Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keski-ikäiset naiset huolestuvat siitä etteivät nuoret lue - samaan aikaan kirjallisuus suunnataan keski-ikäisille naisille

Vierailija
10.12.2023 |

Jos ei ihan kaikki kirjallisuus, niin ainakin kaikki näkyvyys. Niin puffit kuin kritiikit kuin muu huomio: wokekirjailijattaret ja heidän autofiktiiviset uupumus/kiusaamis/narsisminuhri/mielenterveysongelma-aiheensa. 

Kommentit (308)

Vierailija
141/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon miettinyt, miksi miehet eivät kykene tai halua lukea kirjoja, jonka kirjoittaja tai päähenkilö on nainen. Onkohan tämä joku empatia/sympatia/samaistumisjuttu, jonka takia mies/poika on niin rajoittunut? 

Jaksammeko me miehet esim kuunnella naisten keskinäisiä juttuja? Sama asia. 

Kiitos kun sanoit vielä ääneen kaikille että miehiä ei tosiaan kiinnosta naiset ihmisinä. Naisten kokemukset ei kiinnosta ja oikeastaan naisten pitäisi olla kokonaan hiljaa, koska ei miehiä kiinnosta.

Sit miehet ihmettelee miten ei parisuhteita synny ja miehet jää yksin. Olisiko syynä se että nainen on mieluummin yksin kuin miehen kanssa jolle hän on vain sieluton pilluteline.

Itse miehet kuoppanne kaivatte myrkyllisellä asenteellanne.

jos sinä olet tylsä ihminen, joka ei kiinnosta ketään, niin ei se välttämättä ole miesten vika

Vierailija
142/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi hauska tietää, miksi viestiäni (63) noin reippaasti alapeukutetaan, ja miten ikäni liittyy asiaan. Mikä viestissäni on varsinaisesti väärin?

Young Adult -kirjoja julkaistaan enemmän kuin koskaan, mutta bestseller-listojen myyntiluvut ovat vain murto-osa YA-boomin ajoista. Faktaa.

"Romantasy" eli romanttinen fantasiakirjallisuus on tämän hetken kuumin genre esimerkiksi Frankfurtin messujen mukaan. Faktaa.

Colleen Hooverin kaltaisia suosittuja kirjailijoita ja näiden lukijoita ja TikTok-faneja syyllistetään jatkuvasti siitä, että tarinat ovat niin toksisia. Ihan kuten Twilightin ja Fifty Shadesin lukijoita aiemmin syyllistettiin. Faktaa.

Niin mikä se viestini ongelma on? Kertokaa nyt.

Minä olen se, joka kysyi ikääsi. Itse alapeukutin viestiäsi siksi, että se edustaa hupaisassa määrin ikivanhaa asennetta siitä että nuoret ovat väärässä

Ilmeisesti et osaa lukea, koska minä nimenomaan puolustin nuorten oikeutta lukea sellaista fiktiota, joka heitä kiinnostaa ja viihdyttää. Miksi ihmeessä sitten luulit, että mainitsin Twilightin lukijat aikaisempana esimerkkinä lukijoista, joita syyllistettiin maustaan? Silloin aikanaan kirjoitettiin kaikenlaisia artikkeleita ja kolumneja siitä, miten hakoteillä teinitytöt ovat, kun tykkäävät tällaisesta roskasta.

YA-kirjallisuutta eivät kirjoita nuoret vaan lähinnä keski-ikäiset, jotka etenkin nykypäivänä mielestään tietävät, mitä nuorten PITÄISI lukea. Keskiössä ei ole enää se, mitä nuoret haluaisivat lukea, vaan mitä heidän pitäisi lukea. Joten en tajua, miten voit tulkita viestini tarkoittavan "nuoret ovat väärässä" - eiväthän nuoret YA-kirjallisuutta julkaise.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo 7 sivua selittelyä siitä, miten naisia suositaan, ja niiden tekstejä lukee vain keski-ikäiset naiset, vaikka nimen omaan keski-ikäiset naiset sekä lukee ja kirjoittaa eniten.

Ei tarvitse olla kovin suuri äo, että tajuaa yhteyden. 

Vierailija
144/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se että keski-ikäiset naiset eivät lue monipuolisesti kirjallisuutta vaan kuluttavat juuri joko self helpiä tai sitten tällaista uhriutumisautofiktiota. 

Kuulostaa että sulla on jokin ongelma keski-ikäisten naisten elämäntapavalintojen kanssa. Äititrauma ehkä?

Vinkkinä että tässäkin ryhmässä on monenlaista kulkijaa ja lukijaa. Osa ei lue mitään, osa hyvinkin avoimesti kaikenlaista. Siksi tympii tuollaiset yleistykset, jotka perustuvat täysin johonkin kaunaiseen mutuiluun.

Niinpä. Naiset tässä ketjussa lukevat kaikkea dekkareista young adultiin. Kaunokirjallisuutta, populäärikirjallisuutta ja kyllä, luemme myös mieskirjailijoita. Näin saamme laajan ja tasapainoisen maailmankuvan. Kannattaa kokeilla. 

Vierailija
145/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jos sinä olet tylsä ihminen, joka ei kiinnosta ketään, niin ei se välttämättä ole miesten vika"

Jaa nyt vaihtuukin ääni kellossa siihen että kyse olisi yksittäisistä tylsistä naisihmisistä, kun juuri on sivutolkulla viestejä miehiltä (vai yhdeltä mieheltä) jotka julistaa että kaikki kaikkien naisten tuotokset on pashaa eikä todellakaan kiinnosta.

Vierailija
146/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väite on virheellinen. Eivät keski-ikäiset naiset jaksa lukea nuorten naisten ongelmista tai nuorten miestenkään. Mutta maailmassa riittää kyllä hyvää kirjallisuutta ihan kaikkien makuun. 

Vierailija
147/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset ovat joka puolella maailmaa kirjojen suurin ostajaryhmä. Ja romanttinen kirjallisuus on ylivoimaisesti suurin genre myyntiluvuiltaan. Jos haluaa oikeasti tällä hetkellä maksimoida myyntilukunsa, kannattaa kirjoittaa romanttinen fantasiaromaani jonka päähenkilöt ovat noin 20 tai vähän yli, koska teinit lukevat mielellään itseään muutaman vuoden vanhemmista hahmoista, ja ne kirjoja eniten ostavat keski-ikäiset eivät useinkaan tykkää lukea ikäisistään vaan nuoremmista hahmoista.

Suomessa ei ole kovin suurta omaa nuorisokirjallisuuden pelikenttää ollutkaan (miten olisikaan, pieni kielialue), mutta angloalueella Young Adult on todella kriisissä. Menneinä vuosina Twilightin ja Hunger Gamesin kaltaisten ilmiöiden myötä nuorisokirjallisuudesta tuli yhtäkkiä e

Ehkä me käydään vähän eri keskusteluja tässä, koska luulin, että aiheena oli se, millaisia kirjoja nuorisolle nykyään on ylipäätään tarjolla.

On hienoa, että keski-ikäisille on paljon kaikenlaista luettavaa. Keski-ikäisenä naisena minulla ei ole mitään ongelmia löytää kirjoja. Minullakin on yliopistotutkinto kirjallisuudesta (tosin ulkomailta), mutta fantasiakirjallisuus on minun juttuni, joten siksi tiedän niin hyvin "Romantasyn" olevan tämän hetken kuumin genre. Ehkä se on Suomeen vielä tuloillaan, en tiedä. Englanninkielisten maiden lisäksi se on ollut kyllä jo pitkään suosittua esimerkiksi Saksassa.

Ap:n kanssa olen kuitenkin jokseenkin samaa mieltä siitä, että on vähemmän hienoa, että nuortenkirjallisuuskin menee nykyään keski-ikäisten mieltymykset edellä. Tai pikemminkin keski-ikäisten mielikuvat siitä, mistä nuorten tulisi pitää (ja jos eivät pidä, nuoret ovat itse väärässä ja vieläpä huonoja ihmisiä joiden pitäisi oppia läksynsä).

Vierailija
148/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 146. On paljon nuoria, jotka kirjoittavat YA-kirjallisuutta, ja nimenomaan nuoret kiinnittävät paljon huomiota esimerkiksi diversiteettiin ja yleiseen kulttuuriseen sensitiivisyyteen kirjoittamissaan kirjoissa.

Kaikkinainen diversiteetti näkyy juuri siinä, minkä mainitsitkin: myyntimenestykset eivät enää pääse takavuosien lukuihin.

On mielestäni edelleen alentavaa alkaa arvioida, että nuorille pitäisi kirjoittaa viihteellisemmin. Eiköhän anneta nuorten itse luoda omaa kulttuuriaan. Ei sen tarvitse sinua miellyttää.

Hömppä Twilight tai Potterit fatsheimauksineen olivat se juttu silloin aikoinaan. On turhaa piipittää, että miksi enää ei synny samanlaisia massailmiöitä. Koska kyseessä ovat eri nuoret.

Vierailija
149/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehille on vain sotakirjoja, vankilakundien muistelmia ja dekkareita.

Ei ole. Mä olen nähnyt työni puolesta monenlaisia kirjoja. Naiset lukevat myös dekkareita. 

Naiset ovat itse asiassa nykyään enemmistö sekä dekkareiden lukijoista että kirjoittajista.

Vierailija
150/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti 151, kirjallisuusihmisenä en ole havainnut tuollaista. Tietämäni suomalaiset young adult- kirjailijat ovat kaikki nimenomaan nuoria. Eivät ainakaan keski-ikäisiä. Ja kai sen myyntiluvuista näkee aika hyvin mikä nappaa. 

Vierailija
151/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outo väite, että naisten kirjoittamat kirjat on suunnattu vain naisille. Kuulostaa persuilulta.

Sitä minäkin ihmettelen. Tuntuu oudolta, että kirjoja pidetään lähtökohtaisesti huonoina vain siksi, että kirjailija on nainen.

Naiset lukevat paljon, mutta nyt heidän pitäisi lopettaa se siksi, ettei pojille ja miehille tule paha mieli.

Miksi kehoitetaan lukemaan nimenomaan tummien kirjoittamia kirjoja? Jottei tummille tule paha mieli?

Miksi lähtöolettamuksenasi on, että kirjailijat ovat valkoisia? Jottei valkoisille tulisi paha mieli?

Ei minulla ollut tuollaista lähtöolettamusta. Sinä olet valehtelija. Juurihan oli oikein kampanja, että nyt kaikki lukemaan juuri tummaihoisten itsensä kirjoittamia kirjoja. Ikäänkuin kirjailijan taustalla olisi jotain merkitystä. 

Vierailija
152/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Numerolle 146. On paljon nuoria, jotka kirjoittavat YA-kirjallisuutta, ja nimenomaan nuoret kiinnittävät paljon huomiota esimerkiksi diversiteettiin ja yleiseen kulttuuriseen sensitiivisyyteen kirjoittamissaan kirjoissa.

Kaikkinainen diversiteetti näkyy juuri siinä, minkä mainitsitkin: myyntimenestykset eivät enää pääse takavuosien lukuihin.

On mielestäni edelleen alentavaa alkaa arvioida, että nuorille pitäisi kirjoittaa viihteellisemmin. Eiköhän anneta nuorten itse luoda omaa kulttuuriaan. Ei sen tarvitse sinua miellyttää.

Hömppä Twilight tai Potterit fatsheimauksineen olivat se juttu silloin aikoinaan. On turhaa piipittää, että miksi enää ei synny samanlaisia massailmiöitä. Koska kyseessä ovat eri nuoret.

Juu, olen itsekin ollut joskus teini, joka kirjoitti omia tarinoita. Taisin kuitenkin aika selvästi tarkoittaa kirjoja, joita julkaistaan. Valtaosa on yli kolmekymppisten kirjoittamia. Jos kirjailija on nuori, se on itsessään uutinen (juuri muutama päivä sitten luin 23-vuotiaasta, jonka debyytti julkaistaan ensi vuonna, ja ikä mainittiin jo otsikossa).

Nuorille voi ihan hyvin kirjoittaa sekä monimuotoisia kirjoja että viihteellisiä kirjoja. Ongelma on siinä, että viihteellisten kirjojen kirjoittajat ja lukijat haukutaan aina vääränlaisiksi. Moni nuori nainen on innostunut lukemisesta vaikka sen parjatun Colleen Hooverin, Sarah J. Maasin ja vaikka hiljattain suosioon nousseen Rebecca Yarrosin "Fourth Wing" -kirjan ansiosta. Miten sattuukin, että näitä kohtaan aina hyökätään suurimmalta raivolla?

Nuoret, jotka kaipaavat viihteellisiä kirjoja, eivät ole kadonneet mihinkään. Heille on vain nykyään tosi vähän vaihtoehtoja, ja ne olemassaolevatkin vaihtoehdot haukutaan pataluhaksi.

Vierailija
153/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, itse en tiedä yhtään mitään siitä genrestä mistä puhut. Olen lukenut koko ikäni ja opiskellut maisterintutkinnon kotimaisesta kirjallisuudesta, mutta jokin Young Adult -genre on mulle täysin vieras. Luulen, että se on aika vieras myös monelle muulle keski-ikäiselle suomalaiselle, joten siksi viestisi pointti oli vaikea tavoittaa. Keski-ikäisellä ei välttämättä ole suoranaista ongelmaa lukea parikymppisistä hahmoista, mutta oikeasti luulen että harvaa myöskään hirveästi kiinnostaa.

Suosittuja ilmiöitä kritisoidaan aina, se nyt vaan on luonnon laki ettei kaikki ole aina samaa mieltä ja jos jokin kerää hehkutusta, se kerää myös vastakkaisia mielipiteitä. 

Täytyy vielä sanoa, kun kerran nuorten lukemisesta puhutaan, että mielestäni on toki erittäin hyvä että nuorten keskuudessa syntyy tällaisia isoja kirjailmiöitä kuten Twilight ja Potter. Jälkimmäiset olen toki lukenut itsekin.

Olen eri, mutta Young Adult on sama, joka entisaikaan Suomessa oli kirjastossa "Nuoret aikuiset".

Vierailija
154/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku miksi nimenomaan mielenterveysongelmaiset ovat niin kiinnostuneita kirjallisuudesta?

Kirjat ovat keino kääntyä sisäänpäin ja marinoitua omissa tRauMoIssA. 

Vierailija
155/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä todiste:

Kaunokirjat top 20:

Rämö, Satu: Rósa & Björk 3 555

Turpeinen, Iida: Elolliset (myös e-kirjana) 2 823 UUSI 

Westö, Kjell, suom. Laura Beck: Molly & Henry: romaani sotavuosilta (myös e-kirjana) 2 822 UUSI

Kähkönen, Sirpa: 36 uurnaa: väärässä olemisen historia (myös e-kirjana) 2 658 UUSI

Al Husaini, Sara: Huono tyttö (myös e-kirjana) 2 447

Rämö, Satu: Hildur 2 304

Musso, Guillaume, suom. Anna Nurminen: Tyttö ja yö (myös e-kirjana) 2 262 UUSI

Perrin, Valérie, suom. Saara Pääkkönen: Vettä kukille 1 664

Liukkonen, Miki: Vierastila 1 512 UUSI

Rytisalo, Minna: Jenny Hill 1 492

Read, Shelley, suom. Jaakko Kankaanpää: Minne

Haloo, jos keski-ikäiset naiset lukevat eniten, toki heidän eniten lukemansa kirjat päätyvät listan luetuimmiksi. Kehäpäätelmän kanssa voi istua itsetyytyväisenä loppuikänsä. 

Vierailija
156/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, itse en tiedä yhtään mitään siitä genrestä mistä puhut. Olen lukenut koko ikäni ja opiskellut maisterintutkinnon kotimaisesta kirjallisuudesta, mutta jokin Young Adult -genre on mulle täysin vieras. Luulen, että se on aika vieras myös monelle muulle keski-ikäiselle suomalaiselle, joten siksi viestisi pointti oli vaikea tavoittaa. Keski-ikäisellä ei välttämättä ole suoranaista ongelmaa lukea parikymppisistä hahmoista, mutta oikeasti luulen että harvaa myöskään hirveästi kiinnostaa.

Suosittuja ilmiöitä kritisoidaan aina, se nyt vaan on luonnon laki ettei kaikki ole aina samaa mieltä ja jos jokin kerää hehkutusta, se kerää myös vastakkaisia mielipiteitä. 

Täytyy vielä sanoa, kun kerran nuorten lukemisesta puhutaan, että mielestäni on toki erittäin hyvä että nuorten keskuudessa syntyy tällaisia isoja kirjailmiöitä kuten Twilight ja Potter. Jälkimmä

Itse asiassa ei ole, mikäli nuorilla aikuisilla tarkoitetaan yli 18-vuotiaita. Kirjallisuusterminä se n. 18-25 on "New Adult". "Young Adult" tarkoittaa kirjallisuudessa 12-18-vuotiaita, useimmiten 14-18-vuotiaita.

Termistä tekee toki vähän sekavan se, että muissa konteksteissa kuin kirjallisuudessa "young adult" on sama englanniksikin sama kuin, noh, nuori aikuinen.

Vierailija
157/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaa nyt siis halutaan? Sitä että nuoret liikkuvat enemmän vai sitä että he lukevat? Nuo kaksi ovat toistensa vastakohtia. 

PS

Kuunteleminen ei ole lukemista. 

Vierailija
158/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

158, tässä ketjussa ja tällä palstalla yleisemminkin uhriutuvat kyllä lähinnä miehet. 

Vierailija
159/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa näkyy pohjaton naisviha. Naiset eivät saisi kirjoittaa kirjoja. Naiset eivät saisi lukea kirjoja. Naiset eivät saisi lainata kirjoja. Naiset eivät saisi ostaa kirjoja. Pelkkä naisten olemassaolo on suunnaton ongelma persuille.

Aika paljon lukevia naisia jo persuissa joten ei nyt taida ihan onnistua tuo sun typerä trollaus.

Persut eivät osaa lukea. Persut ovat vähä-älyisiä. Persut pitäisi hävittää maan päältä.

Vierailija
160/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, olen itsekin ollut joskus teini, joka kirjoitti omia tarinoita. Taisin kuitenkin aika selvästi tarkoittaa kirjoja, joita julkaistaan. Valta

Suomessa esimerkiksi Z-niminen kustantamo julkaisee pelkästään nuorten itsensä kirjoittamia kirjoja. Siellä on hyvinkin vakavia aiheita; syömishäiriöitä, syöpää, erilaisia identiteettikysymyksiä. 

Tuntuu aivan absurdilta, että olet huolissasi anglosaksisen maailman romanttisen genren asemasta. Siinä genressä olemassa ovat paitsi myös nuo juuri luettelemasi tämän päivän myyntimenestykset, myös kaikki aiempien vuosien kirjat. Niitä saa lukea, kukaan ei paheksu. Päinvastoin kaikki nuorten lukeminen on hienoa.

Nyt kun tämä on kirjoitettu auki, annetaanko välillä nuorten lukea ja kirjoittaa vähän vakavammistakin aiheista. Tai päättää itse.