Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keski-ikäiset naiset huolestuvat siitä etteivät nuoret lue - samaan aikaan kirjallisuus suunnataan keski-ikäisille naisille

Vierailija
10.12.2023 |

Jos ei ihan kaikki kirjallisuus, niin ainakin kaikki näkyvyys. Niin puffit kuin kritiikit kuin muu huomio: wokekirjailijattaret ja heidän autofiktiiviset uupumus/kiusaamis/narsisminuhri/mielenterveysongelma-aiheensa. 

Kommentit (308)

Vierailija
161/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman roskaa ihmiset haluavat lukea vaikka hyvää kirjallisuutta on niin paljon että kukaan ei ehdi niitä yhden elämän aikana lukemaan.

Vierailija
162/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Numerolle 146. On paljon nuoria, jotka kirjoittavat YA-kirjallisuutta, ja nimenomaan nuoret kiinnittävät paljon huomiota esimerkiksi diversiteettiin ja yleiseen kulttuuriseen sensitiivisyyteen kirjoittamissaan kirjoissa.

Kaikkinainen diversiteetti näkyy juuri siinä, minkä mainitsitkin: myyntimenestykset eivät enää pääse takavuosien lukuihin.

On mielestäni edelleen alentavaa alkaa arvioida, että nuorille pitäisi kirjoittaa viihteellisemmin. Eiköhän anneta nuorten itse luoda omaa kulttuuriaan. Ei sen tarvitse sinua miellyttää.

Hömppä Twilight tai Potterit fatsheimauksineen olivat se juttu silloin aikoinaan. On turhaa piipittää, että miksi enää ei synny samanlaisia massailmiöitä. Koska kyseessä ovat eri nuoret.

Ihmettelen päätelmiäsi. Kun kerran on faktaa, että nuoret lukevat paljon vähemmän kuin ennen, miten ihmeessä voit päätellä siitä, että nuoria miellyttää juuri sellaiset kirjat mitä nykyään julkaistaan? Kun yhä harvemmat nuoret lukevat niitä!

Jostain syystä Twilight, Nälkäpeli ja etenkin Harry Potter (viime jouluna taas muistaakseni bestseller-listojen kärjessä) löydetään koko ajan uudelleen, kun samanlaisia ilmiöitä ei nykynuorille yksinkertaisesti ole!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Numerolle 146. On paljon nuoria, jotka kirjoittavat YA-kirjallisuutta, ja nimenomaan nuoret kiinnittävät paljon huomiota esimerkiksi diversiteettiin ja yleiseen kulttuuriseen sensitiivisyyteen kirjoittamissaan kirjoissa.

Kaikkinainen diversiteetti näkyy juuri siinä, minkä mainitsitkin: myyntimenestykset eivät enää pääse takavuosien lukuihin.

On mielestäni edelleen alentavaa alkaa arvioida, että nuorille pitäisi kirjoittaa viihteellisemmin. Eiköhän anneta nuorten itse luoda omaa kulttuuriaan. Ei sen tarvitse sinua miellyttää.

Hömppä Twilight tai Potterit fatsheimauksineen olivat se juttu silloin aikoinaan. On turhaa piipittää, että miksi enää ei synny samanlaisia massailmiöitä. Koska kyseessä ovat eri nuoret.

Juu, olen itsekin ollut joskus teini, joka kirjoitti omia tarinoita. Taisin kuitenkin aika selvästi tarkoittaa kirjoja, joita julkaistaan. Valta

Ok, nyt ymmärsin pointtisi. Olen samaa mieltä, että nuorten naisten mieltymyksiä väheksytään turhaan. 

Vierailija
164/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaista mielenkiintoista luettavaa löytyy, se että onko kirja kenelle suunnattu on osin keinotekoista. Mielenkiintoinen luettava voi löytyä juuri sieltä mistä sitä vähiten odottaisi. Suurin ongelma lienee siinä, että lukemisesta ei saa heti samalla sekunnilla välitöntä dopamiinipaukkua kuin tiktok-bing-bäng -jutuista.

Vierailija
165/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin. Meidän teini (nuori mies) lukee Dostojevskiä ja Platonia, ihan itse on valinnut. Kirjoja todellakin riittää, niitä ei ole pakko valita uutuushyllystä tai top kympistä. 

Vierailija
166/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä voisin ulkopuolisena päätellä, että olisi hyvä, että nuorille julkaistaan laajalla skaalalla niin siitä voi sitten jokainen löytää omansa? 

Vierailija
167/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että Potterit ja Nälkäpelit edelleen myyvät joulumarkkinoilla niin kovasti, liittyy siihen, että millenniaalit olivat viimeinen laajalti lukeva sukupolvi, ja nykyään he ovat niitä, jotka tekevät ostopäätökset.

Tämä ei tarkoita sitä, että nykykirjallisuus olisi merkittävästi huonompaa, vaan sitä että sekä kirjallisuus että yhtenäiskulttuuri ovat vastatuulessa. Ratkaisu ei ole se, että kirjoitettaisiin uusia Potter-kopioita tai pelkkää kevyttä kirjallisuutta, mitä varmasti joku jossain tekeekin, vaan tiktokin räjäyttäminen.

Ja kyllä, kieli poskessa ehdotin.

Vierailija
168/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ei ole, mikäli nuorilla aikuisilla tarkoitetaan yli 18-vuotiaita. Kirjallisuusterminä se n. 18-25 on "New Adult". "Young Adult" tarkoittaa kirjallisuudessa 12-18-vuotiaita, useimmiten 14-18-vuotiaita.

Termistä tekee toki vähän sekavan se, että muissa konteksteissa kuin kirjallisuudessa "young adult" on sama englanniksikin sama kuin, noh, nuori aikuinen.

Jep, aiemmassa kirjastoluokituksessa se "nuoret aikuiset" tarkoitti just yläaste- ja lukioikäisiä. Ei siis yli 18-vuotiaita. Eli samaa ikäryhmää siis kuin Young Adult.

Vierailija
169/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tyrmäävä lista ihmiselle joka ei ole woke. 

Siis top20- listahan on lista niistä kirjoista, joita on ostettu eniten. Nyt vaan mieleisiä kirjoja ostamaan, ja jos sinun lempikirjallisuuttasi ostavat monet muutkin, niin nekin kirjat ovat sitten tuolla listalla. 

Vierailija
170/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

165, sinulla on todella kummallinen ja ylimielinen asenne. En ole missään sanonut, etteivät nuoret saisi kirjoittaa mitä haluavat. En myöskään ole romanttisen kirjallisuuden asemasta mitenkään huolissani, se on parhaiten myyvä genre kautta maailman. Itse luen tosi laajasti kaikenlaista kirjallisuutta, mutta suosikkini on fantasia. En lue juurikaan mitään romantiikkaa, olen vain hyvin tietoinen sen asemasta maailmalla.

Olen vain henkilökohtaisesti kummastunut siitä asenteesta, joka tuntuu toistuvan vuosikymmenestä toiseen. Twilightista tykkääviä tyttöjä ja naisia paheksuttiin samalla tavalla noin 15 vuotta sitten kuin nykyään somessa paheksutaan Fourth Wingistä tykkääviä, sillä erotuksella, että nykyään lukijoita moititaan ihan p*skan, pinnallisen ja toksisen maun lisäksi siitä, että eivät lue tarpeeksi monimuotoisia kirjoja. (+ Rebecca Yarros on kuulemma zionisti, joten häntä pitäisi senkin takia boikotoida. Tai jotain.)

Ihanteellinen mielikuvasi siitä, että "kaikki nuorten lukeminen on hienoa", ei käytännössä kyllä toteudu. Nuoria ei kannusteta lukemaan "ihan mitä haluavat".

Vierailija
171/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin. Meidän teini (nuori mies) lukee Dostojevskiä ja Platonia, ihan itse on valinnut. Kirjoja todellakin riittää, niitä ei ole pakko valita uutuushyllystä tai top kympistä. 

Tämä! Meillä teini tykkää klassikoista ja alakoululainen itselleen liian raaoista sotakirjoista. Ostelen kirjoja kierrätyskeskuksien kassi kympillä - tarjouksista ja jätän lojumaan kotiin. Sieltä ne sitten päätyvät nuorten käsiin.

Lukustipendit heiltä jäävät aina suorittamatta, koska siellä ei ole oikein mitään heidän makuunsa. 

Vierailija
172/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

165, sinulla on todella kummallinen ja ylimielinen asenne. En ole missään sanonut, etteivät nuoret saisi kirjoittaa mitä haluavat. En myöskään ole romanttisen kirjallisuuden asemasta mitenkään huolissani, se on parhaiten myyvä genre kautta maailman. Itse luen tosi laajasti kaikenlaista kirjallisuutta, mutta suosikkini on fantasia. En lue juurikaan mitään romantiikkaa, olen vain hyvin tietoinen sen asemasta maailmalla.

Olen vain henkilökohtaisesti kummastunut siitä asenteesta, joka tuntuu toistuvan vuosikymmenestä toiseen. Twilightista tykkääviä tyttöjä ja naisia paheksuttiin samalla tavalla noin 15 vuotta sitten kuin nykyään somessa paheksutaan Fourth Wingistä tykkääviä, sillä erotuksella, että nykyään lukijoita moititaan ihan p*skan, pinnallisen ja toksisen maun lisäksi siitä, että eivät lue tarpeeksi monimuotoisia kirjoja. (+ Rebecca Yarros on kuulemma zionisti, joten häntä pitäisi senkin takia boikotoida. Tai jotain.)

Ihant

No niin! Nyt ymmärrän, miksi sinä pidät minua  ylimielisenä ja minä pidän sinua ylimielisenä.

Minä tarkastelen asiaa ruohonjuuritasolla, omien suomenkielistä kirjallisuutta lukevien nuorteni kautta, sinä taas puhut anglosaksisen somemaailman myrskyistä.

Ei ihme, että maailma näyttäytyy meille aivan erilaisena. Meillä esimerkiksi on kirjahyllyssä ihan oikeiden sionistien kirjoja, muttei siitä kukaan tule valittamaan.

Ehkä tästä ei ole tarpeellista jatkaa pitempään. Kiitos keskustelusta. 

Vierailija
173/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, aplla on tuossa aloituksessa se väärä olettamus, että ns. woke olisi meidän keski-ikäisten juttu. Eiköhän se ole lähinnä parikymppisten juttu, nuorten niin kuin ns. tiedostavuus on läpi maailmanhistorian ollut. 

Vierailija
174/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että Potterit ja Nälkäpelit edelleen myyvät joulumarkkinoilla niin kovasti, liittyy siihen, että millenniaalit olivat viimeinen laajalti lukeva sukupolvi, ja nykyään he ovat niitä, jotka tekevät ostopäätökset.

Tämä ei tarkoita sitä, että nykykirjallisuus olisi merkittävästi huonompaa, vaan sitä että sekä kirjallisuus että yhtenäiskulttuuri ovat vastatuulessa. Ratkaisu ei ole se, että kirjoitettaisiin uusia Potter-kopioita tai pelkkää kevyttä kirjallisuutta, mitä varmasti joku jossain tekeekin, vaan tiktokin räjäyttäminen.

Ja kyllä, kieli poskessa ehdotin.

Kun katsoo miten teinit pukeutuvat, ei "yhtenäiskulttuuri" kyllä ole mennyt mihinkään. Nykypäivänä jokainen saisi pukeutua ihan miten haluaa, mutta käytännössä nimenomaan teineistä ainakin 90% pukeutuu kuten kaikki muutkin.

Siksi nuo isot ilmiöt nuortenkirjallisuudessa ovat tärkeitä. Koska nuoret seuraavat toisiaan. Jos muut lukevat Nälkä-Potterin seikkailuista, niin pakkohan minunkin on sitten lukea.

Kustannusala nimenomaan odottaa sitä seuraavaa massailmiötä kuin kuuta nousevaa. Harry Potter ei nostanut pelkästään Bloomsburya, vaan koko alaa. Jostain syystä (tai pikemminkin monista syistä) se seuraava ilmiö vain antaa odotuttaa itseään. Monta vuotta on jo odoteltu.

Vierailija
175/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palsta taputtaa villisti teidän teinille! Hän on aivan poikkeuksellinen nero jo nuorena. 

Vierailija
176/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palsta taputtaa villisti teidän teinille! Hän on aivan poikkeuksellinen nero jo nuorena. 

Höpsistä, Minä tunnen monta teiniä, jotka tykkäävät klassikoista.

-eri.

Vierailija
177/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vain henkilökohtaisesti kummastunut siitä asenteesta, joka tuntuu toistuvan vuosikymmenestä toiseen. Twilightista tykkääviä tyttöjä ja naisia paheksuttiin samalla tavalla noin 15 vuotta sitten kuin nykyään somessa paheksutaan Fourth Wingistä tykkääviä, sillä erotuksella, että nykyään lukijoita moititaan ihan p*skan, pinnallisen ja toksisen maun lisäksi siitä, että eivät lue tarpeeksi monimuotoisia kirjoja. (+ Rebecca Yarros on kuulemma zionisti, joten häntä pitäisi s

Kiitos itsellesi. Selvennykseksi kuitenkin: minua ei kiinnosta somemyrskyt vaan kustannusala. Suurimmat kustantamot ovat itse viime vuosina kiinnittäneet aivan liikaa huomiota someen, sen trendeihin ja myrskyihin.

Anglotrendejä ei kannata väheksyä, ne kun tulevat aina tännekin muutaman vuoden viiveellä.

Vierailija
178/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vähän ihmetyttää tämä valtavan aggressiivinen suhtautuminen otsikkoon. Eikö siinä ole kyse lähinnä jonkun havainnosta, mielikuvista? Jos ongelma onkin siinä, että otsikon mukaisesti lukuinnottomat miehet ja pojat ajattelevat, että kirjallisuus on keski-ikäisten naisten juttu, niin eikö tuon mielikuvan muuttamiseksi kannattaisi miettiä ratkaisuja? Siis sen sijaan että täällä syyttelevästi ja syyllistyvästi hoetaan uudestaan ja uudestaan että tämä-ei-ole-naisten-vika tai että onhan-niitä-kirjoja-miehillekin? Totta kai on, mutta tässä onkin kyse mielikuvaongelmasta.

Vierailija
179/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihant

En oikein nyt ymmärrä kritiikkiäsi. Esim. Heartstopper-sarja on todella suosittu, ja sehän on nimenomaan romantiikkaan keskittyvä sarja. Myös monessa spefi-kirjassa on romanttinen juoni keskeisellä osalla, mistä voisi päätellä myös, että osa romantiikkaa kaipaavista saattaa löytää toivomansa esim. näistä. Spefi on nyt aika suosittua, ja vaikka Twilight olisikin jäänyt jo vähän taakse, niin tilalle on tullut paljon uutta.

Vierailija
180/308 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä v ttua nuorta, tyttöä tai poikaa, kiinnostaa joku h vetin Ursula Pohjolan-Pirhonen?

Kannattaa mennä sinne kirjastoon,  niin huomaat että siellä on tuhansia eri kirjoja mistä valita ihan oman kiinnostuksen mukaan.

Ei mies voi mennä pikkupaikkakunnan kirjastoon, koska ne ovat auki vain silloin kun MIEHET ovat töissä. Naisilla on aikaa lorvailla kirjastossa, kun työt ei kiinnosta ja sossu maksaa lomailun tai työpaikka/yhteiskunta maksaa äitiyslomailun tai mies maksaa elämän.

Tässä näkee miten oma trauma voi oikeasti hämärtää todellisuudentajun. Oikeasti miehiä on enemmän työttömänä kuin naisia: Työttömiä miehiä oli 126 000 ja naisia 85 000.

Ja Suomessa harva perhe pärjää yhden palkalla niin että miehet elättäisivät kotirouvia. Luuletko eläväsi USA:ssa?