siihen aikaan en osannut tarjota apuani muillekaan, koska kuvittelin että "pitää antaa tilaa" ja että se tarkoittaa että jokainen haluaa surra yksin. Totta on myös se, että oli helpompaa vetäytyä toisen surusta kuin kohdata sitä.

Käsitykseni omasta tavastani surra muuttuivat kun jouduin kohtaamaan suuren menetyksen ollessani jatkuvasti ihmisten ympäröimä. Asuin siis isossa kimppakämpässä. Oli valtavan tervehdyttävää kun sain puhua aina kun halusin, sain halauksen aina kun tarvitsin, sain itkeä ja sain myös muuta ajateltavaa välillä, vaikka edes sekunniksi kerrallaan. Tuon jälkeen ymmärsin että minua puhuminen ja seura auttaa. Tuntuu että vasta tuolloin pystyin käsittelemään myös menetykset jotka olin luullut käsitelleeni sulkeutum

Omalla kohdallani meni aikalailla näin, oli hyvä kun sai aina puhua tapahtuneesta ja sai halata ja olla toisten lähellä. Tuntui myös hyvältä että oli se normaali arki, koulu ja työ, sai tehdä mielekkäitä asioita ja nähdä kavereita.

Vierailija
137/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan sitten paljoa surrut jos joku bileiden peruuntuminen harmittaa. Sinulla ei taida olla mitään kokemusta oikeasta surusta.

Mitä on "oikea" suru? Kun olen saanut viestin ystävän äkillisestä kuolemasta, on omakin elämäni pysähtynyt. Mitään ei pysty tekemään, ennen kuin asia on mennyt oikeasti "perille". 

Mieheni on sairas, joka hetki olen varautunut soittoon, että tule nyt heti tänne. Kun hän menehtyy, oma elämäni ei pysähdy, mutta tilalle tulee ikävä ja tyhjyys. 

Ei sellaista olekaan kuin oikea suru. Jokainen tavallaan. Jokainen tilannekin on erilainen eikä etukäteen välttämättä edes itse tiedä miten tulee reagoimaan.

Kun mun paras ystävä kuoli, sain tiedon aamulla ja menin töihin. Oli poissaoleva olo, välillä vähän itkeskelin. Välillä elin ihan samoin kuin ennenkin ja varmasti olisi harmittanut jos vielä odottamani tapahtumakin olisi minulta otettu pois sen takia että ystäväni oli kuollut. Elämäni ei pysähtynyt, vaan pystyin tekemään ihan kaikkea mitä ennenkin. Sitten pikkuhiljaa asia meni tajuntaan ihan konkreettisten asioiden kautta - kun vaikkapa tuli olo että tästä pitää laittaa viestiä X:lle, ja sitten tajusi ettei voi. Jossain vaiheessa itkin koko ajan, tällöin ystävän kuolemasta oli varmaan lähes jo vuosi. Jossain kohtaa halusin puhua hänestä koko ajan muille ystäville. Tällaisia aaltoja, jotka ovat nyt laantuneet kun kuolemasta on 5 vuotta, mutta kyllä vieläkin välillä tirautan kyyneleen. 

Koen todella oudoksi jos joku määrittää ettei toinen ole kokenut oikeaa surua jos se ei ole samantien "lyönyt kanveesiin" tms. Se, miten suru tulee, riippuu niin paljon tilanteesta,  ihmisestä, luonteesta, taustasta, siitä mitä muuta elämässä on sillä hetkellä meneillään jne.

Voimia sinulle tulevaan! 

Vierailija
138/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Totta kai on vaikeaa lukea toisten ajatuksia koska ne ovat yksilöllisiä. Sellaista se ihmiselämä on :D Ja sen vuoksi on yleensä aina huono idea toimia jonkun oletuksen tai aiempien, ehkä muita ihmisiä koskevien kokemusten perusteella. Ihmiset ovat erilaisia. Joku voi kokea vääräksi sen että hänen menonsa perutaan ja koitetaan työntää häntä sänfynpohjalle, mutta toinen taas sen, jos oletetaan että hän osallistuu surun keskellä kaikkeen kuten ennenkin. Olisihan se tietenkin kiva jos tällaiset asiat voisi arvata kysymättä tai jokainen muistaisi aina kertoa mitä toivoisi, mutta valitettavasti maailma ei ole sellainen. Kommunikaatiota tarvitaan ihan joka suuntaan. Sureva voi kertoa, mitä toivoisi muilta, mutta myös muut voivat kysyä jos hän ei ole nyt huomannut erikseen ohjeistaa jokaista läheistään. Ei se kysyminen ole oikeasti niin hankalaa, vaan ihan perus elämäntaitoja mitä tarvitsee joka päivä toisten ihmisten kanssa. 

Vierailija
139/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suru lyö kanveesiin?

Vierailija
140/142 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan itkeminen