Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kontrolloi

Vierailija
09.12.2023 |

Olen havahtunut pikkuhiljaa huomaamaan miehessäni erittäin epämiellyttävän piirteen.

Hän nimittäin huomauttelee minun tekemisistäni ja suorastaan tunnen, että hän kontrolloi välillä minun tekemisiä, esim. kun käyn suihkussa, joko olen liian pitkään siellä hänen mielestään (ja en kyllä todellakaan oleskele) tai käyn liian usein suihkussa. Ollessani suihkussa hän saattaa tulla oven taakse huutelemaan, että riittää jo, ja et maksat sitten seuraavan vesilaskun yksinäsi. Hänen mielestään suihkussa käynti 1x viikossa riittää, kun lisäksi on sauna 1x viikko. Hän ei näytä myöskään ymmärtävän, että koska minulla on pitkät hiukset (hänellä siili), niin hiuksiin on välttämätön laittaa myös hoitoaine, että pehko ei ole yhtä hamppua ja siksi en käy yhtä nopeassa suihkussa kuin hän. Saunakaan en voi laittaa päälle ennenkuin hän on tarkastanut pörssisähkönhinnan. Jos se on korkea, niin saamme lasten kanssa käydä vain nopeassa suihkussa. Ja olemme hyvätuloisia, joten hän ei todellakaan laske viimeisiä senttejään.

Lisäksi hän saattaa kaupassa sanoa, jos olen ottanut käteeni esim. karkkipussin, että laita se pois, ja mennä ottamaan itse karkkipussin ja todeta, että tämä on meille yhteiseksi. Tänään hän itse lähti kaverinsa kanssa mökkeilemään ja tullessaan kotiin, kyseli kuulumisia ja kun kerroin käyneeni lasten kanssa kaupungilla, hän kyseli, että miksi kävit. Suutuin tästä ja suorin sanoin kerroin mitä mieltä olen, kun minä en kontrolli ja opasta häntä, mutta hän kyllä katsoo "velvollisuudekseen" ohjata ja puuttua minun tekemisiin. Näitä on ollut vuosien varrella muitakin tapauksia, mutta harvakseltaan. Ja kun olen kertonut, että en siedä sitä, että hän kontrolli minua, niin hän on hetkeksi lopettanut toimintansa. Nyt yhtäkkiin havaitsin, että näitä tilanteita on nykyään viikoittain ja niinkuin tällä viikolla, useana päivänä.

En tiedä, joko minä olen niin holtiton olemisessani, että tarvinnu vissiin holhousta tai hän on jostain syystä, vaativana persoonana, katsonut tarpeelliseksi minun ja lasten kontrolloimiseen.

Oikein harmittaa tämä tilanne, koska meillä on pitkä parisuhde ja siinä on paljon hyvääkin. Mutta tämä kyllä myrkyttää mieleni häntä kohtaan pikkuhiljaa. Tämän vuoksi meillä on paljon riitoja. Mies syyttää minua herkkähipiäiseksi ja helposti loukkaantuvaksi, jos sanon hänelle asiasta. Hänen mielestään hän "sanoo asiasta", mutta minä koen nämä kontrollonniksi. Toivoisin kommentteja tilanteesta ja kokemuksia, jos jollakin on ollut vastaavaa. Emme ole enää aivan nuoria ja lapset ovat jo murkkuikäisiä. Varmaan olisi syytä varata aika parisuhdeterspeutille :(

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen aloituksesta että ette taida miehen kanssa hirveästi urheilla jos yksi suihku ja yksi sauna per viikko ovat tarpeeksi?

Vierailija
82/113 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko nyt uudessa, onnellisessa suhteessa ihan taivaallisen miehen kanssa?

Tuntuu vähän siltä, että täällä päivystävät eronneet ja kerrasta katkeroituneet, joille ero on paras vaihtoehto kaikkeen ja kaikille.

Eroaminen on tosiaan helppo toteuttaa. Tuottaako se sitten jotain pysyvää onnea tai henkistä kehitystä on kokonaan toinen juttu.

Olen eri. Kyllä se eroaminen on sille suhteessa huonosti kohdellulle onnellinen tapahtuma sekä juuri mahdollisuus aidosti hyvälle henkiselle kasvulle sen sijaan, että opettelee taipumaan rusetille haitallisessa ihmissuhteessa. 

Pysyvää onnea ei ole takuuvarmasti missään, jos olisi, eiköhän siellä olisi lähes jokainen meistä. Parisuhteessa voi olla asiat paljon huonommin kuin sinkkuna ja myös sinkkuna voi voida huonosti, mutta silloin on parempi olla yksin, koska siinä tapauksessa voi keskittyä itsensä kehittämiseen ja hoitamiseen ja pitää oven auki hyvälle suhteelle. Huono suhde lyhentää elinikää ja heikentää elämänlaatua. 

Toki kaikki muita jyräävät ihmiset oikeuttavat paskaa käytöstään ties millä verukkeilla ja yrittävät saada uhrinsa pysymään, koska uuden sitouttaminen on vaivalloista ja epävarmaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cluster B.

Vierailija
84/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama tilanne. Tienaan yli 10k enemmän vuodessa kuin mieheni, enkä todellakaan tuhlaa yhtään mihinkään, enkä elä miehen rahoilla kun on omatkin. Olemme molemmat myös hyvätuloisia. 

Silti, hän kyttää suihkussakäyntiä ja aivan kaikki päivät kävelee perässä ja huomauttelee aivan joka asiasta. Onhan se nyt ihan eri asia pestä pitkät hiukset kuin hänen kolme. Lisäksi, pitää olla edes ihmisen näköinen jos joutuu laittaa Teamsin päälle. 

Olen ollut todella ahdistunut jo pitkään. Itse hän kyllä menee ja tekee, mitä tykkää mutta minun pitäisi pyöriä kotona vaan essu päällä ja passata. 

Vierailija
85/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin siinä vaiheessa, kun mies puhui mulle ainoastaan käskymuodossa ja joka asiaan puuttuen. 

Vierailija
86/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama tilanne. Tienaan yli 10k enemmän vuodessa kuin mieheni, enkä todellakaan tuhlaa yhtään mihinkään, enkä elä miehen rahoilla kun on omatkin. Olemme molemmat myös hyvätuloisia. 

Silti, hän kyttää suihkussakäyntiä ja aivan kaikki päivät kävelee perässä ja huomauttelee aivan joka asiasta. Onhan se nyt ihan eri asia pestä pitkät hiukset kuin hänen kolme. Lisäksi, pitää olla edes ihmisen näköinen jos joutuu laittaa Teamsin päälle. 

Tuossa kohtaa tekisi itse mieli käydä pitkällä ja hikisellä lenkillä, ja olla sitten monta päivää käymättä suihkussa. Vessassa käytyä huikkaisin, että säästin vettä kun en pessyt käsiä, voisin nyt kulta laittaa sinulle voileivän.

Ihan vaan mielenkiinnosta, missä vaiheessa alkaisi pyytelyt käydä suihkussa. 

Vierailija
87/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lähdin siinä vaiheessa, kun mies puhui mulle ainoastaan käskymuodossa ja joka asiaan puuttuen. 

Ei ole kuule kaukana sama lopputulos mullakaan. Lapset kun on riittävän isoja, niin meikäläisestä ei näe kuin perävalot ja enää ikinä en ota toista riippakiveä. Sitten saan tehdä ja olla kuin lystään.

Vierailija
88/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kohtaa tekisi itse mieli käydä pitkällä ja hikisellä lenkillä, ja olla sitten monta päivää käymättä suihkussa. Vessassa käytyä huikkaisin, että säästin vettä kun en pessyt käsiä, voisin nyt kulta laittaa sinulle voileivän.

Ihan vaan mielenkiinnosta, missä vaiheessa alkaisi pyytelyt käydä suihkussa. 

Haha 😂

Vierailija
89/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On miehen oikeus pitää naisensa kurissa. Näin on luonto tarkoittanut meidän toimivan. Monet länsimaalaisen yhteiskunnan ongelmat juontavat siihen kun naiset saivat oikeuksia esim äänestysoikeus oli vihoviimeinen tikki.

Tämä nyt on käsittääkseni sarkasmia 😂 Mut kyllä siinä on täysi totuudensiemen.

Vierailija
90/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun luettuani totean vain, että naisten rima miesten suhteen on helvetissä.

Kyllä naisen on paljon parempi elää sinkkuna. 

Vierailija
91/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon mukaan ei mene henkisen väkivallan puolelle.Kontrollointi on jo alistamista. 

Tuli mieleen juttu, mutta voiko olla pettämistä taustalla? Jokuhan miestä nyt "viiraa". Onko mies "vieraan hyvä, kodin paha", että esittää vieraille hyvää, mutta kotona on ihan muuta?

Parisuhdeterapioista ei ole hyötyä. Rahat menevät hukkaan. Päätä, ettet anna periksi miehesi manipuloinnin ja kontrollin alla. Pidät rajoista kiinni. 

Vierailija
92/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on osittain sama tilanne. Yhtenä päivänä mies sanoo että jokin asia pitää tehdä jollain lailla ja seuraavana päivänä sanoo sitten jotain ihan päinvastaista. Siitä tulee sellainen tunne että haluaa vain päästä päsmentämään ja komentelemaan. Miehen isällä on samanlainen ote kotona. Vaikka ei itse tekisi mitään kotona, niin aina on päästävä sanomaan asioista joitain. Ihan kuin olisi joku pomo kotonaankin. Mieheni ei ole johtavassa asemassa, mutta katsoo usein oikeudekseen kommentoida tai ohjata minua. Olen siitä muutaman kerran sanonut ja sanon vieläkin jos satun olemaan sellaisella tuulella että osuu hermoon. Usein jätän sanomisensa omaan arvoonsa ja teen niin kuin haluan.

Nuo kaupassa kontrolloinnit voivat johtua siitä, että miehelläsi on ollut lapsuudenperheessä tiukkaa rahasta. Itsekin vieläkin katson hintalappuja vaikka ei enää tarvitsisi. Ja joihinkin omasta mielestäni turhiin asioihin ärsyttää laittaa rahaa. Kuten esimerkiksi ruokakaupan paraskatteisimpaan tuotteeseen, muovikassiin.

Mutta joo, on todella ärsyttävää ja olen sanonut että sen pitää loppua.

Vierailija
93/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rupea huomauttamaan jokaisesta kontrollointiyrityksestä, että nyt alkoi taas mopo keulia. Älä suostu tuollaiseen kohteluun, äläkä altista lapsiasi enää yhtään enempää sille. Se ei ole mitään asiasta sanomista, vaan henkistä väkivaltaa. Voisit myös muistuttaa miestä jatkuvasti, ellei muutosta tapahdu, että viime aikoina kontrollointi on vaan lisääntynyt. Ja jos muutosta ei nyt kerta kaikkiaan rupea tapahtumaan, niin tiet erkanevat. En katselisi yhtään tuollaista käytöstä."

Tähän voisi olla vähän huumoripitoinen vastaus että näyttää miehelle punaista korttia kun taas aloittaa tämän kontrolloinnin. Osaisiko sitten itsekin huomata nämä tilanteet. Oletko nähnyt miten hänen isänsä toimii kotona, jos on kotoa opittu tapa että miehen pitää olla koko ajan päsmäämässä.

Vierailija
94/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille näille JSS kommentoijille, että yksikään parisuhde ei ole täydellinen koska kukaan meistä ei ole täydellinen. Jokaisen siis pitää valita minkä handikäppien kanssa on valmis elämään. On tämä ap:n ongelma kuitenkin aika kaukana siitä että mies olisi väkivaltainen, sarjapettäjä, alkoholisti, uhkapeluri tms. mitä näitä nyt onkaan.

Vain jos olet itse täydellinen on sinulla oikeutta vaatia sitä puolisoltasi.

Vierailija
95/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Rupea huomauttamaan jokaisesta kontrollointiyrityksestä, että nyt alkoi taas mopo keulia. Älä suostu tuollaiseen kohteluun, äläkä altista lapsiasi enää yhtään enempää sille. Se ei ole mitään asiasta sanomista, vaan henkistä väkivaltaa. Voisit myös muistuttaa miestä jatkuvasti, ellei muutosta tapahdu, että viime aikoina kontrollointi on vaan lisääntynyt. Ja jos muutosta ei nyt kerta kaikkiaan rupea tapahtumaan, niin tiet erkanevat. En katselisi yhtään tuollaista käytöstä."

Tähän voisi olla vähän huumoripitoinen vastaus että näyttää miehelle punaista korttia kun taas aloittaa tämän kontrolloinnin. Osaisiko sitten itsekin huomata nämä tilanteet. Oletko nähnyt miten hänen isänsä toimii kotona, jos on kotoa opittu tapa että miehen pitää olla koko ajan päsmäämässä.

Tuli mieleen se sarja "Kaikki anteeksi". Siinä lopussa on hyvin tehty kohtaus, kun sarjan päähenkilö lukee jostain kohdan "Mitä toinen on itse tehnyt parantaakseen tilannetta?".

Eli ei, en alkaisi opettamaan toista, vaan toisen saatua palautetta tästä toiminnastaan, pitäisi miettiä miten toimia jatkossa. 

Vierailija
96/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille näille JSS kommentoijille, että yksikään parisuhde ei ole täydellinen koska kukaan meistä ei ole täydellinen. Jokaisen siis pitää valita minkä handikäppien kanssa on valmis elämään. On tämä ap:n ongelma kuitenkin aika kaukana siitä että mies olisi väkivaltainen, sarjapettäjä, alkoholisti, uhkapeluri tms. mitä näitä nyt onkaan.

Vain jos olet itse täydellinen on sinulla oikeutta vaatia sitä puolisoltasi.

Huonoa parisuhdetta ei tarvitse sietää siksi, että aina voisi olla vähän huonomminkin.

Vierailija
97/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin sama sekopää on kirjoittanut muka ADHD-miehestään tänään yhtä pitkät jorinat:

https://www.vauva.fi/keskustelu/5878280/miehen-adhd-ja-olen-aivan-loppu

Vierailija
98/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan katsoneet sarjaa saitureiden säästövinkit ? Kyl se o typerin ohjelma maan päällä ! Esim eräät vanhemmat eivät tee kunnon mehua, vaan jotakin 1 osa mehua, jotakin 7-8 osaa vettä, eli melkein pelkkää vettä ! Mut jotkut harvat NS vinkit on ihan kunnollisia. Esim se, et joku ei käytä vessapaperia ollenkaan, vaan kangassuikaleita. Itse oon käyttänyt niitä NS tiskirättejä samaan tarkoitukseen jo monta vuotta ! Mut toi kyl kuulostaa ihan siltä, kun se kontrolloi sua. Se ei oo kivaa ! Mua kontrolloi monet ihmiset. Miks oot sen kans ? Vaik oliski pitkä suhde/avioliitto yms ja lapsiakin, niin ei se oikeuta ketään kontrolloimaan tuolla tavalla ketään. Mitä sun asiat sille kuuluu ? Varsinkin, jos ite lähtee jonnekin kavereidensa kans. Ja ihminen saa käydä suihkus niin monta kertaa viikos, ku haluaa. Mulla menee sauna+suihku alta 30: n minsan. Ja oon lopettanut hoitoaineen käytön kokonaan. Pesen vaan shampoolla ja saippualla itseni, meen saunaan ja kuivaan ihoni saunassa. En tuhlaa rahojani vessapaperia tai hoitoaineeseen. Ja miks pörssi sähkö ? Nekin voi kilpailuttaa nykyään. Itellä oli kerran jokunen vuosi sitten kk:n maksu vain jotakin alta 20 €, kesät talvet. Se oli normaalia sähköä. Sekin meni konkkaan täs jokunen vuosi sitten. Harmi. 

Vierailija
99/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja olemme hyvätuloisia, joten hän ei todellakaan laske viimeisiä senttejään."

Kuka on hyvätuloinen?

Vierailija
100/113 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mieleen aloituksesta että ette taida miehen kanssa hirveästi urheilla jos yksi suihku ja yksi sauna per viikko ovat tarpeeksi?

Normaalia maaseudulla, lauantaina peseydytään ja siinä se. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi