Eläkejohtaja huolissaan poikien putoamisesta koulutuksesta: Yhteiskunnallinen hinta kova
Työeläkeyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murto kiinnittää MTV:n Uutisextrassa huomiota poikien asemaan Suomessa.
Murto katsoo, että yhä useammat pojat ja nuoret miehet ovat vaarassa jäädä syrjään koulutusjärjestelmästä ja koulutus myös usein periytyy. Ilmiötä esiintyy Murron mukaan myös tytöillä, mutta ei yhtä voimakkaasti.
- Varsinkin pojille on tullut koulutuksen, perheen perustamisen, työurien kannalta luokkayhteiskunta, Murto sanoo.
Koulutuksen puute voi johtaa vaikeuksiin löytää parisuhdetta ja perustaa perhettä. Perheen perustaminen ja lasten saaminen ovat nykyisin vahvasti sidoksissa koulutustaustaan.
- Ilman koulutusta jäävälle pojalle suomalainen yhteiskunta on itseasiassa aika kylmä, Murto toteaa.
- Kysymys on silloin, että mikä on meidän koulujärjestelmässä vikana, kun se erityisesti tipauttaa nyt poikia systeemistä ulos, josta tuleva hinta on yksilölle ja yhteiskunnalle kova.
https://www.verkkouutiset.fi/a/elakejohtaja-huolissaan-poikien-putoamis…
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joka nainen sen verran kaikkia miehiä vihaa että laittaa opettaja asemassa pojat kärsimään puhtaan miesvihan takia. Kokonkoulumaailma on kääntynyt pelkästään naisten vastuulle niin lopputulos on juuri tämä tyttöjä tuetaan kaikkialla ja kaikki järjestyy tytöille tyttöjen ehdoilla niin onko se mikään ihme että siellä ei pojat pärjää. Miehet ja naiset kun on erilaisia
Joo, ei siitä kauaa ole kun julkaistiin tutkimuksia joissa naisopet syrji räikeästi poikia, antoivat tytöille "palkinnoksi" parempia arvosanoja vaikka taidot olivat vähäisemmät. Ei kiinnostanut ketään.
Vois vaan kuvitella mikä sontamyrsky olisi seurannut jos vastaavaa olis paljastunu miesopeista, että suosivat poikia.
Mut tämä on tätä aikaa nyt. Edes vanhemmat ei puolusta poikiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojat vain tarvitsee enemmän kuria ja selkeitä ohjeita ja vähemmän itseohjautuvuutta. Ja tätä pyysi pojat itse yhdessä vanhempainillassa missä olin. Pojat ei nauti nykyisen koulun vapaudesta ja itseohjautuvuudesta.
30 vuotta sitten perusteltiin poikien huonompaa menestystä sillä, että kouluissa vaadittu kuri ei sovi pojille, vaan pojat tarvitsisivat enemmän vapautta ja itseohjautuvuutta.
Näin tehtiin, ja lopputulos on vielä huonompi. Mitä seuraavaksi?
Poikakoulut tiukkoine kurisäännöksineen. Pois piipertäjät pilaamasta poikia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojat vain tarvitsee enemmän kuria ja selkeitä ohjeita ja vähemmän itseohjautuvuutta. Ja tätä pyysi pojat itse yhdessä vanhempainillassa missä olin. Pojat ei nauti nykyisen koulun vapaudesta ja itseohjautuvuudesta.
30 vuotta sitten perusteltiin poikien huonompaa menestystä sillä, että kouluissa vaadittu kuri ei sovi pojille, vaan pojat tarvitsisivat enemmän vapautta ja itseohjautuvuutta.
Mutta eiväthän pojat ole aina menetyneet huonosti? Mitä selität? Jokuhan syy siinä on jos poikien taso laskee kun lehmän häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eiväthän pojat ole aina menetyneet huonosti? Mitä selität? Jokuhan syy siinä on jos poikien taso laskee kun lehmän häntä.
Koulua on muutettu poikia sortavaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan oli lukiot joissa pojat opiskeli pitkää matikkaa ja tytöt kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ongelma, mutta ratkaisu vaatisi sen, että poikia pidettäisiin yhtä arvokkaina kuin tyttöjä.
Ongelma ei ole arvostuksen puutteessa, vaan siinä, että nyky-yhteiskunnassa ei hyväksytä, että erilaisia ihmisiä pitäisi kohdella eri tavalla. Monille tytöille sopii hyvin vapaamuotoisempi ja itseohjautuvampi koulutus. Monille pojille taas sopisi paremmin tiukka kuri ja järjestys. Luonnollisestikaan nämä kaksi eivät sovi millään tavalla yhteen.
Miehille kuitenkin harvemmin sopii se, että kuria ja sääntöjä tiukennetaan huomattavasti heidän oman sukupuolensa kohdalla. He haluavat, että naisia kohdellaan samalla tavalla, vaikka naisille taas nykyinen malli sopii paremmin, kunhan häiriköt saadaan pois luokista. Tässä myös ajatellaan helposti, että on epätasa-arvoista, että tytöt saavat "kivaa" ja pojat saavat "kuria", vaikka todellisuudessa molemmat saisivatkin juuri sitä, mitä oikeasti tarvitsevat.
Miten on miehet, oletteko valmiit hyväksymään tämän mallin, jos se tarkoittaa parempaa tulevaisuutta pojille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaan on sellainen ratkaisu että poikien pitää vaan yrittää enemmän ja otettava vastuu omista valinnoista.
Joo, ei poikia tarvitse tukea. Ottakoot itseään niskasta kiinni jo kymmenvuotiaina.
Miehille on vähän eri vaatimukset kuin naisille. Ja ihan olen naisena tämän havainnut. Toki on toisaalta ihan oikeinkin suosia naisia, mutta poikien äitinä joskus tuntuu, että pojille on joka puolella tie pystyssä siinä missä tytöille ei.
Miksi on oikein suosia naisia? Ovatko naiset miehiä arvokkaampia vai mistä tämä johtuu?
Naiset ovat lisääntymisen pullonkaula ja kantavat lisäksi ylivoimaisesti suurimman taakan lajin säilymisessä ja sukupolvien jatkumisessa. Mikäli naiset eivät halua lisääntyä, millään muulla ei ole mitään merkitystä.