Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi on hylkäämässä vanhukset-lapset hoitavat jatkossa

Vierailija
10.12.2023 |

Ikäihmisten hoivavastuu siirtyy yhteiskunnalta yhä enemmän perheille. Päivystykset pysyvät ruuhkaisina.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010018756.html

Kommentit (527)

Vierailija
21/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten laitospaikkoja ajetaan alas ja vanhukset hoideraan heidän omiin koteihinsa. Ne vanhukset, jotka eivät pärjää, heille pyritään löytämään perhehoitopaikka. 

Vierailija
22/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisi se eutanasia sallia. Itse voisin vielä omia vanhempiani hoitaa, mutta en usko, että he haluaisivat. Samaten itse en halua lapsieni hoitaa mua vanhuksena, kuolen mieluummin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt etsitään keinoja asuttaa heikkokuntoisetkin vanhukset ilman henkilökuntaa.

Vierailija
24/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestöliitto muistutti äskettäin uuden Perhebarometrin yhteydessä, että ikääntymisen loppusuora on Suomessa vasta alkamassa. Suomalaisista nyt noin 160000 on saavuttanut 85 vuoden iän, mutta määrän ennustetaan kasvavan seuraavan kymmenen vuoden aikana jopa sadallatuhannella.

Samalla kasvaa muistisairaiden määrä. Nyt heitä on ainakin 200000, ja uusia sairastuneita tulee vuosittain vähintään 15000. Muistisairaus on yleisin syy siihen, että vanha ihminen joutuu pitkäaikaishoitoon.

Vierailija
25/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohde aikoo vähentää ensi vuonna 565 ympärivuorokautisen hoivan paikkaa. 

Hävettää nykyään olla Pohteella töissä.

Vierailija
26/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ala vanhempiani hoitamaan. Minulla on oma yksinyrittäjä-yritys, ja maksan aivan helevetisti veroja tämän maan pyörittämiseksi. Laskin just vuoden loppuun, että minä ja yritykseni maksetaan tänä vuonna veroja (alv, omat tuloverot) noin 40,000e. Jos yhteiskunnan mielestä on parempi että lopetan yrittämisen ja vaihdan omaishoidontuelle, niin siinä yhteiskunta menettää sitten 40,000e samalla.

No, en todellakaan ole kenenkään omaishoitajaksi alkamassa. Tavoitteena muuttaa kauemmas vanhemmista ennen kuin kukaan edes kysyy. Norja olisi hyvä.

Vierailija
27/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaako perheet vanhuksia tulevaisuudessa yhtään nykyistä enempää? Epäilen.

Vierailija
28/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyn ihan suoraan mitä ne tekee siellä päivystyksessä? Onko niiltä kaikilta lonkka tai käsi murtunut? Miten voi olla päivystykset täynnä vanhuksia muuta kuin siitä syystä että ne on siellä täysin turhaan ruikuttamassa jotain tyhjänpäiväistä. Mikään muu ei sitä selitä.

Vierailija
29/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns hyvinvointialueet on pelkkä vitsi. 

Vierailija
30/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkaa ansiosidonnaisen, sovitellut päivärahat ja asumistuet joten EI HOIDETA.

Juu, puoliso on ainoa lapsi. Ilkeä anoppi jää ilman hoitoa ja apua. 

Ensinnäkin me luovutaan autosta, koska hallitus leikkaa mun ansiosidonnaisen ja anopin luo on 60 km, joten ei todellakaan käydä siellä enää. 

Vierailija
31/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkaa ansiosidonnaisen, sovitellut päivärahat ja asumistuet joten EI HOIDETA.

Ensinnäkin me luovutaan autosta, koska hallitus leikkaa mun ansiosidonnaisen ja anopin luo on 60 km, joten ei todellakaan käydä siellä enää. 

Ehkä anoppi voi soittaa Petterille, että tulee auttamaan ja hoitamaan häntä. 

Vierailija
32/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kysyn ihan suoraan mitä ne tekee siellä päivystyksessä? Onko niiltä kaikilta lonkka tai käsi murtunut? Miten voi olla päivystykset täynnä vanhuksia muuta kuin siitä syystä että ne on siellä täysin turhaan ruikuttamassa jotain tyhjänpäiväistä. Mikään muu ei sitä selitä.

Oisko esim se ettei muistisairaat muista ottaa lääkkeitään(esim diabeetikot),syödä tai juoda. Vanhukset ei tunnista esim virtsatietulehduksen oireita ja menee sekaviksi ja siitä sitten päivystykseen. Kaatuillaan kotona ja käsi tai jalka murtuu. Muistisairaille voi tulla paleltumia jos ei pue tarpeeksi jne. Onhan noita syitä.

Vierailija
33/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkästään päivystyksessä vaan myös hammaslääkärit,silmä,korva,nenä ym erikoissairaanhoidot ovat täynnä vanhuksia jonottamassa palveluun,ruuhkaa siis riittää jokapuolella

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin osa on sellaisia, jotka eivät ruikuta yhtään mistään. Kotihoito vaan on käynnillään todennut, että vanhus on siinä kunnossa, että hänen jättämisensä yksin kotiin olisi jo lainkin mukaan heitteillejättö. On pakko soittaa ambulanssi, joka vie vanhuksen päivystykseen. Ja siellä vanhus siis odottaa, kunnes saadaan siirrettyä jonnekin muualle. Yksi iso ongelma mielestäni on se, että meillä ei ole mitään sosiaalihuollon päivystyksiä. Nämäkin vanhukset siis viedään terveydenhuollon päivystyksiin, vaikka heillä ei olekaan mitään akuuttia sairautta, jota pitäisi hoitaa. 

Vierailija
35/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi pakkomuutetaan teille hoitoon

Vierailija
36/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tulee sinne ambulanssilla, täysin sekaisin tietämättä missä on ja miksi. Voi olla virtsatietulehdus tai vaikka mitä. Ovat harhaisia, heiluneet taloyhtiön rapussa ja soittaneet hädissään ovikelloa. Eivät ruikuta, vaan on tuhannen sekaisin ja ilman apua. Tämä on tilanne Suomessa.

Vierailija
37/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä on turhiakin käyntejä. Anopille on tehty yksi pallolaajennus ja käyttää sitä koko ajan hyväkseen. Jos me ei tehdä niinkuin anoppi haluaa niin lähtee päivystykseen, kuulemma sydämestä ottaa. Olen odottanut, että lääkäri laittaisi sille mielenterveys diagnoosin, mutta ei, aina tehdään kaikki tutkimukset ja sitten ei ollutkaan mitään. 

Vierailija
38/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi pakkomuutetaan teille hoitoon

Siitä selviää ottamalla avioeron. 

Vierailija
39/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee jee. Palkastani menee melkein 25% eläkemaksuja, omia lapsia ei ole varaa hankkia, itse en luultavasti tule ikinä pääsemään eläkkeelle, tai aikaisintaan seiskavitosena. Ja nyt pitäisi vielä alkaa omaishoitajaksi?

Kusetusta. Vanhukset menköön töihin.

Vierailija
40/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä on turhiakin käyntejä. Anopille on tehty yksi pallolaajennus ja käyttää sitä koko ajan hyväkseen. Jos me ei tehdä niinkuin anoppi haluaa niin lähtee päivystykseen, kuulemma sydämestä ottaa. Olen odottanut, että lääkäri laittaisi sille mielenterveys diagnoosin, mutta ei, aina tehdään kaikki tutkimukset ja sitten ei ollutkaan mitään. 

Kaikkein huvittavin oli, kun anoppi sanoi, että lääkäri oli sanonut, että hänellä on halvaantumisvaara. Siitä on nyt 15 vuotta ja siellä se koiran kanssa lenkkeilee. 

Anoppi myös sanoi jo 20 vuotta sitten, että hänen pitää saada päättää, kun hän kuolee kohta, kun on tuo sydänsairaus. 

Juu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi