Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kontrolloi

Vierailija
09.12.2023 |

Olen havahtunut pikkuhiljaa huomaamaan miehessäni erittäin epämiellyttävän piirteen.

Hän nimittäin huomauttelee minun tekemisistäni ja suorastaan tunnen, että hän kontrolloi välillä minun tekemisiä, esim. kun käyn suihkussa, joko olen liian pitkään siellä hänen mielestään (ja en kyllä todellakaan oleskele) tai käyn liian usein suihkussa. Ollessani suihkussa hän saattaa tulla oven taakse huutelemaan, että riittää jo, ja et maksat sitten seuraavan vesilaskun yksinäsi. Hänen mielestään suihkussa käynti 1x viikossa riittää, kun lisäksi on sauna 1x viikko. Hän ei näytä myöskään ymmärtävän, että koska minulla on pitkät hiukset (hänellä siili), niin hiuksiin on välttämätön laittaa myös hoitoaine, että pehko ei ole yhtä hamppua ja siksi en käy yhtä nopeassa suihkussa kuin hän. Saunakaan en voi laittaa päälle ennenkuin hän on tarkastanut pörssisähkönhinnan. Jos se on korkea, niin saamme lasten kanssa käydä vain nopeassa suihkussa. Ja olemme hyvätuloisia, joten hän ei todellakaan laske viimeisiä senttejään.

Lisäksi hän saattaa kaupassa sanoa, jos olen ottanut käteeni esim. karkkipussin, että laita se pois, ja mennä ottamaan itse karkkipussin ja todeta, että tämä on meille yhteiseksi. Tänään hän itse lähti kaverinsa kanssa mökkeilemään ja tullessaan kotiin, kyseli kuulumisia ja kun kerroin käyneeni lasten kanssa kaupungilla, hän kyseli, että miksi kävit. Suutuin tästä ja suorin sanoin kerroin mitä mieltä olen, kun minä en kontrolli ja opasta häntä, mutta hän kyllä katsoo "velvollisuudekseen" ohjata ja puuttua minun tekemisiin. Näitä on ollut vuosien varrella muitakin tapauksia, mutta harvakseltaan. Ja kun olen kertonut, että en siedä sitä, että hän kontrolli minua, niin hän on hetkeksi lopettanut toimintansa. Nyt yhtäkkiin havaitsin, että näitä tilanteita on nykyään viikoittain ja niinkuin tällä viikolla, useana päivänä.

En tiedä, joko minä olen niin holtiton olemisessani, että tarvinnu vissiin holhousta tai hän on jostain syystä, vaativana persoonana, katsonut tarpeelliseksi minun ja lasten kontrolloimiseen.

Oikein harmittaa tämä tilanne, koska meillä on pitkä parisuhde ja siinä on paljon hyvääkin. Mutta tämä kyllä myrkyttää mieleni häntä kohtaan pikkuhiljaa. Tämän vuoksi meillä on paljon riitoja. Mies syyttää minua herkkähipiäiseksi ja helposti loukkaantuvaksi, jos sanon hänelle asiasta. Hänen mielestään hän "sanoo asiasta", mutta minä koen nämä kontrollonniksi. Toivoisin kommentteja tilanteesta ja kokemuksia, jos jollakin on ollut vastaavaa. Emme ole enää aivan nuoria ja lapset ovat jo murkkuikäisiä. Varmaan olisi syytä varata aika parisuhdeterspeutille :(

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä suoraan sanottuna kovin pahalta kuulosta.

Mun mies huolehtii mm tosi tarkasti mun rahankäyttöä, vaikka meillä ei ole millään tavalla yhteiset rahat. Kysyy kaikesta paljonko maksoi ja mistä ostin. Jos satun olemaan pidemmässä illanvietossa, kyselee koko ajan perään. Voi tulla jopa samaan ravintolaan tai kahvilaan jos minulla on hänen mielestään "epäilyttäviä" menoja, kuten asiakastapaamisia.

Tavanomaista on että jos matkustan myöhällä kotiin junalla, käskee laittamaan sijaintipaikannuksen päälle. 

Että hyvin vähällä pääset! 

Kaikki eivät halua olla narsistin kanssa yhdessä, vaikka sinä haluaisit.

Vierailija
42/113 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativa persoonallisuus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariterapiaa suosittelen. Sinne voi mennä yksinkin, jos toinen ei halua.

Vierailija
44/113 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että ehkä hän kokee stressiä tai uhkaa ja se näkyy tarpeena kontrolloida ympäristöään. Tämä aika on monella tavalla haastavaa, geopolitiikasta talouteen, ja näkymät osin sumeat, osin huonot. Välillä ylös poukkaava sähkön hinta ehkä rassaa, jos hän on yhtään visukinttu.

Onko hänellä jotain erityistä stressiä, esimerkiksi akuutti pelko oman työn ja toimeentulon menettämisestä? Ja mahdollisesti kovat taloudelliset tavoitteet ja kunnolla lainaa? Ehkäpä on huolissaan siitä, miten pystyy huolehtimaan perheestään?

Eihän tuo mukavalta kuulosta. Hän on kuitenkin reagoinut positiivisesti kun olet asiasta aiemmin huomauttanut, joten hän lienee kehityskelpoinen.

Jatka keskustelua aiheesta. Ottakaa vaikka excelit avuksi ja laskekaa, miten tulette toimeen.

Excelit? Uittu oikeesti, excelit avuks?

No miehen pelko ja hätä on selvästikin ihan epärationaalista. Joskus auttaa vähän hypelöidä omaisuutta, että tajuaa ettei hänellä ole oikeasti mitään hätää.

Vierailija
45/113 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö tuo parisuhdeterapia olisi paras vaihtoehto? Täältä saat parhaimmillaan vain joidenkin ikisinkkujen "jätä se sika"-panikointia ja muuta vittuilua.

Parisuhde edellyttää sitkeyttä ja rohkeutta, eikä mitään suihkussa vittuilua. Näillä neuvoilla et pitkälle pääse.

Kyllä tuosta hyvä vielä tulee. Mies kainaloon ja keskustelemaan.

Tämä! Siksipä asiaa mietinkin, enkä ole heti luovuttamassa. Ajattelen, että vasta sitten, kun oikeasti olemme kääntäneet kaikki kivet ja yhdessäolo tuntuisi pääsääntöisesti kurjalta, sitten lähtisin.

Ehkä en selkeästi tuonut sitä esille, että mies ei ole fyysisesti ikänä ollut väkivaltainen eikä hänen kontoroillinsa ole uhkaavaa. En siis koe itseäni uhatuksi kotona, väliin kyllä holhotuksi ja kontrollin alaisena olevaksi. Mies huolehtii perheestään hyvin ja on valmis vaikka keskellä yötä vaihtamaan talvirenkaat autooni, jos talvikelit on yllättäneet. Ja meillä on keskenämme rakkautta ja seksiä. Ja kuten kirjoitin, mies kyllä riidan jälkeen pyrkii selvästi välttämään kontrollointia ja holhoamista. Mutta unohtaa kyllä sujuvasti lupauksensa kontrolloimisesta. 

Vierailija
46/113 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun elät miehesi rahoilla ja tuhlailet niitä, niin se on miehen velvollisuus laittaa sinut kuriin

Lisätäänpä alkuperäiseen tekstiini, että tienaan hieman enemmän kuin mieheni. Ap

ja tuhlaat paljon enemmän

Varmasti niin, jos peseytyminen useammin kuin kaksi kertaa viikossa on tuhlaamista. Eikö mies itsekään käy suihkussa sen useammin? Eikö siitä jo tule hajuhaittoja?

kuka sinulle tuollaisen miehen valitsi?

Vierailija
47/113 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on joku rahareikä jota hän häpeää, ja kun ei pysty itsekontrolliin niin kontrolloi sitten sinua. 

Vierailija
48/113 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuu tänne minun kiltin miehen luokse asumaan. Täällä saat käydä suihkussa joka päivä vaikka. Itsekkin käyn.

Ihan sairasta tuon että et saisi käydä edes suihkussa kun kerran viikossa.

T: sinkkumies 48

Vierailija
49/113 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehistä tulee vanhetessaan tuollaisia. Valitetaan politiikasta, kytätään naapureita tai perhettä. Saituus lisääntyy. 

Oikestaan he ovat sellaisia jo perusluonteeltaan, mutta nuoret peittävät sen paremmin ja yrittävät myös elää viisaammin.

Vierailija
50/113 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehistä tulee vanhetessaan tuollaisia. Valitetaan politiikasta, kytätään naapureita tai perhettä. Saituus lisääntyy. 

Oikestaan he ovat sellaisia jo perusluonteeltaan, mutta nuoret peittävät sen paremmin ja yrittävät myös elää viisaammin.

Tämä siis liittyy voimien vähenemiseen ja siihen, että hiekka tiimalasissa valuu jatkuvasti alaspäin. 

Vierailija
51/113 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tunne-elämässä ja käyttäytymisessä, kun seuraa toisen suihkussaoloaikaa eikä ymmärrä, että omaa oloaan ei pidä laittaa toisen syyksi.

Vierailija
52/113 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tulee myös joidenkin äideistä ja virkatädeistä. Elleivät kiinnitä siihen itse huomiota.

Vierailija
53/113 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laske plussat ja miinukset. 

Miinukset ovat ne, jotka merkkaavat. Mitkään plussat eivät kompensoi miinuksia. Esim. ostetaan lohdutuslaukku väkivallan jälkeen - ei näin. Väkivalta on itsessään niin iso miinus, ettei sitä kompensoi se, että mies on välillä niiiiiiin ihku. 

Vierailija
54/113 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin (ellei tarvi pelätä väkivaltaa) miehelle, etteikö ole parempaa tekemistä, kun kytätä suihku-aikaa. Yleensä sellainen käytös(kontrollointi) pahentuu. Miettisin eroa vakavasti.

Vierailija
55/113 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jos mies kontrolloi naista koko yhteiskunta vaaditaan pysäytettäväksi ja mies pitää tuoda julkisuuteen haukuttavaksi ja tuhottavaksi samaan aikaan kuitenkin ihan jokainen nainen kontrolloi miehiä ja yksikään nainen ei sitä suostu lopettamaan. Tasa-arvoa on se että miehet saa tehdä naisille samat asiat mitä naiset tekee miehille.

Vierailija
56/113 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos väkivallan pelkoa ei ole, miksi puhut siitä että "saat" tehdä jotain ja mies "antaa luvan"? Käytte lasten kanssa suihkussa joka päivä ja niin pitkään kuin tarvitsee, mies valittakoon. Jos olette taloudellisesti kutakuinkin tasavertaisia ja teillä on muuten hyvä ja rakastava suhde, niin ei sinub tarvitse suostua miehen oikkuihin. Ostat kaksi karkkipussia ja lämmität saunan silloin kun siltä tuntuu. Ongelma on miehen omassa päässä ja niin kauan kuin hän ei sinua halua avuksi et voi asialle mitään. Sinun ei kuitekaan tarvitse tehdä siitä itsellesi ongelmaa. Pariterapia voisi auttaa mutta mies ei vielä kuulosta valmiilta siihen. Jos itse alat suhtautua välinpitämättömästi ja kuittaat olankohautuksella nuo oikuttelut se saattaa viedä miehelle paremmin perille ongelmien laadun kuin esimerkiksi niistä suuttuminen, takaisin puhuminen tai niistä keskusteleminen.

Vierailija
57/113 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestä on miehen turvattomuutta toi kontrollointi. Itse olen sanonut, että "lopeta se kontrollointi" ja jos silti puuttuu joka asiaan, niin näytän avoimesti mielipahani.

Meillä kontrolloinnin lisäksi miehellä on jatkuvasti jokin ongelma, jonka alkusyy on mun aiheuttama. Saattaa siis monta kertaa päivässä jutella niitä näitä, mut onkin piilotettuja loukkauksia, joilla nostaa omia osakkeitaan mun kustannuksella.

On todella taitava, meni 15 vuotta ennen ku huomasin tän tyyppisen sumuttamisen ja silläkin sama funktio, kontrollin tunteen palauttaminen itselle ja siten oman sisäsen turvan tunteen väliaikanen buustaus.

Ollaan läheisriippuvaisia traumataustaisia ja siksi jatkuu parisuhde. Mies on siis tietty myös tosi kiva ja avulias enimmäkseen, ei mikään hirviö. Epäkypsä, eikä näe itseään kokonaisuutena.

Vierailija
58/113 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pariskunnan jossa mies kirjasi exceliin kaikki naisen raivokohtaukset. Funktio ehkä pedata oma syyttömyys ja siten vähentää sisäistä uhan tunnetta?

Vierailija
59/113 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies varmasti haisee pahalle. Miksi tällä palstalla on niin paljon naisia jotka luimistelevat tuollaisten ukkojen edessä?

Vierailija
60/113 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö tuo parisuhdeterapia olisi paras vaihtoehto? Täältä saat parhaimmillaan vain joidenkin ikisinkkujen "jätä se sika"-panikointia ja muuta vittuilua.

Parisuhde edellyttää sitkeyttä ja rohkeutta, eikä mitään suihkussa vittuilua. Näillä neuvoilla et pitkälle pääse.

Kyllä tuosta hyvä vielä tulee. Mies kainaloon ja keskustelemaan.

Tämä! Siksipä asiaa mietinkin, enkä ole heti luovuttamassa. Ajattelen, että vasta sitten, kun oikeasti olemme kääntäneet kaikki kivet ja yhdessäolo tuntuisi pääsääntöisesti kurjalta, sitten lähtisin.

Ehkä en selkeästi tuonut sitä esille, että mies ei ole fyysisesti ikänä ollut väkivaltainen eikä hänen kontoroillinsa ole uhkaavaa. En siis koe itseäni uhatuksi kotona, väliin kyllä holhotuksi ja kontrollin alaisena olevaksi. Mies huolehtii perheestään hyvin ja on valmis vaikka keskellä yötä vaihtamaan

Rupea huomauttamaan jokaisesta kontrollointiyrityksestä, että nyt alkoi taas mopo keulia. Älä suostu tuollaiseen kohteluun, äläkä altista lapsiasi enää yhtään enempää sille. Se ei ole mitään asiasta sanomista, vaan henkistä väkivaltaa. Voisit myös muistuttaa miestä jatkuvasti, ellei muutosta tapahdu, että viime aikoina kontrollointi on vaan lisääntynyt. Ja jos muutosta ei nyt kerta kaikkiaan rupea tapahtumaan, niin tiet erkanevat. En katselisi yhtään tuollaista käytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi